Soluții. Scena Rock. România 2012
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 9
Vizualizari: 1615
Etichete: Cultura Urbană, Limba Maternă, Merge și Așa, Mihaela Mihai, Nicolae Guță, Nimeni Nu Face Așa, Nu Se Poate, Patriotism Local, Scena Rock, Ualp, Underground

---
Acest editorial a fost scris ca o continuare pentru:
Scena Rock. SUA 1950 vs România 2010
---
Cei mai mulÈ›i artiÈ™ti români pasionaÈ›i de muzica Rock, care sunt cvasi-necunoscuÈ›i È™i cântă în cluburi, mai mult pe plan local, sunt leneÈ™i È™i le lipsesc iniÈ›iativa. Modelele lor … nici ei nu È™tiu exact cine ar trebui să le fie modele … cert este că nu le plac formaÈ›iile româneÈ™ti de succes È™i nu fac niciun fel de efort să se cunoască È™i împrietenească (asta cred că È›ine mai mult de invidie). Astfel, modelele lor muzicale rămân trupele preferate din copilărie, pe care cei mai mulÈ›i încearcă să le imite, sau prin preluări unu la unu, sau prin combinarea stilului cu încă ceva …ca să nu sune chiar la fel. Ca orientare spaÈ›ială, se uită spre trupele pe aceeaÈ™i nișă muzicală, care sunt considerate cele mai de succes din localitatea lor … la Cluj spre exemplu observ că orice trupă nouă de rock încearcă să cânte în deschidere pentru Luna amară… o formaÈ›ie care cântă în toată È›ara È™i mai ajunge să fie invitată în deschidere È™i la câte o formaÈ›ie internaÈ›ională în cadrul unui festival sau (mai rar) într-o piață mare din centrul oraÈ™ului… È™i despre care generaÈ›ia mai tânără de trupe nu are habar cum a ajuns să ajungă la acest nivel …dar o ia drept exemplu de urmat È™i încearcă să cânte în aceleaÈ™i locuri fără nicio altă logică. Desigur, cele mai multe trupe de acest gen se lovesc de realitatea scenei muzicale de la noi (refuzuri È™i amânări de confirmare de concerte din partea mai multor patroni de club), È™i într-un final se destramă (în medie, după o activitate de 2 ani). Cei care sunt mai pasionaÈ›i de muzică formează noi proiecte pe aceleaÈ™i subgenuri limitate de rock, fără piese în limba română (pe considerentul că limba engleză este limba internaÈ›ională a rock-lului …acest gen de artist nu ascultă rock românesc acasă…) iar cei care de fapt nu sunt foarte atraÈ™i de cântat se lămuresc la cum stau lucrurile în È›ară, văd că mai mult îi costă distracÈ›ia, È™i dispar în umbra din spatele reflectoarelor.
---
Prin faptul că artistul underground din 2010 îÈ™i ignoră complet limba maternă È™i nu acordă respectul cuvenit formaÈ›iilor Rock autohtone de succes, cu vechime, se autolimitează la o scenă paralelă fără deschidere. MulÈ›i consideră că internetul poate înlocui lumea reală …È™i avem deja mai multe dovezi ale unor evenimente unde lumea a dat Like, dar nu s-a dus să plătească biletul…
Aceștia nu sunt fani reali de Rock, ci reprezintă lumea pasionată virtual a genului, pentru că asta dă bine pe pagina lor de FaceBook.
---
Adevărul este că, per ansamblu, mie mi se pare că scena Rock românească, È™i orice alt gen muzical de nișă, se află într-o stare de involuÈ›ie constantă la noi din È›ară… iar despre asta voi scrie în alt editorial.
---
Ce se poate face ca scena Rock autohtonă să fie resuscitată în underground?
Totul depinde de artistul care activează în grupul de prieteni È™i cântă pur È™i simplu din plăcere … È™i tocmai din cauza asta nu întrevăd să evolueze situaÈ›ia înspre bine în următorul deceniu. La noi oricum evenimentele se derulează foarte încet, iar schimbarea de mentalități pare un vis dintr-o lume utopică îndepărtată.
---
Ce urmează să punctez sunt păreri personale dezvoltate în ani de activitate, experimentare È™i cercetare în domeniu. Cele mai multe păreri nu vor fi pe placul celor activi în acest domeniu, dar cine citeÈ™te ClickZoomBytes È™tie că eu nu caut să ling pe nimeni …È™i nu caut să scriu pe placul celor care citesc revista muzicală on-line. Adevărul supără, iar cei care vor lăsa commenturi negative aici sunt cei care sunt de vină în mod direct pentru apatia generală generată în scena muzicii underground È™i în scenele locale autohtone.
---
---
Patriotismul local
Conceptul de Patriotism local porneÈ™te de la ideea de a se cânta în limba maternă (este foarte important ca publicul să priceapă mesajul versurilor compuse de artist, iar dacă artistul nu are nimic de spus, fie că e vorba doar de dragoste, nu văd rostul ca acesta să urce pe scenă).
Patriotismul local poate fi dezvoltat prin subiecte care afectează pe cetățenii unei anumite comunități; Patriotismul local È›ine È™i de implicarea artistului în scena muzicală de unde porneÈ™te. NU consider că va veni mai mult public în niciun oraÈ™ din România la un concert pentru o formaÈ›ie românească care promovează refrene numai în limba engleză; NU consider că se va putea lărgi publicul unei trupe Rock româneÈ™ti dacă formaÈ›ia nu încearcă să devină cunoscută în comunitatea locală.
---
Asta înseamnă:
- afișaj stradal ilegal
- grafitii ilegal
- apariții matinale la posturile locale de radio
- interviuri în presa locală on-line È™i off-line (fie că e vorba de un blog monden sau un post TV sărăcăcios)
- cântatul în toate cluburile locale, fie că e vorba de o bombă jegoasă unde formaÈ›ia este plătită cu o ladă de bere, fie că e vorba de un club de fiÈ›e unde mai vine o Bere Gratis odată la doi ani …
- trebuie È›intite TOATE oportunitățile de a ieÈ™i din anonimat È™i de a ajunge la publicul specific fiecărui local …
- trebuie încercat (È™tiu că asta înseamnă stres, umblătură È™i cheltuială) să se cânte la licee (È™tiu că mulÈ›i directri nu agrează din start muzica rock) … dar e bine măcar să fie date câteva înregistrări la copiii care pun muzica în pauze
- nu uita niciodată faptul că trupa ta este un brand; singura È™ansă ca tu să devii cunoscut este să îÈ›i promovezi brandul atât de mult cât poÈ›i … este vorba de o echipă de oameni care are un scop comun È™i promovează acelaÈ™i nume, nu de un grup de individualități care se întâlneÈ™te la beri seara la repetiÈ›ie È™i se ceartă pe gagici după concerte
- pentru a oferi comunității ceva - È™i pentru a capta atenÈ›ia unui grup mai mare de oameni, este bine să gândeÈ™ti un eveniment anual la care să nu pui bilete la intrare; este bine să cânÈ›i la câte un eveniment de binefacere, dar să te asiguri că este bine promovat
- deschiderile la trupele mari care trec ocazional prin orașul tău sunt importante; comunică prin facebook - află cine se ocupă de ele și trimite-le mp3uri din timp
- dacă în oraÈ™ul tău nu există club unde se cântă Live, discută cu un patron de cafenea sau bar local È™i improvizează o scenă È™i un sunet să îÈ›i organizezi singur concertul la tine în oraÈ™; nu aÈ™tepta să fii sunat sau rugat să cânÈ›i …asta nu se va întâmpla… È™i nu uita că toate trupele mari internaÈ›ionale care îÈ›i plac au făcut la fel la început
---
Dacă È›inteÈ™ti mai multe din punctele enumerate mai sus, ai È™anse mari să devii mai cunoscut pe plan local È™i să ai un public mai numeros la concerte; nu cânta prea des È™i nu cânta pe nimica pentru prea mult timp, că asta nu ajută la moralul colegilor din trupă (fiecare gândim altfel È™i mereu lumea se ceartă din cauza banilor).
---
---
Preluarea de dezvoltare a scenei Rock
Popular Music este expresia care a dat naÈ™tere termenului Pop …
Ce este Pop Music? Exact ceea ce vrea să însemne expresia de mai sus: muzică populară … populară pentru că place la cei mai mulÈ›i dintr-un grup de oameni.
Pentru ca muzica Rock să prindă la un pblic mai larg, poate ar fi cazul ca artiÈ™tii activi în această scenă să fie mai uniÈ›i. O idee ar fi să se identifice piesele din repertoriul trupelor Rock locale care plac cel mai mult la publicul prezent la concerte, È™i de comun acord, artiÈ™tii din mai multe formaÈ›ii să adapteze È™i să interpreteze aceleaÈ™i piese în repertoriul fiecărui concert È™i să menÈ›ioneze faptul că este piesa colegilor din trupa X … Vă daÈ›i seama ce impact ar putea avea această strategie?
Dintr-o dată, trupa X care nu a ajuns niciodată să cânte în clubul unde urcă pe scenă trupa Y are o piesă promovată unui public care poate niciodată nu ar fi mers din curiozitate să o descopere în clubul Z. Trupa X respectă reciprocitatea înÈ›elegerii. Astfel, o piesă mai dinamică a scenei underground locale poate fi descoperită È™i apreciată de un public mult mai larg… È™i imaginează-È›i impactul pe termen lung, dacă piesa prinde, È™i dacă trupele ajung să cânte È™i în alte localități… dar dacă se face o compilaÈ›ie unde să reapară câte două piese de la cinci formaÈ›ii prietene È™i fiecare vinde aceste CD-ui în cluburile pe unde merg?
Ideea este implementată de casele de discuri americane din anii '70 care lansează proiecte muzicale pe banda rulantă. Pentru ca acestea să fie interesante, albumele sunt compuse cu jumătate de repertoru original È™i jumătate din preluări. Cred totodată că producătorii acestor albume deÈ›in drepturile mecanice pe piesele de împrumut introduse pe albumele artiÈ™tilor noi … toată treaba se simplifică, artistul neavând nevoie de mult timp să compună un album întreg de piese noi; poate susÈ›ine concerte mai lungi È™i publicul cunoaÈ™te deja piesele, care sunt promovate È™i de alÈ›ii, în acelaÈ™i regim.
AÈ™a au devenit (spre exemplu) Louie Louie, La Bamba, My Girl, Twist and Shout, Strangers In The Night È™i Beyond the Sea superhituri ale anilor '60-'70…
La noi, în anii 2000, piese precum 1.000 de chipuri (Kumm), La noi (Altar), Gri dorian (Luna amară) au fost promovate atât cât le-au promovat formaÈ›iile respective …dar nu cred că piesele acestea sunt cunoscute în afara cercurilor celor amatori ai genului (sau, mai rău, celor amatori ai formaÈ›iilor respective) …iar asta este o dovadă suplimentară a lipsei funcÈ›ionalității sistemului în sens de industrie la noi, în ideea că nu se promovează diversitatea în mass media românească.
Singura soluÈ›ie eficientă este de a găsi moduri de promovare între formaÈ›ii.
---
---
Preluarea șocantă
O idee pentru scena rock autohtonă ar fi să se preia hituri din zona manelelor. Dacă acesta este genul cel mai popular de la noi din È›ară, eu zic să identificăm care sunt piesele cele mai apreciate, È™i să adaptăm notele pe o chitară cu distors. Dacă È›i se pare stupidă ideea, lasă-mă să te întreb: tu ca rocker, ai văzut sau ai căutat filmarea cu Nicolae Guță îmbrăcat în geacă de motociclist È™i cântând 20 de ani de la Voltaj la Antena 1? Dacă zici NU, sunt sigur în schimb că mulÈ›i din gaÈ™ca ta de prieteni a făcut-o.
Vorbesc aici de metode de a ieÈ™i din anonimat cu muzica Rock într-o È›ară reticentă la aceste ritmuri, fără pârghii media pentru această nișă muzicală. Căutăm idei simple, eficiente È™i care nu le-am mai văzut la nimeni. Dacă te vei lua mereu după exemplul altora, o să ajungi în cel mai bun caz doar la nivelul lor, dar fără posibilitatea de a depăși acest nivel.
Mimetismul balcanic nu ajută pe nimeni.
---
Sistemul trebuie învins cu armele lui
…Cum o să se apuce o trupă Rock undergound să cânte o preluare după o manea?
Trupa Rock vrea să se lanseze prin piese proprii …dar eu propun lucruri care nu s-au mai făcut È™i care cred că vor È™oca… gândeÈ™te-te ce impact ar putea avea o trupă Rock să urce pe scena unui festival de mici È™i bere la 4 după-masa È™i să cânte Of, viaÈ›a mea pe ritmuri rock? Eu sunt sigur că lumea se va opri din mâncat È™i că le captează atenÈ›ia. Următoarea problemă va fi să cânte o piesă proprie suficient de dinamică È™i cu refren fain … dar aceasta să nu fie singura piesă de gen pe care o are în repertoriu (excepÈ›ie făcând situaÈ›ia în care se acordă doar două piese de cântat în program).
---
Unii vor considera că sunt prost.
AÈ™a va muri scena rock românească, datorită egourilor prea puternice. Te-ai gândit cum au ajuns È™mecherii să ne conducă? Eu È™i cu Tine nu i-am ales; fiecare s-a folosit de metode alternative adaptate societății să ajungă acolo unde a vrut.
Eu aplic aceeaÈ™i idee aici. Nu îÈ›i place societatea în care trăieÈ™ti? Welcome to the club. Ce faci? ÎÈ›i împachetezi jucăria È™i te cari peste hotare? Vei urca scurte filmări pe YouTube unde tu cu gaÈ™ca ta de prieteni cântă în limba engleză în speranÈ›a că poate cineva din Anglia te va descoperi fix pe tine din România È™i o să vrea să se lupte cu sistemul lor de acolo să-È™i împartă pita cu o trupă străină…
---
Aici intervine problema cu sindicatele artiÈ™tilor, care sunt existenÈ›iale pentru dezvoltarea unei scene muzicale sănătoase. La noi, nu am auzit de niciun artist din underground să se înscrie la vreun sindicat artistic …deÈ™i există deja una mai puternică (UALP, condusă de artista Mihaela Mihai) la care (în principiu) s-au înscris doar boÈ™orogi, ca să-È™i primească pensia, dar nici artiÈ™tii mai în vârstă nu sunt mai înÈ›elepÈ›i să se înscrie cu toÈ›ii È™i să formeze o adevărată tagmă puternică de gen la noi în È›ară …iar din când în când mai apare câte unul mai deÈ™tept care îÈ™i face propriul sindicat pentru câteva lovele È™i puÈ›ină mediatizare pe moment...
---
De-a lungul anilor am auzit de formaÈ›ii sau artiÈ™ti români care s-au dus la Londra să-È™i încerce norocul (un exemplu fiind Sensor), sau care au ajuns să lucreze cu producători muzicali britanici (alt exemplu fiind Grimus) …sau care au ajuns semnaÈ›i la firme independente de producÈ›ie (Go To Berlin) …dar nimic nu s-a întâmplat concret încât să poÈ›i spune că cineva din domeniul Rock-ului românesc a reuÈ™it …încă. Cel mai pozitiv exemplu cred că ar fi clujeanul care-È™i spune Indie Folker, care a trăit efectiv din muzică cel puÈ›in doi ani de zile, cântând seară de seară în puburi londoneze.
---
---
Public Relations
În acest domeniu, depinzi mult de reacÈ›ia publicului.
Este important să cauÈ›i să ai o amprentă muzicală È™i să îÈ›i creezi o imagine (fie că e vorba ca toÈ›i să fie vopiÈ›i blond în cap È™i să se îmbrace în tricourile naÈ›ionalei). În general, omului îi place să fie È™ocat.
---
În principiu, dacă vezi că lumea nu te aplaudă, nu te bisează È™i povesteÈ™te la masă în timp ce cânÈ›i fără să fie atent la muzica ta …nu este bine ceea ce faci.
Dacă nu îÈ›i pasă, de ce citeÈ™ti mai departe acest articol?
---
În acest caz, e bine ca artistul să se retragă la sala de repetiÈ›ii dacă cântă doar din plăcere È™i pentru anumite aspecte ale egoului personal sau să îÈ™i schimbe stilul abordat, să caute să compună piese mai fredonabile, cu refrene de impact.
Sunt foarte mulÈ›i artiÈ™ti buni în lumea asta care mor de foame. Trăim într-o societate superficială. Jumătate din succes vine prin muzica compusă, jumătate prin imagine È™i echipa cu care se lucrează (de prieteni sau profesioniÈ™ti) care ajută cu promovarea trupei.
Ca în orice afacere, mai este nevoie È™i de noroc.
---
Avantajul încă în domeniul Rock-ului la noi este că piaÈ›a nu este încă formată. Teoretic, oricine poate să apară cu o trupă nouă, să îÈ™i aleagă un subgen muzical care nu este încă promovat de nimeni la noi - È™i să aibă succes pe plan naÈ›ional peste cinci ani de zile…
---
---
Frontman / Frontwoman
Ajută foarte mult să ai o personalitate carismatică È™i comunicativă la microfon, care È™tie să se îmbrace… sau dezbrace. Pornim evident de la ideea că persoana despre care vorbim ARE voce. O voce bună cu spatele întors la public sau o claie de păr gheboÈ™ată deasupra microfonului, nemiÈ™cată timp de o oră cu capul în pământ nu se leagă de niciun fel de reÈ›etă de succes.
---
Preconcepții negative
Dacă eÈ™ti hotărât să faci treaba asta, trebuie să eviÈ›i colaborarea cu oameni puturoÈ™i, nehotărâÈ›i sau apatici È™i trebuie să elimini reticenÈ›a din caracterul tău, asociată de fraze imprimate în subconÈ™tient de genul: nu se poate, nimeni nu face aÈ™a, merge È™i aÈ™a.
---
Autor: RiCo
---
Adaugă la articol. Lasă un comentariu.
Articole relative:
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 10:43AM
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 09:08AM
Publicat in: 17.08.2015, Ora: 18:54PM
Publicat in: 17.06.2015, Ora: 12:33PM
Publicat in: 10.05.2015, Ora: 08:40AM
Publicat in: 30.05.2016, Ora: 06:53AM
Publicat in: 14.04.2015, Ora: 04:53AM
Publicat in: 02.03.2014, Ora: 06:21AM
Publicat in: 20.11.2013, Ora: 06:48AM
Publicat in: 21.10.2013, Ora: 06:27AM
COMENTARII:
14.07.2012, 23:29PM, scris de Andrei
Aproape singura formatie mai nou cu versuri bune in romana si repertoriu majoritar in romana si cu frotman charismatic e Robin and the Backstabbers, insa stau prost cu promovarea si probabil ca tu nu ai o parere foarte buna despre ei pentru ca sunt din Bucuresti (desi nucleul formatiei, fratii Proca, vine din Miercurea Ciuc). Mai e garda veche formata din Partizan, Timpuri Noi, OCS, Vita de Vie, Sarmalele reci, ZOB, Luna amara, Vama, care mai canta in romana, in rest cam toate trupele noi trebuie sa canta in engleza. Insa e greu sa scrii niste versuri bune in romana, multi canta in engleza in speranta ca vor avea succes afara (sanse tind spre 0), din cauza unui fel de elitism sau din cauza ca versurile stupide in engleza tot suna ok pentru publicul vorbitor de romana, in timp ce versurile stupide in romana suna penibil. Sau din cauza ca pur si simplu sunt obisnuiti cu muzica in engleza.
13.07.2012, 18:45PM, scris de zorro
ma kc in limba romana ....oricum in 30-40 ani nu o sa mai existe ! deja copii de la gradinita invata engleza !!! fuck !!! daca flow-ul e mai bun in engleza si toti sunt obisnuiti cu calitatea de peste granita ...ce sa faci in romania ? la cine sa canti in romaneste ? la manelisti inculti ?
13.07.2012, 11:24AM, scris de ninja
ok. mersi.
13.07.2012, 10:02AM, scris de RiCo de la CZB
ninja, cauta la ClickZoomBytes interviuri cu Index 66, RIFF, Celelalte Cuvinte, Virgil Mihaiu, Stefan Vannai, Rodion GA ... si vor urma si altele cu artisti care s-au lansat in anii 60-70 în România. Vei găsi răspunsuri la multe din întrebările tale acolo. Vor urma și biografii cu artiști din epoca interbelică. Urmează să actualizez cea cu Claude Romano ...un compozitor-artist român care a spart granițele în anii 30 cu tangourile compuse de el.
13.07.2012, 09:22AM, scris de RiCo de la CZB
Este într-adevăr lăudabil faptul că Grimus ar putea fi primul exemplu de formație rock românească care să scoată capul afară mai mult ca alții ...anii însă nu trec în favoarea ei. Dacă vara asta se poate lăuda cu o jumătate de mână de apariții pe scene importante ale Europei, în schimb, mi se pare evident faptul că nu este o trupă la fel de dorită la ea acasă, concertele din țară fiind tare rare și doar într-un număr limitat de localități. Grimus promitea mai multe ...și ce s-a întâmplat cu traseul de concerte planificate în Anglia cu ocazia Olimpiadei? Grimus nu mi se mai pare un exemplu pozitiv; aștept următorul val...
10.07.2012, 09:40AM, scris de alyx cosma
nu-ti amintesti de "vine politia" a celor de la seven?
10.07.2012, 01:10AM, scris de Zoltan S.
Doar o singura intrebare: daca ar fi cantat in romana, crezi ca Grimus ar fi avut sansa sa fie aleasa de (management-ul unor) trupe importante de afara sa cante-n deschiderea concertelor pe care urmeaza sa le sustina-n Romania? La fel, crezi ca ar fi avut sansa sa fie acceptata/invitata la festivaluri importante din Europa? Crezi ca o formatie care canta exclusiv in romana (de exemplu, Vama - competitivi dpdv muzical) va avea vreodata parte de oportunitati similare?
09.07.2012, 13:37PM, scris de ninja
Nu cred ca ar trebui sa dam vina pe muzicieni, sigur sunt cazuri si cazuri. Dar in general, numai exista libertate in muzica. Nu se pot face bani din ce isi doreste omul fiecare data si sunt convins ca in urmatorii 10 ani n-o sa fie formatie de death metal in romania de exemplu care va trai din asta, pentru ca nu are pentru cine sa cante (la noi in tara). Mai ii si o chestie daca e sa privim sau sa comparam situatia din occident si situatia noastra: muzica, stilurile si valurile vin de acolo si asa va fi in general ... o trupa care vine din strainatate va avea intotdeauna prioritate mai mare decat o formatie romaneasca (iarasi mentalitatea noastra, nici nu cautam talente in curtea noastra, mai bine chemam de dinafara ca aia fac treaba). O singura exceptie de care stiu si de care m-am mirat era situatia lui O-zone, dar se vede si aici ca banii mai si distrug. Asa e si cu media asta de 1 leu: X factor, Romanii au talent si asa mai departe -> pe asta ne focusam, ca asa producem bani repede si cheltuim repede. E si o problema globala, dar la noi ii totusi mai grav, io zic sa mai privim inapoi si sa analizam ce sa intamplat cu muzica dupa comunism, ce intrat, ce a iesit si sa invatam treptat. Sincer as fi interesat de un articol despre muzica/ trupe in timpul communismului and after that. O comparatie, sa-mi dau seama cat am evoluat sau daca am evoluat, ca de am ales directia gresita ii sigur. Thnx!
09.07.2012, 12:26PM, scris de ninja
Eu personal nu prea cred in rockul romanesc. Nu cred ca va ma fi ceva miscare in viitor, nu as dori sa dau vina pe sistem, dar cred ca oricum acolo ajung. Ca de fapt sunt cativa artisti foarte buni care o sa moara incercand sa schimbe mentalitatea de rahat a romanului standard. Degeaba ma apuc sa cant acum Hardcore, ca o sa creasca trupa pana la un anumit nivel dar dupa aia va fi respins, ca va fi considerat prea agresiv. Cu asta as dori sa spun ca nu exista destule festivaluri, puburi, patroni de pub care sa tolereze sau sa suntina acest gen. In schimb afara, poti evolua, participand la festivaluri/ concursuri metal, hardcore etc. Deci exista posibilitati. Aici se investeste in Inna, Andra si cine stie ce cantarete care au tate mari si parul aranjat. Iar poponarii de la Voltaj reprezina rockul romanesc (cel putin in ochii manelist-poperului roman -> ei sunt mai multi, rockerii raman in spate si normal se investeste mai mult in ceea ce vrea multimea si nu restul). Asa nu va functiona niciodata, fiecare trebuie sa-si aiba educatia muzicala, e imposibil sa schimb gandirea celorlalti. Romania a intrat prea tarziu in toata cultura si industria a rockului, practic dupa care au venit valuri si valuri de diferite stiluri si nici unul nu a putut fi mestecat si analizat, ca nu era timp pentru asta. Ca o concluzie: tu ca o trupa depinzi de fani, fanii nu ti-l alegi tu, fanii te aleg pe tine. Ca sa ai fani trebuie sa dovedesti ca meriti, doar atunci poti sa dovedesti cand ti se dau sanse si un minim support. Alfel iti ramane undergroundul si sunt total pro asta. E un bun semn ca mai sunt oameni normali la cap in tara si nu au disparut toti. Parerea mea!