• czb.ro
Byte. Parerea Mea

Soluții. Scena Rock. România 2012

Publicat in: 09.07.2012, 06:25AM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 9
Vizualizari: 1075
Etichete: Cultura Urbană, Limba Maternă, Merge și Așa, Mihaela Mihai, Nicolae Guță, Nimeni Nu Face Așa, Nu Se Poate, Patriotism Local, Scena Rock, Ualp, Underground
Soluții. Scena Rock. România 2012

--- 

Acest editorial a fost scris ca o continuare pentru: 

Scena Rock. SUA 1950 vs România 2010

http://czb.ro/articol/3692/

--- 

Cei mai mulți artiști români pasionați de muzica Rock, care sunt cvasi-necunoscuți și cântă în cluburi, mai mult pe plan local, sunt leneși și le lipsesc inițiativa. Modelele lor … nici ei nu știu exact cine ar trebui să le fie modele … cert este că nu le plac formațiile românești de succes și nu fac niciun fel de efort să se cunoască și împrietenească (asta cred că ține mai mult de invidie). Astfel, modelele lor muzicale rămân trupele preferate din copilărie, pe care cei mai mulți încearcă să le imite, sau prin preluări unu la unu, sau prin combinarea stilului cu încă ceva …ca să nu sune chiar la fel. Ca orientare spațială, se uită spre trupele pe aceeași nișă muzicală, care sunt considerate cele mai de succes din localitatea lor … la Cluj spre exemplu observ că orice trupă nouă de rock încearcă să cânte în deschidere pentru Luna amară… o formație care cântă în toată țara și mai ajunge să fie invitată în deschidere și la câte o formație internațională în cadrul unui festival sau (mai rar) într-o piață mare din centrul orașului… și despre care generația mai tânără de trupe nu are habar cum a ajuns să ajungă la acest nivel …dar o ia drept exemplu de urmat și încearcă să cânte în aceleași locuri fără nicio altă logică. Desigur, cele mai multe trupe de acest gen se lovesc de realitatea scenei muzicale de la noi (refuzuri și amânări de confirmare de concerte din partea mai multor patroni de club), și într-un final se destramă (în medie, după o activitate de 2 ani). Cei care sunt mai pasionați de muzică formează noi proiecte pe aceleași subgenuri limitate de rock, fără piese în limba română (pe considerentul că limba engleză este limba internațională a rock-lului …acest gen de artist nu ascultă rock românesc acasă…) iar cei care de fapt nu sunt foarte atrași de cântat se lămuresc la cum stau lucrurile în țară, văd că mai mult îi costă distracția, și dispar în umbra din spatele reflectoarelor.

--- 

Prin faptul că artistul underground din 2010 își ignoră complet limba maternă și nu acordă respectul cuvenit formațiilor Rock autohtone de succes, cu vechime, se autolimitează la o scenă paralelă fără deschidere. Mulți consideră că internetul poate înlocui lumea reală …și avem deja mai multe dovezi ale unor evenimente unde lumea a dat Like, dar nu s-a dus să plătească biletul… 

Aceștia nu sunt fani reali de Rock, ci reprezintă lumea pasionată virtual a genului, pentru că asta dă bine pe pagina lor de FaceBook.

--- 

Adevărul este că, per ansamblu, mie mi se pare că scena Rock românească, și orice alt gen muzical de nișă, se află într-o stare de involuție constantă la noi din țară… iar despre asta voi scrie în alt editorial.

--- 

Ce se poate face ca scena Rock autohtonă să fie resuscitată în underground?

Totul depinde de artistul care activează în grupul de prieteni și cântă pur și simplu din plăcere … și tocmai din cauza asta nu întrevăd să evolueze situația înspre bine în următorul deceniu. La noi oricum evenimentele se derulează foarte încet, iar schimbarea de mentalități pare un vis dintr-o lume utopică îndepărtată.

--- 

Ce urmează să punctez sunt păreri personale dezvoltate în ani de activitate, experimentare și cercetare în domeniu. Cele mai multe păreri nu vor fi pe placul celor activi în acest domeniu, dar cine citește ClickZoomBytes știe că eu nu caut să ling pe nimeni …și nu caut să scriu pe placul celor care citesc revista muzicală on-line. Adevărul supără, iar cei care vor lăsa commenturi negative aici sunt cei care sunt de vină în mod direct pentru apatia generală generată în scena muzicii underground și în scenele locale autohtone.

--- 

--- 

Patriotismul local

Conceptul de Patriotism local pornește de la ideea de a se cânta în limba maternă (este foarte important ca publicul să priceapă mesajul versurilor compuse de artist, iar dacă artistul nu are nimic de spus, fie că e vorba doar de dragoste, nu văd rostul ca acesta să urce pe scenă). 

Patriotismul local poate fi dezvoltat prin subiecte care afectează pe cetățenii unei anumite comunități; Patriotismul local ține și de implicarea artistului în scena muzicală de unde pornește. NU consider că va veni mai mult public în niciun oraș din România la un concert pentru o formație românească care promovează refrene numai în limba engleză; NU consider că se va putea lărgi publicul unei trupe Rock românești dacă formația nu încearcă să devină cunoscută în comunitatea locală.

--- 

Asta înseamnă: 

  • afișaj stradal ilegal
  • grafitii ilegal
  • apariții matinale la posturile locale de radio
  • interviuri în presa locală on-line și off-line (fie că e vorba de un blog monden sau un post TV sărăcăcios)
  • cântatul în toate cluburile locale, fie că e vorba de o bombă jegoasă unde formația este plătită cu o ladă de bere, fie că e vorba de un club de fițe unde mai vine o Bere Gratis odată la doi ani … 
  • trebuie țintite TOATE oportunitățile de a ieși din anonimat și de a ajunge la publicul specific fiecărui local … 
  • trebuie încercat (știu că asta înseamnă stres, umblătură și cheltuială) să se cânte la licee (știu că mulți directri nu agrează din start muzica rock) … dar e bine măcar să fie date câteva înregistrări la copiii care pun muzica în pauze
  • nu uita niciodată faptul că trupa ta este un brand; singura șansă ca tu să devii cunoscut este să îți promovezi brandul atât de mult cât poți … este vorba de o echipă de oameni care are un scop comun și promovează același nume, nu de un grup de individualități care se întâlnește la beri seara la repetiție și se ceartă pe gagici după concerte
  • pentru a oferi comunității ceva - și pentru a capta atenția unui grup mai mare de oameni, este bine să gândești un eveniment anual la care să nu pui bilete la intrare; este bine să cânți la câte un eveniment de binefacere, dar să te asiguri că este bine promovat
  • deschiderile la trupele mari care trec ocazional prin orașul tău sunt importante; comunică prin facebook - află cine se ocupă de ele și trimite-le mp3uri din timp 
  • dacă în orașul tău nu există club unde se cântă Live, discută cu un patron de cafenea sau bar local și improvizează o scenă și un sunet să îți organizezi singur concertul la tine în oraș; nu aștepta să fii sunat sau rugat să cânți …asta nu se va întâmpla… și nu uita că toate trupele mari internaționale care îți plac au făcut la fel la început

--- 

Dacă țintești mai multe din punctele enumerate mai sus, ai șanse mari să devii mai cunoscut pe plan local și să ai un public mai numeros la concerte; nu cânta prea des și nu cânta pe nimica pentru prea mult timp, că asta nu ajută la moralul colegilor din trupă (fiecare gândim altfel și mereu lumea se ceartă din cauza banilor).

--- 

--- 

Preluarea de dezvoltare a scenei Rock

Popular Music este expresia care a dat naștere termenului Pop …

Ce este Pop Music? Exact ceea ce vrea să însemne expresia de mai sus: muzică populară … populară pentru că place la cei mai mulți dintr-un grup de oameni.

Pentru ca muzica Rock să prindă la un pblic mai larg, poate ar fi cazul ca artiștii activi în această scenă să fie mai uniți. O idee ar fi să se identifice piesele din repertoriul trupelor Rock locale care plac cel mai mult la publicul prezent la concerte, și de comun acord, artiștii din mai multe formații să adapteze și să interpreteze aceleași piese în repertoriul fiecărui concert și să menționeze faptul că este piesa colegilor din trupa X … Vă dați seama ce impact ar putea avea această strategie?

Dintr-o dată, trupa X care nu a ajuns niciodată să cânte în clubul unde urcă pe scenă trupa Y are o piesă promovată unui public care poate niciodată nu ar fi mers din curiozitate să o descopere în clubul Z. Trupa X respectă reciprocitatea înțelegerii. Astfel, o piesă mai dinamică a scenei underground locale poate fi descoperită și apreciată de un public mult mai larg… și imaginează-ți impactul pe termen lung, dacă piesa prinde, și dacă trupele ajung să cânte și în alte localități… dar dacă se face o compilație unde să reapară câte două piese de la cinci formații prietene și fiecare vinde aceste CD-ui în cluburile pe unde merg? 

Ideea este implementată de casele de discuri americane din anii '70 care lansează proiecte muzicale pe banda rulantă. Pentru ca acestea să fie interesante, albumele sunt compuse cu jumătate de repertoru original și jumătate din preluări. Cred totodată că producătorii acestor albume dețin drepturile mecanice pe piesele de împrumut introduse pe albumele artiștilor noi … toată treaba se simplifică, artistul neavând nevoie de mult timp să compună un album întreg de piese noi; poate susține concerte mai lungi și publicul cunoaște deja piesele, care sunt promovate și de alții, în același regim. 

Așa au devenit (spre exemplu) Louie Louie, La Bamba, My Girl, Twist and Shout, Strangers In The Night și Beyond the Sea superhituri ale anilor '60-'70… 

La noi, în anii 2000, piese precum 1.000 de chipuri (Kumm), La noi (Altar), Gri dorian (Luna amară) au fost promovate atât cât le-au promovat formațiile respective …dar nu cred că piesele acestea sunt cunoscute în afara cercurilor celor amatori ai genului (sau, mai rău, celor amatori ai formațiilor respective) …iar asta este o dovadă suplimentară a lipsei funcționalității sistemului în sens de industrie la noi, în ideea că nu se promovează diversitatea în mass media românească. 

Singura soluție eficientă este de a găsi moduri de promovare între formații.

--- 

--- 

Preluarea șocantă

O idee pentru scena rock autohtonă ar fi să se preia hituri din zona manelelor. Dacă acesta este genul cel mai popular de la noi din țară, eu zic să identificăm care sunt piesele cele mai apreciate, și să adaptăm notele pe o chitară cu distors. Dacă ți se pare stupidă ideea, lasă-mă să te întreb: tu ca rocker, ai văzut sau ai căutat filmarea cu Nicolae Guță îmbrăcat în geacă de motociclist și cântând 20 de ani de la Voltaj la Antena 1? Dacă zici NU, sunt sigur în schimb că mulți din gașca ta de prieteni a făcut-o. 

Vorbesc aici de metode de a ieși din anonimat cu muzica Rock într-o țară reticentă la aceste ritmuri, fără pârghii media pentru această nișă muzicală. Căutăm idei simple, eficiente și care nu le-am mai văzut la nimeni. Dacă te vei lua mereu după exemplul altora, o să ajungi în cel mai bun caz doar la nivelul lor, dar fără posibilitatea de a depăși acest nivel. 

Mimetismul balcanic nu ajută pe nimeni.

--- 

Sistemul trebuie învins cu armele lui

…Cum o să se apuce o trupă Rock undergound să cânte o preluare după o manea?

Trupa Rock vrea să se lanseze prin piese proprii …dar eu propun lucruri care nu s-au mai făcut și care cred că vor șoca… gândește-te ce impact ar putea avea o trupă Rock să urce pe scena unui festival de mici și bere la 4 după-masa și să cânte Of, viața mea pe ritmuri rock? Eu sunt sigur că lumea se va opri din mâncat și că le captează atenția. Următoarea problemă va fi să cânte o piesă proprie suficient de dinamică și cu refren fain … dar aceasta să nu fie singura piesă de gen pe care o are în repertoriu (excepție făcând situația în care se acordă doar două piese de cântat în program).

--- 

Unii vor considera că sunt prost. 

Așa va muri scena rock românească, datorită egourilor prea puternice. Te-ai gândit cum au ajuns șmecherii să ne conducă? Eu și cu Tine nu i-am ales; fiecare s-a folosit de metode alternative adaptate societății să ajungă acolo unde a vrut. 

Eu aplic aceeași idee aici. Nu îți place societatea în care trăiești? Welcome to the club. Ce faci? Îți împachetezi jucăria și te cari peste hotare? Vei urca scurte filmări pe YouTube unde tu cu gașca ta de prieteni cântă în limba engleză în speranța că poate cineva din Anglia te va descoperi fix pe tine din România și o să vrea să se lupte cu sistemul lor de acolo să-și împartă pita cu o trupă străină… 

--- 

Aici intervine problema cu sindicatele artiștilor, care sunt existențiale pentru dezvoltarea unei scene muzicale sănătoase. La noi, nu am auzit de niciun artist din underground să se înscrie la vreun sindicat artistic …deși există deja una mai puternică (UALP, condusă de artista Mihaela Mihai) la care (în principiu) s-au înscris doar boșorogi, ca să-și primească pensia, dar nici artiștii mai în vârstă nu sunt mai înțelepți să se înscrie cu toții și să formeze o adevărată tagmă puternică de gen la noi în țară …iar din când în când mai apare câte unul mai deștept care își face propriul sindicat pentru câteva lovele și puțină mediatizare pe moment...

--- 

De-a lungul anilor am auzit de formații sau artiști români care s-au dus la Londra să-și încerce norocul (un exemplu fiind Sensor), sau care au ajuns să lucreze cu producători muzicali britanici (alt exemplu fiind Grimus) …sau care au ajuns semnați la firme independente de producție (Go To Berlin) …dar nimic nu s-a întâmplat concret încât să poți spune că cineva din domeniul Rock-ului românesc a reușit …încă. Cel mai pozitiv exemplu cred că ar fi clujeanul care-și spune Indie Folker, care a trăit efectiv din muzică cel puțin doi ani de zile, cântând seară de seară în puburi londoneze.

http://www.indiefolker.com/

--- 

--- 

Public Relations

În acest domeniu, depinzi mult de reacția publicului. 

Este important să cauți să ai o amprentă muzicală și să îți creezi o imagine (fie că e vorba ca toți să fie vopiți blond în cap și să se îmbrace în tricourile naționalei). În general, omului îi place să fie șocat.

--- 

În principiu, dacă vezi că lumea nu te aplaudă, nu te bisează și povestește la masă în timp ce cânți fără să fie atent la muzica ta …nu este bine ceea ce faci

Dacă nu îți pasă, de ce citești mai departe acest articol?

--- 

În acest caz, e bine ca artistul să se retragă la sala de repetiții dacă cântă doar din plăcere și pentru anumite aspecte ale egoului personal sau să își schimbe stilul abordat, să caute să compună piese mai fredonabile, cu refrene de impact.

Sunt foarte mulți artiști buni în lumea asta care mor de foame. Trăim într-o societate superficială. Jumătate din succes vine prin muzica compusă, jumătate prin imagine și echipa cu care se lucrează (de prieteni sau profesioniști) care ajută cu promovarea trupei. 

Ca în orice afacere, mai este nevoie și de noroc. 

--- 

Avantajul încă în domeniul Rock-ului la noi este că piața nu este încă formată. Teoretic, oricine poate să apară cu o trupă nouă, să își aleagă un subgen muzical care nu este încă promovat de nimeni la noi - și să aibă succes pe plan național peste cinci ani de zile…

--- 

--- 

Frontman / Frontwoman

Ajută foarte mult să ai o personalitate carismatică și comunicativă la microfon, care știe să se îmbrace… sau dezbrace. Pornim evident de la ideea că persoana despre care vorbim ARE voce. O voce bună cu spatele întors la public sau o claie de păr gheboșată deasupra microfonului, nemișcată timp de o oră cu capul în pământ nu se leagă de niciun fel de rețetă de succes.

--- 

Preconcepții negative

Dacă ești hotărât să faci treaba asta, trebuie să eviți colaborarea cu oameni puturoși, nehotărâți sau apatici și trebuie să elimini reticența din caracterul tău, asociată de fraze imprimate în subconștient de genul: nu se poate, nimeni nu face așa, merge și așa.

--- 

Autor: RiCo

--- 

Adaugă la articol. Lasă un comentariu.


Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

COMENTARII:

14.07.2012, 23:29PM, scris de Andrei
Aproape singura formatie mai nou cu versuri bune in romana si repertoriu majoritar in romana si cu frotman charismatic e Robin and the Backstabbers, insa stau prost cu promovarea si probabil ca tu nu ai o parere foarte buna despre ei pentru ca sunt din Bucuresti (desi nucleul formatiei, fratii Proca, vine din Miercurea Ciuc). Mai e garda veche formata din Partizan, Timpuri Noi, OCS, Vita de Vie, Sarmalele reci, ZOB, Luna amara, Vama, care mai canta in romana, in rest cam toate trupele noi trebuie sa canta in engleza. Insa e greu sa scrii niste versuri bune in romana, multi canta in engleza in speranta ca vor avea succes afara (sanse tind spre 0), din cauza unui fel de elitism sau din cauza ca versurile stupide in engleza tot suna ok pentru publicul vorbitor de romana, in timp ce versurile stupide in romana suna penibil. Sau din cauza ca pur si simplu sunt obisnuiti cu muzica in engleza.

13.07.2012, 18:45PM, scris de zorro
ma kc in limba romana ....oricum in 30-40 ani nu o sa mai existe ! deja copii de la gradinita invata engleza !!! fuck !!! daca flow-ul e mai bun in engleza si toti sunt obisnuiti cu calitatea de peste granita ...ce sa faci in romania ? la cine sa canti in romaneste ? la manelisti inculti ?

13.07.2012, 11:24AM, scris de ninja
ok. mersi.

13.07.2012, 10:02AM, scris de RiCo de la CZB
ninja, cauta la ClickZoomBytes interviuri cu Index 66, RIFF, Celelalte Cuvinte, Virgil Mihaiu, Stefan Vannai, Rodion GA ... si vor urma si altele cu artisti care s-au lansat in anii 60-70 în România. Vei găsi răspunsuri la multe din întrebările tale acolo. Vor urma și biografii cu artiști din epoca interbelică. Urmează să actualizez cea cu Claude Romano ...un compozitor-artist român care a spart granițele în anii 30 cu tangourile compuse de el.

13.07.2012, 09:22AM, scris de RiCo de la CZB
Este într-adevăr lăudabil faptul că Grimus ar putea fi primul exemplu de formație rock românească care să scoată capul afară mai mult ca alții ...anii însă nu trec în favoarea ei. Dacă vara asta se poate lăuda cu o jumătate de mână de apariții pe scene importante ale Europei, în schimb, mi se pare evident faptul că nu este o trupă la fel de dorită la ea acasă, concertele din țară fiind tare rare și doar într-un număr limitat de localități. Grimus promitea mai multe ...și ce s-a întâmplat cu traseul de concerte planificate în Anglia cu ocazia Olimpiadei? Grimus nu mi se mai pare un exemplu pozitiv; aștept următorul val...

10.07.2012, 09:40AM, scris de alyx cosma
nu-ti amintesti de "vine politia" a celor de la seven?

10.07.2012, 01:10AM, scris de Zoltan S.
Doar o singura intrebare: daca ar fi cantat in romana, crezi ca Grimus ar fi avut sansa sa fie aleasa de (management-ul unor) trupe importante de afara sa cante-n deschiderea concertelor pe care urmeaza sa le sustina-n Romania? La fel, crezi ca ar fi avut sansa sa fie acceptata/invitata la festivaluri importante din Europa? Crezi ca o formatie care canta exclusiv in romana (de exemplu, Vama - competitivi dpdv muzical) va avea vreodata parte de oportunitati similare?

09.07.2012, 13:37PM, scris de ninja
Nu cred ca ar trebui sa dam vina pe muzicieni, sigur sunt cazuri si cazuri. Dar in general, numai exista libertate in muzica. Nu se pot face bani din ce isi doreste omul fiecare data si sunt convins ca in urmatorii 10 ani n-o sa fie formatie de death metal in romania de exemplu care va trai din asta, pentru ca nu are pentru cine sa cante (la noi in tara). Mai ii si o chestie daca e sa privim sau sa comparam situatia din occident si situatia noastra: muzica, stilurile si valurile vin de acolo si asa va fi in general ... o trupa care vine din strainatate va avea intotdeauna prioritate mai mare decat o formatie romaneasca (iarasi mentalitatea noastra, nici nu cautam talente in curtea noastra, mai bine chemam de dinafara ca aia fac treaba). O singura exceptie de care stiu si de care m-am mirat era situatia lui O-zone, dar se vede si aici ca banii mai si distrug. Asa e si cu media asta de 1 leu: X factor, Romanii au talent si asa mai departe -> pe asta ne focusam, ca asa producem bani repede si cheltuim repede. E si o problema globala, dar la noi ii totusi mai grav, io zic sa mai privim inapoi si sa analizam ce sa intamplat cu muzica dupa comunism, ce intrat, ce a iesit si sa invatam treptat. Sincer as fi interesat de un articol despre muzica/ trupe in timpul communismului and after that. O comparatie, sa-mi dau seama cat am evoluat sau daca am evoluat, ca de am ales directia gresita ii sigur. Thnx!

09.07.2012, 12:26PM, scris de ninja
Eu personal nu prea cred in rockul romanesc. Nu cred ca va ma fi ceva miscare in viitor, nu as dori sa dau vina pe sistem, dar cred ca oricum acolo ajung. Ca de fapt sunt cativa artisti foarte buni care o sa moara incercand sa schimbe mentalitatea de rahat a romanului standard. Degeaba ma apuc sa cant acum Hardcore, ca o sa creasca trupa pana la un anumit nivel dar dupa aia va fi respins, ca va fi considerat prea agresiv. Cu asta as dori sa spun ca nu exista destule festivaluri, puburi, patroni de pub care sa tolereze sau sa suntina acest gen. In schimb afara, poti evolua, participand la festivaluri/ concursuri metal, hardcore etc. Deci exista posibilitati. Aici se investeste in Inna, Andra si cine stie ce cantarete care au tate mari si parul aranjat. Iar poponarii de la Voltaj reprezina rockul romanesc (cel putin in ochii manelist-poperului roman -> ei sunt mai multi, rockerii raman in spate si normal se investeste mai mult in ceea ce vrea multimea si nu restul). Asa nu va functiona niciodata, fiecare trebuie sa-si aiba educatia muzicala, e imposibil sa schimb gandirea celorlalti. Romania a intrat prea tarziu in toata cultura si industria a rockului, practic dupa care au venit valuri si valuri de diferite stiluri si nici unul nu a putut fi mestecat si analizat, ca nu era timp pentru asta. Ca o concluzie: tu ca o trupa depinzi de fani, fanii nu ti-l alegi tu, fanii te aleg pe tine. Ca sa ai fani trebuie sa dovedesti ca meriti, doar atunci poti sa dovedesti cand ti se dau sanse si un minim support. Alfel iti ramane undergroundul si sunt total pro asta. E un bun semn ca mai sunt oameni normali la cap in tara si nu au disparut toti. Parerea mea!

Articole relative:

NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU... Bah Humbug
NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU... Bah Hu...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 10:43AM
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiunea Muzica Europei
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiunea ...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 09:08AM
Primul Festival Tribute din România
Primul Festival Tribute din România...
Publicat in: 17.08.2015, Ora: 18:54PM
Rammstein/Lindemann în 2015
Rammstein/Lindemann în 2015...
Publicat in: 17.06.2015, Ora: 12:33PM
Rihanna. American Oxygen
Rihanna. American Oxygen...
Publicat in: 10.05.2015, Ora: 08:40AM
2016.IUN.3. IS. Underground. Desant
2016.IUN.3. IS. Underground. Desant...
Publicat in: 30.05.2016, Ora: 06:53AM
Arta pentru artă și dinte pentru dinte
Arta pentru artă și dinte pentru din...
Publicat in: 14.04.2015, Ora: 04:53AM
2014.MAR.7. B. Control Club. Reforma 4. Mihaela Mihai, Eugen Radescu, Andrei Craciun
2014.MAR.7. B. Control Club. Reforma 4...
Publicat in: 02.03.2014, Ora: 06:21AM
2013.NOV.22-23. IS. Underground. The ROCK, Subcarpati
2013.NOV.22-23. IS. Underground. The R...
Publicat in: 20.11.2013, Ora: 06:48AM
2013.OCT.25. IS. Underground. Byron
2013.OCT.25. IS. Underground. Byron...
Publicat in: 21.10.2013, Ora: 06:27AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2018 • Revista De Muzica Online