Primul Festival Tribute din România
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 4
Vizualizari: 2340
Etichete: Festival Tribute Brasov, Festivalul Tribute, Forevermore, Masterpiece, Prefixtm, Roq, Speak Floyd, Up To Eleven
Primul festival TRIBUTE din Romania a avut loc în week-end-ul din 7-9 august 2015 în PiaÈ›a Sfatului BraÈ™ov. Intrarea a fost liberă È™i peste 10.000 de suflete au fost prezente în cele trei seri de spectacol.
Ideea multora de a înfiinÈ›a un tribute band în România vine în primul rând din dorinÈ›a de a câÈ™tiga bani mulÈ›i într-un timp foarte scurt. Acestea sunt angajate de îndată ce È™i-au format un repertoriu de piese cu o durată de aproximativ o oră (È™i în funcÈ›ie de talentul dovedit È™i de nivelul de relaÈ›ii personale ale membrilor componenÈ›i pe plan local) la petreceri de firme È™i nunÈ›i. Acestea sunt în mare parte formate de către artiÈ™ti care au deja o vechime în domeniu È™i care È™i-au pierdut răbdarea să mai aÈ™tepte ca muzica originală compusă de ei de-a lungul anilor alături de diverse proiecte să fie descoperită de suficientă lume (sau poate nu sunt suficient de talentaÈ›i să compună piese care să impresioneze È™i nu au atâta timp la dispoziÈ›ie să colinde È›ara să-È™i promoveze muzica originală). Durata medie de viață a unei trupe care încearcă să promoveze compoziÈ›ii proprii poate fi de doi ani de zile, iar asta se datorează lipsei unei infrastructuri care să susÈ›ină talentul muzical pop-rock autohton È™i care să lanseze noi vedete în mod constant din acest domeniu muzical. Astfel, se pot acorda circumstanÈ›e atenuante artiÈ™tilor care sunt chinuiÈ›i de talent È™i care caută soluÈ›ia ideală pentru a cânta la instrumente în faÈ›a unui public - È™i în acelaÈ™i timp de a câÈ™tiga bani din pasiunea lor, într-un timp relativ scurt. Festivalul Tribute poate fi o rampă de lansare È™i un motiv pentru înfiinÈ›area altor proiecte de acest gen, în detrimentul muzicii noi È™i originale. Practic se promovează mimetismul È™i se încurajează imitaÈ›ia în muzică.
AnunÈ›ul venea în 15 iulie, la doar trei săptămâni înainte de data stabilită pentru festivalul în aer liber în plin sezon turistic la BraÈ™ov. De acest subiect nu merită însă să ne legăm, deoarece Revolution Fest din TimiÈ™oara, un eveniment de amploare organizat timp de 4 zile pe 5 scene nu s-a promovat cu mai mult timp înainte… dar logica mea îmi spune că dacă s-ar fi promovat mai din timp acest festival din toiul verii, este posibil că ar fi ajutat la sporirea numărului de turiÈ™ti sosiÈ›i din È›ară pentru acest festival unic încă la noi - È™i care ar fi avut un motiv în plus să viziteze BraÈ™ovul cu aceeaÈ™i ocazie. Vasta majoritate a primăriilor încă nu s-a prins de schema turismului cultural, în special acelea care beneficiază de turism tot timpul anului. Ca primărie, aÈ™ fi căutat să susÈ›in acest proiect È™i să promovez acest festival în toată È›ara, nu doar în regiunile de origine ale artiÈ™tilor invitaÈ›i, motivul fiind că È™ansele sunt mari ca cei care ascultă Black Sabbath (promovat de PrefixTM din Turnu Măgurele), AC/DC (The ROCK, BucureÈ™ti), Pink Floyd (Speak Floyd, Cluj-Napoca), Nirvana (Up To Eleven, BucureÈ™ti), The Doors (Red Cat Bone, BucureÈ™ti), Metallica (Masterpiece, Cluj-Napoca), Whitesnake (Forevermore, BucureÈ™ti) sau Queen (RoQ, BucureÈ™ti) să fie mai în vârstă È™i să aibă familii cu care îÈ™i planifică concediile È™i drumeÈ›iile prin È›ară mult mai din timp.
Cred că a fost o experiență ciudată pentru câteva din aceste formaÈ›ii, obiÈ™nuite cu petrecerile private È™i de firmă, să cânte pe o scenă mare în faÈ›a unui public amestecat. Despre cei de la Turnu Măgurele chiar nu È™tiu pe unde mai cântă (aflându-mă în complet alt capăt de È›ară, este prima dată că am auzit de acest proiect Black Sabbath) È™i la fel pot zice de cei care promovează Whitesnake, Queen È™i The Doors; The ROCK, Speak Floyd È™i Masterpiece în schimb sunt active în cluburi - le-am zărit pe câteva afiÈ™e de întruniri de "baicheri" (iar în ceea ce-i priveÈ™te pe cei care imită AC/DC la perfecÈ›ie, aceÈ™ti flăcăi se află pe drumurile țării noastre pe întreg parcursul anului). Up To Eleven este însă singura care mai face excursii prin È›ară cu un repertoriu original de piese, fiind semnată chiar la Universal Music România. În țările învecinate nouă, există mai multe formaÈ›ii care adoptă formatul celor de la Up To Eleven pentru a-È™i îmbunătăți È™ansele de extindere a traseelor de cântări È™i pentru a cânta de mai multe ori pe an în aceleaÈ™i cluburi. ArtiÈ™tii noÈ™tri par mai radicali în acest sens: sau refuză cu desăvârÈ™ire să cânte piesele altora, sau înfiinÈ›ează proiecte de preluări pentru venituri suplimentare pe lângă slube, fără nicio intenÈ›ie de a compune vreo piesă originală vreodată.
Poate merg prea departe cu cinismul, dar la anul acest eveniment se poate organiza mai din timp, iar pentru publicul braÈ™ovean s-ar putea pune la punct un concurs cu care să se intre în Cartea recordurilor cu adunarea celui mai mare număr de cupluri în PiaÈ›a Sfatului pentru o nuntă la comun… în acelaÈ™i week-end cu Festivalul Tribute…
În concluzie râmăn la părerea că dacă s-ar fi dorit să se invite AC/DC, Metallica sau Black Sabbath la BraÈ™ov (chiar într-o sală închisă, cu bilet la intrare), iar dacă acest concert ar fi fost promovat cu luni de zile din timp, pe plan regional, naÈ›ional È™i prin agenÈ›ii de turism - pe plan internaÈ›ional, aceasta ar fi generat o imagine mult mai pozitivă pentru oraÈ™ decât acest festival improvizat (care devine probabil anual), promovat mai mult pe plan local cu puÈ›in timp în avans. Festivalul Tribute a fost probabil un eveniment interesant pentru braÈ™ovenii care nu È™i-au permis să meargă până la BucureÈ™ti pentru a vedea concertele cu artiÈ™tii adevăraÈ›i - È™i pentru turiÈ™tii aflaÈ›i întâmplător pe terasă sau la plimbare în PiaÈ›a Sfatului la ora respectivă.
Festivitatea s-a încheiat pe o notă mioritică, care a dat nesperat de bine organizatorilor È™i formaÈ›iei cap de afiÈ™. Programul s-a întins mai mult decât era permis; evenimentul trebuia să se încheie la 23.15. Pentru că formaÈ›iile invitate pe această scenă nu sunt obiÈ™nuite cu susÈ›inerea de recitaluri în cadrul unor festivaluri cu public mixt, nu a existat respectul reciproc între artiÈ™ti. S-au depășit timpii prestabiliÈ›i de schimb dintre trupe È™i de probe de sunet (line-check) înainte de recital. Totodată, niciuna din trupe nu s-a gândit să îÈ™i scurteze programul cu una sau două piese. Drept urmare, ultima formaÈ›ie din programul de sâmbătă (È™i poate cea mai interesantă din seara respectivă) nu a apucat să îÈ™i prezinte întregul setlist de piese pregătit; s-a tăiat curentul în mijlocul recitalului RoQ. Lumea adunată în piață a mai aÈ™teptat 20 de minute, după care a început să cânte We Will Rock You. Tribute band-ul Queen a urcat apoi din nou pe scenă È™i a continuat să cânte fără curent, a cappella, accentul punându-se pe tobe.
Noi aveam programul de 1 ora si 17 aprobat de organizator iar cand am vazut ca se lungesc trupele am vorbit cu el si mi-a zis ca nu e nici o problema, cantam tot ce avem de cantat si restul e treaba lui. Nu va veni nimeni sa ne zica sa incheiem... si se pare ca nu a fost asa...
spectacolul putea fi dimensionat si mai mic, dar trebuia sa aiba cap, mijloc si coada. Oricum, a dat bine la public. Si, pe urma, celelalte trupe nu ar fi trebuit sa se lungeasca...
- Ovidiu Turcu, RoQ
Nu cred că vreun artist copiat s-ar întoarce în mormânt; dealtfel aici s-ar putea face o paralelă între muzica pop-rock contemporană ale unor artiÈ™ti decedaÈ›i precum Freddie Mercury È™i compozitorii de muzică clasică (orice orchestră de operă din lumea asta este de fapt un cover band pentru muzica care era la modă acum două secole). Având în vedere acest lucru, poate este normal ceea ce se întâmplă, dar nu consider normal să nu existe în paralel o scenă bogată de trupe tinere, noi, cu compoziÈ›ii proprii, care să fie sprijinite cel puÈ›in în egală măsură.
Acesta este motivul principal pentru care am scris acest editorial; nu se mai promovează muzica nouă ale formaÈ›iilor care cântă muzică originală LIVE. Aceste formaÈ›ii pot în timp să devină viitoare vedete dacă li s-ar da È™ansa să urce pe scenă È™i dacă publicul amator de concerte ar avea răbdare să-i asculte. În lumea nebună în care trăim însă, nici publicul nu îÈ™i mai găseÈ™te timpul necesar să aprecieze È™i să asimileze muzica nouă, dar nici artiÈ™tii nu mai dau dovadă de elocvență, imaginaÈ›ie È™i nebunia improvizaÈ›iei care să nu permită compromisul diluării actului cultural din dorinÈ›a de a câÈ™tiga bani pe moment - irosindu-È™i harul în epoca materialismului exacerbat.
---
Autor: RiCo
---
Primul festival TRIBUTE din Romania!
7-9 august
Piața Sfatului Brașov
Intrarea gratuită
Programul:
Vineri 7 august
- PREFIX TM tribut BLACK SABBATH
- THE R.O.C.K. tribut AC/DC
- MASTERPIECE tribut METALLICA
- SPEAK FLOYD tribut PINK FLOYD
Sâmbătă 8 august
- UP TO ELEVEN tribut NIRVANA
- RED CAT BONE tribut THE DOORS
- FOREVERMORE tribut WHITESNAKE
- ROQ tribut QUEEN
Duminică 9 august (ziua COVER BANDS)
- 3.14ța si Band Over
- Dreamtone
- Melvin Harold and The Waykers
- BERTI BARBERA & NICU PATOI
- FERNET BLUES COMPANY
Articole relative:
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 10:43AM
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 09:08AM
Publicat in: 17.06.2015, Ora: 12:33PM
Publicat in: 10.05.2015, Ora: 08:40AM
Publicat in: 14.04.2015, Ora: 04:53AM
Publicat in: 28.04.2019, Ora: 09:54AM
Publicat in: 04.03.2019, Ora: 06:20AM
Publicat in: 01.12.2018, Ora: 06:53AM
Publicat in: 30.10.2018, Ora: 09:58AM
Publicat in: 08.03.2018, Ora: 08:52AM
COMENTARII:
28.10.2015, 15:39PM, scris de Nekuratu
Fain articol! La obiect si la tinta. Din pacate cam asa este. Exista un shortcut pentru multe trupe pentru a-si atinge un public numeros fara efort creativ. Nu fara niciun efort, dar indubitabil fara un efort creativ. Chiar si in masa de trupe cu compozitii proprii, marea majoritate a "artistilor" incearca sa urmeze exemple de succes si linii deja creionate de altii pentru a ajunge mai usor la urechile ascultatorilor. Legat de sponsorizari, finantari, etc... este clara directia. Mai bine ceva ce merge repede si usor, fara prea mari eforturi, si probabil cu pretentii mici (dar care pot duce la ceva "aranjamente") decat ceva original, scump si riscant (din punctul de vedere al banilor care raman in buzunarul organizatorului). Deci, avem un festival tribut? Pe cand un festival al trupelor tribut pentru trupele tribut?
27.10.2015, 21:18PM, scris de unbăiat
aş avea de zis câte ceva aberantului ăsta de scrie vorbe p'aci ... da' mi-i o lene de mă doare ...
27.10.2015, 12:20PM, scris de Reeco
Banuiesc ca n-ai cantat niciodata intr-o trupa la cat de tembel esti. Intelegi si tu muzica cum intelege Iliescu democratia. Nu am reusit sa-ti citesc tot articolul din pacate...dupa primele doua fraze mi-am dat seama ca nu meriti sa-mi pierd timpul cu asa ceva. In concluzie, esti o voma, o tentativa nereusita de ziarist,,de fapt...o tentativa foarte reusita de ziarist roman..de click..radu banciu trebuie sa fie eroul tau..sau tac-tu. Vad ca il mostenesti bine. Mars inapoi in copac babuinule. In rest numai de bine :)
18.08.2015, 11:10AM, scris de Un Simplu Iubitor De Rock
Se pare ca cei multi cauta scurtatura:nume confirmat deja cu prisosinta+piesa iubita de milioane de oameni+miscare de scena si tinuta inedita deja cunoscute.Originalitate?Efort?Creativitate? Perseverenta?Mai urmeaza sa vedem albumul Back in Black a trupei R.O.C.K.(anul 2016 eventual ca aparitie pentru ca din 1980 s-a cam invechit si muzica si formatia AC/DC) sau NU?!!!