• czb.ro
Zoom. Interviuri. Interviu RO

Andrei PartoÈ™

Andrei PartoÈ™

Andrei PartoÈ™ devine cunoscut prin activitatea sa de DJ la cluburi studenÈ›eÈ™ti din BucureÈ™ti È™i pe litoral (începând din 1970), prezentator radio È™i la TVR, amfitrion la 500 de spectacole pop-rock din È›ară, redactor muzical (fiind fondator al revistelor Metronom în 1991 È™i Vox Pop Rock în 1993) È™i membru în juriile mai multor festivaluri/concurs (începând din 1975), precum la Festivalul Om Bun (2003), Eurovision România (2002-03/2006), Mamaia 2011 ÅŸi 2012 (când s-a introdus SecÅ£iunea Rock). 

Andrei PartoÅŸ a ajuns la CostineÅŸti în august 1971, la iniÅ£iativa lui LaurenÅ£iu Toma, directorul Casei StudenÅ£ilor BucureÈ™ti. DJ-ul a fost trimis pe litoral cu două boxe ÅŸi cu două magnetofoane, ca să pună muzică pentru turiÅŸtii români ÅŸi străini. RezidenÈ›a cea mai importantă pentru cariera lui a fost însă la Vox Maris CostineÈ™ti (1982-1990).

--- 

RiCo de la CZB: De ce v-a fost interzis accesul in Radio Televiziune între 1984-89?

Andrei PartoÈ™ (Psihologul muzical): N-am primit prea multe explicaÅ£ii. Am fost chemat în biroul lui Dumitru MoroÅŸanu de la TVR ÅŸi m-a informat că regretă, dar trebuie să returnez legitimaÅ£ia de colaborator. AÅŸa a vrut Securitatea, zicea ÅŸoptit. Era perioada în care cei cu rude afară n-aveau voie în RTV. Eu aveam o soră plecată din 1976. Au fost ÅŸi persoane amabile care au insistat să atragă atenÅ£ia conducerii asupra originii mele etnice nesănătoase (de naÅ£ionalitate maghiară). Am continuat să fac emisiuni în direct la Radio VacanÅ£a CostineÅŸti. Un paradox al vremurilor. La postul public era totul înregistrat, vizat, verificat.

--- 

RiCo de la CZB: Ați lucrat la Radio Vacanța, Radio Total, Radio 21, Activ FM, Romantic FM, Radio Romania Actualitati - unde considerați că ați avut cea mai mare libertate artistică?

Andrei PartoÈ™ (Psihologul muzical): La Radio VacanÅ£a CostineÅŸti, fără ezitare. Între 1983-1989. Eram propriul ÅŸef, funcÅ£iona doar autocenzura. Chiar dacă am avut numeroase ÅŸi mărunte ÅŸicane din partea unor redactori RTV trimiÅŸi pe sezon, sau cu unii securiÅŸti în slipi, am avut maximă libertate pentru muzică, pentru comentarii, invitaÅ£i în studio. Totul era live! Este ÅŸi meritul celor de la B.T.T. Nici la Radio România Actualităţi nu există restricÅ£ii, dar epocile sunt total diferite.

--- 

CZB: Care este diferența dintre un DJ de radio din 1990 cu un DJ de radio din 2014?

Andrei PartoÈ™: Nu prea pot răspunde, pentru că eu am lucrat mai tot timpul cu om la pupitru. DJ-ul de radio îÅŸi alege singur muzica, mixează , vorbeÅŸte…Nu ÅŸtiu dacă soarta DJ-ului de radio s-a schimbat în România în aceÅŸti 24 de ani. Deduc că unii s-au specializat intens, au devenit profesioniÅŸti în toată regula, iar alÅ£ii nu. Eu sunt realizator, moderator, producător, dar nu-s DJ în aceÅŸti ultimi ani!

--- 

CZB: Eu nu am auzit de emisiuni muzicale de 5 È™i 6 ore lungime în direct; vă obligau patronii sau o făceaÈ›i din plăcere, din anumite considerente personale?

Andrei PartoÈ™: Categoric nu mi-a impus nimeni aÅŸa ceva. Am început  o astfel de emisiune în 1991 la Radioteleviziunea Română, cu Lucica Popescu Moraru corealizator.Era o emisiune aproape nocturnă de 4 ore. A devenit de 5 ore. Apoi, pe unde am fost, am prezentat acest proiect de emisiune de seară-noapte. Au fost cazuri în care începea la 20,00 ÅŸi se termina după 6-8 ore. Am avut ÅŸi un record de 12 ore la Activ FM. Grila de acum m-a împins după miezul nopÅ£ii ca oră de începere. 5 ore nu-s multe. Eram obiÅŸnuit cu programele de discotecă de la mare. Era ÅŸi este dorinÅ£a mea să pot oferi diversitate, iar pentru invitaÅ£i e o ÅŸansă imensă de a se face cunoscuÅ£i fără grabă, fără presiunea secundelor! Se cântă live, se poate dialoga cu ascultătorii (nicio emisiune nu ajunge la 200-400 de mesaje pe noapte).

--- 

CZB: Cum s-a înfiinÈ›at revista muzicală Metronom în 1990 È™i câte numere a rezistat / de ce nu a reuÈ™it să fie mai longevivă?

Andrei PartoÈ™: Îmi doream din anii 80 o revistă muzicală dar nu speram că se va putea realiza. În ianuarie 1990 am înfiinÅ£at cu câÅ£iva oameni de muzică Societatea Metronom. Apoi a venit nevoia unei publicaÅ£ii care s-a numit Metronom. Am pus câÅ£iva oameni bani ÅŸi am scos 3 numere. Nu prea ÅŸtiam cum se face, nu cunoÅŸteam sistemul de lucru cu tipografiile…Am făcut ÅŸi un poster cu The Beatles, care s-a dat ca pâinea caldă! Despre distribuÅ£ia presei nu ÅŸtiam nimic, am stat la mâna celor de la Rodipet, care te jefuia zâmbind. În scurt timp ne-am despărÅ£it. Colegii ÅŸi-au recuperat banii, eu am rămas cu amintirile.

--- 

CZB: AveaÈ›i o rubrică muzicală cotidiană la Curierul NaÈ›ional …în prezent nu mai există aÈ™a ceva! După VPR (închisă în 1999), Evenimentul muzical (2001) È™i Sunete (care din 2010 nu se mai comercializează pe plan naÈ›ional) nu a mai apărut nicio revistă muzicală, în format tipărit, pentru adulÈ›i… În acelaÈ™i timp, există mai multe concerte cu vedete străine la BucureÈ™ti în fiecare lună È™i scena muzicală autohtonă s-a dezvoltat exponenÈ›ial È™i pe plan comercial, È™i în underground… cum vă explicaÈ›i lipsa de interes a patronilor de publicaÈ›ii pentru promovarea celei mai bănoase arte din lume?

Andrei PartoÈ™: Da, am avut rubrică la Curierul naÅ£ional în timp ce scoteam săptămânal Pop Rock & Sport devenit Pop Rock & Show. Din 1993 am scos VoxPopRock…Am scris o vreme zilnic la Ziua. O revistă muzicală pe hârtie s-ar justifica din plin. Am mai avut pagini multe în Universul Radio ÅŸi în Qmagazine, dar n-a durat mult. EdiÅ£iile de colecÅ£ie ale Jurnalului naÅ£ional au avut intenÅ£ii bune ÅŸi au realizat portrete de artiÅŸti importanÅ£i. Evenimente sunt multe, dar patronii de presă nu înÅ£eleg câtă nevoie e de cronici, recomandări, fotografii. Fără difuzare foarte agresivă nu poÅ£i face nimic. Iar dacă organizatorii nu aduc ÅŸi sponsori, dacă revista nu-ÅŸi vinde suficiente pagini, nu rezistă pe piaţă. Astfel de reviste, devenite lunare, supravieÅ£uiesc în lume în colaborare cu casele de discuri, cu promotorii de evenimente.

--- 

CZB: Critica muzicală… la VPR aÈ›i început târziu să faceÈ›i critică muzicală, È™i chiar È™i atunci, eraÈ›i foarte diplomatic È™i vă alegeaÈ›i cuvintele atent… de ce?

Andrei PartoÈ™: Eu nu fac critică muzicală pentru că nu am calificarea necesară. N-am făcut Conservatorul, nu pot fi “critic muzical”, ci doar comentator al fenomenului. AlÅ£ii-ÅŸi zic cum vor ei, dar nu e corect! Am apelat la specialiÅŸti care o făceau cu decenţă ÅŸi echilibru. În anii 90 când apărea revista era mai important să cultivi un public inteligent ÅŸi atent la exprimare decât unul tabloidizat. Cronica TV de atunci, Mă holbez ÅŸi eu nu era deloc amabilă cu nimeni. Unele cronici scrise de mine, după festivaluri, concursuri, n-au fost defel agreate de cei vizaÅ£i! 

--- 

CZB: De ce consideraÈ›i că în prezent cele mai multe formaÈ›ii tinere autohtone de muzică pop-rock compun versuri exclusiv în limba engleză? 

Andrei PartoÈ™: Nu pot spune ce consider eu, dar pot spune ce afirmă ei. Speră să ajungă cât mai repede pe piaÅ£a internaÅ£ională, fie ÅŸi-n circuite de cluburi sau festivaluri. A fost ÅŸi greÅŸeala TVR care a cultivat această tendinţă la Eurovision, unde puteau cânta în limba română ÅŸi totuÅŸi n-o făceau. SubstanÅ£a textelor se pierde treptat ÅŸi sunt tot mai puÅ£ini cei care spun ceva ÅŸi pentru publicul din Å£ară. MulÅ£i se gândesc ÅŸi la circulaÅ£ia pe YouTube, la numărul de Like-uri. Cel mai sănătos ar fi să existe ÅŸi versiuni în limba română. Engleza este, fără îndoială, o limbă extrem de muzicală…

--- 

CZB: Ce părere aveÈ›i de multiplele emisiuni TV de descoperire de talente - È™i de mare succes la public, dar care nu reuÈ™esc să lanseze adevărate vedete, precum se întâmplă în concursurile omonime din țările occidentale?

Andrei PartoÈ™: Emisiunile la care te referi sunt doar produse TV, formate cumpărate ÅŸi valorificate intens pentru rating. Nu există nici cel mai mărunt interes de a-i promova pe cei talentaÅ£i, sau pe cîÅŸtigători. De multe ori cei care au ieÅŸit din concurs, ajung mai sus. La Vocea au participat ÅŸi consacraÅ£i, care căutau expunere pe ProTV. Unii au ieÅŸit din anonimat, au obÅ£inut unele contracte cu televiziuni (adesea concurente), s-au bucurat de câteva articole în presă (tabloidizată masiv), de câteva cântări prin cluburi ÅŸi cam atât. Cei fericiÅ£i au prins un backing vocals pentru un nume cunoscut, câteva cântări mai consistente. Nu ÅŸtiu prea multe cazuri în care producătorii să se fi luptat pentru un contract cu un câÅŸtigător. YouTube geme de cîÅŸtigători ÅŸi participanÅ£i la astfel de concursuri din întreaga lume. Datele lor apar pe listele de Calendar, alături de marile vedete mondiale. Adică sunt susÅ£inuÅ£i de mai mulÅ£i factori pentru a-ÅŸi menÅ£ine cota de celebritate conjunctural obÅ£inută la TV.

--- 

CZB: De ce considerați că nu există niciun interes să se relanseze Cerbul de Aur?

Andrei PartoÈ™: Cred că sunt mai mulÅ£i factori. Primăria BraÅŸov este cea care trebuie să vrea aÅŸa ceva. Să investească, să valorifice turistic, cultural, economic, să se implice în organizare. Apoi TVR nu prea mai are oameni devotaÅ£i ÅŸi pricepuÅ£i pentru a organiza ÅŸi menÅ£ine un astfel de concurs-festival. Este un brand de Å£ară puternic care trebuia păstrat cu orice preÅ£. Este mult mai important decât palidele noastre prezenÅ£e la Eurovision. Nu pot spune care conducere a TVR a luat decizia de a nu mai organiza Cerbul de Aur, dar acela e primul vinovat. Dacă pe vremea lui CeauÅŸescu s-a născut ÅŸi apoi a murit puÅ£in Cerbul, apoi în anii “democraÅ£iei” a fost ucis de mai multe ori prin deciziile discreÅ£ionare ale unor manageri incapabili. Cumpărăm cu bani grei formate când avem un Festival unic, al nostru! Åži ajungem la substanÅ£a răspunsului. Nu ieÅŸeau bani destui pentru decidenÅ£i! Era de alergat, de atras sponsori puternici…Nu era comod! Au fost câteva ediÅ£ii excelente la începutul anilor 90. Acela era etalonul! Åžtacheta se ridicase prea sus! 

--- 

CZB: Vox Pop Rock este publicația cu care vă asociez automat numele; care a fost locul de muncă la care nu ați fi renunțat niciodată?

Andrei PartoÈ™: Dacă te referi la anii de după 1989 atunci n-aÅŸ fi renunÅ£at niciodată la Vox Pop Rock ÅŸi la emisiunea de vineri noaptea. Locul meu de muncă a fost, din 1993 încoace, acasă. N-am fost angajatul nimănui. Am avut colaborări, contracte. Revista am abandonat-o din motive strict financiare. Emisiunea de radio am produs-o ÅŸi realizat-o din 1991 încoace peste tot unde s-a putut. De 11 ani e difuzată la Radio România Actualităţi ÅŸi mă bucur că este acolo unde are cea mai mare audienţă. Nu înÅ£eleg nici azi cum se fac studiile de audienţă, odată ce ascultătorii noÅŸtri nocturni sunt din toate colÅ£urile lumii (ne urmăresc prin internet). Mi-aÅŸ fi dorit să mai existe Radio VacanÅ£a CostineÅŸti, dar aÅŸa cum a fost ea până-n 1989. Măcar câte o lună pe vară! 

--- 

CZB: Care considerați că sunt personalitățile autohtone autentice care pot fi date ca exemplu pozitiv pentru tinerele speranțe muzicale?

Andrei PartoÈ™: Presupun că te referi la lumea muzicală, la cea despre care vorbim. Sunt multe personalităţi din mai multe generaÅ£ii, demne de respect, modele de urmat. Fiecare în felul său a contat ÅŸi contează pentru tinerii de azi. Unii sunt prezenÅ£i ÅŸi azi, alÅ£ii ne-au părăsit prea devreme. Fiecare dintre cei la care mă gândesc a însemnat, înseamnă ceva pentru acest fenomen. Voi scrie câteva nume pentru a onora întrebarea: Angela Similea, Mihaela Runceanu, Margareta Pâslaru, Dan Andrei Aldea, Jolt Kerestely, Marius Å¢eicu, familia Ionel, Andreea ÅŸi Andrei Tudor, Cornel Fugaru, Alexandru AndrieÅŸ  ÅŸi ceilalÅ£i trei corifei, Holograf (ca personaj colectiv), Valeriu Sterian, Tudor Gheorghe, Cargo, Andra, Loredana, Marina Voica, Paula Seling, Zoia Alecu ÅŸi mulÅ£i alÅ£ii!  

--- 

În prezent, Andrei PartoÈ™ prezintă emisiunea Psihologul muzical la Radio România Actualități. Vineri noaptea, de la 00.05, ascultătorii pot comunica cu Psihologul muzical la telefon, prin sms sau pe forum.

www.romania-actualitati.ro/Categorii/psihologul_muzical-30

--- 

http://andreipartos.ro/ 

--- 

Autor: RiCo

Foto principal: împrumutată de pe pagina FB a intervievatului; 

precizăm că este o fotografie realizată de revista Tango

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

COMENTARII:

10.09.2014, 08:00AM, scris de Petrescu Marcian
bun interviu. bravo ! se mai poate scrie si in felul asta. :) ;)

10.09.2014, 02:33AM, scris de Lupascu Radu Ioan
Bun!!!

Articole relative:

Les Nuages. Bianca Comșa despre colaborarea cu Luna Amară
Les Nuages. Bianca Comșa despre co...
Publicat in: 10.01.2018, Ora: 11:38AM
Henry Ernst (DE) Asphalt Tango Records
Henry Ernst (DE) Asphalt Tango Records...
Publicat in: 21.08.2017, Ora: 06:16AM
Katatonia (metal progresiv, Suedia)
Katatonia (metal progresiv, Suedia)...
Publicat in: 16.01.2017, Ora: 06:08AM
Renate Roca (PR manager, Electric Castle Festival 2017)
Renate Roca (PR manager, Electric Cast...
Publicat in: 09.01.2017, Ora: 06:10AM
Edmond Lenarth (Booking Manager, Electric Castle Festival)
Edmond Lenarth (Booking Manager, Elect...
Publicat in: 02.01.2017, Ora: 06:25AM
Andrei PartoÈ™
Andrei PartoÈ™...
Publicat in: 17.12.2014, Ora: 06:00AM
1990. Concertul de binefacere pentru Iris
1990. Concertul de binefacere pentru I...
Publicat in: 09.09.2014, Ora: 06:13AM
Andrei Partoș (n. în 31.IUL.1949, la Brașov)
Andrei Partoș (n. în 31.IUL.194...
Publicat in: 03.09.2014, Ora: 10:40AM
Edmond Deda (1920 - 2006)
Edmond Deda (1920 - 2006)...
Publicat in: 29.03.2014, Ora: 06:18AM
Eurovision România 2014
Eurovision România 2014...
Publicat in: 02.03.2014, Ora: 08:46AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2025 • Revista De Muzica Online