Răzvan Suma (Romanian Piano Trio), p.1/2
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 944
Etichete: Alexandru Tomescu, Razvan Suma
Analia Selis, Romanian Piano Trio, Razvan Suma
“Violoncelistul Răzvan Suma a fascinat publicul prin talentul, sensibilitatea ÅŸi inteligenÅ£a sa."
- Das Orchester (Germania)
---
Răzvan Suma îÅŸi propune să abordeze repertoriul muzicii culte prin proiecte atractive, menite să captiveze cât mai multe categorii de public. Cunoscuta interpretă Analia Selis îi este atât parteneră în plan artistic, cât ÅŸi de viaţă.
Format la Cluj, BucureÅŸti ÅŸi Cambridge (SUA), Răzvan Suma se remarcă atât prin talent ÅŸi virtuozitate, cât ÅŸi pentru implicarea sa în plan social, prin activitatea desfăşurată ca membru al formaÅ£iei Romanian Piano Trio.
---
În prima parte a interviului, am tratat anumite probleme ce Å£in de
industria muzicală şi infrastructura la Cluj-Napoca.
---
CZB: EÅŸti clujean la origine. Te-ai mutat la BucureÅŸti acum 16 ani. Cum a fost când ai mers acolo prima dată?
Răzvan Suma (Romanian Piano Trio): Prima oară îmi aduc aminte perfect că am mers cu trenul ÅŸi am fost atât de emoÅ£ionat încât am început să plâng. Fosta mea prietenă de atunci era pe peron ÅŸi plângea, mama mea plângea, toată lumea plângea... ÅŸi asta m-a Å£inut până pe la Câmpia Turzii, când am văzut că se plimba un ÅŸoricel prin compartiment. Eram singur în compartiment – ÅŸi atunci m-am speriat atât de tare, încât m-am oprit din plâns.
---
După două săptămâni de BucureÅŸti m-am întors în Cluj ÅŸi atunci mi-am dat seama că mă rupsesem total de oraÅŸ pentru că m-am întors aici, am vrut să stau o săptămână – ÅŸi după 3 zile am ÅŸi plecat înapoi pentru că mă plictisisem. Deci, deja intrasem în frenezia bucureÅŸteană.
---
CZB: Vrei să spui că Clujul era un oraş mort?
Răzvan Suma (Romanian Piano Trio): Nu poate fi vorba de aÅŸa ceva, pentru că nivelul cultural era destul de bun la Cluj la vremea respectivă pentru un oraÅŸ care nu este capitală, dar activitatea artistică de la Cluj nu se poate compara cu activitatea din capitală. În acest oraÅŸ mereu se vor întâmpla multe lucruri, dar într-o capitală centralizată, cum sunt în ţările în curs de dezvoltare, cum ar fi Ungaria, Bulgaria, România ... această chestiune nu se întâmplă în Germania sau în FranÅ£a sau în Spania pentru că sunt foarte multe alte centre culturale poate mai puternice decât capitalele ţărilor respective.
---
CZB: Ce părere ai de faptul că Filarmonica “Transilvania” din Cluj îÅŸi Å£ine spectacolele în Sala Mare de la Casa de Cultură din Cluj?
Răzvan Suma (Romanian Piano Trio): Aici eu am militat foarte mult, ÅŸi în fiecare interviu pe care îl dau de 15 ani încoace, am zis că este o ruÅŸine că nu se întâmplă nimic ... faptul că cultura ÅŸi învăţământul ... deci, nu este vorba doar de problemele de la Filarmonică ... ÅŸi învăţământul se desfăşoară în spaÅ£ii, practic, neconvenÅ£ionale ... să dau câteva exemple: pentru această Filarmonică, liceul de muzică, care nu are un sediu propriu (este sediul unei mănăstiri); Academia de muzică nu are un sediu propriu ... dar văzând că nu se întâmplă nimic de 15 ani, de 20 de ani după RevoluÅ£ie, poate că asta merită acest oraÅŸ pentru că Cererea ÅŸi Oferta până la urmă trebuie să-ÅŸi echilibreze piaÅ£a ÅŸi cred că problema constă în faptul că nu există o Cerere, pratic bine făcută, din partea acestor instituÅ£ii.
---
CZB: Acustica sălii lasă mult de dorit.
Răzvan Suma: Acustica este execrabilă, n-am ce să comentez în această privinţă. Dar toată lumea cunoaÅŸte aceste probleme; eu nu spun lucruri noi. Toată lumea ÅŸtie că acustica Casei de Cultură nu este acustica ideală pentru o sală de concerte ÅŸi eu nu ÅŸtiu dacă mai trebuie repetat acest subiect. Eu sunt consternat, pentru că de fiecare dată când vin aici, găsesc aceeaÅŸi oameni extraordinari care fac muzică. Nu ÅŸtiu cât o să-i mai Å£ină să facă muzică în felul în care-l fac... pentru că în momentul în care nu vii cu plăcere – ÅŸi aici fac paranteza cu iernile grele care în care se desfăşoară concerte pe scenă ... cred că s-a întâmplat acum vreo 4 – 5 ani ... am fost într-un concert la care pur ÅŸi simplu am îngheÅ£at, eu ca solist, care mă miÅŸcam cel mai mult ÅŸi cred că oamenii din orchestră (chiar ÅŸi din sală) suferă fizic lîn aceste condiÅ£ii improprii.
---
CZB: Ce părere ai de modul de promovare în circuit închis al acestor concerte de muzică clasică?
Răzvan Suma (Romanian Piano Trio): Aici e problema lipsei de public de fapt ÅŸi lipsa formării unui public de exemplu de muzică de cameră, pentru că public de muzică de cameră există doar în IaÅŸi în România. Eu îÅ£i spun asta pentru că fac turnee foarte multe ÅŸi îmi dau seama, alături de Romanian Piano Trio, cu care cânt, ÅŸi vedem prezenÅ£a la spectacole în diferite centre ÅŸi pot să spun că public de muzică de cameră este bineînÅ£eles în BucureÅŸti, dar nu este foarte bine format. La IaÅŸi avem publicul de muzică de cameră cel mai stabilizat în România. Acolo, când te duci cu un cvartet, un trio, orice fel de proiect de muzică de cameră, o să ai parte de o surpriză, dacă eÅŸti competitiv.
Dacă te duci cu acelaşi proiect la Sibiu, spre exemplu ... exclud Clujul pentru că aici consider că am publicul meu (de acasă), care vine la concert şi pentru mine... şi atunci nu pot să valorific faptul că este public de muzică de cameră sau publicul de artist individual... dar sunt foarte puţine centre de public de muzică de cameră.
Acum mă întorc puÅ£in la marketingul care ar trebui să îl facă fiecare instituÅ£ie în parte. Ar trebui să ne deschidem puÅ£in mintea ÅŸi să ne adresăm publicului nou pe limba lui ÅŸi pe canalele de informare actuale ÅŸi ot deja să dau ca exemplu oameni care au făcut deja primul pas. Am avut o surpriză fiind angajat foarte curând ca solist la Societatea de Radio BucureÅŸti, am aflat că se fac înÅŸtiinţări de concerte, deci publicitate, pe Facebook, care poate să aducă public nou. E adevărat că din acel public nou, după ce vine prima dată la concert, o să rămână foarte puÅ£ini fidelizaÅ£i genului. S-ar putea să rămână doar 5%. Dar în momentul în care rămân 5% (ÅŸi noi avem în toată lumea o audienţă de 2% din populaÅ£ie - ca interpreÅ£i de muzică clasică), este mai mult decât dublu decât ne putem aÅŸtepta... ceea ce este fantastic!
---
CZB: Ce părere ai de critica muzicală în România? Există, nu există ... este doar la nivel central?
Răzvan Suma (Romanian Piano Trio): Eu nu sunt de acord cu critica muzicală, adică aÅŸ fi de acord, dacă acei oameni ar fi toÅ£i competenÅ£i, dacă toÅ£i care scriu în reviste sau care critică pe radio sau la televiziune ar fi competenÅ£i. Din păcate, mulÅ£i se apucă de muzicologie, doar pentru că nu pot să se apuce de un alt instrument, ca să facă o carieră cu instrument sau vocal ÅŸi astea bineînÅ£eles nutresc frustrările pe care le acumulează datorită nereuÅŸitei lor în domeniul ÅŸi practic se răsfrâng asupra celor care reuÅŸesc să facă acest lucru mai bine sau mai rău. Deci, în primul rând este vorba de o critică subiectivă, dar în momentul în care ai instrumentul de informare, Media, poÅ£i să dezinformezi, dacă eÅŸti prea subiectiv.
Eu am această opinie, fără să mă fi lovit vreodată de critici proaste. Am avut critici cumva tangenÅ£ial proaste, dar nu directe. Pe mine nu m-a afectat niciodată vreo critică. Dar am văzut alte critici, am fost la concerte, am avut alte opinii faţă de criticile respective, care câteodată mi s-au părut nedrepte ÅŸi de asta nu sunt de acord cu criticile.
Dealtfel, nici politicienii nu sunt de acord cu criticile ÅŸi de aceea se ia reportofonul la unii ÅŸi se distrug anumite conduite.
---
Autor: RiCo
18.OCT.2010
---
A doua parte din interviu
---
http://www.facebook.com/people/Razvan-Suma/581977585
---
http://www.romanianpianotrio.ro/artisti.htm
---
Răzvan Suma
2000. Obţine diploma de licenţă a Academiei de Muzică din Bucureşti, la clasa maestrului Marin Cazacu
2002. Studiază în cadrul programului Artist Diploma la Longy School of Music - Cambridge, SUA (în statul Massachussetts)
2004. se înfiinÅ£ează Romanian Piano Trio, unde îl regăsim pe Răzvan Suma alături de Horia Mihail ÅŸi Alexandru Tomescu.
---
Jurnalul NaÅ£ional îl declară pe Răzvan Suma Omul zilei în 11 mai 2010.
---
ROMANIAN PIANO TRIO
- ALEXANDRU TOMESCU – vioară
- RÄ‚ZVAN SUMA – violoncel
- HORIA MIHAIL – pian
Articole relative:
Publicat in: 10.01.2018, Ora: 11:38AM
Publicat in: 21.08.2017, Ora: 06:16AM
Publicat in: 16.01.2017, Ora: 06:08AM
Publicat in: 09.01.2017, Ora: 06:10AM
Publicat in: 02.01.2017, Ora: 06:25AM
Publicat in: 20.02.2014, Ora: 06:13AM
Publicat in: 21.10.2013, Ora: 06:15AM
Publicat in: 20.09.2013, Ora: 18:04PM
Publicat in: 20.06.2013, Ora: 05:04AM
Publicat in: 27.05.2013, Ora: 06:23AM










Niciun comentariu!