Percepţie vs. Realitate. Concerte şi Turnee. RO vs EU
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 1268
Etichete: Atitudine, Colaborare, Dead Popes Company, Feedback, Indie Romanesc, Organizatori De Concerte, Punk, Readaptare, Trousers, Underground, Youtube

Avem nevoie de o revoluÅ£ie Punk, de artiÅŸti care simt că a cânta este menirea lor în viaţă… o generaÅ£ie de formaÅ£ii de diverse stiluri muzicale care să colinde Å£ara cu chitara sub braÅ£ ÅŸi să cânte în orice club unde se poate face aÅŸa ceva … sunt sigur că patronii locali, oricât de zgârciÅ£i ÅŸi meschini ar fi, nu-i vor lăsa pe drumuri ÅŸi nu-i vor lăsa să moară de foame … trebuie venit cu idei de readaptare din partea artiÅŸtilor la sistemul pe care l-am moÅŸtenit … la noi rezolvarea problemelor nu vine prin simpla postare pe YouTube a unui videoclip. Ceea ce a realizat Truda între 2008 È™i 2010 este o excepÅ£ie, nu o regulă. Lumea nu este curioasă să caute ceva nou, despre care nu a mai auzit; lumea este superficială, nu are timp sau răbdare să asimileze ceva necunoscut; lumea nu se orientează după ceea ce simte pe moment, ci după ceea ce vede ÅŸi ascultă la vecini, la televizor … eventual, ceea ce le aduce Primarul la Zilele OraÈ™ului sau ce le spune Preotul duminica la biserică.
Acest sistem nu permite lansarea sau descoperirea tinerelor talente.
—
Tinerele talente trebuie să înveÅ£e să compună muzica altfel … să se modeleze un pic mai mult spaÅ£iului geografic în care bea apă ÅŸi unde respiră aerul …ÅŸi poate astfel va reuÅŸi să ilumineze ÅŸi omul de la Å£ară care nu a mai avut acces la anumite genuri actuale de muzică … ÅŸi poate aÅŸa se vor naÅŸte noi genuri ÅŸi substiluri de muzică autentică de calitate, pentru care să fim apreciaÅ£i în străinătate.
—
—
Nu cred că lumea vrea să meargă la concerte numai cu Connect-R ÅŸi Inna – playback-uri cu negativ.
Nu cred că lumea vrea să descarce doar sonerii pe mobile de la DJ Project, DeepCentral și Morandi.
—
Lumea nu are acces la muzică ÅŸi asta este ÅŸi vina artiÅŸtilor care se cramponează la cifre ÅŸi uită de aspectul artistic, public, de promovare a mesajului pentru care au avut imboldul spiritual de a creea ÅŸi compune acasă sau în sala de repetiÅ£ii, de unul singur, sau într-un grup de prieteni.
—
Schimbarea unei societăți pornește de la individ.
Cântarea Live este cartea de vizită a artistului, nu un link de la un clip sau un mp3 on-line…
S-a uitat de unde s-a pornit. În goana noastră după modernizare la toate nivelele, ignorăm punctul zero de la care porneÅŸte totul ÅŸi la care poate mulÅ£i niciodată nu s-au gândit.
—
—
Byte. Unii artiÅŸti autohtoni privesc Industria muzicală din Occident purtând ochelari 3D de filme SF.
Drept exemplu îl dăm Nick de la Luna amară, într-un interviu CZB din ianuarie 2008:
… formaÅ£iile din Occident nu se deplasează cu trenul la clasa a doua, nu dorm în gări, nu dorm pe la prieteni când sunt în turneu, nu-ÅŸi vând singure biletele, tricourile ÅŸi discurile la concerte ÅŸi nici nu prestează pe instalaÅ£ii de sunet folosite la nunÅ£i ÅŸi botezuri. Dar da, beau de rup, se droghează, cântă prost uneori, se bat, se ceartă, etc.
—
Punctul de vedere este greÅŸit ÅŸi asta o ÅŸtim acum cu toÅ£ii de la formaÅ£iile indie străine care au început să ne viziteze oraÅŸul de doi ani încoace, din interviuri, ÅŸi de la concertele de club unde vedem artiÅŸtii care stau să îÅŸi facă singuri merchandising-ul, etc.
—
—
“Facem muzică, creÅŸtem peste ani ÅŸi ani”…Ne alegem un nume interesant, ne prefacem ca suntem indie, de fapt avem atitudinea unei trupe de muzică pop si cerem bani la fel ca È™i la noi acasă, unde avem fraÅ£i, surori, colegi, prieteni – peste tot in È›ară. Iar când terminăm concertul – care nu durează mai mult de 60 de minute – ne luăm banii È™i am plecat.
La noi nu există niciun fel de feedback, un “mersi bah că ne-ai organizat un concert”.
—
AlÅ£ii în schimb, procedează altfel, având alte modele, alte mentalităţi ÅŸi respirând probabil …alt aer, printr-un nas poziÅ£ionat mai aproape de pământ.
—
Anumite formaÅ£ii stăine care s-au intersectat la Cluj (în Booha Bar) au Å£inut legătura, au corespondat ulterior între ele. Dăm exemplele unor formaÅ£ii care vorbesc limbi diferite la 6 ore distanţă de Ardeal, pe un fus orar cu o oră în urma noastră….
—
FormaÈ›ia ceheasca de garage-punk, Dead Pope’s Company s-a oferit să organizeze un concert cu Trousers în 16 aprilie 2010, că vorba aia, “dacă tot erau în Praga“… de ce să nu le organizeze un concert la întoarcere spre Budapesta, în OraÈ™ul Olomouc. Zis si facut. Uite dovada:
—
—
Au trecut cateva luni, a început toamna. The Trousers lansează noul album la Corvinteto, în Budapesta, al doilea club ca importanţă după A38. …iar invitaÅ£i speciali pentru lansare sunt chiar cei de la Dead Pope’s Company. Asta înseamnă că un schimb cultural poate exista chiar ÅŸi în partea noastră, cea a fostului bloc sovietic.
Iată şi dovada afişului:
—
—
Încep să cred că dacă alegi doar plaiul mioritic pentru promovare ÅŸi concerte vei ajunge să te îngropi chiar acolo unde ai apărut prima dată.
—
Unele trupe fac acuze la adresa anumitor organizatori de club care colaboreaza ÅŸi se înÅ£eleg mai bine cu trupe din Vest. Probabil mentalităţile pornesc de la modul în care se investeÅŸte într-o trupă cu timpul ÅŸi felul în care sunt stabilite traseele de turnee. Organizatorii acestor concerte de club nu vor să ignore sau să desconsidere scena autohtonă în niciun caz …problema e că nu au de ales, comparând pretenÅ£iile materiale – iar onorariile pretinse de trupele autohtone (în special cele din BucureÅŸti) sunt prea mari pentru trupe care în doi sau poate chiar trei ani de activitate nu au fost în stare să îÅŸi editeze un EP măcar.
—
Åži acum evident cineva va spune, “nu sunt bani!”
Sunt bani să îÅ£i faci un EP, uite un exemplu bun din Å£ară: Schlitz. Ei au reuÅŸit să o facă destul de bine, fără să investească preÅ£ul unui apartament într-un album. Deocamdată avem doar un exemplu, … dar ne mai trebuie cel puÅ£in zece într-o perioadă relativ scurtă de timp ca să putem vorbi despre un nivel de scenă, fie că e vorba de Indie sau Underground.
—
Acum vine alt comentariu: ”dar eu vreau sa sune bine – si nu am aÅŸa mulÅ£i bani”.
Masterizările în Londra, la producătorii unor formaÅ£ii precum Blur sau Primal Scream sunt 100 de lire sterline piesa!
—
Din tot felul de motive invocate, ce rezultă mai exact:
- comoditatea trupelor (ne ajunge sa fim renumiti la noi in ţară)
- pasivitatea trupelor (de ce să cântăm la Cluj de trei ori pe an când putem cânta o dată la două săptămâni, pe bani siguri, la BucureÅŸti … sau mai nou, dar mult mai rar (pentru că toÅ£i ÅŸtim că la BucureÅŸti se află toate mediile ÅŸi pârghiile importante industriei) chiar ÅŸi vice-versa!
—
Într-o Å£ară unde nu există dreptul la opinie, într-o Å£ară unde prea mulÅ£i le ÅŸtiu pe toate, dar nu se pricep foarte bine în domeniul lor de activitate, nu va exista niciodată o formaÅ£ie foarte bună, care să activeze într-o scenă underground bine dezvoltată.
E clar că avem o problemă gravă în industria muzicală din România … ÅŸi este evident că aceste probleme ÅŸi atitudini nu se limitează doar la un nivel de scenă underground.
—
Cu o rândunică nu se face primăvara.
- Prin faptul că a apărut primul EP la formaţia Schlitz;
- prin faptul că au mai apărut trei cluburi noi de cântări la Cluj (Flying Circus, Boiler Club ÅŸi Gambrinus) ÅŸi două cluburi noi la BucureÅŸti (Tago Mago ÅŸi Kulturhaus)
…asta nu înseamnă că lucrurile merg mai bine sau că se poate vorbi despre o scenă underground mai bogată.
Vreau să aflu despre cluburi noi la Oradea, Braşov, Timişoara, Alexandria, Vaslui, Miercurea Ciuc.
Vreau să aflu de lansarea de EP-uri, albume, piese, clipuri noi, cel puÅ£in odată pe săptămână ÅŸi în scena underground. Atunci, poate, poate va exista motive să se orienteze ÅŸi presa de specialitate existentă pe acest domeniu al culturii muzicale, măcar cu o rubrică săptămânală dedicată ÅŸi formaÅ£iilor independente.
Totul se leagă ÅŸi totul porneÅŸte de la interesul adevărat al artistului pentru această artă, mai mult decât la nivel de hobby sau distracÅ£ie de weekend.
---
Autor: RiCo
Articolul a fost postat prima dată la CZB în 6.NOV.2010
—
va urma PĂREREA MEA. Percepţie vs Realitate. Partea 2
---
Comentarii
Da. „Avem nevoie de o revoluÅ£ie Punk, de artiÅŸti care simt că a cânta este menirea lor în viaţă” . Ideal ar fi sa se produca o schimbare la nivel de mentalitate, mai ales in ceea ce priveste publicul. Parerea mea e ca s-a ajuns un pic cam departe cu trupele astea dornice de succes (nu dau nume), care au facut toate compromisurile posibile pentru a se adapta preferintelor muzicale comerciale ale oamenilor. Majoritatea influentelor celor care pretind ca fac muzica se regasesc in sintetizator. Trist. Pana cand si rockul alternativ a devenit un fel de pop rasuflat, iar asta nu se intampla numai la noi, evident. Ar trebui desfiintate toate aceste pseudo-trupe impotente, e nevoie de spatiu, de aer! Oricum, cred ca publicul e oricum prea plictisit sa mai guste si sa asimileze ceva nou, nonconformist – pana la urma in majoritatea lor, oamenii nu fac decat sa se conformeze cu ceea ce deja li se pare destul de en vogue, fara a mai da vreo sansa celor care poate chiar ar avea ceva de spus. Daca totul ar sta in mainile mele, as aduna toti oamenii astia „confuzi” intr-un institut, unde i-as supune la sesiuni prelungite de lobotomie, urmand ca muzica, si arta in sine, sa isi recapete statutul pe care l-a avut si pe care l-ar putea avea inca o data. La modul realist insa, sper ca se vor gasi totusi alte metode prin care artistii si publicul, deopotriva, sa gaseasca un echilibru, iar reticenta unora in fata unui moment artistic al altuia de pe scena, sa nu mai existe. Pe principiul liberului arbitru, sper ca intr-un viitor apropiat oamenii sa se documenteze mai mult, sa-si incarce i-pod-urile si cu altceva si sa arate mai multa dezinvoltura la concertele la care merg (si mai platesc si bilet uneori). Iar trupele care fac 2 cover-uri, plagiaza 3 piese ordinare sau conecteaza „muzica” la panoul electric, sa isi caute un job. Parerea mea.
---
---
Byte 2013. DeÈ™i a fost o trupă cu un sound aparte pentru scena muzicală autohtonă, Schlitz nu a fost un exemplu bun dat pe termen lung. Schlitz s-a destrămat la scurt timp după lansarea EP-ului (în 2011). Fenomenul de destrămare după lansarea albumului de debut este un eveniment des întâlnit la multe proiecte muzicale de timp liber È™i de distracÈ›ie din toată È›ara (alte exemple fiind Tep Zepi, Mauser, Mushroom Story, etc).
Articole relative:
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 10:43AM
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 09:08AM
Publicat in: 17.08.2015, Ora: 18:54PM
Publicat in: 17.06.2015, Ora: 12:33PM
Publicat in: 10.05.2015, Ora: 08:40AM
Publicat in: 18.03.2019, Ora: 06:51AM
Publicat in: 30.05.2016, Ora: 06:53AM
Publicat in: 29.10.2014, Ora: 06:11AM
Publicat in: 14.01.2014, Ora: 06:16AM
Publicat in: 20.11.2013, Ora: 06:48AM
Niciun comentariu!