• czb.ro
Zoom. Interviuri. Interviu RO

Elena Mîndru

Elena Mîndru

Am avut placerea sa o cunosc la începutul lunii iunie 2012, când Virgil Mihaiu ne-a introdus la Vertigo, iar solista de jazz Elena Mîndru mi-a povestit despre albumul pe care l-a lansat luna asta, Romanian Winter Stories.

După ce ne-am cunoscut, Elena Mîndru a fost invitată în concurs la Montreux Jazz Festival, de unde s-a întors cu premii pentru Locul al II-lea È™i Premiul Publicului. Din pacate, presa din Romania a fost aproape constant acaparată de scandaluluri politice în 2012, nemairămânându-le spaÈ›iu sau alte interese pentru evenimentele culturale È™i reuÈ™itele adevărate ale artiÈ™tilor români ce activează în mod independent de industria muzicală autohtonă limitată la câteva genuri monotone.

--- 

Astfel, am avut ocazia să realizez un interviu prin email cu artista clujeancă care studiază Conservatorul la Helsinki anul acesta.

--- 

În iulie 2012, Elena Mîndru a reprezentat România la cel mai prestigios festival de jazz din lume, Montreux Voice Jazz Competition, unde România a mai fost reprezentată doar de Luiza Zan în 2003. 

--- 

RiCo de la CZB: Cum te-ai înscris la competiÈ›ia vocală pentru Montreux Jazz Festival È™i este prima dată când te înscrii la această competiÈ›ie?

Elena Mîndru: M-am înscris ca oricare alt concurent, trimiÈ›ând demo-uri audio È™i alte materiale cerute de ei. Faza preliminară competiÈ›iei live efective e una birocratică È™i prin CD. Am mai participat È™i în 2009 la această competiÈ›ie, nu am trecut în finală, însă consider că experienÈ›a pe care am acumulat-o prin acea exepriență m-a ajutat mult acum în 2012.

--- 

RiCo de la CZB: Ce emoÈ›ii ai simÈ›it pe moment când ai aflat de premiul câÈ™tigat È™i ai fost abordată de vreun impresar sau producător pentru susÈ›inerea carierei tale în domeniul Jazz-ului?

Elena Mîndru: Evident că am fost copleÈ™ită de un sentiment de bucurie È™i de împlinire profesională determinată de alegerea publicului, de faptul că a apreciat atât de frumos momentul meu de pe scenă. La fel de mult m-a emoÈ›ionat È™i premiul al doilea oferit de juriul competiÈ›iei, printre ai cărui membri a fost È™i o doamnă impresar din SUA, Wendy Oxenhorn, care s-a arătat interesată să mă susÈ›ină în cariera mea de muzician de jazz.

--- 

CZB: La ce vârstă ai descoperit (sau au descoperit părinÈ›ii tăi) faptul că te pasionează muzica È™i prin ce consideri că te-a atins mai mult muzica Jazz?

Elena Mîndru: Plăcerea de a cânta am descoperit-o de mic copil, chiar de la grădiniță, însă pasiunea pentru muzică în adevăratul sens al cuvântului a venit mai târziu când studiam vioara. Am făcut cunosÈ›ință cu diverse genuri muzicale, la început muzica clasică iar apoi chiar muzica tradiÈ›ională românească pentru scurt timp, aÈ™a încât am luat contact cu jazzul doar la 15 ani. Nu mai cântasem până atunci într-o trupă, aÈ™a că printre primele lucruri care m-a atras la jazz este acea energie de grup specială rezultată din participarea fiecărui membru al trupei la crearea unei stări muzicale. BinenÈ›eles că acest lucru îl întâlnim la mai multe genuri muzicale, însă cumulat cu un caracter improvizatoric È™i o diversitate imensă în ceea ce priveÈ™te sunetul, m-a făcut să-mi dau seama că aici mă simt cel mai bine È™i mi se potriveÈ™te din toate punctele de vedere.

--- 

CZB: Ai participat la Festivalul Mamaia Copiilor în 2005 unde ai luat Locul 1. Ai fost abordată acolo de vreun producător sau impresar pentru dezvoltarea unei cariere în muzică?

Elena Mîndru: Într-adevăr, în perioada mea de adolescentă am cochetat cu muzica uÈ™oară, care mi-a È™i adus câteva premii precum cel de la Mamaia Copiilor. Nu îmi amintesc să fi fost abordată de un producător sau impresar atunci. Un impresar nu are de câÈ™tigat de pe urma unui adolescent, numai dacă adolescentul respectiv nu se îndreaptă spre o direcÈ›ie comercială.

--- 

CZB: Ai fost primită la Berkley, È™coala de muzică prestigioasă din Boston, MA. Ce emoÈ›ii ai simÈ›it când ai aflat È™i din ce motiv nu ai putut să te înscrii la cursuri?

Elena Mîndru: Mi-am dorit extrem de mult să fiu acceptată la Berklee College of Music. A fost un efort destul de mare, mai ales că la vremea respectivă (2007) studiam la un liceu cu profil real, cu specializare în matematică È™i informatică, nicidecum în muzică. Acceptul din partea Berklee a însemnat un imbold important pentru cariera mea muzicală; mi-a dat multă încredere È™i siguranță. Din păcate, partea financiară a fost decisivă, drept urmare nu am dat curs acestui accept. Bursa oferită era una parÈ›ială, iar costurile implicate de studiatul la o universitate americană sunt enorme. Prin urmare, am rămas în Cluj unde am studiat compoziÈ›ie clasică sub îndrumarea unui profesor È™i musician extraordinar, Adrian Pop, ceea ce a fost extrem de bine.

--- 

CZB: Te afli în ultimul an de masterat în cadrul programului NOMAZZ la Helsinki - care consideri că este cel mai important lucru pe care l-ai învățat aici pentru cariera ta ca interpret È™i muzician?

Elena Mîndru: Într-adevăr, anul acesta universitar voi absolvi acest masterat, Nordic Master of Jazz È™i se va întâmpla în Finlanda, la Sibelius Academy, probabil în 20.MAI.2013. Lucrul cel mai important pe care l-am acumulat în urma acestei experienÈ›e e în primul rând, o libertate mult mai mare în a mă exprima muzical. Totodată, interacÈ›iunea cu mulÈ›i muzicieni din medii culturale È™i muzicale diferite mi-a deschis urechea spre tot felul de genuri noi care mi-au influenÈ›at modul de a gândi È™i mai ales de a compune.

--- 

CZB: Èši-ai înfiinÈ›at propria casă de discuri pentru promovarea propriilor compoziÈ›ii. Ce probleme ai întâmpinat în sistemul birocratic al Uniunii Compozitorilor È™i Muzicologilor din România ca tânăr independent cu iniÈ›iativă să realizezi acest lucru la Cluj?

Elena Mîndru: Am ales să fac acest lucru în urma unei prospectări a ceea ce presupune o colaborare cu o casă de discuri, în urma căreia am realizat că până la urmă artistul depune toată munca È™i tot efortul financiar pentru ca alÈ›ii să beneficieze de absolut tot. Și nu mă refer la câÈ™tigul financiar de pe urma vânzărilor (pentru că È™tim bine cu toÈ›ii că rareori există profit din aceste vânzări), ci mă refer la drepturile de autor asupra propriei tale munci. Pentru a reuÈ™i să produc CD-ul prin propria casă de discuri (EM Records) am avut de-a face deopotrivă cu ORDA È™i cu UCMR-ADA. IntenÈ›ii bune, realizări proaste. Multă birocraÈ›ie fără folos! Cea mai penibilă problemă a fost faptul că la UCMR-ADA nu există muzicieni care să verifice operele/aranjamentele muzicale trimise, doar statisticieni sau sociologi care verifică titluri È™i nume într-o bază de date, fără nici o legătură cu muzica propriu-zisă. Adică, pot compune liniÈ™tită o piesă cu titlul de MoÈ™ Crăciun, cu o linie melodică diferită, să o înregistrez în baza de date UCMR-ADA, ca mai apoi toÈ›i muzicienii/interpreÈ›ii care vor să folosească piesa MoÈ™ Crăciun să trebuiască sa îmi ceară acordul, chiar dacă folosesc o altă variantă. 

UCMR-ADA nu verifică muzica, ci doar titluri și nume. Penibil!

--- 

CZB: Èši-ai alcătuit propriul cvintet în România, la Cluj - iar în paralel faci parte dintr-un grup muzical la Copenhaga. Care ar fi câteva diferenÈ›e esenÈ›iale de mentalitate între cele două proiecte muzicale?

Elena Mîndru: În timp, atât în România, cât È™i în Scandinavia (de curând doar) am colaborat cu mai mulÈ›i muzicieni, schimbând de multe ori componenÈ›a cvintetului/grupului “meu”. Într-adevăr, în România am avut o formulă stabilă pentru o perioadă, alături de Dan Păcurar la saxofon, Albert Tajti la pian, Daniel Dumitrana la contrabas È™i GraÈ›ian Silaghi la tobe, formula în care am înregistrat È™i albumul Romanian Christmas Stories anul trecut în octombrie. Însă, concertele de lansare din decembrie 2012 am ales să le fac alături de Lucian Nagy la saxofon, Albert Tajti la pian, Michael Acker la contrabas È™i Tavi Scurtu la tobe. Însă, cea mai stabilă È™i fructuoasă colaborare a fost cu pianistul Albert Tajti.

DiferenÈ›a esenÈ›ială dintre grupurile din România È™i cele din Scandinavia este faptul că noi nu avem o tradiÈ›ie în ceea ce priveÈ™te educaÈ›ia muzicală în jazz, iar la ei există. Aproape fiecare muzician de jazz român are o educaÈ›ie muzicală în domeniul muzicii clasice. Evident există È™i excepÈ›ii. Nu spun că acest lucru e negativ sau pozitiv, ci doar că determină acea diferență. Și eu la rândul meu am beneficiat de o educaÈ›ie muzicală în domeniul muzicii clasice. Însă e altceva când de mic copil asculÈ›i, studiezi È™i creÈ™ti cu genul muzical care te va reprezenta mai târziu în carieră.

--- 

CZB: Ai pregătit un album de colinde tradiÈ›ionale româneÈ™ti, adaptate pe ritmuri Jazz, care ar fi putut fi lansat în 2011. De ce È›i-ai dorit ca primul album sub semnătura ta să fie un album de preluări - de colinde?

Elena Mîndru: Da, într-adevăr, din motive tehnice, nu am reuÈ™it să lansăm acest album în 2011, însă într-un fel a fost benefic acest an de aÈ™teptare. Nu mi-am dorit ca primul meu album să fie unul de colinde tradiÈ›ionale, ci mai degrabă aÈ™a a fost conjunctura. Începusem să prelucrăm în joacă câteva colinde la o repetiÈ›ie È™i, pentru că venea iarna, am organizat o sesiune de înregistrări cu astfel de prelucrări. Lucrul care mi-l doresc e să folosesc potenÈ›ialul muzical al folclorului românesc în jazz.

--- 

CZB: Ai susÈ›inut un concert la Geneva pentru familia regală a României. Ce emoÈ›ii ai simÈ›it pe moment È™i care a fost programul tău din cadrul acestui spectacol?

Elena Mîndru: S-a întâmplat în 2009, după participarea mea la Montreux Jazz Voice Competition. Ocazia era o acÈ›iune de strângere de fonduri a FundaÈ›iei Principesa Margareta, chiar în Geneva unde au participat È™i majestățile lor Regele Mihai È™i Regina Ana, alături de alteÈ›ele lor Principesa Margareta È™i PrinÈ›ul Radu. Am abordat câteva piese de jazz din repertoriul standard, într-o formulă de duo, alături de Vlad Gherman. Nu am avut emoÈ›ii când am fost pe scenă, ci mai degrabă atunci când am avut unica oportunitate de a cunoaÈ™te personal membrii familiei regale, personalități istorice deopotrivă.

--- 

Autor: RiCo

--- 

Despre competiția vocală Shure Montreux Jazz Voice Competition

Aflată la cea de-a 10a ediÈ›ie, Shure Montreux Jazz Voice Competition a fost iniÈ›iată în 2003, din dorinÈ›a fondatorului È™i directorului său, Claude Nobs, de a include un asemenea eveniment pentru vocaliÈ™tii profesioniÈ™ti de jazz în cadrul Montreux Jazz Festival

În etapa finală a ediÈ›iei din 2012 (2-4.IUL) au trecut 2 concurente din FranÈ›a – Sarah Lancman (locul I) È™i (locul III), iar Elena Mîndru, reprezentanta României, a obÈ›inut atât locul al II-lea, cât È™i Premiul Publicului (prin votul scris al publicului, în seara semi-finalei).

--- 

Despre Elena Mîndru

Elena Mîndru (24, n. la Cluj-Napoca) studiază jazzul în cadrul unui program masteral intitulat Nordic Master of Jazz, care reprezintă un parteneriat între patru universități nordice: 

  • The Royal Academy of Music (din Aarhus, Danemarca)
  • Sibelius Academy (Helsinki, Finlanda)
  • The Royal College of Music (Stockholm, Suedia) 
  • NTNU (Trondheim, Norvegia)

www.nomazz.net

--- 

Discografie

Romanian Winter Stories (2012, Elena Mîndru Quintet)

--- 

www.elenamindru.ro

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

Les Nuages. Bianca Comșa despre colaborarea cu Luna Amară
Les Nuages. Bianca Comșa despre co...
Publicat in: 10.01.2018, Ora: 11:38AM
Henry Ernst (DE) Asphalt Tango Records
Henry Ernst (DE) Asphalt Tango Records...
Publicat in: 21.08.2017, Ora: 06:16AM
Katatonia (metal progresiv, Suedia)
Katatonia (metal progresiv, Suedia)...
Publicat in: 16.01.2017, Ora: 06:08AM
Renate Roca (PR manager, Electric Castle Festival 2017)
Renate Roca (PR manager, Electric Cast...
Publicat in: 09.01.2017, Ora: 06:10AM
Edmond Lenarth (Booking Manager, Electric Castle Festival)
Edmond Lenarth (Booking Manager, Elect...
Publicat in: 02.01.2017, Ora: 06:25AM
RE-RELEASE. The Lightmen, Free As You Wanna Be
RE-RELEASE. The Lightmen, Free As You ...
Publicat in: 06.02.2018, Ora: 06:40AM
NEW RELEASE. The Lightmen. Free As You Wanna Be
NEW RELEASE. The Lightmen. Free As You...
Publicat in: 14.12.2017, Ora: 06:58AM
2016.DEC.10. TM. The Note Pub. Big Time Band
2016.DEC.10. TM. The Note Pub. Big Tim...
Publicat in: 05.12.2016, Ora: 06:01AM
2016.AUG.19-20. Cătunul Smida (CJ) Smida Jazz Festival
2016.AUG.19-20. Cătunul Smida (CJ) ...
Publicat in: 15.08.2016, Ora: 19:03PM
Memorial Concert Celebration: Mark Howe Murphy
Memorial Concert Celebration: Mark How...
Publicat in: 10.03.2016, Ora: 06:47AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2024 • Revista De Muzica Online