• czb.ro
Click. Industrie

Industria muzicală autohtonă în anii 1990

Publicat in: 15.02.2012, 06:29AM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 1
Vizualizari: 2677
Etichete: Electrecord, Kanami, Legea 8/96, Legea Dreptului De Autor, Piraţi, Poker, Romagram, Vivo
Industria muzicală autohtonă în anii 1990

Pe vremea când am deschis prima dată ochii spre intrigile sistemului de organizare a industriei muzicale, în România exista un fost mamut de stat, monopolul Electrecord, o mână de antreprenori micuÅ£i, precum Romagram (care scotea poate o casetă oficială pentru fiecare trei nedeclarate - nici statului, nici artistului, după cum ne-a relatat trupa Altar când am povestit despre albumul ei de debut) ÅŸi câÅ£iva afaceriÅŸti de muzică, persoane pasionate de muzică, care ascultau ÅŸi cunoÅŸteau noutăţile de afară. Viitorii patroni de case de discuri private (cum era Poker la IaÅŸi) sau doar simpli biÅŸniÅ£ari de muzică pe moment (precum Vivo la Cluj-Napoca), cumpărau un CD original pe care îl înregistrau o dată în condiÅ£ii optime pentru a face câteva casete master (matriÅ£a pentru următoarele câteva mii de exemplare copiate) ... Acestea erau apoi înregistrate cu viteză pe deck-uri duble (casetofoane duble), legate în reÅ£ea, prin cabluri, în coloane suprapuse de câte 10-12 aparate de acest fel, cu câte 4 sau 5 coloane, pe un perete de cameră de apartament.

Eu am văzut aÅŸa ceva la Cluj ...ÅŸi la unul dintre actualii boÅŸi de casă de discuri majoră din BucureÅŸti, licenÅ£iatul unei case de discuri majore, pe vremea când apartamentul personal era improvizat în sediul casei de discuri (nou-înfiinÅ£ată după apariÅ£ia legii dreptului de autor). 

--- 

Astfel, intraÅ£i în legalitate, foÅŸtii piraÅ£i care îÅŸi dezvoltaseră anumite reÅ£ele de distribuÅ£ie prin tarabele pieÅ£elor mai multor oraÅŸe din Å£ară, au devenit reprezentanÅ£ii unor case de discuri majore internaÅ£ionale, licenÅ£iaÅ£i în exclusivitate pe România. Astea au fost vremurile ÅŸi bravo lor pentru iniÅ£iativa avută

Desigur, cel puÈ›in o anumită perioadă de timp, sistemul a funcÅ£ionat la fel în continuare. Ceea ce făceau unii cu peretele de deckuri duble la BucureÅŸti, făceau ÅŸi alÅ£ii la Râmnicu Vâlcea, TimiÅŸoara, Oradea, etc. DistribuÅ£ia primelor titluri de muzică românească în anii 90 se făcea prin vânzarea unui anumit număr de coperÅ£i de casetă ÅŸi o matriţă. Multiplicarea, asamblarea ÅŸi Å£iplarea produsului finit o făcea fiecare distribuitor pe plan regional.

--- 

--- 

Printre primii independenÅ£i serioÅŸi la noi se număra Tempo Music (Vama Veche, Divertis, Ioan Gyuri Pascu, Platonic Band, Polymoog), care, la fel ca ceilalÅ£i, lucra mai mult în condiÅ£ii improvizate, de acasă. AceÅŸtia multiplicau casetele pe aparate special fabricate în acest sens, care aveau patru locuri pentru casete (într-unul se aÅŸeza caseta matriţă, în celelalte trei se puneau casetele bulk, goale). Aparatul copia muzica la viteză mai mare. Dacă Å£in bine minte, se puteau multiplica 100 de exemplare în două ore (existau mereu ÅŸi câteva rebuturi).

--- 

ÎÅ£i dai seama? La vremea aia, existau încăperi de apartament în România unde se multiplicau casete, 24 din 24 de ore, cu angajaÅ£i ... sau membri din familie, care urmăreau procesul atent, să întoarcă casetele la timp. 

--- 

--- 

Byte. 2011 este anul în care casetofoanele sunt scoase la modul oficial din listele de accesorii oferite de producătorii din industria automobilelor pe plan internaÅ£ional.

--- 

--- 

Când am început să lucrez în domeniul muzicii, ca reporter ÅŸi critic, în a doua jumătate a anilor 90, casa de discuri Electrecord mie personal nu îmi spunea nimic. Nu primeam informaÅ£ii despre ea; nu primeam niciun fel de plan de lansări de la ea, nu am primit nimic promoÅ£ional vreodată de la Electrecord (în acelaÅŸi timp, am reuÅŸit într-o lună din 1999, ca ÅŸi critic muzical, să primesc absolut toate materialele lansate în România în acel interval de timp de la cele opt case de discuri cu care Å£ineam legătura ÅŸi pe care le promovam în mod constant prin intermediul revistei TV Satelit). La un moment dat am făcut efortul (neavând maÅŸină sau bani de taxi, ÅŸi sediul aflându-se pe atunci într-un capăt de BucureÅŸti bătut de vânturi) ÅŸi am mers personal până la sediul Electrecord să dau mâna cu cineva de acolo, să mă prezint, ÅŸi să cunosc persoana care se ocupa de PR ... ÅŸi tot ce am reuÅŸit a fost să iau legătura cu un angajat de acolo care îÅŸi promova propriile producÅ£ii realizate ca angajat la Electrecord ... care ulterior a devenit un mare jucător din culisele scenei, în prezent fiind un impresar de petreceri private. 

--- 

Mie îmi sună ironic faptul că sediul Electrecord se află pe bd. TimiÅŸoara. 

--- 

Am ajuns la un moment dat în hala mare a fabricii de viniluri, care era în paragină ÅŸi aduna praf (dar n-am făcut nicio poză la momentul respectiv, pentru că atmosfera era prea lugubră). Imaginează-Å£i o hală imensă, într-o zi de lucru a săptămânii, pe la ora 11 dimineaÅ£a, plină de aparatură mecanică, în mare parte acoperită cu cearÅŸafuri ÅŸi pânze prăfuite, fără niciun suflet în preajmă... Era epoca piraÅ£ilor ÅŸi a CD-urilor de import aduse din Bulgaria ÅŸi St. Petersburg (proaspăt rebotezatul Leningrad). 

--- 

--- 

Legea dreptului de autor

La jumătatea anilor 90, apăruse ÅŸi la noi CD player-ul în magazine, dar legea dreptului de autor nu exista (până în 1990 nu era nevoie de aÅŸa ceva, toate drepturile din vânzări fiind ale statului, artiÅŸtii fiind plătiÅ£i cu salar lunar - ÅŸi un onorariu de 1.000 - 1.500 de lei la fiecare înregistrare de disc - ÅŸi drumul de BucureÅŸti dacă artiÈ™tii veneau din È›ară).

Legea dreptului de autor (Legea 8/96) intră în vigoare la finalul verii anului 1996, fiind o condiÈ›ie impusă de Comunitatea europeană pentru ca să putem fi luaÈ›i în considerare pentru aderarea ulterioară la Uniune.

După apariÈ›ia acestei legi în ConstituÈ›ia României, casele de discuri majore internaÈ›ionale îÈ™i extind influenÈ›a în È›ara noastră (pentru prima dată, după o politică de auto-izolare impusă de regimul comunist timp de jumătate de secol), prin acordarea drepturilor de licenÈ›iere exclusivă unor case de discuri locale, toate având sediile la BucureÈ™ti.

--- 

Acestea au fost:

  • Philips/PolyGram (care deÈ›inea 30% din piaÈ›a artiÈ™tilor în Anglia): Zone Records
  • EMI (27%): TransGlobal Media (TGM)
  • Time/Warner (12%): A&A Records
  • Sony (10%): CAT Music (dacă nu greÈ™esc, MCA - 4% este preluată de Sony în această perioadă, ajungând automat la CAT Music)
  • Bertlesman Music Group/RCA (5%): Nova Music Entertainment (NME)

--- 

Electrecord mi se pare cea mai retrogradă È™i demodată dintre toate casele de discuri, fiind un gigant pe piaÈ›a autohtonă, având întreg catalogul de artiÈ™ti È™i albume din perioada comunistă - reÈ›eaua de magazine Muzica în toate oraÈ™ele mari din È›ară la începutul anilor 90 - È™i neavând niciun fel de intenÈ›ie de a fi un jucător important pentru scena muzicală autohtonă în noul mileniu… deÈ™i nu am habar din ce fonduri reuÈ™eÈ™te să se menÈ›ină (am făcut recent o cerere de comandă prin intermediul websaitului; am primit un email că în 72 de ore voi primi o factură electronică cu modul de plată… care nu a mai fost trimisă, nici după o lună de zile). Probabil administrată în continuare precum o firmă de stat, Electrecord nu a plătit drepturi de autor retroactiv niciunui artist român cu material lansat înainte de 1990. Recent, Nicu Covaci (liderul formaÈ›iei Phoenix) a pierdut procesul intentat monopolului comunist în acest sens…

--- 

--- 

Fabrica de CD-uri

Prima fabrică de CD-uri din România, Kanami, a fost construită la BucureÈ™ti la începutul anilor 2000; Roton È™i-a construit propria fabrică la IaÈ™i înainte de 2004. 

În Bulgaria existau două fabrici de CD-uri încă din anii 1990, iar dacă È›in bine minte, una din ele a fost obligată să se închidă (după implementarea legii dreptului de autor)… fiind mutată cu totul în Ucraina.

--- 

Autor: RiCo


Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

COMENTARII:

16.02.2012, 13:10PM, scris de DAN TUDOR
Vai...vai !!!!!!

Articole relative:

Finala GBOB România 2016
Finala GBOB România 2016...
Publicat in: 14.12.2016, Ora: 14:00PM
Eurock Christmas
Eurock Christmas ...
Publicat in: 06.12.2016, Ora: 09:56AM
RECORD ABSOLUT de PREMII la un CONCURS NAȚIONAL de muzică
RECORD ABSOLUT de PREMII la un CONCURS...
Publicat in: 01.11.2016, Ora: 08:18AM
Semifinala GBOB Banat. Forța Destinului
Semifinala GBOB Banat. Forța Desti...
Publicat in: 18.10.2016, Ora: 07:05AM
ÃŽN PREMIERÄ‚ la Suceava. Semifinala GBOB Bucovina
ÃŽN PREMIERÄ‚ la Suceava. Semifin...
Publicat in: 12.09.2016, Ora: 14:35PM
RE-EDITARE. Celelalte Cuvinte - I
RE-EDITARE. Celelalte Cuvinte - I...
Publicat in: 26.03.2017, Ora: 15:01PM
East & Art (1995-2001)
East & Art (1995-2001)...
Publicat in: 14.01.2016, Ora: 06:03AM
Răzvan Slama (Prima Linie)
Răzvan Slama (Prima Linie)...
Publicat in: 16.09.2015, Ora: 06:20AM
BEST MUSIC DESCOPERÄ‚ CÄ‚ MANELELE SUNT PROMOVATE DE CASE DE DISCURI ÃŽN SEPTEMBRIE 2010
BEST MUSIC DESCOPERÄ‚ CÄ‚ MANELE...
Publicat in: 13.11.2014, Ora: 06:54AM
Europarlamentarii vor modifica Legea dreptului de autor
Europarlamentarii vor modifica Legea d...
Publicat in: 19.05.2014, Ora: 06:25AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2024 • Revista De Muzica Online