Luna amară. Pietre în alb
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 35
Vizualizari: 3883
Etichete: În Gol, Bathtub Glory, Cor De Bocitoare, Doar Gândul, Hail To The Thief, Loc Lipsă, Mihnea Ferezan, Pietre în Alb, Scheisse, Trompetă Falsată
Luna amară
Pietre în alb
!!
A&A Records
---
Piesa care ne introduce în noul stil Luna amară (În gol) lasă impresia că ăsta-i genul de album pe care îl faci cadou de adio iubitului (sau iubitei) când te-ai săturat de relaÅ£ia prea lungă pe care o ai cu el/ea ÅŸi vrei să fii sigur că nu te mai caută vreodată.
---
Se pare că Luna amară a Å£inut cont de critica constructivă făcută de CZB la albumul precedent ...Dreams Fall Asleep, ÅŸi Mihnea Blidariu nu mai este implicat activ în părÅ£ile principale de versuri în limba engleză (CZB fiind singura sursă media care a criticat acest aspect). Dealtfel, se pare că rolul lui Blidariu în trupă este din ce în ce mai redus (nu mai auzim trompeta ÅŸi nu mai există versuri dure cu mesaj politic – singurele elemente importante pe care Mihnea le aducea proiectului în trecut).
---
Mihnea Blidariu a îmbătrânit. Bănuim că anii nenumăraÅ£i care au trecut de când a terminat liceul de muzică ÅŸi lipsa unei metode de exerciÅ£iu individual ÅŸi-au spus cuvântul pe cel de al patrulea material Luna amară. Folosită doar pe trei piese, trompeta poate fi înlocuită deja uÅŸor pe următorul material cu un efect de clapă, un efect de chitară sau tastatura unui calculator.
---
În tine tu sună a partea a doua pentru piesa Întunecare (Loc lipsă, 2006). InfluenÅ£a fostei prietene a lui Mihnea, braÅŸoveanca Petra Acker (care între timp cântă în duet cu chitaristul de la Urma, Jimmy Cserkesz la BucureÅŸti), se aude clar aici, unde băcăoanul rosteÅŸte repetitiv pe refren unul dintre puÅ£inele cuvinte ce le-a deprins din limba germană: Scheisse.
---
-
Mă surprinde faptul că Mihnea cu Nick nu se mai prea deosebesc ca tonalitate de voce.
-
Nu mă surprinde dispariţia trompetei (una din amprentele caracteristice prin care formaţia a ieşit din anonimat) aproape cu totul pe noul material.
-
Mă surprinde faptul că este primul album la care chitara nu mai răsună în ecoul lui Petru Gavrilă (bravo Mihnea Ferezan!).
-
Nu mă surprinde faptul că sound-ul modern este strâns legat de colaborarea realizată cu producătorul muzical britanic Adam Whitaker ÅŸi un studio de mastering din SUA.
---
Artificiile hollywoodiene (masterizare: Waltz Audio Studio SUA / producător muzical: Adam Whittaker UK / artwork: Costin Chiorean / Răzvan Ristea foloseÅŸte exclusiv tobe Sonor) vin prea târziu în cariera artistică a formaÅ£iei ÅŸi nu compensează pentru lipsa lucrărilor cu potenÅ£ial comercial.
---
Melodiile sunt deprimante ÅŸi apăsătoare, super-negative, pline de ură ÅŸi furie. Piese, precum Versus (care are aproape ÅŸapte minute) sunt mult prea lungi. Anevoios de parcurs, ÅŸi deloc radio-friendly, este primul material Luna amară pe care a trebuit să îl parcurg în etape. La final, spre deosebire de primele trei albume compuse de trupa înfiinÅ£ată la Cluj, nu m-am regăsit fredonând niciuna dintre piesele înregistrate aici. Multe dintre piesele epopeic de lungi devin mai mult decât plicticoase pe parcursul ascultării, iar Nick Făgădar rage în ultimul hal pe o serie de piese noi (cum ar fi Bathtub Glory).
---
Mă bucur în schimb că în sfârÅŸit ÅŸi Luna amară păşeÅŸte în secolul 21 cu sound-ul (iar asta cred că se datorează influenÅ£ei producătorului britanic, Adam Whittaker).
---
Luna amară NU mai face politică ÅŸi NU mai caută soluÅ£ii la probleme.Consider Când totul a murit tăcut (interpretat de Mihnea) cea mai autobiografică compoziÅ£ie de aici pentru formaÅ£ie. Totodată, Când totul a murit tăcut ar putea fi încadrat pe Loc Lipsă ca sound ÅŸi feeling.
---
Piesa care seamănă cel mai mult cu Radiohead este În lumină, acesta fiind singurul motiv pentru care piesa ne atrage atenÅ£ia mai mult decât celelalte.
---
Piesa care seamănă cel mai mult cu Luna amară este (în mod ironic) Doar gândul.
---
Odată cu trecerea anilor, observăm că singurul fir roÅŸu pe care îl găsim pe albumele amare sunt anumite cuvinte cheie din versuri, repetate la infinit în diverse expresii ÅŸi sub diverse forme (acum ÅŸi în engleză), precum gol, stins, amar, vreau, al meu, rămas, moarte...
---
Cea mai schizofrenă piesă este Glow.
---
De la Happiness Provider (Loc Lipsă, 2006), într-un cincinal (în 2011) se ajunge la Are We Happy Now? Observăm că tristeÅ£ea ÅŸi frustrarea cronică emanată din sufletul lui Nick se accentuează odată cu trecera anilor.
---
Luna amară se pierde într-un labirint de sunete: nu mai este nici rock alternativ, nici metal, nici rock progresiv, nici death, nici emo... Poate fanii unor genuri se vor regăsi pe părÅ£i din acest material...
---
---
Trecem de prima jumătate din album.
---
Apare o trompetă falsată
pe Doar Gândul.
---
FormaÅ£ia ar face bine pe viitor să sintetizeze acest sunet, dacă se va dori să se salveze puÅ£inele ÅŸi rarele momente în care se va mai folosi acest element. Este obositor să asculÅ£i cum se chinuie trompeta să Å£ină pas cu ritmurile de aici. Se pare că ÅŸi artistul ÅŸi-a dat seama de travaliu, pentru că mai auzim acest instrument folosit doar pe Oameni noi (ÅŸi mai este un pasaj scurt, ascuns pe Glow).
Degeaba are o secÅ£ie ritmică bună ÅŸi un chitarist priceput; în 2011 Luna amară ignoră complet elementele artistice care îi dădeau personalitate cu doar cinci ani în urmă: mesajul tranÅŸant socio-politic ÅŸi trompeta.
---
ToÅ£i la fel emană un fum puternic de Radiohead din jumătatea deceniului trecut (ÅŸi se poate încadra pe Hail to the Thief, 2003).
---
---
Luna amară păşeÅŸte în anii 2000 cu muzica ... vrea să fie ÅŸi Radiohead ÅŸi System of a Down ... dar nu reuÅŸeÅŸte nici una, nici alta.
---
Recomandăm acest album strict fanilor... iar aceÅŸtia nu ÅŸtim cine mai sunt, pentru că Luna amară ÅŸi-a schimbat din nou stilul. Data trecută a fost vorba mai mult de diluarea mesajului pentru cei care au îndrăgit efectul liric socio-politic pe primele două albume; acum, cel puÅ£in pe prima jumătate a albumului, s-a trecut mai mult pe metale cu grohăituri ... Adam Whittaker salvează momentul, aparent, aducând trupa (în sfârÅŸit) în anii 2000. Am mai zis asta? Da, dar merită repetată ideea.
---
Luna amară a devenit un fel de Celelalte Cuvinte, având patru albume cu patru abordări diferite ale temelor rock.
---
CD-ul acesta este lipsit de Happy
End.
Albumul se încheie cu un cor de bocitoare care repetă până la epuizare versul
Suntem la fel ...
I don't think so ...
---Autor: RiCo
Articole relative:
Publicat in: 26.06.2017, Ora: 09:34AM
Publicat in: 02.06.2016, Ora: 17:06PM
Publicat in: 08.02.2016, Ora: 06:41AM
Publicat in: 28.01.2016, Ora: 18:18PM
Publicat in: 05.01.2016, Ora: 05:41AM
Publicat in: 29.11.2013, Ora: 06:36AM
Publicat in: 27.12.2011, Ora: 16:27PM
Publicat in: 20.12.2011, Ora: 22:14PM
Publicat in: 03.12.2011, Ora: 07:08AM










COMENTARII:
18.01.2012, 16:19PM, scris de Adi Stoian
Somn usor
24.12.2011, 06:36AM, scris de JonnyBaniGheatza
Un album post-comunist-roman, ingrozitor.
13.11.2011, 18:50PM, scris de Sorin Luna Amara
Suntem coplesiti, ne retragem in munti sa ne regrupam. Ne lasam si de muzica, pe drum.
13.11.2011, 14:51PM, scris de SmogBum
Luna amara, serios...n-aveti toti slujbe sau ceva mai bun de facut? nu aveti impresia ca faceti muzica pentru copii idioti fara niciun rost in viata? grow up! aveti deja o varsta, lasati-va de muzica!
12.11.2011, 15:57PM, scris de Honos
- Baietilor de la Luna Amara: chiar va asteptati ca toate reviziile sa va fie favorabile? Daca toate astea s-ar fi intamplat (in mod justificat) pana acum probabil in momentul de fata erati pe scena cu Tool, Nine Inch Nails si restul. Nu e cazul. Pe de alta parte, la articole vindicative ca si cel de fata nu se raspunde cum ati facut-o voi.
11.11.2011, 12:48PM, scris de Ovidiu MQ
Mihnea Blidariu zis si " MIhnea Blindatu" este un Jim Morrison ieftin al Romaniei.
10.11.2011, 12:37PM, scris de Blacklist
Eu in mare sunt de acord cu review'ul, doar ca mie nu mi se pare ca suna deloc modern materialul cu influenţa producătorului britanic, Adam Whittaker. Faptul ca chitara nu mai răsună în ecoul lui Petru Gavrilă mi se pare ca e in dezavantajui trupei, nu e foarte inspirat noul chitarist. Nu sunt de acord cu atitudinea foarte personala cu care e facuta aceasta recenzie, dar si eu sunt un pic dezamagit de album.
09.11.2011, 10:17AM, scris de Marius Costache
românul si măsurile compuse: "tin mint cand de abia asteptam sa apara gri dorian la mtv ... aseara am vazut trupa la timpul chitarelor/tvr2... nu intelegeam ce spune nick iar muzica nu avea ritm... nu mai am nicio placere sa vad trupa asta pe sticla."
09.11.2011, 09:37AM, scris de alyx cosma
la cat de eclectic si anticomercial e albumul, eu cred c-ar fi trebuit lansat sub titulatura tanagra noise :) in alta ordine de idei, si mie mi s-a parut la prima ascultare ca-n piesa aia mihnea zice "scheisse welt" si cred c-ar fi o idee interesanta daca ati adapta putin in germana versurile la piesa aia pt. concertele de la ei, la cum e de suparata s-ar potrivi si cred c-ar prinde bine la public
08.11.2011, 20:28PM, scris de Spamspam
@Kovacs - nu cred ca e adevarat, vorbeste lumea prostii.
08.11.2011, 17:56PM, scris de Kovacs Andras (KUMM)
Mananci cacat Richard. Grav.
08.11.2011, 14:24PM, scris de bassplayer.ro
O recenzie nu foarte subtila, care lasa de inteles ca relatia RiCo-Luna Amara e (inca) in curs de "consumare", cel putin, din partea lui RiCo. E un text savuros si distractiv... :)
08.11.2011, 10:40AM, scris de ninja
@ Voices of Silence: true :) ... si oricum suntem in acelasi tara de rahat, toate trupele mananca aceeasi cacat ... si care are pile mai bune, ajunge sa cante prin deschideri la trupe "mari" :))... si isi mai face si reclama mai mult negativa cu discutii ca astea. Faptul ca astia de la Luna Amara se cred mai destepti, decat ceilalti si nu accepta criticile altora, le face mai mici si atat. O trupa accepta criticile negative si pozitive. Voi nu aveti ce cauta cu comenturile voastre aici, daca spuneti ca aveti fani adevarati. Lasati-le pe ei sa va apere, asa ii correct. Trebuie lucrat mai mult la partea muzicala, ca la vorbe va pricepeti excelent. Asta-i problema generala aici, pai daca apar articole pe 10 siteuri sau ziare de exemplu, procedati la fel ca aici. Pai plm nu poate sa le placa tuturor toate piesele sau toate albumurile. Fiecare poate sa-si spuna parerea, la fel ca Rich. Si nu as vrea sa apar pe nimeni aici, ca imi place si mie Luna Amara. Dar atitudinea asta e de rahat. Think globally, act locally!
08.11.2011, 05:54AM, scris de Voices of Silence
All artists are hypocritical self-centered bastards.
07.11.2011, 23:40PM, scris de Kovacs Andras (KUMM)
... am intrat si eu dupa o mare pauza pe aici, cred ca a crescut siteul asta in ultimele 5 minute cu vreo 50% - datorita mie :))
07.11.2011, 17:28PM, scris de Sorin Luna Amara
@ Andrei - am fost prima trupa "grea" care a cantat la Guerrilive. Desi ne-am carat backline-ul cu noi, preluarea s-a facut de catre cei de la radio pe sculele lor care nu stiu daca sunt tocmai adecvate pentru ceea ce cantam noi. Una peste alta, eu cred ca s-a auzit ok. Se poate ca unele probleme cu vocea sa fi fost cauzate de monitorizare, Nick fiind obisnuit cu o monitorizare clasica, nu cu casti. Vocea e un "instrument" destul de pretentios, mie mi-e usor sa vorbesc :). Iti multumesc pentru aprecieri ;) @ stephan - ai dreptate, P.I.A. e un album greu, nu prea sunt piese care sa te loveasca din prima. Totusi, Radio Guerrila a ales sa promoveze " Doar gandul", care acum e pe locul 3. Iti multumesc mult ca ai avut rabdare si pentru faptul ca ne compari cu Tool pe care ii iubim.
07.11.2011, 14:56PM, scris de Andrei
@RiCo: Ok, am inteles, nu-ti place de Mihnea (probabil ai dreptate si Mihnea e un asshole, dar asta nu ma intereseaza cand ii ascult muzica), dar recenzia ar trebui sa fie despre albumul Luna Amara, nu despre oamenii de la Luna Amara. Si nu pot sa inteleg cum ai putut tu sa auzi Scheisse la refren la "In tine tu" decat ca nu ai ascultat atent piesa (sau poate si restul albumului). Cum ai pretentia sa faci o recenzie de album daca nici macar nu il asculti atent? Nu-s neaparat fan Luna Amara, dar le-am ascultat toate albumele de pana acum si am mers la cateva concerte. Pietre in alb e dificil de ascultat de la un capat la altul si suna mai dens si mai greu decat ce au facut pana acum, dar e suficient de bun ca sa ma faca sa il ascult si a doua oara (prima data mi-a placut si am ramas in gand cu "Doar gandul", apoi si alte piese/refrene mi-au ramas in minte). Am fost si la un concert de promovare al albumului si piesele suna bine si live, instrumental imi place ca Mihnea celalalt si-a imprimat stilul propriu pe piese, iar Sorin are niste pasaje excelente la bas. Ce pot sa ii reprosez e ca de la Glow incolo devine cam plictisitor si cam e greu de ascultat fara pauza. Si vad ca mai comenteaza membri Luna Amara pe aici, am o intrebare: de ce a sunat vocea asa prost la Guerrilive (cand mai tare, cand mai incet, cam tremurat si cam plat)? A fost microfonul prost sau sunetistul de vina, ca in concert s-a auzit mult mai bine.
07.11.2011, 14:19PM, scris de freddy mercuriu
petra a jucat in deplasare cu fc cserkesz
07.11.2011, 14:16PM, scris de stephan
Nu sunt fan Luna Amara, i-am vazut in concert de vreo 6 ori, in diferite orase, niciodata nu m-au "spart", dar nici nu m-au dezamagit. Am cumparat albumul din respect si da, a fost o prima auditie grea. Piese lungi, masuri compuse, riff-uri ce ma duc cu gandul la Tool... Nu am ramas cu nimic dupa prima ascultare, dar mi-a lasat impresia ca e genul de album care creste. "Grower" cum se zice in engleza. Asa ca l-am ascultat iar, apoi a treia si a patra oara. Si am ramas tot cu mai nimic. For some reason, imi placea sa il reascult, asa ca am continuat. Cam de la a 5-a ascultare incolo, am inceput sa fredonez unele refrenuri, sa recunosc unele riffuri, unele ritmuri si structuri, si da, a inceput sa imi placa tot mai mult. Dupa mai mult de 10 ascultari, la cate am ajuns in momentul asta, mi se pare un album de calitate, muncit, de valoare. Singurul capitol care lasa de dorit este vocea, din punctul meu de vedere. Vocea lui Nick, in special. Eu i-as da nota 7.50 albumului. Felicitari Luna Amara, keep it up!
07.11.2011, 11:36AM, scris de Razvan Luna Amara
Richard, este dreptul tau sa faci recenzie la acest album si la orice album din lume. Problema este felul in care ai facut treaba asta; daca ar fi existat subiectivism din partea ta strict apropo de muzica de pe Pietre In Alb, ar fi fost o chestie (am inteles, nu iti place albumul, nu e comercial, bla, bla). Te consideri jurnalist muzical, din cate stiu. Insa felul in care ai aruncat cu rahat in noi apropo de aspecte din viata personala nu cred ca face cinste ocupatiei de jurnalist muzical si nu are vreo relevanta in contextul recenziei unui album. Eu nu am vazut nicaieri recenzii de felul asta. Nu stiu ce asteptari ai tu de la noi si nici nu imi pasa. Ceva de calitate am facut deja. Nu imi place verbul "cochetez". NU cochetez cu NIMIC. Apreciez enorm trupa White Walls. Sper sa iasa cat mai multe albume bune in tara asta, sa stii. Inregistrate in conditii cat mai bune.
06.11.2011, 10:02AM, scris de davidgabrielu
ioana draga, avand in vedere ca tu esti iubita solistului, ce greutate crezi ca au cuvintele tale aici, si cat de obiectiva poti fii privind o recenzie obiectiva, atunci cand poantele piperate nu sunt scrise pe gustul fanilor trupei?
06.11.2011, 09:07AM, scris de Papura Voda
tin mint cand de abia asteptam sa apara gri dorian la mtv ... aseara am vazut trupa la timpul chitarelor/tvr2... nu intelegeam ce spune nick iar muzica nu avea ritm... nu mai am nicio placere sa vad trupa asta pe sticla.
06.11.2011, 01:22AM, scris de Ioana
Intamplarea face sa stiu cam toate versurile;am ascultat piesele astea de nenumarate ori,inca inainte sa fie finalizate. Sunt prietena lui nick.si in aceasta calitate nu cred ca are rost sa ma pronunt asupra albumlui,ptr ca parerea mea ar fi considerata una profund subiectiva.recenzia asta e total lipsita de profesionalism si consistenta. It's  just cheap.o piesa e buna daca are sub 5min si iti ramane-n minte un refren de fredonat?!criteriile sunt fundamental gresite, viata personala n-are ce cauta aici..in opinia mea e o tiganie toata povestea asta.sunt pe principiul ca daca nu ai ceva inteligent,pertinent de spus mai bine taci.
05.11.2011, 06:42AM, scris de Zdooby
inloc de Pietre in alb, trebuia sa-i zica Rahat pe bat. Imi vreau banii inapoi!
04.11.2011, 16:07PM, scris de Andreea
In momentul cand Luna Amara o sa se ghideze dupa reperele pe care le pretuiesti tu, atunci o sa incetez sa ii mai ascult. Ma bucur ca nu fac muzica doar ca sa sune frumos la radio, ca versurile exprima ce simt, si nu ce vor oamenii sa auda.
04.11.2011, 09:57AM, scris de kitzanu
Haters gonna hate!
03.11.2011, 18:53PM, scris de anonim
cred ca luna amara nu trebuie sa-ti demonstreze tie ca inca mai are fani... iar albumul este unul din cele mai reusite... poate e starea de spirit.. maturitatea muzicala sau prezenta celuilalt mihnea.. dar orice ar fi.. luna amara suna mult mai inchegat si mai unit.. iar fanii chiar simt energia asta.
03.11.2011, 18:14PM, scris de ninja
"Mihnea a imbatranit" :)) ... Nu mi-a placut niciodata poponarul ala, mare smecher era cand organiza concertele in Fire (I wont forget). As vrea sa ascult si eu piesele astea sa vad ce au mai facut.
03.11.2011, 17:01PM, scris de mihnea blidariu
Nici nu ma asteptam la un altfel de recenzie. bravo, rico! ai ramas constant. cea mai amuzanta faza e aia cu "scheisse", cuvant pe care nu il rostesc absolut nicaieri pe album. probabil confunzi, auditiv, cu "si-ai sa". de unde rezulta ca nici macar nu te-ai uitat pe versurile din booklet. we never wanted to be mainstream. not in the way you understand that word. p.s. nu mai fii fixist, te face ridicol. am fost mereu mai mult decat "trupa cu trompeta" sau "trupa politica". fanii nostri au inteles asta.
03.11.2011, 16:56PM, scris de gicu de la taraba
"unde băcăoanul rosteşte repetitiv pe refren unul dintre puţinele cuvinte ce le-a deprins din limba germană: Scheisse." is this supposed to be funny, or...?
03.11.2011, 15:26PM, scris de Razvan de la Hollywood
albumul asta nu e pentru tine, Rico.
03.11.2011, 15:25PM, scris de Marius C
"Nick Făgădar răgeşte în ultimul hal pe o serie de piese noi (cum ar fi Bathtub Glory)." una dintre cele mai triste fraze din vreo recenzie la un album rock/metal de pe meleaguri. genul asta de exprimari creioneaza imaginea unui sat din prahovaunde la boxe a ajuns din greseala niste muzica cu ceva chitari de dupa 96 asa. spor
03.11.2011, 15:25PM, scris de Razvan
mie nu imi plac albumele cu happy end. nu suntem The Bangles sau mai stiu io ce alte trupe iti plac tie. care au happy end, evident.
03.11.2011, 15:21PM, scris de Razvan de la Hollywood
vreau sa fiu system of a down! si un pic de radiohead! va rog!
03.11.2011, 15:17PM, scris de Razvan de la luna amara care nu prea mai e luna amara
sunt hollywoodian!!!!!! in sfarsit! ce bineee!