Festivaluri fantomă vs Festivaluri pre-electorale. 2011
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 2253
Etichete: Amsterdams, Andrei Teodor Drăguşanul, Berarul, Bere Gratis, Berti Barbera, Braşov, Festival Fantoma, Festival Pre-electoral, Grupul Ziurel, Hoinarii Craiului, Ion DrĂguŞanul, Lola And The Lovers, N5, Sergiana şi Merkatino, Suceava, Toy Machines, Viţa De Vie

-
18-21.AUG.2011. Bucovina Rock Castle Suceava
-
14-17.IUL.2011. Berarul BraÅŸov
---
Bucovina Rock Castle este exemplul perfect de festival pre-electoral în România anului 2011.
Programul pare a fi o “decernare de premii” între prieteni ... ce scop sau validitate au aceste premii?
Chiar dacă nu sunt implicaÅ£i artiÅŸtii în organizare, cine sunt oamenii politici numiÅ£i la finalul comunicatului oficial, care poate în viaÅ£a lor nu au ascultat aceste genuri muzicale (dacă ar fi fost oameni dedicaÅ£i muzicii rock alternative sau a generaÅ£iei artiÅŸtilor tineri, evenimente asemănătoare ar fi fost organizate cel puÅ£in anual de când au intrat pe posturi, din 2008) Ori, au avut nevoie de trei ani de servicii comunitare, ca înainte de an electoral (alegerile locale ÅŸi parlamentare au loc în 2012) să descopere că ar putea organiza aÅŸa ceva? Mie îmi sună cel puÅ£in ciudată toată povestea asta. În fine, am putea să o luăm pe bune, ca atare ... dar dacă se dorea să se organizeze aÅŸa ceva, de ce de abia în 2011, înainte de anul electoral, ÅŸi nu de câÅ£iva ani încoace?
Să fie un semn că se termină criza economică? Nu cred.
---
Dacă edilii ar fi fost cunoscători de muzică ÅŸi dedicaÅ£i fenomenului, de ce nu sunt capete de afiÅŸ formaÅ£iile locale, sucevene? De ce nu se acordă premii deosebite formaÅ£iilor ÅŸi artiÅŸtilor originari din Suceava, precum Urma sau Berti Barbera? Tot evenimentul îmi sună fals ÅŸi lipsit de consistenţă.
La fel precum multe alte fenomene fantomă, pe care le-am văzut organizate în vara asta la Cluj, nu văd nici acest festival ca având viitor după 2012.
---
Edilii puteau să facă ceva mult mai deosebit, prin reîntregirea formaÅ£iei RădăuÅ£ene, N5, spre exemplu, ÅŸi readucerea ei pe o scenă pentru un eveniment cu adevărat unic, dedicat muzicii tineretului.
CLICK AICI pentru BIOGRAFIA N5
---
Se putea Å£ine cont de adevărate valori muzicale, înfiinÅ£ate pe plan local, precum formaÅ£ia darkwave suceveană Laburinthos.
CLICK AICI pentru INTERVIUL Laburinthos
---
CLICK AICI pentru comunicatul oficial ÅŸi stirea despre Bucovina Rock Castle
---
Dacă Consiliul JudeÅ£ean Suceava, Muzeul Bucovinei ÅŸi Centrul Cultural Bucovina aveau vreo intenÅ£ie sinceră de a promova muzica contemporană de la noi din Å£ară, ar fi făcut-o de câÅ£iva ani, de când a fost ales actuala ediÅ£ie de guvernare, ÅŸi nu în preajma unor noi alegeri!
---
Festivalul internaţional de rock Bucovina Rock Castle?
Italia. LOLA AND THE LOVERS din Milano (WTF?) ÅŸi le ÅŸi acordă un premiu ... am intrat pe saitul trupei să descopăr dacă aici este vorba de vreun român plecat în Italia, dar ajung la concluzia că ar fi pur ÅŸi simplu vorba de o formaÅ£ie oarecare care se află în trecere prin Å£ara noastră pe bani de drum ...
Trupa italiană, invitată pe post de cap de afiÅŸ ÅŸi premiată în categoria grea este o trupă de fete înfiinÅ£ată în 2008 la Leece, fără album înregistrat, fără casă de discuri majoră în spate, fără premii deosebite.
---
Prezentarea festivalului este plină de contraziceri. Se declară că este un concurs de creaÅ£ie ÅŸi interpretare ... atunci cum se face că se cunosc deja premianÅ£ii înainte ca aceÅŸtia să evolueze pe scena festivalului-concurs ...
---
Trecând peste faptul că pare a fi un eveniment pre-electoral, Bucovina Rock Castle fiind la prima ediÅ£ie, fara antecedente de gen, în 2011 (în cinstea atestării documentare a Târgului Sucevei), ne întrebăm de ce se acordă diplomele "Viitor în Rock" la 6 formaÅ£ii, înainte de a le vedea cineva cântând Live?
Dacă festivalul de numeşte Concurs, de ce nu se nu s-a făcut publică lista celor din juriu?
---
Păi, fă un concurs ÅŸi acordă una sau două diplome de acest gen. Dacă există bani de la guvern sau partid, acordă ÅŸi premii substanÅ£iale în bani cu care într-adevăr să ajuÅ£i tinerele speranÅ£e să îÅŸi permită să intre într-un studio ÅŸi să-ÅŸi tragă un album cum trebuie, sau măcar câteva dintre piesele din repertoriu cu potenÅ£ial de hit, ÅŸi trimite-le la posturile de radio care promovează acest gen de muzică, ÅŸi sprijină concret scena locală ca să se poată dezvolta, iar cei care sunt într-adevăr dedicaÅ£i muzicii prin vocaÅ£ie, să simtă că merită să rămână la Suceava (ÅŸi după o eventuală lansare pe plan naÅ£ional), să nu mai plece toate talentele locale în Capitală, după cum se întâmplă deja de zeci de ani în ţăriÅŸoara noastră supra-centralizată.
---
Pentru că în România toÅ£i trebuie să se considere importanÅ£i, se acordă premii ÅŸi celor doi prezentatori ...
---
În prezentarea de pe Facebook mai citim fraza: valoarea premiilor ÅŸi celelalte costuri sunt detaliate în schiÅ£a de proiect a Festivalului ÅŸi în devizul final... Păi, dacă se cunosc deja câÅŸtigătorii premiilor din concurs, de ce nu se scrie negru pe alb ÅŸi valoarea premiilor acordate artiÅŸtilor ... sau valoarea premiilor este un mod mascat de a defini onorariile formaÅ£iilor de fapt – pe care unii le primesc, iar alÅ£ii nu?
Proiectul pare a fi la fel de alambicat precum sistemul de conducere politică a ţării ... nu trebuie să existe o transparenţă pentru spectatorul de rând, doar pentru cei care fac manevrele din culise.
---
Am
mai scormonit pe net chiar înainte să postez acest editorial,
iar părerea mea se confirmă prin articolul ce l-am găsit
aici:
http://omperfid.blogspot.com/2011/07/bucovina-rock-castle-un-fel-de-decebal.html
---
Se pare că omul politic, care se semnează IniÅ£iatorul Festivalului (Ion DRÄ‚GUÅžANUL) are un fiu care cântă într-una din trupele locale... am mai căutat un pic ÅŸi descopăr că este vorba chiar de prezentatorul tânăr al festivalului, Andrei Teodor DrăguÅŸanul (Andi), solistul trupei Toy Machines. Astfel se explică de ce aici sunt chemate formaÅ£ii pe bază de prietenie (Luna amară, Kumm) ÅŸi nu pe bază de inovaÅ£ie în muzică în 2011, albume de succes dovedit pe plan naÅ£ional sau succese dovedite recent (cele două formaÅ£ii amintite anterior ÅŸi-au atins apogeul în 2006, respectiv 2007). Dintre capetele de afiÅŸ, The Amsterdams sunt singurii care îÅŸi merită locul aici prin activitatea dovedită ÅŸi confirmată din ultima perioadă; mai mult, au de promovat un album lansat anul acesta.
---
---
Berarul de la BraÅŸov este exemplul perfect de festival fantomă în România anului 2011 prin întregul ansamblu de mijloace de promovare care sunt complet ignorate de către organizatori.
---
Mi-a stat mintea în loc când am fost la BraÅŸov prin 20 iulie ÅŸi am văzut bannerele albe, prinse la intrarea în centrul istoric, pe Republicii, ÅŸi în staÅ£ia de capăt Bartolomeu... care dau impresia de cearceaf măzgălit cu cuvinte în vopsea roÅŸie.
Îmi imaginam scenariul în care organizatorii, Sergiana ÅŸi Merkatino, dădeau telefoane la designeri ÅŸi întrebau de preÅ£uri pentru bannere ... Cât? Dar pentru ce? ... Nu, nu îmi place ideea, vreau să scrie MARE asta ÅŸi asta ÅŸi asta ... Cum? NU aÅŸa ... Apăi, ÅŸtii ce, las-o baltă, că o facem noi!
---
În România, ideologia DIY capătă mereu dimensiuni noi, mult mai aprofundate decât îÅŸi poate imagina primul punker anarhist care a pornit conceptul în occident acum câÅ£iva zeci de ani.
---
Am intrat pe websaitul organizatorilor, să văd dacă reapare programul Berar-ului
Nu m-a mirat să nu găsesc nimic legat de eveniment. Mi-a plăcut în schimb faptul că există o rubrică dedicată Å£eparilor (pagină care se află în construcÅ£ie).
Am căutat mai departe pe net, ÅŸi (normal) nu am găsit niciun fel de pagină oficială a festivalului, nici pe web, nici pe facebook, etc. Există însă filmări de la eveniment (una mizerabilă, cu Cargo pe motoare, din 2007) ÅŸi teasere de la ediÅ£ii anterioare, la care au cântat ÅŸi ParaziÅ£ii (în 2010).
---
Mie nu îmi inspiră absolut nicio încredere un festival promovat prin două bannere măzgălite ÅŸi atârnate aiurea prin oraÅŸ, dar se pare că la BraÅŸov lucrurile merg ÅŸi aÅŸa.
Am trecut ieri (4 august 2011) prin Brasov si am atasat FOTO 3 ulterior postarii articolului. Este vorba de un banner pus la inceputul arteri pietonale din plin centrul orasului, pe Str. Republicii, care nu a fost mutat sau inlocuit, desi au trecut deja 3 saptamani de la expirarea festivalului. In Romania, reclama de lunga durata se face nedorit ...si bannerul din Bartolomeu (FOTO 1) este tot acolo.
---
---
14-17.IUL.2011. Berarul BraÅŸov. Stadionul sportiv, lângă liceul Olimpia.
Organizatorii, Sergiana ÅŸi Merkatino, sunt trecuÅ£i la fel de mare precum ÅŸi capetele de afiÅŸ (Bere Gratis ÅŸi ViÅ£a de vie) sau celelalte evenimente (concurs de bancuri, concurs de mimă, concurs ardei iute cu bere ... dansuri moderne, irlandeze, greceÅŸti ÅŸi breakdance). Mă distrează deasemenea faptul că s-au promovat patru genuri diferite de muzică (muzică folk, muzică uÅŸoară, rap ÅŸi hip hop) ... deci la BraÅŸov Rap ÅŸi Hip Hop sunt două genuri complet diferite ... dar nu prea înÅ£eleg unde se încadrează ca stil invitaÅ£ii de onoare (Bere Gratis ÅŸi ViÅ£a de vie) ... sunt eu prost, ele desigur cântă o muzică uÅŸoară în comparaÅ£ie cu alÅ£i invitaÅ£i ...
Aici a fost un Folk de zile Mari, cu Hoinarii Craiului ÅŸi Grupul Ziurel ...
Am căutat websaiturile lor.
http://en-gb.facebook.com/pages/hoinarii-craiului/196899440330609
www.facebook.com/pages/Grupul-Ziurel/214235081934883
... şi ajung la concluzia că au probabil acelaşi impresar.
---
Modul în care organizatorii tratează problema de marketing este sub orice critică. Se pare însă că le funcÅ£ionează schema de ani de zile în metropola BraÅŸovului. Fiind vorba de o firmă de construcÅ£ii, mă gândesc că aceÅŸtia sunt acei bani din profit care pot fi cheltuiÅ£i anual pentru a fi scăzuÅ£i din impozit ÅŸi înloc să facă o simplă masă cu angajaÅ£ii, organizează un festival de bere la care nu le prea pasă câtă lume află, câtă lume vine sau ce fel de lume vine.
Este păcat că nu se asociază cu un adevărat organizator de evenimente să facă un eveniment adevărat, cu un fir roÅŸu în imagine, promovare ÅŸi marketing. Sunt sigur că beneficiile pe care le Å£intesc ar fi mult mai evidente pe toate planurile.
---
Festivalurile de bere = Focuri de tabără pentru Românul mutat la oraÅŸ în 2011
Comparând cele două evenimente, indiferent că este vorba de un festival care are ca scop pregătirea campaniei electorale la Suceava sau un festival fantomă la BraÅŸov care nu pare să aibă niciun scop pe termen lung, ambele se încadrează la rândul lor perfect în noÅ£iunea de distracÅ£ie pe moment pentru masele care nu au bani să plece în concedii, ÅŸi ne lasă un gust amar de mici cu bere în gură.
Ajungem la concluzia că toate festivalurile de bere organizate în oraÅŸele mari din Å£ara noastră în anii 2000 nu sunt doar o extensie a serbărilor câmpeneÅŸti aprobate de primari care au crescut la Å£ară pentru electoratul care s-a mutat de la sat la oraÅŸ în ultimii 20 de ani, ci mai degrabă reprezintă o simplă transpunere a focurilor de tabără în noul context de metropolă europeană post-tovărăşească.
---
Hai să dăm mână cu mână cei cu inima română...
Pe scenă urcă tot felul de anonimi care poate au avut un ÅŸlagăr sau un apogeu acum câÅ£iva ani; mai mulÅ£i cunosc anumite refrenuri sau piesele lor, dar majoritatea nu. Publicul nu se gândeÅŸte să cumpere albumul vreunui artist dacă îi place muzica cântată pe scenă la un moment dat; nici ArtiÅŸtii nu se gândesc să-ÅŸi promoveze albumele lansate, fie ele prezente pe rafturile din magazine sau nu (asta iarăşi este un concept care face parte din cultura urbană).
Unii din public
cântă împreună cu tipul cu chitară de la microfon,
alţii din public (aşezaţi mai departe de foc ... sau scenă) spun
bancuri porcoase sau bârfesc actuala conducere ... muzica de
fond este un motiv de a ieşi din casă ... la aerul curat de pe
asflat ... un mijloc de a vinde mai mulţi mici şi bere ...
distracÅ£ia la oraÅŸ este un pic mai scumpă – înainte
fiecare punea parte egală pentru berea şi carnea de mici cumpărate
la preţ de distribuitor din alimentară sau direct de la pila din
fabrică. Grătarele din spatele unor mese de plastic folosite pe
post de tejghele au înlocuit focurile alimentate cu lemn uscat
adunat din pădure.
Mizeria rămasă în urmă este însă aceeaÅŸi; omul sfinÅ£eÅŸte locul.
---Autor: RiCo
Articole relative:
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 10:43AM
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 09:08AM
Publicat in: 17.08.2015, Ora: 18:54PM
Publicat in: 17.06.2015, Ora: 12:33PM
Publicat in: 10.05.2015, Ora: 08:40AM
Publicat in: 06.06.2016, Ora: 06:58AM
Publicat in: 21.11.2015, Ora: 06:39AM
Publicat in: 08.06.2015, Ora: 06:32AM
Publicat in: 10.11.2014, Ora: 06:30AM
Publicat in: 12.05.2014, Ora: 16:59PM
Niciun comentariu!