PREMIERĂ. Opera Română Cluj. MADAMA BUTTERFLY de Giacomo Puccini
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 538
Etichete: Giacomo Puccini, Opera Română Cluj
Premiera ”MADAMA BUTTERFLY”
de Giacomo Puccini
Duminică, 30 septembrie 2018, ora 18:30, cortina Operei NaÈ›ionale Române din Cluj-Napoca se ridică pentru cea dintâi premieră a Stagiunii 2018-2019: ”Madama Butterfly” de Giacomo Puccini.
Capodopera ce deschide în mod oficial noul an liric al teatrului liric clujean va prinde culoare È™i emoÈ›ie în coproducÈ›ia-eveniment realizată alături de Fondazione ”Pergolesi Spontini”, sub Înaltul Patronaj al Ambasadei Italiei în România. Montarea poartă semnătura unei apreciate echipe de creaÈ›ie italiene, coordonată de regizorul artistic Matteo Mazzoni È™i se bucură de o distribuÈ›ie impozantă de soliÈ™ti clujeni È™i invitaÈ›i speciali, aflată sub bagheta dirijorului italian David Crescenzi.
”Madama Butterfly” este un titlu de referință al repertoriului operistic universal care a fascinat prin controversă chiar de la prima sa reprezentaÈ›ie, fiind contestată dur la premiera absolută prezentată la Scala di Milano, pe data de 17 februarie 1904 (sub titlul iniÈ›ial ”Cio-Cio-San”), fapt ce a adus o mare suferință compozitorului, în pofida minuÈ›iosului său parcurs creativ. Giacomo Puccini îÈ™i dedicase întreaga atenÈ›ie È™i concentrare pentru a reda o ”Madama Butterfly” autentică, perfect încadrată în contextul asiatic – astfel, documentarea sa temeinică asupra culturii japoneze se reflectă distinctiv în intonaÈ›iile muzicii, obiceiurile, ritualurile È™i simbolurile reprezentative ce-i caracterizează întregul discurs muzical-dramatic. Tocmai acest caracter diferit - È™i, în definitiv, inovator pentru secolul XX - al operei a atras scepticismul È™i dezaprobarea publicului premierei de la Milano È™i, astfel, nevoia lui Puccini de a-È™i revizui amplu partiturile. Cea de-a doua premieră, ajustată, a fost pusă în scenă la Brescia (28 mai 1904) – sub numele ce avea să devină celebru, aducându-i compozitorului ovaÈ›iile îndreptățite È™i clasând ”Madama Butterfly” printre titlurile permanente din repertoriilor celor mai mari teatre lirice ale lumii, până în prezent.
Tragedia lirică plasează acÈ›iunea la intersecÈ›ia a două culturi contrastante: cea americană È™i cea japoneză. B.F. Pinkerton, un locotenent al marinei americane aflat în Japonia, doreÈ™te să o ia în căsătorie pe Cio-Cio-San, o frumoasă È™i tânără gheișă din Nagasaki. Dacă pentru mire căsătoria este o conveniență privită cu amuzament, mireasa se entuziasmează la gândul È™i visul iubirii adevărate, oferindu-i iubitului întreaga sa ființă. Cursul narativ este caracterizat de o complexă paletă sentimentală, variind de la dragostea inocentă, dedicată È™i necondiÈ›ionată, la superficialitate, răceală È™i indiferență – subliniind inerentele contraste dintre cei doi soÈ›i È™i culturile lor, tânăra cu nume de fluture ajungând să cunoască un final tragic, în locul zborului dulce al iubirii, pe care îl sperase.
”În calitate de realizatori ai producÈ›iei Madama Butterfly de Giacomo Puccini, ne aflăm în faÈ›a unei drame eminamente psihologice, chiar psihanalitice. Tocmai acest fapt a determinat ostilitatea primilor receptori ai acesteia la începutul secolului XX. Mai mult decât atât, Butterfly reprezintă apoteoza ,,eternului feminin”, atât de răspândit în cultura finalului de secol XIX, redat cu ajutorul ,,metodelor” moderne ale analizei. În mod ciudat, această ,,poveste” de esență freudiană a trebuit să fie scrisă de un italian È™i nu – aÈ™a cum ne-am fi aÈ™teptat – de către un muzician de origine central-europeană precum Richard Strauss, spre exemplu. În acea vreme a Germaniei lui Wilhelm al II-lea, burghezia mergea la operă cu aÈ™teptarea de a întâlni transpunerea unei lumi platonice, dominată de zei È™i nu cea a oamenilor vii, ai realității imediate.”
David Crescenzi
Premiera va aduce, aÈ™adar, pe scena noastră o poveste eternă È™i fascinantă, impregnată cu esenÈ›e exotice, conturate de inconfundabila armonie pucciniană. DistribuÈ›ia îi reuneÈ™te pe scenă pe apreciaÈ›ii soliÈ™ti: Carmen Gurban (Cio-Cio-San), Iulia Merca (Suzuki), Cezara Diță (Kate Pinkerton - debut), Marius Vlad Budoiu (B.F. Pinkerton), Geani Brad (Sharpless), alături de Florin Pop, George Godja, Corneliu HuÈ›anu, Molnár Zoltán, Gelu Moldovan, Cezar Ciobanu (invitat), acompaniaÈ›i de Corul È™i Orchestra Operei NaÈ›ionale Române din Cluj-Napoca, coordonaÈ›i muzical de maestrul David Crescenzi. ProducÈ›ia se bucură de participarea excepÈ›ională a unei echipe de creaÈ›ie din Italia, coordonată de regizorul artistic Matteo Mazzoni: Benito Leonori – decoruri, Patricia Toffolutti – costume, Mario Spinaci – video design, Ludovico Gobbi – lighting design, Riccardo Cecchetti – ilustraÈ›ii. Maestru de cor: Emil Maxim; Dirijor cor: Corneliu Felecan; Asistență regie artistică: Mihaela Bogdan; Asistență decoruri: Elisabetta Salvatori (invitată); Regie scenă culine: Alina Simona Nistor.
Premiera ”Madama Butterfly” va fi urmată de o a doua reprezentaÈ›iemiercuri, 3 octombrie 2018, de la ora 18:30.
Biletele ambelor spectacole sunt puse în vânzare la AgenÈ›ia Teatrală È™i online: www.bilete.ro.
Articole relative:
Publicat in: 19.02.2019, Ora: 12:16PM
Publicat in: 29.01.2019, Ora: 21:41PM
Publicat in: 23.10.2018, Ora: 10:06AM
Publicat in: 02.02.2018, Ora: 19:58PM
Publicat in: 07.02.2014, Ora: 13:05PM
Publicat in: 19.02.2018, Ora: 11:47AM
Publicat in: 12.03.2017, Ora: 13:54PM
Publicat in: 31.03.2016, Ora: 08:59AM
Publicat in: 11.02.2016, Ora: 11:14AM
Niciun comentariu!