• czb.ro
Zoom. Artist. Strain

Katherine Dunham (1909 – 2006)

Katherine Dunham (1909 – 2006)

Supranumită Regina mamă a dansurilor de culoare (Matriarch and Queen Mother of Black Dance), Katherine Dunham (22.IUN.1909 – 21.MAI.2006) a fost coregrafă, scriitoare, educatoare și activist social de culoare din Statele Unite, fiind recunoscută pentru activitatea ei în SUA, America latină și Europa de vest în secolul 20. Timp de trei decenii, Katherine Dunham a fost patroană la Katherine Dunham Dance Company (companie de spectacole înființată de ea, cu singura trupă de culoare care se autoîntreținea în perioada anilor 1940-50 în SUA). 

Katherine Dunham a fost inovatoare în dansul afro-american, fiind autoeducată în domeniul antropologiei dansului și etno-coregrafiei.

--- 

--- 

Tatăl ei (Albert Millard Dunham) avea rădăcini în Madagascar și Africa de vest, în timp ce mama ei (Fanny June Taylor, care a decedat când Katherine avea doar 4 ani) avea strămoși francezi și origini indiene (din Canada). 

--- 

Katherine Dunham a fost pasionată de dans și de scris de la o vârstă fragedă. În liceu, a studiat dansul modern (inspirat din școala europenilor Jaques-Dalcroze and Rudolf von Laban) la Terpsichorean Club. La 15 ani a organizat un cabaret de binefacere (Blue Moon Café) pentru biserica unde mergea - și aici urcă prima dată pe scenă. Căt timp a mai fost la liceu, a înființat o școală particulară de dans pentru școlari de culoare (după cum era moda în SUA rasistă).

--- 

Katherine Dunham a fost căsătorită cu poștașul Jordis McCoo între 1931-38. 

--- 



--- 

După facultate (a studiat la Joliet Junior College), Katherine Dunham s-a mutat la Chicago/Illinois, pentru a petrece timp cu fratele ei, care mai era student la facultatea de Filosofie (la University of Chicago). Mergând la un curs de Antropologie (predat de Robert Redfield) cu fratele ei, a rămas impresionată când a descoperit faptul că toată cultura populației de culoare din SUA (Black Culture) provine de fapt din Africa. Katherine Dunham s-a înscris imediat la studii de Antropologie (punând un accent deosebit pe originile dansurilor). 

A urmat o perioadă de introspecție și aprofundare ale obiceiurilor și tradițiilor populare africane; a primit burse de călătorie (în 1935 și 1936) pentru a studia formele de dans din insulele și țările Caraibiene (Haiti, Jamaica, Trinidad și Tobago). A rămas legată mai mult de cultura celor din Haiti. Deși nu a îndeplinit toate condițiile ca să termine facultatea, Lucrarea ei de diplomă este o teză scrisă pe tema: The Dances of Haiti: A Study of Their Material Aspect, Organization, Form, and Function. A primit o bursă de la Rockefeller Foundation pentru a-și încheia studiile, dar s-a decis să se dedice dansului. 

--- 



--- 

Din timpul facultății de Antropologie, Katherine Dunham studia dansul modern în paralel, alături de balerinele Ludmilla Speranzeva și Ruth Page (Ludmilla Speranzeva era sosită în SUA cu trupa franco-rusă Le Théâtre de la Chauve-Souris, impresariată de Nikita Balieff, iar Ruth Page avea să devină prima balerină la Opera din Chicago). 

--- 



--- 

De-a lungul anilor, Katherine Dunham a înființat mai multe trupe de dans (într-o țară în care până în acest moment nu au existat școli și companii de promovare ale dansurilor specifice populațiilor dezrădăcinate din Africa), precum Ballets Nègres (una dintre primele trupe de dans de culoare, din SUA, având un singur spectacol în 1931) și Negro Dance Group (în 1933). 

--- 

Katherine Dunham a fost numită director de dans la Chicago Negro Theater Unit din cadrul Federal Theater Project (1937). În aceeași perioadă, coregrafa a creat lucrările de dans Rara Tonga, Woman with a Cigar, Run Li'l Chil'lun, The Emperor Jones și Barrelhouse - și îl cunoaște pe designerul vestimentar (alb) John Pratt, cu care se va căsători. 

--- 

Pentru că mariajele inter-rasiale erau neobișnuite la vremea aceea în SUA, tinerii îndrăgostiți se căsătoresc de două ori. În 20.IUL.1941, s-au căsătorit în Mexic (dar actul respectiv nu este acceptat în SUA). Katherine Dunham a trebuit să se recăsătorească cu John Pratt în 1949, după legile din SUA, pentru finalizarea actelor de adopție a unei fetițe din Franța (sigurul lor copil, Marie-Christine Dunham Pratt).

--- 



--- 

De la începutul relației lor, din 1938, John Pratt a lucrat la decoruri și vestimentație pentru toate costumele de scenă purtate de Katherine Dunham (până la decesul lui, în 1986).

--- 

În 1939, tânărul cuplu realizează piesa L'Ag'Ya (un proiect care integrează dansul de luptă din Martinique în baletul american) la Chicago și Cincinnati/Ohio. În 1940, John Pratt este angajat de sindicatul International Ladies Garment Workers Union pentru spectacolul de revistă Pins and Needles (la Windsor Theater, în New York City). Katherine Dunham a rezervat sala aceluiași teatru pentru două spectacole regizate de ea (Tropics și Le Hot Jazz, având ca invitat special bateristul Papa Augustin din Haiti). Piesele au avut așa un succes la public, încât au fost repetate 10 duminici la rând. Descoperită de coregraful (rus) George Balanchine, trupa este angajată în spectacolul Cabin In The Sky pe Broadway (în care joacă și Ethel Waters). La rândul ei, Cabin In The Sky a fost atât de apreciată, încât se pleacă în turneu și se ajunge și pe coasta de vest, unde trupa condusă de Katherine Dunham este angjată pentru scurtmetrajul Carnival of Rhythm (Warner Brothers, 1941) și musicalul Star Spangled Rhythm (Paramount, 1942). După o colaborare cu comedianții Abbott and Costello (Pardon My Sarong, 1942), mai apare în clasicul Black musical Stormy Weather (1943, cu Lena Horne, Bill Robinson, Cab Calloway și Fats Waller).

--- 



--- 

BIO. George Balanchine

http://czb.ro/articol/7424/

--- 

--- 

Katherine Dunham a început să militeze pentru drepturile populației de culoare după ce a fost supusă unei serii de acte de discriminare de-a lungul turneelor susținute alături de trupa ei de spectacol în Statele Unite, Europa și America de sud.

--- 

Katherine Dunham s-a întors la New York (în septembrie 1943) după o serie de filme de succes turnate la Hollywood, fiind impresariată de Sol Hurok. Spectacolul promovat, Tropical Review, a avut premiera la Martin Beck Theater, și a fost bine primit de public și de critici. 

Piesa combina o paletă complexă de dansuri din America latină și insulele din Caraibe, dansuri de pe plantații și dansuri sociale din SUA. 

--- 

După trei luni, trupa a pornit în turneu în Statele Unite și Canada. 

La Boston însă, spectacolul a fost INTERZIS în 1944 după o singură reprezentație, deoarece comisia locală de cenzori a considerat costumația prea sumară, iar pașii de dans au fost considerați imorali pentru publicul larg.

--- 

--- 

Nu se specifică orașul, dar în cursul unui turneu care trecea prin statele din sudul segregat al Statelor Unite, The Katherine Dunham Company a refuzat să urce pe scenă când a aflat că li s-au interzis cetățenilor de culoare din oraș să cumpere bilete la spectacol. 

--- 

Fiind bisată după un spectacol susținut la Louisville/Kentucky în octombrie 1944, Katherine Dunham s-a întors pe scenă, doar ca să sublinieze publicului din sală faptul că trupa ei nu se va mai întoarce în orașul lui pentru că directorii sălii nu permit ca oameni ca ei să se așeze lângă oameni ca noi (your management will not allow people like you to sit next to people like us). Artista și-a exprimat deasemenea speranța și dorința ca războiul toleranței și al democrației să aducă schimbarea mentalităților în societatea americană. 

--- 



--- 

Piesele promovate de Katherine Dunham în 1945 au fost: Blue Holiday, Carib Song, Shango. În 1946 au urmat Bal Nègre, Windy City …și un cabaret la Las Vegas în 1947, în primul an în care orașul din mijlocul deșertului a intrat oficial în circuitul spectacolelor de gen.

--- 

--- 

În 1945, Katherine Dunham a înființat și a condus The Katherine Dunham School of Dance and Theatre la New York City. Instituția artistică este găzduită timp de trei ani de zile într-un spațiu al cărei chirii a fost asigurată de un admirator al artistei, Lee Shubert. 

Renumită pentru inovațiile aduse în tehnica dansului modern, Katherine Dunham a dezvoltat propria metodă de pedagogie (The Dunham Technique). 

În 1947, școala de dans și teatru s-a extins, fiind rebotezată The Katherine Dunham School of Cultural Arts. Școala a fost condusă de Syvilla Fort și a fost foarte apreciată de cei activi în domeniu, timp de 10 ani. O serie de viitoare vedete muzicale și cinematografice au luat primele lecții de teatru și dans aici (dintre care amintim de Warren Beatty, James Dean, Eartha Kitt, Shirley MacLaine, Gregory Peck, Sidney Poitier). 

O serie de elevi a plecat de aici și a deschis alte școli de dans la Paris, Roma și Stockholm, promovând The Dunham Technique.

--- 

--- 

Au urmat turnee în Mexic și Europa (la Londra și Paris). Coregrafa a susținut concerte în 33 de țări în următorii 15 de ani, petrecând mai mult timp în afara Statelor Unite. Fiind profund nemulțumită de situația socială și politică la ea acasă, Katherine Dunham a susținut turnee de spectacole cu trupa ei în Europa, Africa de nord, America de sud, Australia și Orientul îndepărtat. 

--- 

În 1948, Compania de dans condusă de Katherine Dunham a apărut în filmul Casbah (Hollywood) și Botta e Risposta (regia: Dino de Laurentiis, Italia). În același an, Compania de dans a fost invitată în prima emisiune de spectacol TV de o oră produsă de postul NBC în etapa în care începea să emită pe plan național în SUA. Au urmat emisiuni de spectacol la televiziuni din Anglia, Argentina, Australia, Canada, și Mexic.

--- 

--- 

Byte. Cenzura financiară

Deși Katherine Dunham era recunoscută ca ambasador cultural neoficial al Statelor Unite peste hotare, Ministerul de externe din SUA NU i-a acordat respectul cuvenit în timpul activității ei.

--- 

MOTIVUL. Ministerul a fost nemulțumit de imaginea negativă adusă Statelor Unite de către artistă, o dată cu premiera spectacolului de balet, Southland, susținut la Santiago de Chile în 9.DEC.1950 (la Teatro Municipal). În piesă, se dramatizează executarea prin spânzurare a unui tânăr de culoare aflat în Sudul Statelor Unite. Publicul care a văzut piesa pe acel traseu de date susținut în mai multe țări din America de sud a fost fascinat de subiect. 

--- 

Ministerul de externe nu i-a mai susținut turneele de spectacole în străinătate, deși acorda sume importante de bani altor trupe de teatru, balet sau dans, care plecau în turneu peste hotare - și care erau mai puțin cunoscute. 

--- 

Katherine Dunham a suferit din cauza cenzurii financiare chiar și atunci când și-a planificat un traseu de spectacole la bazele militare americane de peste hotare. În același timp, Ministerul de externe se mândrea cu activitatea artistei într-un cadru neoficial (fiind mereu considerată unofficial artistic and cultural representative).

--- 

--- 

Byte. Legea Afonso Arinos

Aflată în vizită în Brazilia în 1950, Katherine Dunham nu a putut să se cazeze la Hotel Esplanada din São Paulo. Hotelul de cinci stele, frecventat de afaceriști albi din SUA, a refuzat să respecte înțelegerea avută cu Compania de teatru. 

Katherine Dunham nu s-a putut abține - și a pornit un scandal în presa locală, care a ajuns să fie promovat pe plan național. 

Drept urmare, s-a adoptat o nouă lege în constituția Braziliei, care poartă numele celui mai mare intelectual brazilian din secolul 19, Afonso Arinos. Brazilia a interzis prin lege discriminarea rasială în locuri publice în 1951.

--- 

--- 

În anii '50, Compania de dans condusă de Katherine Dunham a mai apărut în trei filme: Mambo (Italia, 1954); Die Grosse Starparade (Germania, 1954) și Música en la Noche (Mexic, 1955).

--- 

În perioada în care se află în Europa, coregrafa a influențat moda pălăriilor în vestul continentului și a lansat două colecții vestimentare de primăvară (The Dunham Line și Caribbean Rhapsody).

--- 

În 1957 se știe că artista s-a retras din activitate timp de un an, și s-a izolat la Kyoto, în Japonia. În acest an a scris o serie de lucrări autobiografice despre anii ei de tinerețe; acestea sunt (în ordine cronologică): A Touch of Innocence: Memoirs of Childhood (publicat în 1959); Island Possessed (despre experiența acumulată în Haiti, 1969) și Kasamance: A Fantasy (un roman de ficțiune bazat pe experiențele ei din Africa, 1974). 

De-a lungul anilor, coregrafa a publicat în paralel o serie de articole despre munca ei de cercetare în antropologie, sub pseudonimul Kaye Dunn.

--- 

--- 

Turneele internaționale s-au încheiat la Viena în 1960.

--- 

Ultimul spectacol regizat de Katherine Dunham pe Broadway a fost Bamboche! (având ca invitat special dansatori și percuționiști de la Royal Troupe of Morocco), în 1962.

--- 

În 1963, Katherine Dunham a fost invitată de New York Metropolitan Opera să realizeze coregrafia pentru o nouă producție Aida (devenind al doilea coregraf de culoare angajat într-o piesă la The Met, după implicarea lui Hemsley Winfield pe The Emperor Jones în 1933). 

--- 

În 1964, coregrafa se stabilește în East St. Louis/Illinois și începe colaborarea cu Southern Illinois University.

--- 

În 1965, președintele Lyndon Johnson a numit-o Ambasador cultural 

(technical cultural adviser) și a trimis-o în misiune în statul african Senegal. Katherine Dunham a ajutat la pregătirile pentru ediția pilot a festivalului Pan-African World Festival of Negro Arts (Dakar, 1966) și a pregătit trupa națională de balet din Senegal pentru acest eveniment deosebit. Coregrafa și-a cumpărat casă acolo și s-a întors de câteva ori de-a lungul anilor, pentru a descoperi muzicieni și dansatori talentați pe care să-i angajeze în trupa ei.

--- 

Katherine Dunham s-a pensionat oficial după o ultimă prezență pe scena de la The Apollo Theater din Harlem, New York; coregrafa rămâne însă activă în mod neoficial până la finalul secolului.

--- 

The Apollo Theater

http://czb.ro/articol/6920/

--- 

--- 

În 1967, Katherine Dunham a deschis școala The Performing Arts Training Center (PATC) din East St. Louis, iar ulterior, a înființat The Katherine Dunham Centers for Arts and Humanities din East St. Louis pentru a conserva toate instrumentele și obiectele africane din colecția ei personală. 

---  

The Institute for the Study of Social Change a publicat o lucrare biografică a artistei (o ediție limitată de 130 de exemplare), intitulată Kaiso! Katherine Dunham (1978).

--- 

În 1978, postul independent de televiziune PBS produce documentarul biografic, Divine Drumbeats: Katherine Dunham and Her People, iar în 1987-8, corgraful de culoare Alvin Ailey (director la American Dance Theater) pune în scenă piesa The Magic of Katherine Dunham la renumita sală de spectacole Carnegie Hall.

--- 

--- 

Byte. Greva foamei pentru Haiti

La 83 de ani (în 1992), Katherine Dunham a ținut greva foamei timp de 47 de zile împotriva legilor de repatriere obligatorie a imigranților din Haiti, care intră clandestin în SUA prin statul Florida.

--- 

--- 

Ediția din August 2000 a revistei Dance a dedicat articolul lunii, One-Woman Revolution, coregrafei Katherine Dunham.

--- 

Artista a decedat în somn, la vârsta de 96 de ani, în 21.MAI.2006.

--- 

--- 

Primind titlul Doctor Honoris Causa de la mai multe Universități din SUA, Katherine Dunham a primit deasemenea multe premii și medalii de onoare de-a lungul carierei; câteva dintre ele sunt:

  • National Dance Association Heritage Award (1971)
  • Albert Schweitzer Music Award (1979)
  • Samuel H. Scripps American Dance Festival Award (1987)
  • Kennedy Center Honors (1983)
  • American Anthropological Association Distinguished Service Award (1986)
  • National Medal of Arts (1989)
  • Outstanding Leadership in Dance Research (2005)

--- 

Autor: RiCo

--- 



Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

Milan Rakić (Exit Fest, Revolution Festival)
Milan Rakić (Exit Fest, Revolution Fe...
Publicat in: 08.10.2016, Ora: 06:09AM
Graham Robinson (UK)
Graham Robinson (UK) ...
Publicat in: 20.08.2016, Ora: 12:29PM
Crossover (Miskolc, HU)
Crossover (Miskolc, HU)...
Publicat in: 18.07.2016, Ora: 06:24AM
Nest of Plagues (Budapest, HU)
Nest of Plagues (Budapest, HU)...
Publicat in: 30.06.2016, Ora: 06:31AM
Eufobia (Bulgaria)
Eufobia (Bulgaria)...
Publicat in: 19.05.2016, Ora: 06:39AM
Frecvențele muzicale
Frecvențele muzicale...
Publicat in: 10.06.2015, Ora: 18:12PM
Sol Hurok
Sol Hurok...
Publicat in: 16.08.2014, Ora: 07:22AM
Katherine Dunham. Cenzura financiară
Katherine Dunham. Cenzura financiară...
Publicat in: 06.08.2014, Ora: 06:04AM
Katherine Dunham. Rasismul din SUA
Katherine Dunham. Rasismul din SUA...
Publicat in: 23.07.2014, Ora: 06:00AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2017 • Revista De Muzica Online