• czb.ro
Click. Cronica

Peter Gabriel. So Back to Front Tour. 8.MAI.2014

Peter Gabriel. So Back to Front Tour. 8.MAI.2014

Peter Gabriel

So Back to Front Tour

București, Romexpo

8.MAI.2014

Spectacol: !!!!.

Organizare: !!!.


Nu am mai fost de mult la un concert cu un artist de această talie; nu am mai fost de mult la concertul unui artist unde să cunosc aproape toate piesele din repertoriu.

Peter Gabriel a însemnat ceva pentru cei care au fost studenți la finalul anilor '80 și începutul anilor '90 (deoarece artistul și-a atins apogeul comercial în perioada lansării albumelor So - 1986 și Us - 1992). Astfel, mă așteptam să văd mai multe persoane de vârstă a doua în sală. Dintre artiștii români pe care i-am văzut la concert, amintesc de Mișu Cernea, Crina Mardare, solistul de la Cargo și Pipaiu.

--- 



--- 

Dacă ne-am obișnuit să auzim vedetele anglo-saxone pronunțând: Buney zeewa, Buney seh-ahra sau Mul-tzu-mezk în cele două ore de contact cu publicul român, Peter Gabriel a urcat pe scenă cu o foaie în mână și a început să citească un întreg discurs în limba română despre cum a fost ales repertoriul pieselor din această seară… După ce a prezentat duetul feminin din deschidere (Jennie Abrahamson și Linnea Olsson), și-a cerut scuze că ne distruge limba și a trecut pe engleză, cu mențiunea că a pregătit subtitluri pentru prezentare. Și într-adevăr, traducerea liberă a ceea ce avea de spus a fost proiectată pe ecran. 

Gestul a fost deosebit. Peter Gabriel este un om multilateral, pasionat de lumea în care trăim.

--- 

Concertul a fost servit ca o cină, în trei feluri: 1. partea acustică, cu luminile aprinse, ca la o repetiție a formației; 2. partea electronică, experimentală, cu spectacol de umbre și lumini albe; 3. întregul tracklist al albumului So, în ordinea în care artistul și-ar fi dorit să pună piesele de la început (pretextul acestui turneu a fost aniversarea lansării albumului și a turneului de promovare susținut acum 25 de ani pentru So, 1987). 

--- 

So Back to Front Tour a început în 2012-2013 și norocul nostru a fost prelungirea turneului în Europa în 2014.

www.genesis-news.com/c-Peter-Gabriel-Back-To-Front-So-Anniversary-Tour.html

--- 

Mă gândesc că partea acustică a promovat material de pe cel mai recent album de muzică originală a artistului, New Blood (2011), dar aici am putut să savurez și piese mai vechi, precum Shock the Monkey sau Solsbury Hill, pe care altfel nu aș fi avut ocazia să le aud interpretate acustic.

--- 



--- 

Din partea a doua de piese am filmat Digging In The Dirt (Us, 1992), o piesă pe care nu o mai ascultasem de foarte mulți ani. Pe unele piese închideam ochii și călătoream înapoi în timp, la amintirile vremurilor în care ascultam pentru prima dată aceste piese… 

--- 



--- 

Partea a treia de piese (motivul principal pentru care mulți dintre cei aflați în sală au venit la acest concert: audierea LIVE a albumului So, cu echipa originală de instrumentiști, din 1986) a început cu Red Rain și un joc spectaculos de lumini proiecții video. 

--- 



--- 

Au fost poate două sau trei piese care nu au fost îmbunătățite în vreun fel (audio-video), sau ale căror interpretare în concert nu a adus niciun fel de plus, comparat cu audierea CD-ului acasă. Un astfel de exemplu ar fi That Voice Again.

--- 

Am fost contrariat de faptul că nu am apreciat Big Time de la Peter Gabriel. Mi se părea ciudat să recite aceleași versuri de aici …la 64 de ani. Aceasta a fost cea mai viu colorată piesă din spectacol (din punct de vedere al luminilor și al secvențelor video), dar nu i se mai potrivea artistului… și mă gândeam ce fain ar fi fost dacă aș fi avut ocazia să-l văd în 1987.

--- 

M-a șocat dealtfel și modul de orchestrare a ultimelor două piese de pe So, care până în acest moment nu mi-au plăcut vreodată. Bașii puternici și actualizarea fină, ca sound, a melodiilor le-a făcut două dintre cele mai interesante piese din acest spectacol. Este vorba desigur de We Do As We're Told și This Is The Picture. Din punctul meu de vedere, albumul se termina aici. In Your Eyes nu fusese însă cântată, iar aceasta a fost ultimul cântec din spectacol ...și căutând acum pe Wikipedia, am descoperit că pe versiunea re-masterizată a albumului, ordinea pieselor a fost modificată precum și-ar fi dorit artistul să fie de la început.

--- 



--- 

Au fost momente șocante, precum descoperirea persoanei care dă viață timbrului de bariton din In Your Eyes. Mulți ani de zile am crezut, foarte sincer, că aici ar fi fost vorba de un efect de butoane produs de un mixer în studio. 

--- 

Peter Gabriel a fost îmbrăcat simplu, auster, în geacă de vânător cu glugă. Spectacolul a avut o coregrafie simplă, cu efecte de lumini montate pe macarale mobile și filmări video nepretențioase (marea parte fiind realizată în direct de o cameră cu telecomandă care nu putea fi observată pe scenă), fără alte artificii (ca în filmările pe care le văzusem de la Atena sau Milano). La etatea artistului, mișcarea scenică a fost deasemenea minimalistă, cu repausuri la pian, momente de pași pe loc ale tuturor muzicienilor așezați în linie, și filmarea artistului întins pe spate pe podea în timpul interpretării Mercy Street (filmare în care se vedeau cercurile desenate pe podea, special pentru acest concert).

--- 

Spectacolul s-a încheiat cu trei bis-uri integrate în program. Aici am ascultat Biko pentru prima dată după vreo 20 de ani (compoziție cu dedicație anti-Apartheid, din 1980, preluată cu succes și de Simple Minds), pe care am descoperit-o prima dată pe albumul antologic editat pentru piața din Rusia, Greenpeace, care a ajuns să fie distribuită și la noi, după 1990. 

--- 

La final, cercul de lumini suspendat deasupra scenei a coborât în jurul artistului, iar când s-a ridicat, a expus o structură elicoidală care m-a dus cu gândul la ADN, la evoluție, la simbolul universal folosit pentru energie de-a lungul mileniilor de către toate civilizațiile pământenești. 

--- 

Peter Gabriel este un exemplu de artist pozitiv, care și-a dedicat o parte importantă din viața artistică pentru promovarea naturii și a acțiunilor umanitare. Multe din piesele prezentate în concert poartă mesaje pozitive, de reciprocitate, de respect față de semenii noștri, de salvare a pământului, de luptă împotriva sistemului… dar mesajul este transmis foarte subtil și este observat poate de un grup mic de oameni.

--- 

--- 

Trebuie menționată echipa de tehnicieni angajată în turneu pentru coordonarea macaralelor, dar și cei care nu puteau fi observați, cocoțați la înâlțime, care reglau unghiurile și schimbau nuanțele de culori de pe marginea scenei. Fără implicarea lor, spectacolul de lumini nu ar fi avut același impact.

--- 

Concertul ar fi fost și mai memorabil dacă nu aș fi stat prea aproape de Crina Mardare (Sfinx), care o bună parte din concert a vorbit cu un prieten bun. Nu aș fi avut nicio treabă cu asta, dacă nu se întâmpla ca vedeta străină să aibă și piese lente, sau instrumentate minimalistic, unde versurile sunt cheia cântecului, precum este compoziția Don't Give Up. Pe aceasta am închis ochii, eram teleportat în toamna anului 1987… dar călătoria în timp a fost întreruptă brusc de o voce rostită, de altă, care nu avea ce căuta în piesă. Când m-am întors, am zărit-o pe vedeta autohtonă, care mie mi se pare că nu a plătit bilet să se afle acolo, deoarece dacă vii la spectacolul unui astfel de artist, care nu a mai fost niciodată în țară, nu cred că mergi să stai în zona cu scaunele cele mai scumpe să te folosești de cele două ore pentru conversații despre istoria concertelor la care ai fost în ultimii zece ani… oricum, fază și mai nasoală a fost pe altă piesă liniștită și șoptită, Mercy Street, într-un moment foarte sensibil al piesei, când se auzea zarva ce venea de la pâlcurile de zeci de tineri adunați la un suc și o bere în holul sălii de spectacol, care la Romexpo nu are niciun fel de perete despărțitor de zona scaunelor din fața scenei. Aceste întâmplări m-au teleportat înapoi în realitatea prezentului, și mi-au adus aminte că mă aflu în Europa de est…

--- 

Locația a fost prost aleasă pentru acest gen de eveniment. Acustica a avut de suferit în primul rând din cauza spațiului. Evit să merg la București pentru concerte, din cauza lipsei de mijloace de transport și de o comunicare mai rapidă între orașele mari din țara noastră, astfel că nu pot să dau exemple concrete de soluții, dar știu că Bucureștiul are o ofertă mult mai largă de astfel de săli care pot găzdui astfel de spectacole. 

--- 

Nu vreau să intru în probleme minore de organizare, cum ar fi distribuția greșită a culorii de brățări, motiv pentru care m-am discutat în contradictoriu cu un om de ordine, care a cedat până la urmă și m-a lăsat să ajung la locul meu, după ce s-a uitat foarte urât la mine.

--- 

La taraba cu CD-uri, nu exista versiunea nouă a albumului, colecția de 3 CD-uri care se promovează alături de acest turneu, pentru care So a fost re-masterizat. Vânzătorii Universal Music nu aveau habar ce căutam. Se promovau doar ANUMITE albume de studio ale artistului pe care le aveau în stoc (dar niciunul dintre primele 4 (!), nici Us din 1992… Oferta Universal Music la concertul artistului m-a lăsat cu impresia că nu s-au pregătit în niciun fel pentru acest eveniment (primul și probabil singurul concert al artistului în România). Nu am vrut să mai deranjez cu întrebările: era clar că nu vindeau viniluri; sentimentul că trăim în Europa de est mă copleșește uneori.

--- 

Autor: RiCo

--- 

Formația de instrumentiști este aceeași cu care s-a făcut turneul So din 1987:

  • Peter Gabriel: Vocals, Keyboards
  • Tony Levin: Bass
  • David Rhodes: Guitars
  • David Sancious: Keyboards
  • Manu Katché: Drums

Cu:

  • Jennie Abrahamson: Vocals / Background Vocals
  • Linnea Olsson: Background Vocals

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

COMENTARII:

11.05.2014, 19:41PM, scris de Andrei
Sincer, nu inteleg de ce te-ai chinuit sa filmezi atatea piese cap-coada, cand nu se vede aproape nimic si se aude prost. Inteleg ca ai un site si ai nevoie de material, dar vreo 5 minute pentru tot concertul ajungea. Macar pare ca ai filmat de la nivelul umarului si n-ai fost unul din cretinii enervanti care stau tot concertul cu camera/telefonul in mana ridicata si blocheaza toata vederea pt cei din spate.

Articole relative:

Electric Castle 2016. We Are The People
Electric Castle 2016. We Are The Peopl...
Publicat in: 26.12.2016, Ora: 06:14AM
Electric Castle Festival. Ziua 4. 17.IUL.2016
Electric Castle Festival. Ziua 4. 17.I...
Publicat in: 22.07.2016, Ora: 06:29AM
Electric Castle Festival. Ziua 2. 15.IUL.2016
Electric Castle Festival. Ziua 2. 15.I...
Publicat in: 19.07.2016, Ora: 12:49PM
Grimus la Electric Castle Festival 2016
Grimus la Electric Castle Festival 201...
Publicat in: 15.07.2016, Ora: 13:24PM
Electric Castle 2016. Ziua 0
Electric Castle 2016. Ziua 0...
Publicat in: 14.07.2016, Ora: 14:19PM
ALBUM NOU. Bon Jovi. THIS HOUSE IS NOT FOR SALE
ALBUM NOU. Bon Jovi. THIS HOUSE IS NOT...
Publicat in: 10.12.2016, Ora: 05:12AM
PIESĂ NOUĂ. Matricide. Rise From the Fallen
PIESĂ NOUĂ. Matricide. Rise From the...
Publicat in: 08.12.2016, Ora: 06:29AM
NOU ALBUM. Rihanna – ANTI
NOU ALBUM. Rihanna – ANTI...
Publicat in: 26.02.2016, Ora: 06:21AM
RELANSARE DEMO. Metallica. No Life `Til Leather (MC)
RELANSARE DEMO. Metallica. No Life `Ti...
Publicat in: 30.04.2015, Ora: 06:18AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2017 • Revista De Muzica Online