• czb.ro
Click. Cronica

Urma. Teatrul National Roman Cluj-Napoca. 3.DEC.2013

Publicat in: 04.12.2013, 10:11AM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 678
Etichete: Buy Me With A Coffee, Diesel Events, Jimmy Cserkesz, Lost End Found, Mircea Buteanu, Opera Nationala Romana Cluj, Teatrul National Roman Cluj, Terminus, Terminus Unplugged, What Are Friends For
Urma. Teatrul National Roman Cluj-Napoca. 3.DEC.2013

Urma

Concert de lansare Lost End Found

!!!!!

Teatrul Național Român Cluj-Napoca

3.DEC.2013

---

Cu toate că evenimentul a fost promovat la un nivel de Ștefan Bănică sau Tudor Gheorghe pentru Cluj (aceste concerte beneficiază mereu de kilometri pătrați de bannere în locurile cele mai intens circulate și ziduri tapetate cu afișe în întreg orașul), concertul a început anevoios. Nesincronizarea dintre introducerea video și urcarea bateristului pe scenă ca să dea tonul primelor ritmuri a durat aproape două minute.

--- 



--- 

Înainte de a începe spectacolul, am fost surprins să văd în sală un clujean implicat politic care are un post de conducere și de decizie la o instituție mass media locală. Surprinderea mea nu a durat mult însă, acesta venind doar să se asigure că angajatul lui montează camera undeva prin rândul trei - și că într-adevăr o formație rock, din al doilea val de trupe autohtone (după 1990) va cânta pe scena Operei Române din Cluj - după care s-a ridicat și a plecat. 

Mai avem încă ceva etape de parcurs până să se schimbe mentalitățile privind deschiderea publicului - mutat de la sat la oraș - spre muzica urbană în România.

--- 

S-a cântat impecabil

În acest sens Urma poate să fie un exemplu pozitiv pentru tinerii artiști aflați la început de drum. Când urci pe o scenă mare, trebuie să fii pregătit să îți expui muzica într-un mod firesc, cu improvizații, dar fără greșeli.

--- 

Mă mir că nu au existat mai mulți artiști clujeni de gen în sală la acest spectacol! 

Acest eveniment trebuia sărbătorit în special de ei, pentru că în seara asta Urma a devenit un deschizător de drumuri la Cluj pentru acest gen muzical. Practic, o formație care se simte pregătită și care are un public mai numeros nu mai depinde de negocieri cu cârciumari ca să își poată promova muzica la Cluj.

--- 



--- 

În timpul concertului, au existat însă mai multe momente în care solistul Mani își întorcea spatele la public ca să comunice mai bine cu colegii de formație și nu consider asta deloc elegant pentru o formație aflată pe o scenă de Operă, dar sunt probabil lucruri care se vor învăța pe parcurs.

S-a observat un moment de lipsă de respect între colegi în introducerea unei piese, unde Mani dorea să povestească despre munca arhitecților și clădiri salvate, dar chitaristul Jimmy și trompetistul Sebi cântau atât de tare părțile de introducere a piesei, încât nu se înțelegea ce dorea Mani să comunice publicului. Cred că aceste momente de neatenție privind tonuri ridicate exagerat pe backline sau de către inginerul de sunet, care are un moment de scăpare, țin de rodaj la astfel de evenimente, iar aceste scăpări dovedesc faptul că Urma se află încă la început de drum privind concertele în săli mari.

--- 

Cu toate că muzica celor de la Urma este mult mai electrică și mai puțin eclectică pe acest material, a durat ceva până să se încălzească publicul din sală, iar asta s-a resimțit și în rigiditatea tensionată a celor aflați pe scenă, care sunt sigur că și-au dorit să dovedească că sunt capabili să miște publicul într-o astfel de sală la Cluj. Elementele de joc scenic (dialogul apropiat dintre suflători sau chiotul neașteptat al bateristului Domi la finalul unei piese mai dinamice) au început să apară de abia după ce se interpretase mai bine de jumătate din repertoriul pregătit pentru concert.

--- 



--- 

Concertul a avut două apogee instrumentale și mi-a plăcut cum s-a început și încheiat pe notele aceleași compoziții, Terminus, primul extras de single de pe noul album Lost End Found

Până la acest eveniment, momentele solistice din muzica celor de la Urma îmi aminteau de timbrul lui Eddie Vedder (Pearl Jam) și interpretarea nazonată a lui Joe Dassin. Solista Catrinel Bejenariu a fost înlocuită la modul plăcut de un microfon montat lângă premierul tenorului Dominic Csergo, iar Jimmy Cserkesz a creat voci Daft Punkiene cu ajutorul unui vocoder pe câteva piese, în timp ce chitara lui l-a invitat pe The Edge (U2) alături de noi preț de câteva clipe pe anumite intervenții de ritm. La final, Mani a surprins chiar cu un rap cântat în stilul atipic al lui Gotye

M-a surprins prelucrarea de la Come Together (The Beatles), realizată cu atâta subtilitate și bun simț încât în seara asta Urma m-a convins pentru prima dată că după împrumutul (și furtul) mai multor idei bune de la mai multe proiecte de succes internațional și formații autohtone din aceeași nișă cu ea, a reușit, spre deosebire de alții, să își creeze propriul stil. Dacă este sesizabil faptul că proiectul e încă în evoluție și dezvoltare (asta se poate vedea și cu ochiul liber, prin schimbările importante de componență), s-a ajuns la o maturitate muzicală - și în ciuda tendințelor pieței noastre, compozițiile au evoluat din interpretări simple, acustice spre orizonturi mai complexe și electrice.

--- 



--- 

În încheierea spectacolului s-a combinat Terminus unplugged cu pseudo-rap-ul What are friends for? după care, la bis, s-a cântat Buy Me With A Coffee acustic, apoi electric… un melanj spectaculos de note pe un ton foarte dinamic de abordare a unui concert care 60 din 90 de minute mi s-a părut coregrafiat pentru shoegazeri.

--- 

Solistul a bătut apa în piuă cu faptul că proiectul bucureștean s-a născut la Cluj, a fost înființat la Cluj, a pornit de la Cluj… ceea ce mă duce clar cu gândul la faptul că se dorește să se revină în programul evenimentelor în Capitala Tineretului European din 2015 sau posibila Capitală Culturală Europeană din 2021.

--- 

La final, mi-a plăcut discursul lui Mani despre cât de important este să judecăm acțiunile noastre și să reînvățăm să ținem la principii. România duce o lipsa cronică de soliști cu personalitate de peste 50 de ani, care au ceva de transmis publicului - prin mesaj și ținută. Pentru prima dată, Mani Gutau m-a convins că el ar putea fi un astfel de lider de opinie sau un purtător de cuvânt al generației lui. 

--- 



--- 

Artiștii noștri sunt obișnuiți cu cântările la miezul nopții, dar mie mi-a plăcut să pot asculta odihnit un concert cap-coadă, în liniște, fără fum de țigară și sper ca Urma să revină în astfel de condiții și pe viitor, cu un sunetist mai rodat pentru acest tip de spectacol.

--- 

Lumea nu își dă seama, dar acesta a fost cel mai tare eveniment al anului pentru Clujeni.

Fiind prima dată când o formație de rock alternativ iese din bârlogul unei crâșme înfundate și afumate, o mulțime de lume care ar aprecia Urma de abia acum va avea ocazia să cunoască formația, dacă Urma va decide să revină tot în săli de spectacol considerate încă atipice pentru genul lor muzical în România anului 2013.

--- 

A fost impresionantă promovarea

Dacă în 2005 Luna amară se putea mândri ca fiind prima formație care se promovează cu afișe A2 pe panourile de afișaj din oraș (și spot publicitar la MTV), iar în 2010 Altar a dus ideea mai departe, tipărind afișe A0 (și având ca partener media Rock FM pe plan național), în 2013, Urma depășește orice campanie publicitară de concert până în prezent (cu sprijinul  organizatorului de eveniment, Mircea Buteanu de la Diesel Events).

O chestie ciudată a fost menționarea Primăriei Cluj printre parteneri la locație, acesta însă nefiind prezent pe biletele full-color tipărite special pentru acest eveniment, ceea ce mă lasă să cred că Primăria trebuie menționată la orice eveniment al Teatrului și nu că aici ar fi fost vorba de vreo donație din partea Primăriei pentru sprijinul muzicii de calitate și ai unor artiști cu inițiativă. Asta este dovada că mai sunt încă ceva etape de parcurs până să fim pregătiți într-adevăr pentru ideea de metropolă europeană și m-aș bucura dacă greșesc cu aceată constatare speculativă.

--- 

Urma dă dovadă de mult curaj și inițiativă într-un moment în care artiștii noștri sunt complet lipsiți de imaginație și simț artistic.

Mie mi se pare perfect normal ca o formație să urce pe o astfel de scenă fără jenă și să adune suficient public ca sala să nu pară goală după 10 ani de activitate. La noi însă Urma este prima formație din noul val de trupe rock care îndrăznește să facă acest pas, iar celelalte trupe de gen care au o reținere sau nu mai adună public după 10 ani de activitate ar trebui să ia exemplu și să se ambiționeze sau să se lase de muzică.

--- 

Autor: RiCo

Fotografii: RiCo


Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

Electric Castle 2016. We Are The People
Electric Castle 2016. We Are The Peopl...
Publicat in: 26.12.2016, Ora: 06:14AM
Electric Castle Festival. Ziua 4. 17.IUL.2016
Electric Castle Festival. Ziua 4. 17.I...
Publicat in: 22.07.2016, Ora: 06:29AM
Electric Castle Festival. Ziua 2. 15.IUL.2016
Electric Castle Festival. Ziua 2. 15.I...
Publicat in: 19.07.2016, Ora: 12:49PM
Grimus la Electric Castle Festival 2016
Grimus la Electric Castle Festival 201...
Publicat in: 15.07.2016, Ora: 13:24PM
Electric Castle 2016. Ziua 0
Electric Castle 2016. Ziua 0...
Publicat in: 14.07.2016, Ora: 14:19PM
2017.IAN.11. Opera Nationala Romana Cluj. Il Barbiere di Siviglia
2017.IAN.11. Opera Nationala Romana Cl...
Publicat in: 27.12.2016, Ora: 17:26PM
Orchestra Operei Naționale Române din Cluj-Napoca alături de tenorul ALESSANDRO SAFINA
Orchestra Operei Naționale Române di...
Publicat in: 01.12.2016, Ora: 15:34PM
2016.NOV.7. Opera Nationala Romana Cluj-Napoca. Amadeus
2016.NOV.7. Opera Nationala Romana Clu...
Publicat in: 04.11.2016, Ora: 07:32AM
2016.OCT.14. CJ. Întâlnire pe-nserate cu Figaro
2016.OCT.14. CJ. Întâlnire pe-nserat...
Publicat in: 13.10.2016, Ora: 01:13AM
2016.MAI.26. CJ. Opera Nationala Romana Cluj. PREMIERA | Don Pasquale
2016.MAI.26. CJ. Opera Nationala Roman...
Publicat in: 21.05.2016, Ora: 06:29AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2017 • Revista De Muzica Online