• czb.ro
Zoom. Interviuri. Interviu RO

Evenimentul Muzical. Liviu Serbanescu

Evenimentul Muzical. Liviu Serbanescu

Evenimentul Muzical (2001-2002)

Interviu cu redactorul șef, la 10 ani după lansare

--- 

Liviu Șerbănescu s-a născut la Buzău, iar când împlinește vârsta de șase luni familia lui se mută la Pitești, unde a copilărit. Liviu Șerbănescu a devenit inginer, absolvent al Institutului Politehnic București, Facultatea de Tehnologia Construcțiilor de Mașini, secția Mașini-Unelte.

--- 

Angajat în presa scrisă după facultate, unul dintre cele mai interesante proiecte de care a fost responsabil este revista săptămânală de muzică Evenimentul Muzical, despre care mulți nu știu. Publicația de specialitate, lansată în 2001 și editată (doar) timp de 33 de săptămâni (în cadrul trustului de presă Evenimentul Zilei), este retrasă brusc din circulație, fără vreo explicație publică oficială (în ciuda faptului că este căutată de public, fiind singura publicație muzicală, la momentul respectiv, care acoperă o diversitate largă de genuri muzicale, țintită și unui public post-adolescent). 

--- 

Am încercat să aflăm mai multe în 2012, la 10 ani de la editare, de la redactorul șef, Liviu Șerbănescu, într-un interviu exclusiv ClickZoomBytes.

---
CZB: Ce activitate ai avut înainte de 2001 legat de domeniul muzical ... cum 
ai dezvoltat pasiunea pentru muzică de-a lungul anilor?

Liviu Șerbănescu (redactor șef, Evenimentul Muzical, 47 de ani): Am ascultat muzică încă din copilărie, iar la vârsta de 15 ani am început sa urmez cursurile de chitară ale Școlii Populare de Artă Pitești. Nu am făcut parte din nicio trupă, dar am cântat des, cu diverse ocazii, inclusiv în liceu, în armată și în facultate. În 1994 am susținut un concurs la cotidianul Evenimentul Zilei, unde, ca redactor, am scris multe articole despre muzicieni din toată lumea.

În 1997, am devenit șef de secţie adjunct la departamentul Spectacol-Mass-Media la Evenimentul Zilei și am scris diverse articole despre muzică de la noi. Apoi, în 1998, am pus la punct (împreună cu echipa) Evenimentul de Weekend, primul ghid TV gratuit din România, dar și un ghid de petrecere a timpului liber, revistă al cărei șef de secție am fost până în 2001. În această perioadă am realizat numeroase interviuri cu interpreți, instrumentiști și muzicieni români, contribuind la lansarea sau la creșterea notorietății multor trupe și artiști care au succes în prezent.

--- 

CZB: Evenimentul de weekend… nu era doar un simplu ghid TV. Prin ce consideri că ai pus o cărămidă la dezvoltarea scenei muzicale românești în pragul noului mileniu? (casele de discuri licențiate au apărut la noi în 1996-1997; Atomic TV s-a lansat în februarie 1999)

Liviu Șerbănescu: E mult spus că am pus o cărămidă... Dar am ajutat cu ce am putut, respectiv prin articole ilustrate cu fotografii bune - inclusiv de copertă - mai mulți artiști sau trupe să se lanseze. Unii/unele sunt celebri astăzi și pot exemplifica - Bere Gratis, Pepe, Dan Helciug, El Negro etc. 

Apropo, în acea perioadă, dar și la Evenimentul Muzical, am lucrat cu un fotograf foarte talentat și creativ - Zoltan Lorencz.

---
CZB: Cum ți s-a oferit șansa de a deveni redactor șef al ziarului săptămânal 
dedicat scenei muzicale autohtone, Evenimentul Muzical?

Liviu Șerbănescu: Redactorul șef de la Evenimentul Zilei de atunci m-a întrebat dacă vreau să realizez o revistă de muzică și am acceptat imediat, cu mare bucurie chiar. 

Nu am aflat a cui a fost ideea.

---
CZB: Evenimentul Muzical, editat de Evenimentul Zilei, a fost distribuit între 
12.OCT.2001 (Anul 1, ediția 0) și 13.IUN.2002 (Anul 2, ediția 22). În total au fost 33 de numere. De ce consideri că acest proiect util și necesar culturii muzicale autohtone urbane și contemporane nu a putut fi susținut nici măcar un an de zile?

Liviu Șerbănescu: Inca de la ceva timp de dupa lansare mi s-a parut un pic ciudata toata treaba.

Mi s-a dat mana libera, dotare, redactie proprie, insa nu i s-a facut reclama produsului, parca nu exista interes in acest sens. Mai mult eu ma ocupam si de acest lucru, asa cum puteam, cu relatiile proprii de pe la posturile de radio. 

In ciuda interesului crescut al publicului pentru saptamanalul muzical, dupa opt luni de la lansare, am fost anuntat ca proiectul este oprit, fara alte explicatii. Ca si cum acesta fusese planul inca de la inceput - sa se cheltuiasca o anumita suma si apoi stop joc, cu orice pret.

---
CZB: Dacă s-a putut face acest proiect în 2001, de ce consideri că nu se mai încumetă nimeni să dezvolte o astfel de publicație (print/offline) ca afacere în 2012, acum când avem nu doar o scenă bogată autohtonă, ci și proiecte muzicale care se bucură de succes internațional?

Liviu Șerbănescu: In 2012, este putin probabil ca un om de afaceri care a trecut trei ani prin criza financiara sa riste o astfel de investitie-experiment. Insa nici in anii de dinaintea aparitiei crizei nu s-a incumetat nimeni sa porneasca un astfel de proiect. Parerea mea este ca motivul principal il constituie industria muzicala de la noi, care este atipica si nematurizata - de exemplu, casele de discuri si producatorii nu platesc si nu au platit niciodata reclama pentru un produs muzical nou. 

Acest lucru face ca o eventuala publicatie muzicala sa aiba incasari zero la acest capitol, ceea ce este destul de descurajant pentru un investitor.

---
CZB: Cum s-a format echipa?

Liviu Șerbănescu (redactor șef, Evenimentul Muzical): De alcatuirea echipei m-am ocupat eu in exclusivitate, din aproape in aproape si din om in om si in decurs de trei saptamani am fost gata de lucru.

--- 

CZB: Care a fost echipa redacției cu care a pornit la drum revista muzicală în 2001?

Liviu Șerbănescu: Am avut norocul să găsesc în scurt timp oamenii potriviți la... revista potrivită, persoane specializate în anumite genuri muzicale despre care scriau exclusiv. 

Mihai Dobre, membru al formației Șuie Paparude, se ocupa de pagina de muzică electronică

Cezar Panait, basistul trupei Omul cu Șobolani scria despre hip-hop și despre site-uri legate de muzică

Alex Revenco se ocupa de rock

Cornelia Ciobănică realiza interviuri mai ample

Gelu Chelu știa tot ce mișcă în pop/dance

Maria Raluca Oprescu nu rata nicio noutate din domeniul videoclipurilor

Mărgărit Bănuță scria și știa totul despre ce se întâmplă în muzica internațională   

---
CZB: Coperta ediției de lansare prezenta formația Holograf. De ce a fost aleasă această trupă pentru prima copertă … și cum explici fenomenul pieței în care aceeași formație promovează aceleași ritmuri cu același succes la public și după un deceniu?

Liviu Șerbănescu: Nu a fost ideea mea, dar a fost aleasa trupa Holograf pentru ca era cea mai cunoscuta/populara in acel moment, la nivel national. Cat despre faptul ca formatia isi pastreaza ritmurile si succesul, consider ca este o reteta pe care muzicienii respectivi nu doresc sa o schimbe, tocmai pentru ca a dat rezultate bune. Este un fenomen previzibil, care a avut loc deseori si la case mai mari, in strainatate.

---
CZB: Cum s-a realizat colaborarea cu Florian Pittiș, ca autor al editorialelor săptămânale? Niciodată nu am înțeles de ce, el fiind actor, a avut o greutate atât de mare în formarea opiniei publice despre lansarea tinerelor talente autohtone, precum Celelalte Cuvinte în anii 80.

Liviu Șerbănescu: Pe Florian Pittis eu l-am convins sa scrie saptamanal la revista, in urma unei convorbiri telefonice. Nici eu nu-mi dau seama cum l-am convins in cateva minute, mai ales ca nu ne cunosteam prea bine personal - vorbisem doar de doua ori in prealabil. 

Cred ca mai degraba a fost momentul potrivit...

Pittis a avut o mare credibilitate in randul publicului de muzica, pentru ca s-a implicat puternic in fenomen, inca din tinerete, era el insusi vocalist si, in plus, avea o mare charisma, dar si putere de convingere asupra maselor - prin simpla sa aparitie.

---
CZB: Ziarul de specialitate acoperea o paletă largă de genuri muzicale extrem

de diverse, comerciale și underground. Politica temelor abordate a fost

hotărâtă de tine, de colectiv sau de investitori?

Liviu Șerbănescu: Politica - nici in muzica nu scapam de ea :) - alegerii temelor mi-a apartinut in exclusivitate si inca de la inceput am hotarat ca articolele sa abordeze atat formatii sau artisti consacrati, cat si pe cei aflati la inceput de drum, al caror talent merita o mana de ajutor.

---
CZB: Recenziile muzicale erau realizate în cea mai mare parte sub forma unor

comunicate scurte de presă, dând detalii de culise privind conținutul și nu o opinie critică după ascultarea materialelor. De ce s-a hotărât această abordare a materialelor discografice de către redacție?

Liviu Șerbănescu: Acele recenzii erau asa de scurte intrucat spatiul pentru ele erau fix - o singura pagina - iar numarul celor care doreau sa apara la acea rubrica era foarte mare. Astfel, lipsa de spatiu m-a determinat sa fiu foarte la obiect si scurt. Desigur, au existat destule albume pe care le-am criticat vehement, in cinci randuri. Cronicile de album mai ample si mai detaliate puteau fi publicate in pagina de care apartinea genul muzical respectiv.

---
CZB: De ce consideri că nici în 2012 nu avem o presă de critică muzicală și ce ar trebui să se întâmple ca acest domeniu necesar evoluției muzicale autohtone să se dezvolte?

Liviu Șerbănescu: Romania nu are inca o critica muzicala dezvoltata inclusiv pentru ca nu prea exista publicatii care sa abordeze exclusiv acest domeniu, ma refer la cel muzical in general. Din punctul de vedere al posturilor de radio nu cunosc foarte bine situatia, intrucat nu prea mai urmaresc programele lor, dar banuiesc ca nu exista o traditie in critica muzicala. Iar in televiziune situatia este cam similara – adica nu exista un post cu audienta serioasa la public care sa difuzeze o emisiune de critica muzicala. 

Ca sa se dezvolte domeniul, ar trebui sa avem o presa muzicala mai puternica.

---
CZB: Dintre interviurile realizate de tine pentru ziar, care consideri că a fost cel mai reușit și care artist consideri că ți-a făcut cea mai mare plăcere să îl cunoști?

Liviu Șerbănescu: Cu interviurile, e ca si cu copiii, e greu sa spui tu, ca parinte, care este mai reusit, caci ii iubesti pe toti la fel de mult. Mi-a facut placere sa cunosc multe persoane prin intermediul interviurilor si nu as vrea sa omit vreuna dintre ele, asa ca nu voi nominaliza o lista. Totusi, voi aminti de Flavius Buzilă, de la Hara, de Mihai Georgescu de la Bere Gratis, de AG Weinberger și de Paula Seling.

---
CZB: Care este părerea ta despre promovarea preferențială a mass mediei centrale axată pe anumite genuri muzicale?

Liviu Șerbănescu: Mass-media centrala - cat a mai ramas din ea, mai ales in materie de presa scrisa - este atat de superficiala incat nu promoveaza anumite genuri muzicale, ci doar anumite personaje. Este adevarat, una dintre conditiile importante este ca personajul respectiv sa nu cante in niciun caz un gen muzical care sa puna telespectatorul sa gandeasca vreun pic. Nu. In general, cu mici exceptii, genul de muzica trebuie sa fie foarte comercial si facil, nu de putine ori penibil si/sau de prost gust.

---
CZB: Care este părerea ta despre fenomenul pieței noastre, unde nu am auzit de colecționari sau fani convinși ai unor artiști să caute să cumpere albumele de debut sau edițiile princeps ale publicațiilor în care apar artiștii preferați, la suprapreț (așa cum se întâmplă în Occident)?

Liviu Șerbănescu: Raman la parerea ca industria muzicala de la noi si fenomenele adiacente sunt atipice si imature, nu s-au dezvoltat indeajuns inca ori au sarit peste niste etape. Mai avem destui pasi de facut pana la a ne putea compara din acest punct de vedere cu Occidentul.

--- 

CZB: Prin ce activități ai continuat să rămâi activ în domeniul muzical după sistarea bruscă a editării publicației Evenimentul Muzical?

Liviu Șerbănescu: După dispariția săptămânalului muzical am revenit la cotidianul Evenimentul Zilei, unde, timp de doi ani, am scris din nou despre domeniul muzical. Apoi am organizat săptămânal concerte la clubul Piranha din Capitală timp de aproape trei ani, după care am făcut cursuri, mi-am luat atestatul de impresar și, în perioada 2006-2008, m-am ocupat de concertele și de promovarea bluesman-ului AG Weinberger (vezi FOTO principal). 

--- 

CZB: Există undeva pe net dovada activității la Evenimentul Muzical sau proiectul a fost îngropat cu totul? 2002 reprezintă o perioadă când majoritatea populației din România nu avea încă acces liber la World Wide Web, decât prin intermediul unor Internet Cafes.

Liviu Șerbănescu: Nu, din pacate nu exista, intrucat publicatia nu a avut site.

--- 

Autor: RiCo

--- 

Am atașat colaje de poze ale coperților din 2001 și 2002.

--- 

Pentru a vedea coperț›ile mari, individuale, CLICK AICI

http://czb.ro/articol/3153/

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

Les Nuages. Bianca Comșa despre colaborarea cu Luna Amară
Les Nuages. Bianca Comșa despre colab...
Publicat in: 10.01.2018, Ora: 11:38AM
Henry Ernst (DE) Asphalt Tango Records
Henry Ernst (DE) Asphalt Tango Records...
Publicat in: 21.08.2017, Ora: 06:16AM
Katatonia (metal progresiv, Suedia)
Katatonia (metal progresiv, Suedia)...
Publicat in: 16.01.2017, Ora: 06:08AM
Renate Roca (PR manager, Electric Castle Festival 2017)
Renate Roca (PR manager, Electric Cast...
Publicat in: 09.01.2017, Ora: 06:10AM
Edmond Lenarth (Booking Manager, Electric Castle Festival)
Edmond Lenarth (Booking Manager, Elect...
Publicat in: 02.01.2017, Ora: 06:25AM
Gala Premiilor Jazz (13), de Fundatia Muzza. Balako, formația anului
Gala Premiilor Jazz (13), de Fundatia ...
Publicat in: 28.04.2015, Ora: 06:49AM
2014.FEB.21. B. Club EDEN. HauteCulture, Never Over, Hot Casandra
2014.FEB.21. B. Club EDEN. HauteCultur...
Publicat in: 16.02.2014, Ora: 06:04AM
Trupele tinere de deschidere la Rezident Ex
Trupele tinere de deschidere la Rezide...
Publicat in: 26.10.2013, Ora: 14:55PM
OCS. Dan Amariei. 2010
OCS. Dan Amariei. 2010...
Publicat in: 24.10.2012, Ora: 06:48AM
IRIS se desparte de Cristi Minculescu
IRIS se desparte de Cristi Minculescu...
Publicat in: 03.09.2012, Ora: 10:16AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2018 • Revista De Muzica Online