LUNA AMARÄ‚. DE SUB ASFALT (p. 1 din 3)
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 1849
Etichete: Asfalt, Emil Ciortanu, Gianiny Munteanu, Ion Novacescu, Media Pro Music, Mediafax, Nelu Brandusan, Promusic Prod, Rebel Music, Romulus Arhire, Softrecords, Stream Music
Asfalt este un album valoros: o comoară ascunsă din underground-ul românesc al anilor 2000. Cu 7.000 de unităţi vândute, Asfalt este cel mai bine vândut album de debut pentru o formaÅ£ie rock autohtonă din anii 2000. La începutul anilor 2000, un grup de tineri (studenÅ£i care se cunosc la Cluj) scoate piese serioase, compoziÅ£ii complexe, vorbe cu tâlc.
Chitara heavy metal (Petru Gavrilă), Trompeta rebelă, o Voce grunge, pe alocuri inocentă, a lui Nick Făgădar, contrastând cu timbrul aspru, care la fiecare silabă te scuipă cu tupeu, al lui Mihnea Blidariu. SecÅ£ia ritmică (Sorin Moraru cu Răzvan Ristea) care impresionează la această formaÅ£ie, în spatele căruia stă un toboÅŸar talentat, încăpăţânat să nu iasă în evidenţă, deÅŸi o putea face de mult.
Acum zece ani, Luna amară era una dintre cele mai dinamice trupe rock autohtone.
…
DIN CULISELE ASFALT-ULUI
Am lucrat cu această formaÅ£ie încă de la început, pe vremea când se numea Tanagra Noise. Am urmat acelaÅŸi drum timp de 81 de luni. Din 2000 până în 2004 am căutat o casă de discuri cu impact ÅŸi distribuÅ£ie naÅ£ională să le lanseze albumul de debut.
Normal, preferam să fie un Major din BucureÅŸti …
Au fost atâtea discuÅ£ii irosite… atâtea refuzuri diplomatice …
- 2000. Promusic Prod. Nelu BrânduÅŸan. A zis una VERBAL, Contractul scria alta. Am refuzat să semnăm. Concluzie: Nelu BrânduÅŸan s-a supărat pe Luna amară …ÅŸi mereu a considerat acest refuz o tzeapă, deoarece stabilisem totul verbal în prealabil ÅŸi probabil nu se aÅŸtepta să-i citim contractul!
- 2000. Soft Records. Am apărut pe compilaÅ£ia Åžapte Seri, editată de SoftRecords. Romulus Arhire, patronul casei de discuri ne-a oferit ÅŸansa să lansăm albumul de debut prin aceeaÅŸi casă de discuri la care a fost semnată Kumm la debut, Å¢apinarii de-a lungul carierei lor, casa de discuri unde a debutat Florin Chilian … eu credeam în Luna amară foarte mult la vremea respectivă ÅŸi am hotărât că nu e cazul să ne irosim ÅŸansa cu un independent.
- 2001. A&A Records. Am semnat un contract prin care trebuia să apară Gri dorian pe o compilaÅ£ie de muzică rock autohtonă … CompilaÅ£ia nu a depăşit pragul de proiect niciodată … mai am contractul.
- 2001. Zone Records. În perioada asta persoane de încredere de la Zone Records (care avea semnate Iris, Zob,ViÅ£a de vie) îmi rosteau fraze de genul Felicitări. Ne place foarte mult Luna amară …când ne întâlneam… dar conversaÅ£ia de obicei se oprea la această idee.
2001. Media Pro Music. Oana NegruÅ£i ÅŸi Bogdan Stratulă de la Media Pro Music (unde au fost semnate aproape toate trupele rock din BucureÈ™ti de la începutul anilor 2000, de la Holograf, la Sarmalele Reci, Cargo, Vama Veche) au avut refuzul cel mai diplomatic … primindu-mă în firma lor ÅŸi dându-mi o listă întreagă de motive pentru care decizia lor finală trebuie să se amâne … astfel, lăsând portiÅ£a discuÅ£iilor deschisă. Mi-au explicat că o formaÅ£ie semnată de MediaPro Music
- trebuie să aibă o componenţă stabilă
- este foarte importantă activitatea constantă în timp
- este foarte importantă activitatea din întreaga Å£ară
- ei preferă ca trupa să fie stabilită mai aproape de Bucureşti
în nici un moment nu s-au făcut remarci sau referinÅ£e personale sau subiective privind ritmurile abordate sau imaginea formaÅ£iei.
Despre MediaPro Music ÅŸtim cu toÅ£ii ce s-a întâmplat cu proiectul ei cap de serie, A.S.I.A., care a schimbat atâtea fete, că în patru ani de zile mai rămăsese doar una din componenÅ£a originală…
În timp, am făcut în aÅŸa fel că am bifat toate pretenÅ£iile acestui major-minor; toate în afară de punctul subtil legat de mutatul în capitală…
- 2002. Am avut o întâlnire cel puÅ£in ciudată cu Radu Groza, care la vremea respectivă lucra la CAT Music (între timp are afacerea proprie, Music Management, împreună cu Nikki Constantinescu, ex-Electrecord). La vremea aceea, CAT Music, licenÅ£iat Sony Music, a notat vânzări record cu Linkin Park. Astfel, se căuta o trupă care să imite Linkin Park în limba română. Ne-am întâlnit la o cafea. Eu adusesem dosarul de presă (un biblioraft gros, cu articole din ziare, dovada activităţii noastre din primii ani). El îÅŸi adusese mobilul … ÅŸi nu ÅŸtiu dacă am apucat să schimbăm două minute de replici în sfertul de oră petrecut la cafea, că discuta constant la telefon. În astfel de discuÅ£ii, nici nu ÅŸtii la ce se uită, ce îl impresionează sau ce îl dezinterestează. Ulterior, nu am înÅ£eles rostul acestei întâlniri. Radu Groza lansase Blondy recent. Câteva luni mai târziu am descoperit Praf în Ochi în Bravo ÅŸi la televizor … ÅŸtiam de altă formaÅ£ie cu acelaÅŸi nume la IaÅŸi …ÅŸi acesta a fost Linkin Park de România care ÅŸi-l dorea CAT Music… o trupă tipică de BucureÅŸti, promovată cu mult tam tam, dar fără esență… Unul din componenÅ£i era chiar angajat la revista Bravo.
- 2002 – 2003. Stream Music. Fotzey (lider al formaÅ£iilor Truda È™i C.A.S.H.) îÅŸi înfiinÅ£ase propria casă de discuri ÅŸi avea nevoie de un catalog mai mare de formaÅ£ii ÅŸi albume cu care să pornească afacerea. Mi-a oferit contract pentru un album de debut pentru Luna amară, prin casa lui de discuri. După atâtea tegiversări ÅŸi amânări din partea bucureÅŸtenilor, am fost cu Răzvan Ristea la el … la studio (care la vremea respectivă îÅŸi avea sediul în camera mare din apartamentul personal) să semnăm contractul…
- 2003. 9 mai. La Zilele Europei, organizatorul, Ion Novăcescu, a oprit microfoanele ÅŸi sunetul la Luna amară în plin concert, cu 10.000 de martori. Tovarăşul îÅŸi exersa abilităţile de cenzor la 14 ani după Puci. Am fugit cu ÅŸtirea direct la tabloidul MediaPro, Clujeanul, care a dat vestea mai departe prin Mediafax. A doua zi îmi suna telefonul, de la Radio Contact BucureÅŸti, de la Europa FM BucureÅŸti… Pe lângă astea, mă mai suna Tovarăşul Ion Novăcescu că mă dă în judecată (pe ce considerente, nu am habar: Novăcescu ne promisese o sumă simbolică, pe care nu am mai primit-o).
Prin aceste buletine de ÅŸtiri difuzate naÅ£ional am captat interesul Managerului Gianiny Munteanu / Rebel Music pentru Luna amară (el a lansat ParaziÅ£ii pe plan naÅ£ional la începutul anilor 2000). A urmat o perioadă de tatonare. Până să se hotărească (de fapt, el ducea munca de convingere cu Cătălin Muraru de la Roton să se ocupe de promovare ÅŸi distribuÅ£ie, ÅŸi cumva investiÅ£ia să se împartă între ei) …
Când a venit Gianiny Munteanu / Rebel Music cu propunerea lui de colaborare, Luna amară având posibilitatea să semneze contract cu Majorul Roton prin EL, noi deja semnaserăm cu Stream Music ÅŸi eram pe ultima sută de metri cu înregistrarea pieselor la Cluj.
- 2004. ianuarie. Am terminat înregistrările, am achitat o sumă pentru daunele cauzate lui Fotzey / Stream Music (ne-a iertat cu 11 milioane – echivalent acum cu 1.100 lei – din bani de concerte, dar pe moment din bani de la Nick) ÅŸi am reziliat contractul. Astfel a ajuns Luna amară să fie ultima trupă rock din Cluj (până în prezent) să semneze contract cu un Major din BucureÅŸti (au trecut deja mai mult de zece ani de atunci).
S-a cautat o piesă dură de început de colaborare cu Gianiny Munteanu / Rebel Music. S-a dorit totodată să nu fie o piesă cu Nick Făgădar, care l-a deranjat pe producător cu atitudinea lui de rocker de-a lungul lunilor de tatonare.
Colac peste pupuză, Nick Făgădar (membru fondator al proiectului rock) s-a prezentat beat și nedormit, la prima oră, la filmările pentru Ego no.4 (la prima noastră colaborare concretă cu Gianiny Munteanu / Rebel Music).
Aici ar trebui să povestesc despre faza când eu m-am aflat pentru prima dată ca manager, între ciocan ÅŸi nicovală. Producătorul nostru (Gianiny Munteanu / Rebel Music) mi-a spus că trebuie să îl anunÅ£ eu pe Nick Făgădar că este dat afară din trupă ÅŸi nu are voie să participe la filmările clipului. Dacă nu fac asta, EL (Gianiny Munteanu /Rebel Music) nu ne mai scoate albumul de debut. Am luptat patru ani să ajung în punctul de a vedea materializarea albumul de debut Luna amară…
Nu vroiam să mă înec la mal.
AcÅ£iunea mea s-a dovedit una gratuită pe termen lung. A afectat cu siguranţă relaÅ£ia mea faţă de Nick ÅŸi încrederea pe care am câÅŸtigat-o în ani de zile de lucru împreună, indiferent de starea de ebrietate a solistului din acel moment … ÅŸi a influenÅ£at deasemenea, probabil atitudinea ulteriară a altor componenÅ£i faţă de persoana mea.
Pe moment însă, l-am convins pe Gianiny Munteanu / Rebel Music cumva că el este ÅŸeful suprem în schema lucrurilor, impunându-se asupra mea, implicit a trupei pe care o manageriam. Poate că asta l-a calmat puÅ£in, că a cedat atunci când Nick s-a dus personal la el să îÅŸi ceară scuze, etc. în timp ce eu alergam prin nu ÅŸtiu ce cartier de BucureÅŸti, pe străduÅ£e secundare, să cumpăr două pahare de cafea să încerc să-l mai învigorez pe Nick înainte de filmare. Metodele folosite de acest Producător au fost foarte parÅŸive, de a mă distanÅ£a de artist. Gândindu-mă înapoi, acest Mecena prin care am reuÅŸit să debutăm discografic a fost totodată elementul catalizator de unde a început despărÅ£irea drumurilor noastre (de la echipa unită de ÅŸase persoane – din momentul lansării albumului de debut – cei cinci artiÅŸti din trupă au început – vrând, nevrând – să se distanÅ£eze, încet ÅŸi sigur, de Managerul lor).
Scopul meschin al lui Gianiny Munteanu / Rebel Music faţă de mine a fost să mă înlăture din schemă, deoarece considera deja că el avea să investească cel mai mult în scoaterea formaÅ£iei din anonimat. Acest punct de vedere nu este însă valabil, deoarece formaÅ£ia cunoscuse deja multe trasee de cântări prin Å£ară, avea deja patru ani de experienţă scenică constantă, iar toate piesele care pot fi considerate Hituri pe niÅŸa genului rock autohton fuseseră deja promovate la toate casele de discuri, la toate posturile independente de radio ÅŸi la toate emisiunile TV unde se mai accepta promovarea genului. Făcusem deja toată munca de teren care trebuia făcută iar Luna amară avea deja un public relativ numeros în mai multe oraÅŸe ale ţării. Asta se reflecta ÅŸi prin cota la care ajunsesem, Luna amară câÅŸtigând pe concert, ca trupă rock din underground, tot atâta cât făcea o trupă cu album de debut lansat ÅŸi videoclip difuzat (fiind semnată la o casă de discuri majoră din BucureÅŸti).
…
2004. mai. În preajma lansării, a urmat a doua ÅŸedinţă foto profesională pentru formaÅ£ie, pe străzile BucureÅŸtiului. Fotograful este Emil Ciortanu. Cele trei poze din acest articol sunt realizate de Emil Ciortanu pentru coperta albumului Asfalt, produs de Rebel Music / Roton.
---
LOGOUL
2003 . Logoul folosit pe coperta albumului Asfalt este realizat de Florin Părăvan la Cluj. Colaborarea are loc în perioada în care formaÅ£ia a susÅ£inut cauza unui nou partid, URR (Uniunea pentru ReconstrucÅ£ia României), format (la Cluj) în preajma alegerilor din 2004 (ulterior, asimilat în PNL).
Florin Părăvan a fost membru URR ÅŸi s-a oferit să realizeze primul logo oficial Luna amară. Ideea merge pe liniile melodice de heavy metal, iar cu timpul, scrisul poate fi omis, publicul fiind obiÅŸnuit cu aspectul Logoului, iar cele trei linii orizontale din stânga ÅŸi cele trei linii verticale din dreapta ar fi devenit definitorii pentru imaginea formaÅ£iei.
Logoul a Å£inut 18 luni, până la lansarea celui de al doilea album, Loc lipsă.
---
Autor: RiCo
Postat prima dată în 28.DEC.2009
Adaptat în 15.AUG.2014
Articole relative:
Publicat in: 25.07.2015, Ora: 11:25AM
Publicat in: 10.06.2015, Ora: 07:36AM
Publicat in: 19.03.2015, Ora: 11:35AM
Publicat in: 22.02.2015, Ora: 16:03PM
Publicat in: 20.02.2015, Ora: 05:43AM
Publicat in: 09.07.2018, Ora: 13:57PM
Publicat in: 07.06.2018, Ora: 06:38AM
Publicat in: 05.06.2018, Ora: 06:49AM
Publicat in: 14.05.2018, Ora: 06:31AM
Publicat in: 08.05.2018, Ora: 06:09AM
Niciun comentariu!