• czb.ro
Zoom. Artist. Strain

Katherine Dunham (1909 – 2006)

Katherine Dunham (1909 – 2006)

Supranumită Regina mamă a dansurilor de culoare (Matriarch and Queen Mother of Black Dance), Katherine Dunham (22.IUN.1909 – 21.MAI.2006) a fost coregrafă, scriitoare, educatoare È™i activist social de culoare din Statele Unite, fiind recunoscută pentru activitatea ei în SUA, America latină È™i Europa de vest în secolul 20. Timp de trei decenii, Katherine Dunham a fost patroană la Katherine Dunham Dance Company (companie de spectacole înfiinÈ›ată de ea, cu singura trupă de culoare care se autoîntreÈ›inea în perioada anilor 1940-50 în SUA). 

Katherine Dunham a fost inovatoare în dansul afro-american, fiind autoeducată în domeniul antropologiei dansului È™i etno-coregrafiei.

--- 

--- 

Tatăl ei (Albert Millard Dunham) avea rădăcini în Madagascar È™i Africa de vest, în timp ce mama ei (Fanny June Taylor, care a decedat când Katherine avea doar 4 ani) avea strămoÈ™i francezi È™i origini indiene (din Canada). 

--- 

Katherine Dunham a fost pasionată de dans È™i de scris de la o vârstă fragedă. În liceu, a studiat dansul modern (inspirat din È™coala europenilor Jaques-Dalcroze and Rudolf von Laban) la Terpsichorean Club. La 15 ani a organizat un cabaret de binefacere (Blue Moon Café) pentru biserica unde mergea - È™i aici urcă prima dată pe scenă. Căt timp a mai fost la liceu, a înfiinÈ›at o È™coală particulară de dans pentru È™colari de culoare (după cum era moda în SUA rasistă).

--- 

Katherine Dunham a fost căsătorită cu poÈ™taÈ™ul Jordis McCoo între 1931-38. 

--- 



--- 

După facultate (a studiat la Joliet Junior College), Katherine Dunham s-a mutat la Chicago/Illinois, pentru a petrece timp cu fratele ei, care mai era student la facultatea de Filosofie (la University of Chicago). Mergând la un curs de Antropologie (predat de Robert Redfield) cu fratele ei, a rămas impresionată când a descoperit faptul că toată cultura populaÈ›iei de culoare din SUA (Black Culture) provine de fapt din Africa. Katherine Dunham s-a înscris imediat la studii de Antropologie (punând un accent deosebit pe originile dansurilor). 

A urmat o perioadă de introspecÈ›ie È™i aprofundare ale obiceiurilor È™i tradiÈ›iilor populare africane; a primit burse de călătorie (în 1935 È™i 1936) pentru a studia formele de dans din insulele È™i țările Caraibiene (Haiti, Jamaica, Trinidad È™i Tobago). A rămas legată mai mult de cultura celor din Haiti. DeÈ™i nu a îndeplinit toate condiÈ›iile ca să termine facultatea, Lucrarea ei de diplomă este o teză scrisă pe tema: The Dances of Haiti: A Study of Their Material Aspect, Organization, Form, and Function. A primit o bursă de la Rockefeller Foundation pentru a-È™i încheia studiile, dar s-a decis să se dedice dansului. 

--- 



--- 

Din timpul facultății de Antropologie, Katherine Dunham studia dansul modern în paralel, alături de balerinele Ludmilla Speranzeva È™i Ruth Page (Ludmilla Speranzeva era sosită în SUA cu trupa franco-rusă Le Théâtre de la Chauve-Souris, impresariată de Nikita Balieff, iar Ruth Page avea să devină prima balerină la Opera din Chicago). 

--- 



--- 

De-a lungul anilor, Katherine Dunham a înfiinÈ›at mai multe trupe de dans (într-o È›ară în care până în acest moment nu au existat È™coli È™i companii de promovare ale dansurilor specifice populaÈ›iilor dezrădăcinate din Africa), precum Ballets Nègres (una dintre primele trupe de dans de culoare, din SUA, având un singur spectacol în 1931) È™i Negro Dance Group (în 1933). 

--- 

Katherine Dunham a fost numită director de dans la Chicago Negro Theater Unit din cadrul Federal Theater Project (1937). În aceeaÈ™i perioadă, coregrafa a creat lucrările de dans Rara Tonga, Woman with a Cigar, Run Li'l Chil'lun, The Emperor Jones È™i Barrelhouse - È™i îl cunoaÈ™te pe designerul vestimentar (alb) John Pratt, cu care se va căsători. 

--- 

Pentru că mariajele inter-rasiale erau neobiÈ™nuite la vremea aceea în SUA, tinerii îndrăgostiÈ›i se căsătoresc de două ori. În 20.IUL.1941, s-au căsătorit în Mexic (dar actul respectiv nu este acceptat în SUA). Katherine Dunham a trebuit să se recăsătorească cu John Pratt în 1949, după legile din SUA, pentru finalizarea actelor de adopÈ›ie a unei fetiÈ›e din FranÈ›a (sigurul lor copil, Marie-Christine Dunham Pratt).

--- 



--- 

De la începutul relaÈ›iei lor, din 1938, John Pratt a lucrat la decoruri È™i vestimentaÈ›ie pentru toate costumele de scenă purtate de Katherine Dunham (până la decesul lui, în 1986).

--- 

În 1939, tânărul cuplu realizează piesa L'Ag'Ya (un proiect care integrează dansul de luptă din Martinique în baletul american) la Chicago È™i Cincinnati/Ohio. În 1940, John Pratt este angajat de sindicatul International Ladies Garment Workers Union pentru spectacolul de revistă Pins and Needles (la Windsor Theater, în New York City). Katherine Dunham a rezervat sala aceluiaÈ™i teatru pentru două spectacole regizate de ea (Tropics È™i Le Hot Jazz, având ca invitat special bateristul Papa Augustin din Haiti). Piesele au avut aÈ™a un succes la public, încât au fost repetate 10 duminici la rând. Descoperită de coregraful (rus) George Balanchine, trupa este angajată în spectacolul Cabin In The Sky pe Broadway (în care joacă È™i Ethel Waters). La rândul ei, Cabin In The Sky a fost atât de apreciată, încât se pleacă în turneu È™i se ajunge È™i pe coasta de vest, unde trupa condusă de Katherine Dunham este angjată pentru scurtmetrajul Carnival of Rhythm (Warner Brothers, 1941) È™i musicalul Star Spangled Rhythm (Paramount, 1942). După o colaborare cu comedianÈ›ii Abbott and Costello (Pardon My Sarong, 1942), mai apare în clasicul Black musical Stormy Weather (1943, cu Lena Horne, Bill Robinson, Cab Calloway È™i Fats Waller).

--- 



--- 

BIO. George Balanchine

http://czb.ro/articol/7424/

--- 

--- 

Katherine Dunham a început să militeze pentru drepturile populaÈ›iei de culoare după ce a fost supusă unei serii de acte de discriminare de-a lungul turneelor susÈ›inute alături de trupa ei de spectacol în Statele Unite, Europa È™i America de sud.

--- 

Katherine Dunham s-a întors la New York (în septembrie 1943) după o serie de filme de succes turnate la Hollywood, fiind impresariată de Sol Hurok. Spectacolul promovat, Tropical Review, a avut premiera la Martin Beck Theater, È™i a fost bine primit de public È™i de critici. 

Piesa combina o paletă complexă de dansuri din America latină È™i insulele din Caraibe, dansuri de pe plantaÈ›ii È™i dansuri sociale din SUA. 

--- 

După trei luni, trupa a pornit în turneu în Statele Unite È™i Canada. 

La Boston însă, spectacolul a fost INTERZIS în 1944 după o singură reprezentaÈ›ie, deoarece comisia locală de cenzori a considerat costumaÈ›ia prea sumară, iar paÈ™ii de dans au fost consideraÈ›i imorali pentru publicul larg.

--- 

--- 

Nu se specifică oraÈ™ul, dar în cursul unui turneu care trecea prin statele din sudul segregat al Statelor Unite, The Katherine Dunham Company a refuzat să urce pe scenă când a aflat că li s-au interzis cetățenilor de culoare din oraÈ™ să cumpere bilete la spectacol. 

--- 

Fiind bisată după un spectacol susÈ›inut la Louisville/Kentucky în octombrie 1944, Katherine Dunham s-a întors pe scenă, doar ca să sublinieze publicului din sală faptul că trupa ei nu se va mai întoarce în oraÈ™ul lui pentru că directorii sălii nu permit ca oameni ca ei să se aÈ™eze lângă oameni ca noi (your management will not allow people like you to sit next to people like us). Artista È™i-a exprimat deasemenea speranÈ›a È™i dorinÈ›a ca războiul toleranÈ›ei È™i al democraÈ›iei să aducă schimbarea mentalităților în societatea americană. 

--- 



--- 

Piesele promovate de Katherine Dunham în 1945 au fost: Blue Holiday, Carib Song, Shango. În 1946 au urmat Bal Nègre, Windy City …È™i un cabaret la Las Vegas în 1947, în primul an în care oraÈ™ul din mijlocul deÈ™ertului a intrat oficial în circuitul spectacolelor de gen.

--- 

--- 

În 1945, Katherine Dunham a înfiinÈ›at È™i a condus The Katherine Dunham School of Dance and Theatre la New York City. InstituÈ›ia artistică este găzduită timp de trei ani de zile într-un spaÈ›iu al cărei chirii a fost asigurată de un admirator al artistei, Lee Shubert. 

Renumită pentru inovaÈ›iile aduse în tehnica dansului modern, Katherine Dunham a dezvoltat propria metodă de pedagogie (The Dunham Technique). 

În 1947, È™coala de dans È™i teatru s-a extins, fiind rebotezată The Katherine Dunham School of Cultural Arts. Școala a fost condusă de Syvilla Fort È™i a fost foarte apreciată de cei activi în domeniu, timp de 10 ani. O serie de viitoare vedete muzicale È™i cinematografice au luat primele lecÈ›ii de teatru È™i dans aici (dintre care amintim de Warren Beatty, James Dean, Eartha Kitt, Shirley MacLaine, Gregory Peck, Sidney Poitier). 

O serie de elevi a plecat de aici È™i a deschis alte È™coli de dans la Paris, Roma È™i Stockholm, promovând The Dunham Technique.

--- 

--- 

Au urmat turnee în Mexic È™i Europa (la Londra È™i Paris). Coregrafa a susÈ›inut concerte în 33 de țări în următorii 15 de ani, petrecând mai mult timp în afara Statelor Unite. Fiind profund nemulÈ›umită de situaÈ›ia socială È™i politică la ea acasă, Katherine Dunham a susÈ›inut turnee de spectacole cu trupa ei în Europa, Africa de nord, America de sud, Australia È™i Orientul îndepărtat. 

--- 

În 1948, Compania de dans condusă de Katherine Dunham a apărut în filmul Casbah (Hollywood) È™i Botta e Risposta (regia: Dino de Laurentiis, Italia). În acelaÈ™i an, Compania de dans a fost invitată în prima emisiune de spectacol TV de o oră produsă de postul NBC în etapa în care începea să emită pe plan naÈ›ional în SUA. Au urmat emisiuni de spectacol la televiziuni din Anglia, Argentina, Australia, Canada, È™i Mexic.

--- 

--- 

Byte. Cenzura financiară

DeÈ™i Katherine Dunham era recunoscută ca ambasador cultural neoficial al Statelor Unite peste hotare, Ministerul de externe din SUA NU i-a acordat respectul cuvenit în timpul activității ei.

--- 

MOTIVUL. Ministerul a fost nemulÈ›umit de imaginea negativă adusă Statelor Unite de către artistă, o dată cu premiera spectacolului de balet, Southland, susÈ›inut la Santiago de Chile în 9.DEC.1950 (la Teatro Municipal). În piesă, se dramatizează executarea prin spânzurare a unui tânăr de culoare aflat în Sudul Statelor Unite. Publicul care a văzut piesa pe acel traseu de date susÈ›inut în mai multe țări din America de sud a fost fascinat de subiect. 

--- 

Ministerul de externe nu i-a mai susÈ›inut turneele de spectacole în străinătate, deÈ™i acorda sume importante de bani altor trupe de teatru, balet sau dans, care plecau în turneu peste hotare - È™i care erau mai puÈ›in cunoscute. 

--- 

Katherine Dunham a suferit din cauza cenzurii financiare chiar È™i atunci când È™i-a planificat un traseu de spectacole la bazele militare americane de peste hotare. În acelaÈ™i timp, Ministerul de externe se mândrea cu activitatea artistei într-un cadru neoficial (fiind mereu considerată unofficial artistic and cultural representative).

--- 

--- 

Byte. Legea Afonso Arinos

Aflată în vizită în Brazilia în 1950, Katherine Dunham nu a putut să se cazeze la Hotel Esplanada din São Paulo. Hotelul de cinci stele, frecventat de afaceriÈ™ti albi din SUA, a refuzat să respecte înÈ›elegerea avută cu Compania de teatru. 

Katherine Dunham nu s-a putut abÈ›ine - È™i a pornit un scandal în presa locală, care a ajuns să fie promovat pe plan naÈ›ional. 

Drept urmare, s-a adoptat o nouă lege în constituÈ›ia Braziliei, care poartă numele celui mai mare intelectual brazilian din secolul 19, Afonso Arinos. Brazilia a interzis prin lege discriminarea rasială în locuri publice în 1951.

--- 

--- 

În anii '50, Compania de dans condusă de Katherine Dunham a mai apărut în trei filme: Mambo (Italia, 1954); Die Grosse Starparade (Germania, 1954) È™i Música en la Noche (Mexic, 1955).

--- 

În perioada în care se află în Europa, coregrafa a influenÈ›at moda pălăriilor în vestul continentului È™i a lansat două colecÈ›ii vestimentare de primăvară (The Dunham Line È™i Caribbean Rhapsody).

--- 

În 1957 se È™tie că artista s-a retras din activitate timp de un an, È™i s-a izolat la Kyoto, în Japonia. În acest an a scris o serie de lucrări autobiografice despre anii ei de tinereÈ›e; acestea sunt (în ordine cronologică): A Touch of Innocence: Memoirs of Childhood (publicat în 1959); Island Possessed (despre experienÈ›a acumulată în Haiti, 1969) È™i Kasamance: A Fantasy (un roman de ficÈ›iune bazat pe experienÈ›ele ei din Africa, 1974). 

De-a lungul anilor, coregrafa a publicat în paralel o serie de articole despre munca ei de cercetare în antropologie, sub pseudonimul Kaye Dunn.

--- 

--- 

Turneele internaÈ›ionale s-au încheiat la Viena în 1960.

--- 

Ultimul spectacol regizat de Katherine Dunham pe Broadway a fost Bamboche! (având ca invitat special dansatori È™i percuÈ›ioniÈ™ti de la Royal Troupe of Morocco), în 1962.

--- 

În 1963, Katherine Dunham a fost invitată de New York Metropolitan Opera să realizeze coregrafia pentru o nouă producÈ›ie Aida (devenind al doilea coregraf de culoare angajat într-o piesă la The Met, după implicarea lui Hemsley Winfield pe The Emperor Jones în 1933). 

--- 

În 1964, coregrafa se stabileÈ™te în East St. Louis/Illinois È™i începe colaborarea cu Southern Illinois University.

--- 

În 1965, preÈ™edintele Lyndon Johnson a numit-o Ambasador cultural 

(technical cultural adviser) È™i a trimis-o în misiune în statul african Senegal. Katherine Dunham a ajutat la pregătirile pentru ediÈ›ia pilot a festivalului Pan-African World Festival of Negro Arts (Dakar, 1966) È™i a pregătit trupa naÈ›ională de balet din Senegal pentru acest eveniment deosebit. Coregrafa È™i-a cumpărat casă acolo È™i s-a întors de câteva ori de-a lungul anilor, pentru a descoperi muzicieni È™i dansatori talentaÈ›i pe care să-i angajeze în trupa ei.

--- 

Katherine Dunham s-a pensionat oficial după o ultimă prezență pe scena de la The Apollo Theater din Harlem, New York; coregrafa rămâne însă activă în mod neoficial până la finalul secolului.

--- 

The Apollo Theater

http://czb.ro/articol/6920/

--- 

--- 

În 1967, Katherine Dunham a deschis È™coala The Performing Arts Training Center (PATC) din East St. Louis, iar ulterior, a înfiinÈ›at The Katherine Dunham Centers for Arts and Humanities din East St. Louis pentru a conserva toate instrumentele È™i obiectele africane din colecÈ›ia ei personală. 

---  

The Institute for the Study of Social Change a publicat o lucrare biografică a artistei (o ediție limitată de 130 de exemplare), intitulată Kaiso! Katherine Dunham (1978).

--- 

În 1978, postul independent de televiziune PBS produce documentarul biografic, Divine Drumbeats: Katherine Dunham and Her People, iar în 1987-8, corgraful de culoare Alvin Ailey (director la American Dance Theater) pune în scenă piesa The Magic of Katherine Dunham la renumita sală de spectacole Carnegie Hall.

--- 

--- 

Byte. Greva foamei pentru Haiti

La 83 de ani (în 1992), Katherine Dunham a È›inut greva foamei timp de 47 de zile împotriva legilor de repatriere obligatorie a imigranÈ›ilor din Haiti, care intră clandestin în SUA prin statul Florida.

--- 

--- 

Ediția din August 2000 a revistei Dance a dedicat articolul lunii, One-Woman Revolution, coregrafei Katherine Dunham.

--- 

Artista a decedat în somn, la vârsta de 96 de ani, în 21.MAI.2006.

--- 

--- 

Primind titlul Doctor Honoris Causa de la mai multe Universități din SUA, Katherine Dunham a primit deasemenea multe premii È™i medalii de onoare de-a lungul carierei; câteva dintre ele sunt:

  • National Dance Association Heritage Award (1971)
  • Albert Schweitzer Music Award (1979)
  • Samuel H. Scripps American Dance Festival Award (1987)
  • Kennedy Center Honors (1983)
  • American Anthropological Association Distinguished Service Award (1986)
  • National Medal of Arts (1989)
  • Outstanding Leadership in Dance Research (2005)

--- 

Autor: RiCo

--- 



Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

Milan Rakić (Exit Fest, Revolution Festival)
Milan Rakić (Exit Fest, Revolution...
Publicat in: 08.10.2016, Ora: 06:09AM
Graham Robinson (UK)
Graham Robinson (UK) ...
Publicat in: 20.08.2016, Ora: 12:29PM
Crossover (Miskolc, HU)
Crossover (Miskolc, HU)...
Publicat in: 18.07.2016, Ora: 06:24AM
Nest of Plagues (Budapest, HU)
Nest of Plagues (Budapest, HU)...
Publicat in: 30.06.2016, Ora: 06:31AM
Eufobia (Bulgaria)
Eufobia (Bulgaria)...
Publicat in: 19.05.2016, Ora: 06:39AM
Frecvențele muzicale
Frecvențele muzicale...
Publicat in: 10.06.2015, Ora: 18:12PM
Sol Hurok
Sol Hurok...
Publicat in: 16.08.2014, Ora: 07:22AM
Katherine Dunham. Cenzura financiară
Katherine Dunham. Cenzura financiarÄÆ...
Publicat in: 06.08.2014, Ora: 06:04AM
Katherine Dunham. Rasismul din SUA
Katherine Dunham. Rasismul din SUA...
Publicat in: 23.07.2014, Ora: 06:00AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2025 • Revista De Muzica Online