Peter Gabriel. So Back to Front Tour. 8.MAI.2014
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 1
Vizualizari: 1341
Etichete: Biko, Crina Mardare, Digging In The Dirt, In Your Eyes, Jennie Abrahamson, Linnea Olsson, New Blood, Peter Gabriel, Red Rain, Shock The Monkey, So, So Back To Front Tour, Solsbury Hill, This Is The Picture, Universal Music, We Do As Were Told
Peter Gabriel
So Back to Front Tour
București, Romexpo
8.MAI.2014
Spectacol: !!!!.
Organizare: !!!.
Nu am mai fost de mult la un concert cu un artist de această talie; nu am mai fost de mult la concertul unui artist unde să cunosc aproape toate piesele din repertoriu.
Peter Gabriel a însemnat ceva pentru cei care au fost studenÈ›i la finalul anilor '80 È™i începutul anilor '90 (deoarece artistul È™i-a atins apogeul comercial în perioada lansării albumelor So - 1986 È™i Us - 1992). Astfel, mă aÈ™teptam să văd mai multe persoane de vârstă a doua în sală. Dintre artiÈ™tii români pe care i-am văzut la concert, amintesc de MiÈ™u Cernea, Crina Mardare, solistul de la Cargo È™i Pipaiu.
---
---
Dacă ne-am obiÈ™nuit să auzim vedetele anglo-saxone pronunÈ›ând: Buney zeewa, Buney seh-ahra sau Mul-tzu-mezk în cele două ore de contact cu publicul român, Peter Gabriel a urcat pe scenă cu o foaie în mână È™i a început să citească un întreg discurs în limba română despre cum a fost ales repertoriul pieselor din această seară… După ce a prezentat duetul feminin din deschidere (Jennie Abrahamson È™i Linnea Olsson), È™i-a cerut scuze că ne distruge limba È™i a trecut pe engleză, cu menÈ›iunea că a pregătit subtitluri pentru prezentare. Și într-adevăr, traducerea liberă a ceea ce avea de spus a fost proiectată pe ecran.
Gestul a fost deosebit. Peter Gabriel este un om multilateral, pasionat de lumea în care trăim.
---
Concertul a fost servit ca o cină, în trei feluri: 1. partea acustică, cu luminile aprinse, ca la o repetiÈ›ie a formaÈ›iei; 2. partea electronică, experimentală, cu spectacol de umbre È™i lumini albe; 3. întregul tracklist al albumului So, în ordinea în care artistul È™i-ar fi dorit să pună piesele de la început (pretextul acestui turneu a fost aniversarea lansării albumului È™i a turneului de promovare susÈ›inut acum 25 de ani pentru So, 1987).
---
So Back to Front Tour a început în 2012-2013 È™i norocul nostru a fost prelungirea turneului în Europa în 2014.
www.genesis-news.com/c-Peter-Gabriel-Back-To-Front-So-Anniversary-Tour.html
---
Mă gândesc că partea acustică a promovat material de pe cel mai recent album de muzică originală a artistului, New Blood (2011), dar aici am putut să savurez È™i piese mai vechi, precum Shock the Monkey sau Solsbury Hill, pe care altfel nu aÈ™ fi avut ocazia să le aud interpretate acustic.
---
---
Din partea a doua de piese am filmat Digging In The Dirt (Us, 1992), o piesă pe care nu o mai ascultasem de foarte mulÈ›i ani. Pe unele piese închideam ochii È™i călătoream înapoi în timp, la amintirile vremurilor în care ascultam pentru prima dată aceste piese…
---
---
Partea a treia de piese (motivul principal pentru care mulÈ›i dintre cei aflaÈ›i în sală au venit la acest concert: audierea LIVE a albumului So, cu echipa originală de instrumentiÈ™ti, din 1986) a început cu Red Rain È™i un joc spectaculos de lumini proiecÈ›ii video.
---
---
Au fost poate două sau trei piese care nu au fost îmbunătățite în vreun fel (audio-video), sau ale căror interpretare în concert nu a adus niciun fel de plus, comparat cu audierea CD-ului acasă. Un astfel de exemplu ar fi That Voice Again.
---
Am fost contrariat de faptul că nu am apreciat Big Time de la Peter Gabriel. Mi se părea ciudat să recite aceleaÈ™i versuri de aici …la 64 de ani. Aceasta a fost cea mai viu colorată piesă din spectacol (din punct de vedere al luminilor È™i al secvenÈ›elor video), dar nu i se mai potrivea artistului… È™i mă gândeam ce fain ar fi fost dacă aÈ™ fi avut ocazia să-l văd în 1987.
---
M-a È™ocat dealtfel È™i modul de orchestrare a ultimelor două piese de pe So, care până în acest moment nu mi-au plăcut vreodată. BaÈ™ii puternici È™i actualizarea fină, ca sound, a melodiilor le-a făcut două dintre cele mai interesante piese din acest spectacol. Este vorba desigur de We Do As We're Told È™i This Is The Picture. Din punctul meu de vedere, albumul se termina aici. In Your Eyes nu fusese însă cântată, iar aceasta a fost ultimul cântec din spectacol ...È™i căutând acum pe Wikipedia, am descoperit că pe versiunea re-masterizată a albumului, ordinea pieselor a fost modificată precum È™i-ar fi dorit artistul să fie de la început.
---
---
Au fost momente È™ocante, precum descoperirea persoanei care dă viață timbrului de bariton din In Your Eyes. MulÈ›i ani de zile am crezut, foarte sincer, că aici ar fi fost vorba de un efect de butoane produs de un mixer în studio.
---
Peter Gabriel a fost îmbrăcat simplu, auster, în geacă de vânător cu glugă. Spectacolul a avut o coregrafie simplă, cu efecte de lumini montate pe macarale mobile È™i filmări video nepretenÈ›ioase (marea parte fiind realizată în direct de o cameră cu telecomandă care nu putea fi observată pe scenă), fără alte artificii (ca în filmările pe care le văzusem de la Atena sau Milano). La etatea artistului, miÈ™carea scenică a fost deasemenea minimalistă, cu repausuri la pian, momente de paÈ™i pe loc ale tuturor muzicienilor aÈ™ezaÈ›i în linie, È™i filmarea artistului întins pe spate pe podea în timpul interpretării Mercy Street (filmare în care se vedeau cercurile desenate pe podea, special pentru acest concert).
---
Spectacolul s-a încheiat cu trei bis-uri integrate în program. Aici am ascultat Biko pentru prima dată după vreo 20 de ani (compoziÈ›ie cu dedicaÈ›ie anti-Apartheid, din 1980, preluată cu succes È™i de Simple Minds), pe care am descoperit-o prima dată pe albumul antologic editat pentru piaÈ›a din Rusia, Greenpeace, care a ajuns să fie distribuită È™i la noi, după 1990.
---
La final, cercul de lumini suspendat deasupra scenei a coborât în jurul artistului, iar când s-a ridicat, a expus o structură elicoidală care m-a dus cu gândul la ADN, la evoluÈ›ie, la simbolul universal folosit pentru energie de-a lungul mileniilor de către toate civilizaÈ›iile pământeneÈ™ti.
---
Peter Gabriel este un exemplu de artist pozitiv, care È™i-a dedicat o parte importantă din viaÈ›a artistică pentru promovarea naturii È™i a acÈ›iunilor umanitare. Multe din piesele prezentate în concert poartă mesaje pozitive, de reciprocitate, de respect față de semenii noÈ™tri, de salvare a pământului, de luptă împotriva sistemului… dar mesajul este transmis foarte subtil È™i este observat poate de un grup mic de oameni.
---
---
Trebuie menÈ›ionată echipa de tehnicieni angajată în turneu pentru coordonarea macaralelor, dar È™i cei care nu puteau fi observaÈ›i, cocoÈ›aÈ›i la înâlÈ›ime, care reglau unghiurile È™i schimbau nuanÈ›ele de culori de pe marginea scenei. Fără implicarea lor, spectacolul de lumini nu ar fi avut acelaÈ™i impact.
---
Concertul ar fi fost È™i mai memorabil dacă nu aÈ™ fi stat prea aproape de Crina Mardare (Sfinx), care o bună parte din concert a vorbit cu un prieten bun. Nu aÈ™ fi avut nicio treabă cu asta, dacă nu se întâmpla ca vedeta străină să aibă È™i piese lente, sau instrumentate minimalistic, unde versurile sunt cheia cântecului, precum este compoziÈ›ia Don't Give Up. Pe aceasta am închis ochii, eram teleportat în toamna anului 1987… dar călătoria în timp a fost întreruptă brusc de o voce rostită, de altă, care nu avea ce căuta în piesă. Când m-am întors, am zărit-o pe vedeta autohtonă, care mie mi se pare că nu a plătit bilet să se afle acolo, deoarece dacă vii la spectacolul unui astfel de artist, care nu a mai fost niciodată în È›ară, nu cred că mergi să stai în zona cu scaunele cele mai scumpe să te foloseÈ™ti de cele două ore pentru conversaÈ›ii despre istoria concertelor la care ai fost în ultimii zece ani… oricum, fază È™i mai nasoală a fost pe altă piesă liniÈ™tită È™i È™optită, Mercy Street, într-un moment foarte sensibil al piesei, când se auzea zarva ce venea de la pâlcurile de zeci de tineri adunaÈ›i la un suc È™i o bere în holul sălii de spectacol, care la Romexpo nu are niciun fel de perete despărÈ›itor de zona scaunelor din faÈ›a scenei. Aceste întâmplări m-au teleportat înapoi în realitatea prezentului, È™i mi-au adus aminte că mă aflu în Europa de est…
---
LocaÈ›ia a fost prost aleasă pentru acest gen de eveniment. Acustica a avut de suferit în primul rând din cauza spaÈ›iului. Evit să merg la BucureÈ™ti pentru concerte, din cauza lipsei de mijloace de transport È™i de o comunicare mai rapidă între oraÈ™ele mari din È›ara noastră, astfel că nu pot să dau exemple concrete de soluÈ›ii, dar È™tiu că BucureÈ™tiul are o ofertă mult mai largă de astfel de săli care pot găzdui astfel de spectacole.
---
Nu vreau să intru în probleme minore de organizare, cum ar fi distribuÈ›ia greÈ™ită a culorii de brățări, motiv pentru care m-am discutat în contradictoriu cu un om de ordine, care a cedat până la urmă È™i m-a lăsat să ajung la locul meu, după ce s-a uitat foarte urât la mine.
---
La taraba cu CD-uri, nu exista versiunea nouă a albumului, colecÈ›ia de 3 CD-uri care se promovează alături de acest turneu, pentru care So a fost re-masterizat. Vânzătorii Universal Music nu aveau habar ce căutam. Se promovau doar ANUMITE albume de studio ale artistului pe care le aveau în stoc (dar niciunul dintre primele 4 (!), nici Us din 1992… Oferta Universal Music la concertul artistului m-a lăsat cu impresia că nu s-au pregătit în niciun fel pentru acest eveniment (primul È™i probabil singurul concert al artistului în România). Nu am vrut să mai deranjez cu întrebările: era clar că nu vindeau viniluri; sentimentul că trăim în Europa de est mă copleÈ™eÈ™te uneori.
---
Autor: RiCo
---
Formația de instrumentiști este aceeași cu care s-a făcut turneul So din 1987:
- Peter Gabriel: Vocals, Keyboards
- Tony Levin: Bass
- David Rhodes: Guitars
- David Sancious: Keyboards
- Manu Katché: Drums
Cu:
- Jennie Abrahamson: Vocals / Background Vocals
- Linnea Olsson: Background Vocals
Articole relative:
Publicat in: 26.12.2016, Ora: 06:14AM
Publicat in: 22.07.2016, Ora: 06:29AM
Publicat in: 19.07.2016, Ora: 12:49PM
Publicat in: 15.07.2016, Ora: 13:24PM
Publicat in: 14.07.2016, Ora: 14:19PM
Publicat in: 04.04.2020, Ora: 06:05AM
Publicat in: 03.04.2020, Ora: 06:16AM
Publicat in: 24.03.2020, Ora: 06:13AM
Publicat in: 21.03.2020, Ora: 06:55AM
Publicat in: 14.03.2020, Ora: 07:10AM
COMENTARII:
11.05.2014, 19:41PM, scris de Andrei
Sincer, nu inteleg de ce te-ai chinuit sa filmezi atatea piese cap-coada, cand nu se vede aproape nimic si se aude prost. Inteleg ca ai un site si ai nevoie de material, dar vreo 5 minute pentru tot concertul ajungea. Macar pare ca ai filmat de la nivelul umarului si n-ai fost unul din cretinii enervanti care stau tot concertul cu camera/telefonul in mana ridicata si blocheaza toata vederea pt cei din spate.