Vaudeville/Vodevile (SUA, 1880-1930)
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 1591
Etichete: Alexander Pentages, Benjamin Franklin Keith, Edward F. Albee, Martin Beck, Sargents Great Vaudeville Company Of Louisville, The American Vaudeville Museum, The Gong Show, The Palace Theater, Tony Pastor, United Bookings Office, Variety Show, Vaudeville, Vodevile, Voix De Ville

Vaudeville (scris româneÈ™te, Vodevile) a fost o formă extrem de populară de divertisment în Statele Unite È™i Canada, care a dăinuit jumătate de secol (din 1880 până la răspândirea cinematografelor în 1930).
---
Prezentat pe scene de teatru, patronii (totodată regizorii) acestor spectacole adunau o gamă largă de genuri de divertisment în program. SchiÈ›ele erau susÈ›inute de muzicieni de muzică populară (în sensul american, Pop, al cuvântului) È™i clasică, soliÈ™ti vocali, dansatori, actori, comedianÈ›i, animale dresate (în special câini È™i ponei), magicieni, acrobaÈ›i, jongleuri, atleÈ›i sau vedete ale momentului din diverse domenii culturale, dar se puteau pune în scenă È™i scenete muzicale, piese scurte de teatru sau secvenÈ›e populare din piese de succes la public, melodii ilustrate (primele videoclipuri) È™i primele proiecÈ›ii cinematografice (care durau 1-2 minute).
---
---
Programul era o varză, prin care se încerca să se mulÈ›umească toate gusturile posibile (ca emisiunea Românii au talent sau America's Got Talent din anii 2010: emisiuni care se inspiră puternic din Gong Show, difuzat în anii 1970 în SUA).
---
Vaudeville s-a dezvoltat din genurile de divertisment dezvoltate până în acel moment pe noul continent (concertul de bar, trupele de trubaduri, circul È™i prezentarea unor persoane cu malformaÈ›ii genetice: freak shows, muzee itinerante: dime museums, burlesque-ul literar È™i turneele itinerante ale liceelor… toate în perioada anilor 1830 - 1880).
---
Acest gen de divertisment nu se regăseÈ™te în alte părÈ›i ale lumii. Aceasta este fundaÈ›ia pe care s-a clădit ulterior industria divertismentului în Statele Unite (the heart of American show business).
---
---
Originea cuvântului vine din limba franceză (Voix de ville: vocea oraÈ™ului sau Vaux de vire: cântecele compuse de Olivier Basselin în secolul XIV, care satirizează situaÈ›ia socială.
---
Există o trupă de divertisment înfiinÈ›ată în 1871 la Louisville, Kentucky (parte din fostele teritorii franceze, Louisiana Purchase, cumpărate de la Napoleon în 1803), care se numeÈ™te Sargent's Great Vaudeville Company of Louisville, Kentucky. Aceasta este prima dată când se foloseÈ™te termenul Vaudeville în SUA.
---
La începutul anilor 1800, în SUA È™i în Europa, distracÈ›ia oamenilor de rând era să meargă să vadă o piesă de teatru sau un circ cu animale dresate. Cu timpul, se diversifică formele de divertisment.
---
---
Programul amplu de divertisment prezentat pe scene de teatru sau în corturi de circ în stil Vaudeville se practica începând din anii 1830, însă termenul este asociat cu această formă de spectacol în anii 1880, în era progresivă în care se încerca să se găsească un mijloc de divertisment potrivit pentru pătura mijlocie, care se află în dezvoltare - iar termenul cu sonoritate franceză apelează la dorinÈ›a unor gusturi mai sofisticate, cu fiÈ›e, ale celor din clasa mijlocie. Termenul englezesc folosit înainte, care caracterizează acelaÈ™i tip de spectacol este Variety Show. De aici vine numele celei mai respectate revistă de critică culturală a vremii, Variety.
---
DiferenÈ›a dintre Variety È™i Vaudeville este că Variety se organiza seară de seară în aceeaÈ™i locaÈ›ie, È›inta fiind omul burlac, scopul fiind de a mări câÈ™tigurile barului prin vânzarea băuturii È™i promovarea prostituÈ›iei, iar Vaudeville este trecerea divertismentului la următorul nivel, È›inta fiind familiile din clasa mijlocie, prin vânzarea biletelor la săli de spectacol. Evenimentele sunt organizate pe un traseu de date consecutive sub formă de turneu, pentru a spori renumele patronului de spectacol È™i popularitatea anumitor artiÈ™ti pe o zonă geografică mai mare.
---
---
Există trei persoane asociate cu promovarea spectacolului Vaudeville:
Primul spectacol Vaudeville este considerat cel organizat de Tony Pastor (care È™i-a câÈ™tigat experienÈ›a ca maestru de ceremonii la circ) la Fourteenth Street Theater din New York City în 24.OCT.1881. El a interzis vânzarea de băuturi alcoolice în teatru, a eliminat elementele vulgare din schiÈ›e È™i a organizat tombole la fiecare spectacol, oferind cărbune È™i È™uncă ca premii. Experimentul lui Tony Pastor a avut succes, iar la scurt timp, noi organizatori s-au luat după el.
Benjamin Franklin Keith (un circar de profesie) È™i Edward F. Albee (un vânzător de bilete pentru circul lui P.T.Barnum) s-au asociat la Boston/Massachusetts pentru a administra sala de spectacole de la Bijou Theatre. Având succes în afacerea spectacolelor, E.F. Albee s-a mutat la New York City È™i a înfiinÈ›at agenÈ›ia de impresariat United Bookings Office în 1900, iar E.F. Albee a rămas la Boston È™i a pus la punct o reÈ›ea întreagă de teatre pentru Vaudeville în SUA È™i Canada. Colaborând în continuare, B.F. Keith È™i E.F. Albee au dezvoltat ideea de turnee pentru spectacole È™i artiÈ™ti la începutul secolului trecut.
Alți impresari și organizatori de succes, care le-au imitat rețetele sunt: Martin Beck și Alexander Pentages.
---
Vaudeville a ajutat la dezvoltarea stratificării industriei. Industria divertismentului din SUA a categorisit din acele vremuri nivelul de succes al unui spectacol sau artist în trei categorii: small time, medium time È™i big time, iar cota este o ecuaÈ›ie care È›ine cont de numărul de plătitori de bilete È™i numărul de spectacole susÈ›inute de un artist într-o anumită perioadă de timp.
---
---
Declinul Vaudeville a debutat odată cu apariÈ›ia cinematografiei, scurtmetrajele câÈ™tigând propriul public - È™i cu timpul, propriile săli (de vaudeville, sau de teatru) transformate în săli de cinema. Fenomenul cinematografic cunoaÈ™te o creÈ™tere importantă în anii 1910, când biletele se ieftinesc în SUA.
---
---
Unii artiÈ™ti de vaudeville (Abott and Costello, Jack Benny, Milton Berle, James Cagney, Judy Garland, Cary Grant, Bob Hope, Ethel Merman, Sammy Davis Jr., Will Rogers, Red Skeleton, The Three Stooges) au norocul să se folosească de platforma de divertisment pentru lansarea ulterioară în cinematografie. AlÈ›ii devin vedete pe Braodway, la radio sau în televiziune. Spectacolele vodeviliene devin demodate după momentul lansării lungmetrajelor cu sonor (1926). SfârÈ™itul fenomenului Vaudeville este grăbit odată cu acceptul multor artiÈ™ti de a permite filmarea spectacolelor pe scenă. Astfel, pentru suma de 5 cenÈ›i/bilet, sălile de cinema dădeau în reluare aceleaÈ™i spectacole de Vaudeville, cu artiÈ™tii cei mai apreciaÈ›i ai vremii. AlÈ›i artiÈ™ti, mai slab cotaÈ›i, nu puteau să ceară mai mult pentru spectacolele lor; afacerea devenind nerentabilă în mai puÈ›in de 4 ani. Procesul este grăbit deasemenea de apariÈ›ia aparatelor de radio la preÈ›uri accesibile tuturor la finalul deceniului, iar criza economică din 1929 (The Stock Market Crash, Black Tuesday: 29.OCT.1929) a pecetluit definitiv soarta spectacolelor Vaudeville.
Data oficială pe care specialiÈ™tii o amintesc ca fiind momentul în care Vaudeville devine un fenomen al trecutului este 16.NOV.1932, ziua în care cea mai importantă scenă de spectacole a genului, The Palace Theater din New York City, trece la prezentarea exclusivă a lungmetrajelor.
---
The Texaco Star Theater (1948-1956, cu Milton Berle)
---
Televiziunea preia cel mai bine fenomenul, transformându-l în emisiuni de divertisment, difuzate seara pe plan naÈ›ional. Una dintre cele mai populare emisiuni de gen a fost The Ed Sullivan Show (duminica la CBS-TV, între 1948 È™i 1971). Milton Berle, Johnny Carson, David Letterman, Jay Leno, Conan O'Brien È™i Jimmy Fallon au prezentat emisiuni de divertisment în SUA care respectă aceeaÈ™i reÈ›etă până în prezent. The Gong Show (anii '70) reînvie cel mai bine spiritul Vaudeville, fiind imitat ulterior de Star Search (în anii '80), American Idol (difuzat prima dată în 2002) È™i America's Got Talent (care debutează în 2006).
---
The Gong Show (1977)
---
The American Vaudeville Museum se află la The University of Arizona.
Cea mai diversă colecție de efecte și scene construite pentru Vaudeville este prezentată la Elgin and Winter Garden Theater din Toronto/Ontario, Canada.
The Benjamin Franklin Keith and Edward F. Albee Collection aflată la The University of Iowa prezintă o colecÈ›ie de jurnale È™i caiete ale organizatorilor, care îÈ™i notau impresiile personale seară de seară È™i dădeau note formaÈ›iilor de actori È™i cântăreÈ›i care urcau pe scenele lor.
---
Autor: RiCo
---
Byte. În DicÈ›ionar de Jazz, de Adrian AndrieÈ™, Vodevile Show este definit ca un echivalent pentru Minstrel Show. În condiÈ›iile în care placa de vinil, ba chiar cilindrul de ceară, nu fuseseră încă inventate, marele public avea acces la muzica populară a vremii prin aceste spectacole itinerante, Vodevile Show promovând muzicieni È™i artiÈ™ti de culoare, iar Minstrel Show fiind spectacole dedicate exclusiv populaÈ›iei albe.
---
Articole relative:
Publicat in: 28.04.2014, Ora: 06:05AM
Publicat in: 03.03.2014, Ora: 06:22AM
Publicat in: 29.01.2013, Ora: 08:44AM
Publicat in: 09.04.2014, Ora: 06:47AM
Publicat in: 05.04.2014, Ora: 06:40AM
Publicat in: 17.03.2014, Ora: 06:29AM
Publicat in: 18.02.2014, Ora: 09:50AM
Niciun comentariu!