• czb.ro
Zoom. Genuri Muzicale

Coon Songs

Publicat in: 31.01.2014, 16:11PM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 1131
Etichete: All Coons Look Alike To Me, America Rasista, Coon, Coon Coon Coon, Coon Songs, Ernest Hogan, Every Race Has A Flag But The Coon, Heelan & Helf, Negro, Ragtime Jazz, Spencer & Ossman, Whig Party
Coon Songs

Cântecele Coon (songs) au reprezentat un gen popular de muzică în Statele Unite, care au acoperit patru decenii de succes, între 1880 È™i 1920. Linia melodică este formată de regulă din ritmuri ragtime jazz. Fiind interpretată exclusiv de soliÈ™ti de culoare, America rasistă (un capitol lung al istoriei care nu este scos suficient în evidență în È™coli) a început să se folosească de gen pentru a-È™i bate joc de fosta populaÈ›ie de sclavi.

--- 

Coon este un termen arhaic peiorativ - un argou de acum 100 de ani folosit pentru a reprezenta cetățenii de culoare din Statele Unite. Dacă în zilele noastre este perfect admisibil ca un negru din Statele Unite să îÈ™i zică Negro (în timp ce un alb nu are voie să folosească acest termen), situaÈ›ia era similară È™i acum 100 de ani (diferenÈ›a fiind că albii le spuneau Coon la conaÈ›ionalii de culoare, în mod peiorativ, în față). 

--- 

Astfel, la fel cum în muzica Rap din secolul 20 artiÈ™tii de culoare folosesc în mod uzual cuvintele Ho È™i Nigger, la fel era situaÈ›ia acum 100 de ani în muzica Coon, compusă È™i interpretată de artiÈ™tii de culoare din Statele Unite. DiferenÈ›a este însă că Eminem nu îÈ™i permite să rimeze versuri cu Nigger, în timp ce la începutul secolului trecut, au apărut sute de artiÈ™ti albi care se vopseau cu ceară neagră pe față (Blackface) È™i cântau piesele Coon pentru a capitaliza asupra fenomenului È™i pentru a distra publicul alb în sălile de spectacol unde artiÈ™tii de culoare nu aveau voie să susÈ›ină spectacole sau concerte.

--- 



--- 

Pentru a înÈ›elege fenomenul, ar fi ca È™i cum rromii ar numi manelele Èšigane È™i ar cânta despre ei ca fiind Èšigani. La noi însă, percepÈ›ia publicului în general nu acceptă autoironia ca formă de divertisment, iar populaÈ›ia albă încearcă să imite orice este la modă cu patos în ani de criză economică, socială È™i politică, pentru a capitaliza asupra fenomenului promovat de mass media centralizată din capitala aflată în sudul extrem al țării.

--- 



--- 

Termenul Coon vine de la partidul Whig Party, din anii 1830. Whig Party folosea ratonul (Racoon) drept mascotă. Acest partid era cel mai tolerant proving populaÈ›ia de culoare din SUA - È™i probabil de aici vine asocierea ulterioară a cuvântului atunci când este vorba de negrii.

--- 

ArtiÈ™tii de culoare se autoironizau prin muzică, folosind termenul uzual al vremii pentru populaÈ›ia de culoare, Coon, iar versurile aveau un mesaj puternic social, care descria modul de viață, mentalitățile È™i sărăcia păturii sociale formată de doar câteva decenii din foÈ™tii sclavi ai statelor din sud. 

--- 

Primele piese Coon au fost editate în 1880 (la vremea respectivă muzica este comercializtă sub forma de partituri cu versuri (foi cu note muzicale); înainte de televizor, radio sau gramofon, seara, familiile celor din pătura mijlocie se adunau în jurul pianului).

--- 

Piesele simpluÈ›e (unele chiar È™i cu limbaj vulgar), care veneau ca variantă modernă la muzica clasică, simfonică È™i de cameră - sau cântece de leagăn dezvoltate din marÈ™uri de război, au prins la clasa mijlocie, care se află în creÈ™tere (cel puÈ›in în SUA) în anii lipsiÈ›i de războaie È™i crize economice, din 1890.

--- 

Se apreciază că s-au publicat peste 600 de astfel de compoziÈ›ii în anii 1890 (mai mult de una pe săptămână), iar pentru că lumea se distra copios de versuri, numeroÈ™i compozitori au înlocuit textele mai multor piese tradiÈ›ionale, cu versuri adaptate în stil Coon

--- 

Compozitorii de pe Tin Pan Alley au început să compună piese Coon; compozitori respectaÈ›i, precum Irving Berlin au compus deasemenea astfel de melodii pentru a câÈ™tiga mai mulÈ›i bani, dar È™i un asistent apropiat al compozitorului John Philip Sousa se ocupa de astfel de compoziÈ›ii pentru repertoriul orchestrei. Se ajunsese la punctul unde mai mulÈ›i compozitori albi decât cei de culoare au îmbrățiÈ™at fenomenul muzical.

--- 

Piesele cele mai de succes ale genului rămân:

  • Every Race Has a Flag but the Coon (Heelan & Helf, 1900)
  • Coon Coon Coon (Spencer & Ossman, 1901)
  • All Coons Look Alike To Me (Ernest Hogan, 1896)

--- 



--- 

Desigur, la începutul anilor 1900, a început o miÈ™care culturală anti-Coon, promovată de personalități È™i intelectuali de culoare, iar numărul pieselor de acest gen au scăzut dramatic după 1910.

--- 

Byte. În 13.AUG.1920 instituÈ›ia The Universal Negro Improvement and African Communities League a creat un steag roÈ™u, negru È™i verde, ca răspuns la piesa rasistă Every Race Has a Flag but the Coon (1900).

http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Negro_Improvement_Association

--- 

DeÈ™i în Coon se cântă în general despre sărăcie, prostie, violență, ignoranță, alcoolism È™i promiscuitate, genul a contribuit la toleranÈ›a È™i asimilarea ritmurilor africane la nivel de industrie în SUA. La trecerea dintre secole, Ragtime a devenit astfel un gen extrem de popular în rândul albilor tineri, iar argoul folosit aici va influenÈ›a vocabularul folosit în genul Blues.

--- 

Genul Coon a fost introdus în producÈ›ii de teatru - traversând astfel Atlanticul. În SUA, Coon este folosit în piesele Vaudeville, fiind interpretat de glasuri puternice (the coon shouters), precum Artie Hall, Sophie Tucker, May Irwin sau Julia Gerity. În Anglia însă, genul muzical este asimilat È™i înÈ›eles altfel, deoarece populaÈ›ia de aici este încă predominant albă. Eroii genului la englezi sunt: Eugene Stratton, G.H. Elliott È™i G. H. Chirgwin.

--- 

Byte. Din punct de vedere al sociologilor, apariÈ›ia È™i promovarea genului este explicat prin mecanismele de educare politică ale vremii. PopulaÈ›ia de culoare este integrată în normele societății prin segregare culturală È™i subordonare economică la nivel de mase. Textele cântecelor prezintă stereotipul omului de culoare din SUA ca fiind o ființă periculoasă, care amenință ordinea socială din SUA, È™i care trebuie disciplinată È™i controlată cu orice preÈ›.

--- 

Ironia sorÈ›ii este că artistul de culoare se foloseÈ™te de supapa de libertate pentru posibilitatea de promovare artistică È™i de venit suplimentar, È™i generează un val de ritmuri muzicale cu impact pe termen lung, care va influenÈ›a mersul lucrurilor în industria muzicală a secolului 20. Fiind vorba de singura È›ară din lume care câÈ™tigă două războaie mondiale - fără a suferi pagube interne, impactul acestor ritmuri, care vor evolua în genuri È™i subgenuri noi muzicale (fie că e vorba de rock, soul, disco sau rap) vor face ocolul lumii.

--- 

Autor: RiCo


Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

Skiffle
Skiffle...
Publicat in: 04.02.2015, Ora: 06:28AM
Work Songs
Work Songs...
Publicat in: 31.03.2014, Ora: 06:58AM
Spirituals / Negro spirituals (1740-1927)
Spirituals / Negro spirituals (1740-19...
Publicat in: 24.03.2014, Ora: 06:45AM
Ballad Opera (1728-1750)
Ballad Opera (1728-1750)...
Publicat in: 14.03.2014, Ora: 15:16PM
Hokum
Hokum...
Publicat in: 17.02.2014, Ora: 06:34AM
DANS. The Turkey Trot (1900 - 1914)
DANS. The Turkey Trot (1900 - 1914)...
Publicat in: 07.05.2014, Ora: 06:29AM
DANS. Texas Tommy
DANS. Texas Tommy...
Publicat in: 03.05.2014, Ora: 06:17AM
Sophie Tucker (The Last of the Red Hot Mamas, 1884 - 1966)
Sophie Tucker (The Last of the Red Hot...
Publicat in: 21.02.2014, Ora: 06:05AM
African-Americans in Europe
African-Americans in Europe...
Publicat in: 18.02.2014, Ora: 09:50AM
2011.FEB.20.B. Studio Martin. Rosario. Internullo. Negro
2011.FEB.20.B. Studio Martin. Rosario....
Publicat in: 18.02.2011, Ora: 13:20PM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2024 • Revista De Muzica Online