Urma. Teatrul National Roman Cluj-Napoca. 3.DEC.2013
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 1856
Etichete: Buy Me With A Coffee, Diesel Events, Jimmy Cserkesz, Lost End Found, Mircea Buteanu, Opera Nationala Romana Cluj, Teatrul National Roman Cluj, Terminus, Terminus Unplugged, What Are Friends For

Urma
Concert de lansare Lost End Found
!!!!!
Teatrul NaÈ›ional Român Cluj-Napoca
3.DEC.2013
---
Cu toate că evenimentul a fost promovat la un nivel de Ștefan Bănică sau Tudor Gheorghe pentru Cluj (aceste concerte beneficiază mereu de kilometri pătraÈ›i de bannere în locurile cele mai intens circulate È™i ziduri tapetate cu afiÈ™e în întreg oraÈ™ul), concertul a început anevoios. Nesincronizarea dintre introducerea video È™i urcarea bateristului pe scenă ca să dea tonul primelor ritmuri a durat aproape două minute.
---
---
Înainte de a începe spectacolul, am fost surprins să văd în sală un clujean implicat politic care are un post de conducere È™i de decizie la o instituÈ›ie mass media locală. Surprinderea mea nu a durat mult însă, acesta venind doar să se asigure că angajatul lui montează camera undeva prin rândul trei - È™i că într-adevăr o formaÈ›ie rock, din al doilea val de trupe autohtone (după 1990) va cânta pe scena Operei Române din Cluj - după care s-a ridicat È™i a plecat.
Mai avem încă ceva etape de parcurs până să se schimbe mentalitățile privind deschiderea publicului - mutat de la sat la oraÈ™ - spre muzica urbană în România.
---
S-a cântat impecabil.
În acest sens Urma poate să fie un exemplu pozitiv pentru tinerii artiÈ™ti aflaÈ›i la început de drum. Când urci pe o scenă mare, trebuie să fii pregătit să îÈ›i expui muzica într-un mod firesc, cu improvizaÈ›ii, dar fără greÈ™eli.
---
Mă mir că nu au existat mai mulÈ›i artiÈ™ti clujeni de gen în sală la acest spectacol!
Acest eveniment trebuia sărbătorit în special de ei, pentru că în seara asta Urma a devenit un deschizător de drumuri la Cluj pentru acest gen muzical. Practic, o formaÈ›ie care se simte pregătită È™i care are un public mai numeros nu mai depinde de negocieri cu cârciumari ca să îÈ™i poată promova muzica la Cluj.
---
---
În timpul concertului, au existat însă mai multe momente în care solistul Mani îÈ™i întorcea spatele la public ca să comunice mai bine cu colegii de formaÈ›ie È™i nu consider asta deloc elegant pentru o formaÈ›ie aflată pe o scenă de Operă, dar sunt probabil lucruri care se vor învăța pe parcurs.
S-a observat un moment de lipsă de respect între colegi în introducerea unei piese, unde Mani dorea să povestească despre munca arhitecÈ›ilor È™i clădiri salvate, dar chitaristul Jimmy È™i trompetistul Sebi cântau atât de tare părÈ›ile de introducere a piesei, încât nu se înÈ›elegea ce dorea Mani să comunice publicului. Cred că aceste momente de neatenÈ›ie privind tonuri ridicate exagerat pe backline sau de către inginerul de sunet, care are un moment de scăpare, È›in de rodaj la astfel de evenimente, iar aceste scăpări dovedesc faptul că Urma se află încă la început de drum privind concertele în săli mari.
---
Cu toate că muzica celor de la Urma este mult mai electrică È™i mai puÈ›in eclectică pe acest material, a durat ceva până să se încălzească publicul din sală, iar asta s-a resimÈ›it È™i în rigiditatea tensionată a celor aflaÈ›i pe scenă, care sunt sigur că È™i-au dorit să dovedească că sunt capabili să miÈ™te publicul într-o astfel de sală la Cluj. Elementele de joc scenic (dialogul apropiat dintre suflători sau chiotul neaÈ™teptat al bateristului Domi la finalul unei piese mai dinamice) au început să apară de abia după ce se interpretase mai bine de jumătate din repertoriul pregătit pentru concert.
---
---
Concertul a avut două apogee instrumentale È™i mi-a plăcut cum s-a început È™i încheiat pe notele aceleaÈ™i compoziÈ›ii, Terminus, primul extras de single de pe noul album Lost End Found.
Până la acest eveniment, momentele solistice din muzica celor de la Urma îmi aminteau de timbrul lui Eddie Vedder (Pearl Jam) È™i interpretarea nazonată a lui Joe Dassin. Solista Catrinel Bejenariu a fost înlocuită la modul plăcut de un microfon montat lângă premierul tenorului Dominic Csergo, iar Jimmy Cserkesz a creat voci Daft Punkiene cu ajutorul unui vocoder pe câteva piese, în timp ce chitara lui l-a invitat pe The Edge (U2) alături de noi preÈ› de câteva clipe pe anumite intervenÈ›ii de ritm. La final, Mani a surprins chiar cu un rap cântat în stilul atipic al lui Gotye.
M-a surprins prelucrarea de la Come Together (The Beatles), realizată cu atâta subtilitate È™i bun simÈ› încât în seara asta Urma m-a convins pentru prima dată că după împrumutul (È™i furtul) mai multor idei bune de la mai multe proiecte de succes internaÈ›ional È™i formaÈ›ii autohtone din aceeaÈ™i nișă cu ea, a reuÈ™it, spre deosebire de alÈ›ii, să îÈ™i creeze propriul stil. Dacă este sesizabil faptul că proiectul e încă în evoluÈ›ie È™i dezvoltare (asta se poate vedea È™i cu ochiul liber, prin schimbările importante de componență), s-a ajuns la o maturitate muzicală - È™i în ciuda tendinÈ›elor pieÈ›ei noastre, compoziÈ›iile au evoluat din interpretări simple, acustice spre orizonturi mai complexe È™i electrice.
---
---
În încheierea spectacolului s-a combinat Terminus unplugged cu pseudo-rap-ul What are friends for? după care, la bis, s-a cântat Buy Me With A Coffee acustic, apoi electric… un melanj spectaculos de note pe un ton foarte dinamic de abordare a unui concert care 60 din 90 de minute mi s-a părut coregrafiat pentru shoegazeri.
---
Solistul a bătut apa în piuă cu faptul că proiectul bucureÈ™tean s-a născut la Cluj, a fost înfiinÈ›at la Cluj, a pornit de la Cluj… ceea ce mă duce clar cu gândul la faptul că se doreÈ™te să se revină în programul evenimentelor în Capitala Tineretului European din 2015 sau posibila Capitală Culturală Europeană din 2021.
---
La final, mi-a plăcut discursul lui Mani despre cât de important este să judecăm acÈ›iunile noastre È™i să reînvățăm să È›inem la principii. România duce o lipsa cronică de soliÈ™ti cu personalitate de peste 50 de ani, care au ceva de transmis publicului - prin mesaj È™i È›inută. Pentru prima dată, Mani Gutau m-a convins că el ar putea fi un astfel de lider de opinie sau un purtător de cuvânt al generaÈ›iei lui.
---
---
ArtiÈ™tii noÈ™tri sunt obiÈ™nuiÈ›i cu cântările la miezul nopÈ›ii, dar mie mi-a plăcut să pot asculta odihnit un concert cap-coadă, în liniÈ™te, fără fum de È›igară È™i sper ca Urma să revină în astfel de condiÈ›ii È™i pe viitor, cu un sunetist mai rodat pentru acest tip de spectacol.
---
Lumea nu îÈ™i dă seama, dar acesta a fost cel mai tare eveniment al anului pentru Clujeni.
Fiind prima dată când o formaÈ›ie de rock alternativ iese din bârlogul unei crâÈ™me înfundate È™i afumate, o mulÈ›ime de lume care ar aprecia Urma de abia acum va avea ocazia să cunoască formaÈ›ia, dacă Urma va decide să revină tot în săli de spectacol considerate încă atipice pentru genul lor muzical în România anului 2013.
---
A fost impresionantă promovarea.
Dacă în 2005 Luna amară se putea mândri ca fiind prima formaÈ›ie care se promovează cu afiÈ™e A2 pe panourile de afiÈ™aj din oraÈ™ (È™i spot publicitar la MTV), iar în 2010 Altar a dus ideea mai departe, tipărind afiÈ™e A0 (È™i având ca partener media Rock FM pe plan naÈ›ional), în 2013, Urma depășeÈ™te orice campanie publicitară de concert până în prezent (cu sprijinul organizatorului de eveniment, Mircea Buteanu de la Diesel Events).
O chestie ciudată a fost menÈ›ionarea Primăriei Cluj printre parteneri la locaÈ›ie, acesta însă nefiind prezent pe biletele full-color tipărite special pentru acest eveniment, ceea ce mă lasă să cred că Primăria trebuie menÈ›ionată la orice eveniment al Teatrului È™i nu că aici ar fi fost vorba de vreo donaÈ›ie din partea Primăriei pentru sprijinul muzicii de calitate È™i ai unor artiÈ™ti cu iniÈ›iativă. Asta este dovada că mai sunt încă ceva etape de parcurs până să fim pregătiÈ›i într-adevăr pentru ideea de metropolă europeană È™i m-aÈ™ bucura dacă greÈ™esc cu aceată constatare speculativă.
---
Urma dă dovadă de mult curaj È™i iniÈ›iativă într-un moment în care artiÈ™tii noÈ™tri sunt complet lipsiÈ›i de imaginaÈ›ie È™i simÈ› artistic.
Mie mi se pare perfect normal ca o formaÈ›ie să urce pe o astfel de scenă fără jenă È™i să adune suficient public ca sala să nu pară goală după 10 ani de activitate. La noi însă Urma este prima formaÈ›ie din noul val de trupe rock care îndrăzneÈ™te să facă acest pas, iar celelalte trupe de gen care au o reÈ›inere sau nu mai adună public după 10 ani de activitate ar trebui să ia exemplu È™i să se ambiÈ›ioneze sau să se lase de muzică.
---
Autor: RiCo
Fotografii: RiCo
Articole relative:
Publicat in: 26.12.2016, Ora: 06:14AM
Publicat in: 22.07.2016, Ora: 06:29AM
Publicat in: 19.07.2016, Ora: 12:49PM
Publicat in: 15.07.2016, Ora: 13:24PM
Publicat in: 14.07.2016, Ora: 14:19PM
Publicat in: 03.04.2020, Ora: 10:55AM
Publicat in: 30.10.2019, Ora: 09:29AM
Publicat in: 14.10.2019, Ora: 21:17PM
Publicat in: 03.05.2019, Ora: 06:38AM
Publicat in: 07.04.2019, Ora: 12:49PM
Niciun comentariu!