Rodion Ladislau Roșca (n.4.APR.1953 la Cluj). Partea 2/2
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 2226
Etichete: Adrian Capraru, Adrian Filipescu, Alfa Centauri, Aschileu Mare, Bindea Gavrila, Camelia Dascalescu, Ceausescu, Electrecord, Eugen Mihaiescu, Fort, Gicu Farcas, Gicu Farcas, Kappa, Krypton, Laszlo Gyuri, Manea Emanuel, Mastervargas Studios, Mihai Antonescu, Pe Vremea Lui Ceasca, Pe Vremea Lui Ceausescu, Roadrunner Records, Rodion Ga, Rodion Ladislau Rosca, Sandy Deac, Vasile Rus
În 2012, Rodion Ladislau RoÈ™ca este invitat într-un club bucureÈ™tean È™i la inaugurarea Casei TIFF din Cluj să-È™i prezinte muzica înregistrată de peste trei decenii pe benzi de magnetofon.
În preajma Live Set-ului de la Cluj, m-am dus la AÈ™chileu să stau de vorbă cu artistul la el acasă.
---
Interviul CZB. Prima parte
---
CZB: Și cum aÈ›i început să creaÈ›i muzică, să compuneÈ›i?
Rodion Roșca: Deci, clarinetul nu-mi plăcea; nu-mi plăcea Muzica.
Fii atent. O greÈ™eală mare a profesorilor - o chestie didactică greÈ™ită - pedagogică, pardon …îmi plăcea instrumentul în sine - È™i orice instrument …dar mă puneau să cânt ceva de Mozart - È™i era aÈ™a muzica (…imită notele pe care trebuia să le interpreteze: tââââââââ … 1, 2, pauză …tataaa, taaatââââta, tata tâââtâââ, pauză … ta-ta-ta-ta-ta tâââ tâââ - poc, pauză) …ce pula calului de muzică e asta? ce pula calului de muzică poate fi aÈ™a ceva, mă?
CZB: hahaha
Rodion RoÈ™ca: Dar eu eram copil; gândeÈ™te-te la mine, la minte de copil …mă gândeam: - Ce-i cu munca asta de drac? Ce-i cu Școala asta de muzică? Nu am înÈ›eles nimic.
(imită iarăși notele din piesă: tââââtââtâtââtâtâ, pauză, pauză …pagina următoare, bum… - Nu. E optime cu punct acolo: taaaaaaaaa ta ta. Tââââââ de la început…)
Nu învățam nimic acasă; învățam totul acolo; eram copil minune; citeam din prima notele cum nu le mai citea nimeni. Dl. Laszlo Gyuri e la Liceul de muzică - dacă-i luaÈ›i interviu, o să vă spună ce bun eram la clarinet È™i cum îi inspiram …dar nu studiam. Atât de important era pentru mine libertatea È™i timpul liber …nu studiam nimic. Niciodată nu am studiat. Acasă, îÈ›i jur, niciodată nu m-am schimbat nicicum; i-am păcălit; le-am înÈ™elat încrederea.
---
---
Și în 1969 mi-a cumpărat mama o chitară. Mai bine nu aveam mâncare decât să nu-mi cumpere mama chitară. Aveam amplificator Alfa Super de 30W, boxe cumpărate de mama. De atunci am început să cânt È™i să compun piese.
Atunci am început cu muzica.
Am făcut supraimprimări singur. Am avut magnetofoane Tesla.
CZB: Cum făceați aceste suprapuneri? Tăiați banda, lipeați?
Rodion RoÈ™ca: Nu, nu. În timp ce cântam la chitară, mă înregistram cu un magnetofon - È™i cântam aiurea cu vocea …rosteam cuvinte: - I love you, Yeah, Yeah (râde). Mie mi-a plăcut că sună mai bine cu vocea.
La început mă ascultam ca să văd cum sună; dădeam drumul la magnetofon… Îmi ziceam: - bă ce bine sună, a dracului e muzica asta …È™i cântam peste înregistrare.
Și-mi puneam muzica să ascult. Nu putea fi de calitate, dar suna bine. Tobele le băteam eu bine; chitara suna; vocile: Yeah, Yeah. …È™i am mai cântat peste, alături - È™i-mi plăcea că suna mai bine. Cum să fac oare să… Și aveam un prieten care avea alt magnetofon - È™i înregistram pe magnetofonul ăsta, iar în paralel cu vocea mă înregistram prin microfon pe celălalt. Și suna È™i mai bine. Cred că aÈ™a m-am cizelat într-un an - observam orice greÈ™eală, orice eroare; deja mă legam de voci …o să îÈ›i arăt. Sunt foarte, foarte pretenÈ›ios, mai ales la ritm È™i la armonii; nu suport să fie instrumentul fals. Înnebunesc.
Treptat treptat am avut și o clapă jucărie rusească, mai apăsam pe el; imitam flautul, imitam clarinetul și făceam tot felul de chestii.
Am făcut piesă de Who. Am compus piesă de Who pe care The Who niciodată nu a compus-o - aÈ™a mi s-a zis. Și ascultam într-adevăr foarte mult Who, È™i Beatles, È™i Rolling Stones, Led Zeppelin, Black Sabbath, Aphrodites Child… foarte foarte multe trupe, dar cel mai mult m-au impresionat din copilărie, ca să mă determine să fac muzică, Beatles È™i Rolling Stones …È™i Bee Gees ...dar era È™i Manfred Mann. Erau un anumit gen de piese care turnau energie în mine È™i mă făceau să mă simt atât de important - nu pot să explic …era o plăcere viaÈ›a numai să stau È™i să ascult muzică. Pe mine atât de mult m-a afectat muzica, inexplicabil de mult.
Datorită lor am început să cânt - È™i nu mi-au trecut anumite pasaje de ale lor; aÈ™ fi vrut să le fac altfel. Și am zis: lasă că fac eu muzica aÈ™a cum îmi place mie. De aici am pornit È™i aÈ™a a ieÈ™it. Culmea este că ascultam È™i muzică turcească când eram copil - È™i chinezească - È™i arabă - e un amalgam total; dar eu am norocul de a nu face greÈ™eala de a imita piese. Din cauza aceasta, având aÈ™a memorie bună È™i ascultând atât de multe piese, eu nu fac greÈ™eala să mă repet. Eu automat când compun o piesă, sesizez că ar semăna cu altceva - È™i atunci ocolesc situaÈ›ia. Din cauza asta am un stil diferit. Muzica mea nu se repetă; nu găseÈ™ti 8 măsuri să semene între piesele compuse de mine. Din cauza asta sunt ciudat. Toate piesele mele sunt absolut originale.
Toată lumea mi-a spus că sunt nebun. Altcineva mi-a zis că sunt un geniu; alta mi-a zis că …am caiete cu păreri rostite de diverse persoane despre muzica mea… au zis că - o muzică în viaÈ›a mea nu am mai ascultat să mi se ridice părul de pe mână ca în muzica ta - eu aÈ™a ceva, atâta este de ilustrată când o ascult - nu È™tiu cum reuÈ™eÈ™ti să faci.
Nici eu nu È™tiu …dar zice - dar de unde îÈ›i vin È›ie toate ideile astea? - Nici eu nu È™tiu.
Așa simt eu că s-ar potrivi. Așa fac.
Și fac supraimprimări de la vârsta de 16 ani. AceÈ™tia au fost primii paÈ™i.
Am inventat efectul de Flanging fără să am flanger.
http://en.wikipedia.org/wiki/Flanging
---
CZB: Cum a fost la Rokolectiv la București și cum te-au descoperit? Cum de te-au chemat de abia acum ...după 20 de ani?
Rodion RoÈ™ca: Practic am spart gheaÈ›a cu Mihai Antonescu de la Roadrunner Records. Am semnat un contract cu dânsul È™i am primit 3.000 de euro.
CZB: 3.000? Eu am auzit de 10.000.
Rodion RoÈ™ca: Eu nu È™tiu cine a lansat chestia asta cu vândut drepturile de autor … Contractul era la 4.500 - i-am dat permisiunea să producă CD-uri.
CZB: Drepturile mecanice.
Rodion RoÈ™ca: Da, dar practic, nu a primit exclusivitate; oricine altcineva poate să scoată CD-uri cu muzica mea în paralel.
CZB: Am înÈ›eles că a dat faliment Roadrunner Records.
Rodion Roșca: Am auzit că avea ceva proces cu casa de discuri străină cu același nume.
CZB: Păi, casa aia de discuri din Olanda există din 1980, dar el nu avea habar de asta probabil.
Rodion RoÈ™ca: Și mai este o lege; pe undeva există o lege că dacă se pune numele Roadrunner Cluj spre exemplu…
CZB: Dar Roadrunner Records are activate pe plan internaÈ›ional - cu distribuÈ›ie globală. Se ocupă însă de complet alt gen muzical.
Rodion RoÈ™ca: Nu È™tiu dacă a scos ceva disc cu mine sau nu …matriÈ›a s-a făcut în Statele Unite …a făcut, nu a făcut… după aceea È™i-a schimbat numărul de mobil…
CZB: A lucrat în State cu MasterVargas Studios…
Rodion RoÈ™ca: Dar toate piesele au fost înregistrate acasă la mine. Numai două piese au fost trase la studio: Acolo unde e mister È™i Amintiri, varianta a doua.
CZB: …cu Gicu FărcaÈ™.
Rodion RoÈ™ca: În rest, nicio piesă nu a fost trasă în studio pentru materialul nou propus de Mihai Antonescu. Toate au fost realizate cu magnetofon Tesla T-90. Cu piesele trase acasă. La studioul de televiziune mi-au zis: - Se vede dl. RoÈ™ca că aveÈ›i instrumente profesionale.
Fii atent ce chestie.
Și asta-i datorită modului meu de a fi isteÈ›; ăsta-i sintetizatorul È™i mixerul meu… am făcut sintetizatorul din chitări; nu am avut clape; am avut ceva clape de jucărie; pentru concerte îmi împrumutam clapele, dar eu nu am avut instrumente profesionale.
CZB: La vremea respectivă puteai avea instrument profesional numai dacă se aducea din străinătate.
Rodion Roșca: Aveau mulți, cu milioane de lei, care nu știau ce să facă cu ele.
CZB: Și acuma-i la fel.
Rodion RoÈ™ca: Și acuma-i la fel; cântă chestii simpluÈ›e È™i folosesc orgă Hammond. Toate trupele m-au înnebunit cu orga Hammond; toate trupele când încep să facă solistică …la toÈ›i aud… San-ta-na… tot Black Magic Woman. Astea-s isterii; nu-s normali.
---
CZB: Deci Roadrunner Records, dând faliment, nemaiexistând, atunci nici contractul nu mai e valabil.
Rodion RoÈ™ca: Am citit contractul de față cu el È™i nu este stipulat nicăieri că există vreo exclusivitate sau că eu nu aÈ™ avea voie să folosesc aceleaÈ™i piese pe alte materiale, aÈ™a că eu sunt absolvit…
CZB: Piesele nu sunt trecute cu numele lor exacte în contract.
Rodion RoÈ™ca: Sunt numite în contract; dar scrie că eu dau acceptul să scoată discul acestei piese. Dar nu este stipulat că nu am voie să folosesc piesele È™i cu altcineva în acelaÈ™i scop. Lucrurile astea nu se presupun.
CZB: Nu cunosc formularea exactă a contractului...
Rodion RoÈ™ca: Dar asta se întâmplă numai dacă dai exclusivitate. Atunci nu mai am voie să dau la altcineva piesele mele stipulate acolo.
CZB: Dar casa de discuri intrând în faliment, ar trebui contractul să nu mai fie valabil.
Rodion Roșca: Păi, dar nu mi-a dat 4.500 de euro ...mi-a dat numai 3.000.
---
CZB: Trupa a activat între 1978 È™i 1983?
Rodion RoÈ™ca: Am mai cântat È™i între 1983 È™i 1985; am avut câteva cântări pe Litoral (la hotelul Pelican din Mamaia), dar nu am mai compus.
---
CZB: Care a fost componenÈ›a în perioada respectivă?
Rodion RoÈ™ca: Gicu FărcaÈ™ a fost în formaÈ›ie numai doi ani; el pentru mine a fost un om de suflet, un fel de psihiatru - psiholog, un mic vrăjitor. El a botezat formaÈ›ia; el a dat numele de Rodion GA trupei.
Eu am avut trupa Fort, de la fortăreață, pentru că aveam niÈ™te chei, pe care scria Fort - È™i i-am dat denumirea de Fort la trupă. Gicu a propus să dăm numele de Rodion la trupă, dar eu nu aveam obrazul să îmi permit să îmi dau eu numele la trupă …È™i G.A. veneau de la Gicu FărcaÈ™ È™i Adrian Căpraru, ceilalÈ›i doi componenÈ›i ai trupei.
Problema mea era că Eugen Mihăiescu avea o formaÈ›ie care activa în aceeaÈ™i perioadă cu numele Krypton Fort.
---
CZB: Trupa este activă din 1978.
Rodion RoÈ™ca: Da, Gicu a bătut pe multe piese, după care a trecut la bas, Adrian era la chitară - È™i la tobe a venit Vasile Rus la început. După aceea la baterie a venit Bindea Gavrilă …È™i s-a tot schimbat formula; am avut multe variante …am avut vreo 16 bateriÈ™ti, 16 chitariÈ™ti. Am tot schimbat instrumentiÈ™tii pentru că oamenii nu-s serioÈ™i; nu te poÈ›i baza pe ei, nici până la veceu.
Nu te poÈ›i baza pe ei …Manea Emanuel acum e în State… îmi amintesc de el că ne-a spus: - Nu mă mai lasă mama, că trebuie să mă pregătesc la facultate. Apoi am văzut că repeta cu altă trupă …È™i au tot fost chestii din astea.
Astea-s niște Tigăi, că altfel nu le pot zice.
---
CZB: Cum te-ai cunoscut cu Gicu Fărcaș?
Rodion RoÈ™ca: Cu Gicu m-am cunoscut la CUG, unde am lucrat în endoscopie radiologică. În 1976 m-am angajat la CUG È™i am făcut un curs de calificare ca să lucrez în endoscopie radiologică …eram specialist; am categoria a 5a. Eu controlam contoarele la suduri pentru cazane de mare presiune cu cutia de roentgen, aÈ™a cum controlează medicul oameni, noi făceam acelaÈ™i lucru la sudurile de la cazane. Dacă era fisurat, se scotea totul afară È™i se resuda. Se făcea remediere.
---
CZB: Și cum v-aÈ›i hotărât să porniÈ›i o formaÈ›ie?
Rodion RoÈ™ca: Pe Gicu l-am chemat să asculte niÈ™te piese d-ale mele; el se tot dădea mare muzicant; că îl cunoaÈ™te bine pe (Florian) PittiÈ™, că are nu È™tiu câte discuri …dar nu avea niciun disc. L-am prins cu minciuna… dar e băiat inteligent Gicu.
Am simÈ›it că am putea face o treabă …l-am chemat la mine È™i a sărit pe mine în timp ce mergea muzica (imită ritmul unei piese): - Băi, cum dracu' È›i-a venit ideea asta? Era exaltat, i-a plăcut. L-a miÈ™cat foarte mult muzica mea.
- Băi, prostule, păi, de ce nu ai făcut până acuma o trupă?
El i-a dat atunci un nume; am zis să fie Rodion GA; am avut È™i un organist din Dej - care a murit săracu', la 20 È™i ceva de ani a făcut o hemoragie cerebrală… Adrian Căpraru a murit acum vreo 2-3 ani… Adrian cu Gicu erau amândoi din Gherla. Gicu s-a mutat la Cluj cu familia È™i lucra la Cluj de mult. Adrian a rămas acolo, iar bateristul Vasile Rus era tot din Gherla.
L-am mai avut pe tobe și pe Adrian Filipescu, contrabasistul numărul 1 la Filarmonica Transilvania din Cluj.
-
Înainte de a da reatestarea la formaÈ›ie am avut 1 solist eu, cel mai mare grad pentru un chitarist solo.
-
Atestatul era valabil pentru perioade de câte 5 ani, după care trebuia făcută reatestarea, iar la această verificare a venit Camelia Dăscălescu, care este rudă cu Constantin Dăscălescu (prim ministrul României Socialiste între 21.MAI.1982 - 22.DEC.1989); ea tot compunea muzică la trupe. Ea era mereu în comisiile de cenzori, în comisiile de cultură È™i educaÈ›ie socialistă …È™i ea ne-a dat jos de pe scenă; a zis că suntem o adunătură… È™i mie mi-a dat nota 4… fii atent; mie, cu È™coală de muzică, la conservator, cu Adrian Filipescu în formulă; numărul 1 contrabasist, i-a dat nota 4.
---
Byte. În 26.MAR.2012, în cadrul celei de-a X-a ediÅ£ii a Premiilor Muzicale Radio România, compozitoarea Camelia Dăscălescu, care împlinise 91 de ani, a fost distinsă cu Premiul pentru Întreaga Activitate.
---
Dar nu ne-a lăsat să ne acordăm instrumentele È™i în timp ce cântam tot se stingeau microfoanele, pentru că cei care le-au adus de la IRIS vroiau să le dăm bani pentru ca să le folosim; ne-au sabotat pentru că vroiau să ni le închirieze È™i nu le-am dat niciun ban.
CZB: Dar ei erau obligați să lase formațiile să le folosească; de aceea erau pe traseu cu comisia; ei oricum primeau un salar și o diurnă pentru asta.
Rodion RoÈ™ca: Erau din ăștia cu È™mecherii; ziceau că instrumentele È™i aparatura de sonorizare trebuiau închiriate, dar nouă la atestat ni s-a spus că trebuie să venim cu instrumentele noastre. Le-am pus la tren, am plătit vagon de marfă - È™i pe datorie; atunci trebuia să ne lase să ne È™i instalăm înainte de proba pentru atestat.
CZB: Deci asta se întâmpla la BucureÈ™ti?
Rodion RoÈ™ca: Da, la BucureÈ™ti; È™i Camelia a zis că suntem o adunătură … grasa dracului. Am făcut memoriu la Ministerul culturii… Am zis că o să le demonstrez lor toate porcăriile lor. Au dat 1 solist la un È›igan - am cerut examinarea să fie reluată cu public, prin hotărâre judecătorească, cu comisie de expertiză, să vedem cine merită… păi am făcut Liceul de muzică; cunosc toate camerele, solfegii…cred că ăla habar n-are. Au dat 1 solist la È›iganii ăștia de manele, ca să meargă pe Litoral… păi am zis: - tu cu mine nu te joci. Cum îÈ›i permiÈ›i să dai nota 4 la un absolvent de Conservator, care este contrabasistul numărul 1 la Filarmonica de stat? Și-au prins urechile. Violonistul a făcut È™i el Liceul de muzică la vioară...
---
CZB: Pentru că ai fost o persoană incomodă, ai avut doar o înregistrare pe un album compilaÈ›ie scos de Electrecord în 1980.
Rodion Roșca: Au fost două, Amintiri și Acolo unde e mister.
CZB: Dar de ce nu a apărut un material discografic întreg? Pentru că i-ai supărat cu treaba asta?
Rodion Roșca: A apărut albumul.
CZB: Nu, zic, un album întreg semnat Rodion G.A.
Rodion RoÈ™ca: Nu pot să înÈ›eleg. E un mister. Mie Mihai Antonescu mi-a zis că Rodion GA este formaÈ›ia lui de suflet, de copilărie. Pot să-È›i arăt; eu am mesajul lui scris È™i acuma pe telefon.
CZB: El s-a supărat pe mine pentru niște recenzii scrise despre albumele lansate de el.
Rodion RoÈ™ca: E combatibil, un om rece; nici eu nu îl înÈ›eleg pe el. (Peste noapte) È™i-a schimbat numărul de telefon È™i nici nu mă bagă în seamă.
---
CZB: Unde repetați la vremea respectivă?
Rodion RoÈ™ca: Asta era problema, că Gicu nu venea la repetiÈ›ii, fie că nu a avut vreme, fie că nu a vrut …(imitând stilul lui Gicu:) - Eu cunosc piesele, eu nu vin la repetiÈ›ii, eu nu-s servitorul tău… aÈ™a zicea. - No, hai să mergem la o bere.
CZB: Așa vorbea el...
Rodion RoÈ™ca: Da. Pe mine mă futea la cap È™i sufleteÈ™te …mie nu îmi plac chestiile astea. Înainte de concert zicea …È™tii ce? Cântă singur. Eu È™i plec. Am È™i plecat.
E tâmpit.
De fiecare dată ne-am certat. Am mai adus un basist ca să fiu sigur că nu mă fute. De atunci m-am hotărât că mereu o să am un basist în plus în trupă.
---
CZB: Este adevărată povestea cu oferta de disc de la un producător francez în 1990? Am auzit povestea că ai refuzat un contract de disc în 1990.
Rodion RoÈ™ca: Nu. Nu m-a contactat nimeni. AÈ™ fi semnat È™i cu Sony, È™i cu oricare; îmi pare rău că nu i-am cunoscut pe ăștia de la Sony Music.
---
CZB: S-au făcut niÈ™te înregistrări de arhivă la TVR care au dispărut misterios. Ai reuÈ™it să afli ce s-a întâmplat?
Rodion RoÈ™ca: Au dspărut. Nu È™tim cine ce a făcut. Sunt niÈ™te excroci ordinari, care în mod normal ar trebui să fie închiÈ™i, în puÈ™cărie. Pentru că dacă există filmări în arhivă, ar trebui să existe È™i o dovadă de aprobare de la cineva care să justifice decizia luată de a È™terge vreun material din arhiva televiziunii monopol de la vremea aceea. Sunt niÈ™te gunoaie, dar nu mă interesează, pentru că pe mine …
CZB: Dar muzica respectivă nu avea niciun fel de mesaj social-politic.
Rodion Roșca: Nu. Nu. Nu. Am avut și o piesă cu Adrian Păunescu.
CZB: Li se părea ciudat ce făceai...
Rodion RoÈ™ca: Nu. La toată lumea a plăcut; È™i la membrii de partid, deci nu am avut probleme. Aveam È™i piese instrumentale, iar la televiziune acestea erau introduse în genericele de emisiuni la telejurnale, la Ecranul Mondial, la emisiuni de Sport… numai auzeam piesele mele folosite acolo; toată lumea era exaltată când asculta muzica noastră. S-au folosit de multe compoziÈ›ii d-ale mele, dar era frumos măcar să dea È™i ceva bani pentru asta de-a lungul anilor, ca să simÈ›im succesul la public de care ne bucuram. Mihai Antonescu a întrebat dacă nu a existat vreun contract. El a fost primul care m-a luat acum după RevoluÈ›ie È™i m-a ajutat. Mă scuzi că-l menÈ›ionez. Nu cunosc problema asta dintre voi, dar el a avut un merit. Sunt sigur că nu era rău intenÈ›ionat… e mai impulsiv aÈ™a…
CZB: Eu nu l-am cunoscut.
Rodion RoÈ™ca: Este un băiat tânăr - e slăbuÈ›, cu buze subÈ›iri - seamănă cu John Lennon. Are nasul îndoit ca È™i el.
---
CZB: Ai câÈ™tigat un premiu la Buzău Top T...
Rodion RoÈ™ca: Este pe internet Top T History… dar nu am luat marele premiu; marele premiu l-a luat atunci formaÈ›ia Kappa, tot din Cluj.
- Premiul special al juriului 1987.
www.topt.ro/design/page.php?name
---
CZB: Kappa, cu Sandy Deac.
Rodion RoÈ™ca: Da, dar Sandy Deac zice că mi-e prieten, dar practic mi-e duÈ™man. El a venit la mine… el practic niciodată nu o să colaboreze cu mine… Păi, mi-a zis toată lumea… păi, nu È™tii de ce? Păi, de aia, pentru că eu îl eclipsez. Dacă toată lumea a zis Rodion; atunci nu mai apare Sandy Deac.
Sandy Deac a venit la mine. Într-o zi mi-a bătut în ușă un băiat… - SunteÈ›i nenea Rodion? Zic eu, DA. Ä‚hhh, pot să vă deranjez… eu sunt un fan al dumneavoastră… ăăăhhh, sunt un fan al formaÈ›iei dumneavostră - È™i dacă putem să stăm de vorbă … mi-arătaÈ›i ceva piese, pentru că sunt fan de-al dumneavoastră … È™i sigur a fost … după care a intrat înăuntru - după care începe să-mi explice că È™i el face aÈ™a ceva muzică - È™i mi-a picat bine, pentru că eram mai secretos aÈ™a, mai silenÈ›ios, nu-mi divulgam eu secretele mele de supraimprimări … È™i mă întreabă… - dar cum aÈ›i reuÈ™it să faceÈ›i aÈ™a? Și am stat cu el È™i i-am pus pe tavă tot, ca mai apoi să aflu că făcea È™i el supraimprimări după aceea … È™i a venit È™i a doua zi È™i a treia zi È™i mi-a adus È™i el niÈ™te piese cu …Da Di Și …cică o piesă înloc de Da de ce?
---
CZB: Când se întâmpla asta?
Rodion Roșca: Prin 1979-80.
CZB: Kappa era de atunci?
Rodion Roșca: Nu era Kappa; el era. El era născut pe lume și tatona cu problema. Taurus-ul a apărut după vreo 10 ani.
CZB: În 1995.
Rodion RoÈ™ca: Sigur că da… ȘI a făcut bani serioÈ™i din asta …È™i taică-său chirurg...
---
CZB: Cum ai compara cenzura din Comunism cu cea din Capitalism, referitor la muzică… la faptul că au mai trecut 22 de ani?
Rodion RoÈ™ca: Nu cred că este cenzură aici. Din moment ce scot ăștia cu ParaziÈ›ii È™i BUG Mafia È™i ce spun acolo, total sfidător. Dar È™i Ungurii au aÈ™a ceva, È™i în romane se scrie despre organul sexual masculin, se scrie aÈ™a, cum se zice în popor. NU cred. În Capitalism sunt convins că există cenzură È™i È™tiu că este cenzură, că dacă susÈ›ii tare că te dai cu ComuniÈ™tii te aranjează acolo! PoÈ›i suferi accident mortal...
---
CZB: Dar au trecut atâÈ›ia ani, ai meritele tale È™i totuÈ™i nu a apărut niciun fel de album...
Rodion RoÈ™ca: Nu pot să-mi dau seama dacă nu cumva trage cineva acolo sforile. Nu pot să-mi dau seama. În orice caz este …eu odată l-am reclamat pe Cristian Păunescu că nu ne-a dat banii la Electrecord. Noi am înregistrat câteva piese, iar eu am fost acuzat de membrii formaÈ›iei ca È™i cum aÈ™ fi ridicat banii È™i i-am trimis la Electrecord …ai telefon? sună È™i întreabă; pe mine nu mă bâzâi. Eu nu sunt obligat È›ie să-È›i dau socoteală, ce fac cei de la Electrecord. E treaba Electrecord-ului de ce nu au trimis banii. Sună È™i întreabă de ce nu au trimis banii de acolo? Vreau eu să văd semnăturile. Nu ne-au plătit drum, nu ne-au plătit onorariul, nimic.
Pe Cristian Păunescu l-au dat afară È™i este posibil ca el să fii manipulat aceste sume; nu pot să-mi dau seama. Orice este posibil, dar la contracte, Mihai Antonescu… a zis că ignoranta industrie muzicală, care nu a băgat în seamă pe Rodion RoÈ™ca …pentru că Rodion a pierdut la bani, dar È›ara nu a pierdut că putea să aibă o grămadă de muzică faină È™i puteam să avem o altă istorie, nu?
Eu puteam să fac într-o săptămână 17 piese … îÈ›i vine să crezi? După care trei ani de zile nu am mai compus nicio piesă. De ce? Pentru că toate piesele astea au urcat pe locul 1 în topuri. Dar eu nu am dat toate piesele deodată, ca să constituie un album. Toate erau bune. Am dat luna asta o piesă la radio, care era prezentată È™i urca în clasament. Am avut o strategie… Piesa Alfa Centauri a urcat pe 1, a rămas 3 săptămâni acolo, iar când a început să coboare pe locul 2, scoteam a doua piesă … È™i a trecut o lună jumate - două, până urca È™i cobora …È™i aÈ™a timpul s-a deplasat …È™i atunci nu am mai compus piese… de ce să mă complic eu pe mine? Ai înÈ›eles ideea?
---
CZB: Ce făceai când ai aflat de RevoluÈ›ia din 1989 È™i ce emoÈ›ii ai simÈ›it pe moment?
Rodion RoÈ™ca: Minunat, minunat, minunat… pentru că atâta rău cât a putut să facă CeauÈ™escu È™i securitatea asta …este incomparabil. NU se poate exprima în cuvinte. Visul meu a fost să călătoresc în toată lumea. Visul meu a fost să văd Turcia, Iran, Irak, Pakistan, Japonia, Jamaica, New York, Australia. Lucru mai frumos nu există. Mi-am luat cort Cehoslovac, am avut cort…dar nu ne-a lăsat să călătorim. Vară-mea era în Anglia. ToÈ›i prietenii mei fugeau, au fost împuÈ™caÈ›i la graniÈ›e… Oameni nevinovaÈ›i, în Germania, în România, la Sârbi. CeauÈ™escu dădea un vagon de sare la sârbi pentru fiecare fugit returnat în È›ară. Asta era convenÈ›ia.
---
Mamă …eu am zis la Gicu că dacă într-unul din oraÈ™e va fi o răzmeriță, aia va da tonul peste tot; o să sară È™i ceilalÈ›i în schemă. AÈ™a-s È™i câinii; dacă unul sare, sare È™i celălalt, È™i deja se împrăștie…nu mai È™tie unde să meargă Securitatea să contracareze, că se întâmplă prea multe în prea multe locuri. Nu puteau omorî tot poporul. Atunci È™tiam că aÈ™a va fi, È™i aÈ™a s-a întâmplat.
---
Mama mea a murit în 1989 È™i mama mea a trăit pentru mine È™i eu trăiam pentru mama mea. A fost persoana pentru care am putut să fac cea mai mare bucurie fiindcă fugea la vecini È™i le zicea sărăcuÈ›a, pentru că era mândră de mine. La È™coală îmi zicea că la toÈ›i părinÈ›ii numai feÈ›e fericite am văzut …dar eu nu am fost fericită de ce am auzit, că nu înveÈ›i, că nu eÈ™ti atent la ore …È™i din cauza asta când am cântat, ea a fost foarte fericită È™i foarte mândră de mine.
Odată cu dispariÈ›ia ei a murit È™i pofta mea de a mai cânta. Foarte mult am iubit-o pe mama mea. Imaginează-È›i că am filmat-o cu o zi înainte de a muri. Era un regizor, Andrei Vâță Virgil, È™i am făcut muzica pentru a anima un film, pentru Teatrul NaÈ›ional, pentru Opera Română …catastrofă ce a fost… hai te rog să asculÈ›i două piese...
---
Arma secretă a lui Arhimede (25.APR.1989)
http://cimec.ro/scripts/teatrenou/detaliu_premiera_eng.asp?sq
---
Artistul m-a invitat la calculator să îmi pună câteva mp3-uri din ahiva lui muzicală… È™i aÈ™a s-a încheiat interviul CZB cu Rodion RoÈ™ca.
---
Autor: RiCo
31.MAI.2012
---
Singura piesă de arhivă cu Rodion GA, care a rezistat trecerii timpului a fost înregistrată de canalul naÈ›ional de televiziune È™i difuzată în cadrul programului de revelion din 1983-84.
Restul filmărilor de arhivă cu această formație au dispărut misterios.
---
---
Rodion G.A.
- Rodion Ladislau Roșca
- Gicu Fărcaș
- Adrian Căpraru
---
Discografie
- Formații Rock (Electrecord, 1980)
Articole relative:
Publicat in: 10.01.2018, Ora: 11:38AM
Publicat in: 21.08.2017, Ora: 06:16AM
Publicat in: 16.01.2017, Ora: 06:08AM
Publicat in: 09.01.2017, Ora: 06:10AM
Publicat in: 02.01.2017, Ora: 06:25AM
Publicat in: 08.03.2020, Ora: 06:21AM
Publicat in: 16.04.2019, Ora: 20:01PM
Publicat in: 25.02.2019, Ora: 08:42AM
Publicat in: 09.05.2018, Ora: 09:52AM
Publicat in: 26.03.2017, Ora: 15:01PM
Niciun comentariu!