Indie
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 3778
Etichete: Alternative Rock, Indie, New Wave, Post-punk
ArtiÅŸtii tineri de pe DâmboviÅ£a care mai cară un sintetizator sau o chitară la repetiÅ£ii au adoptat cuvântul unei miÅŸcări generale per ansamblu în lume pentru a defini un stil muzical de nişă care se încadrează în genul Rockului Alternativ al generaÅ£iei actuale.
Probabil în mintea lor, Alternative Rock este genul de care auzeau ei la televizor când erau mici că se vorbea despre REM ÅŸi U2 în anii 90 ... ÅŸi ca să pară mai interesanÅ£i au considerat că este cazul să îÅŸi dea alt nume pentru ceea ce fac ei ...
Într-un interviu luat recent cu Dan Amariei de la OCS, aflăm de contracurentul tinerilor artiÅŸti, împotriva manelei ÅŸi a muzicii de taraf interpretate pe ritmuri otomane ÅŸi promovată abuziv în capitală. Prima reacÅ£ie, pentru a se diferenÅ£ia de acest soi de artist român, a fost să compună versuri în limba engleză. A doua reacÅ£ie pentru a se detaÅŸa de spaÅ£iul geografic a fost să adopte ritmurile actuale ale generaÅ£iei alternative din Anglia, punctul cel mai îndepărtat de noi pe harta europei muzicale.
Totul este foarte logic ÅŸi poate fi de înÅ£eles până în acest punct.
---
Nu putem găsi o logică însă pentru efaptul că s-a ales cuvântul Indie pentru a categorisi ritmurile Post-Punk-ului dâmboviÅ£ean compus la sfârÅŸitul anilor 2000.
---
New Wave Pop ar fi termeneul corect de folosit pentru a descrie acest gen muzical ...promovat Live (alt cuvânt folosit foarte uzual ÅŸi interpretat greÅŸit de alÅ£ii din industria noastră, unde este important de a deosebi genul Live de genul Playback... dara asta este tema altui articol) ...ÅŸi interpretat cu instrumente analog. În prefaÅ£a ediÅ£iei a doua a cărÅ£ii The Guiness Who's Who of Indie and New Wave, din 1995 ÅŸi coordonată de Colin Larkin, autorul explică de fapt că formaÅ£iile din acest gen muzical (...ahem, este vorba de Anglia anului 1995, nu BucureÅŸtiul anului 2008-2011) le-ar categorisi mai exact ca fiind “The Guiness Who's Who of Music After the Sex Pistols, played by creative, on the edge musicians with lots of nice guitars, that sound a bit like The Byrds, Velvet Underground and the MC5”.
---
Ce înseamnă de fapt Indie?
Este vorba de o atitudine a sunetului. Nu este vorba că trebuie să fie distribuită gratis cu revista Sunete ÅŸi vândută exclusiv la concertele formaÅ£iei, scoasă într-o ediÅ£ie limitată la 500 sau 2.000 de CD-uri. Nu înseamnă că trebuie să se fi scris de formaÅ£ie doar la nivel de Maximum Rock sau să apară în Remix, noaptea la Doru Ionescu. Mai mult, nu înseamnă că dacă trupa ajunge să fie recunoscută pe plan naÅ£ional, îÅŸi pierde dreptul de a fi considerată Indie.
---
La un nivel britanic, este corect a se considera că trupele semnate la casele de discuri independente precum: Sub Pop (Nirvana), 4AD (Dead Can Dance, Bauhaus), Beggars Banquet (The White Stripes), One Little Indian (Bjork), etc. să fie luate ca exemple pentru scena muzicii Indie.
---
La jumătatea anilor 90, era suficient să te uiÅ£i peste afiÅŸele festivalurilor Glastonbury din Anglia sau Lollapalooza în SUA să pricepi clar ce înseamnă miÅŸcarea trupelor Indie ... o miÅŸcare la fel de Indie precum la marile festivaluri din SUA de la finalul anilor 1960.
---
Indie este o expresie uzuală a industriei, folosită uzual mult înainte de 2007, putând descrie starea de spirit a unor hipioÅ£i precum Bob Dylan, rebeli precum Captain Beefheart sau Velvet Underground sau necunoscuÅ£i precum trupele Garage din SUA anilor 60. În anii 90, trupe precum Oasis au fost o sursă de inspiraÅ£ie pentru multe tinere talente, care au ajuns să fie semnate de către case de discuri independente sau majore din Anglia numai pentru faptul că semănau bine cu Oasis. Toate acestea, indiferent de reprezentare sau mod de distribuÅ£ie sunt considerate formaÅ£ii independente, Indie.
---
Byte. Drepturile de autor. Totul decurge normal în afacerea muzicii – aÅŸa se propaga ÅŸi promova muzica ÅŸi în evul mediu, prin trubaduri sau în cluburile de jazz din diverse oraÅŸe din America de nord de la începutul secolului trecut. Fiecare împrumuta melodii de la ceilalÅ£i colegi ÅŸi fiind atâtea versiuni în atâtea localităţi, nu se mai Å£inea cont de autorul iniÅ£ial, o lege mai specifică pentru drepturile de autor în domeniul înregistrărilor muzicale apare în SUA în 1922.
Legea dreptului de autor apare prima dată în istorie în Anglia anului 1710 (Statutul Annei), la nivel de publicaÅ£ii ÅŸi manuale tipărite. În SUA, prima lege privind drepturile de autor se referă tot la domeniul cărÅ£ii ÅŸi este din 1790.
---
Important este însă ca acele formaÅ£ii noi, din cel de al doilea sau al treilea val de trupe al genului la modă să aducă ceva în plus notelor sau versurilor genului promovat. În situaÅ£ia în care trupele X, Y ÅŸi Z seamănă cu trupa W, în afară de faptul că poÅ£i susÅ£ine un concert săptămânal într-un anumit club în care se promovează genul respectiv de muzică, timp de o lună - fără să se repete acelaÅŸi nume pe afiÅŸ, nu se poate vorbi despre o evoluÅ£ie ÅŸi nu poÅ£i stârni interesul unui public mai larg decât acela strict avizat pentru acest gen de muzică. Este foarte important ca ÅžI trupele X, Y ÅŸi Z să aducă ceva nou ÅŸi original în muzica lor faţă de W. La noi, în timp, trupele X, Y, Z se destramă, W se diluează ÅŸi nu mai reuÅŸeÅŸte niciodată să depăşească nota culturală ÅŸi cota de succes al albumului de debut (în cazul în care acesta există). Dacă W nu se plictiseÅŸte (prin faptul că toÅ£i îÅŸi găsesc slujbe ÅŸi întemeiază familii cu copii, cântând strict în weekenduri), acesta este singurul care rămâne activ pe scenă (ÅŸi în principiu nu pentru că ar merita, din punct de vedere al spectacolului sau conÅ£inutului intelectual) ci pentru că a fost primul, ÅŸi a avut răbdarea sau norocul să nu se destrame după primii ani de activitate.
---
Pe piaÅ£a Anglo-saxonă în siajul creat de Beatles au apărut Small Faces, The Who, The Hollies ÅŸi The Zombies în Marea Britanie ... The Byrds, The Lovin' Spoonfull ÅŸi Buffalo Sppringfield în SUA ... ÅŸi nimeni nu i-a criticat, pentru că fiecare a oferit ceva nou ritmurilor de la care s-a inspirat ... ÅŸi astfel a evoluat scena muzicală ÅŸi pofta pentru calitate a consumatorilor din colÅ£ul respectiv al lumii.
---
În asta constă ÅŸi ÅŸansa celor de la Grimus în 2011, semnată în Anglia la nou înfiinÅ£ata Eden Music pentru că rezonează foarte bine cu ceea ce se face acolo, ÅŸi totodată are elemente ÅŸi potenÅ£ialul pentru care un producător se poate risca să investească pe termen lung în speranÅ£a că maturizarea artiÅŸtilor va crea o nouă pată de culoare pe curcubeul muzical din următorul deceniu.
---
Toate formaÅ£iile din noul val de trupe autohtone care cântă Live în cluburi sunt trupe Indie.
Nu toÅ£i promovează acelaÅŸi rock alternativ cu elemente funk sau electro - sau new wave post-punk ÅŸi nu ÅŸtiu cine a fost cel de la BucureÅŸti care a început să folosească termenelul la modul abuziv pentru a descrie un gen muzical care se încadrează de fapt în Rockul Alternativ al anilor 2000 sau 2010 la noi?
Articole relative:
Publicat in: 21.05.2013, Ora: 06:52AM
Publicat in: 07.05.2011, Ora: 05:41AM
Publicat in: 05.05.2011, Ora: 05:19AM
Publicat in: 10.12.2010, Ora: 08:43AM
Publicat in: 07.03.2020, Ora: 06:41AM
Publicat in: 02.12.2013, Ora: 06:14AM
Publicat in: 20.08.2012, Ora: 06:54AM
Publicat in: 19.04.2012, Ora: 06:08AM
Publicat in: 23.02.2012, Ora: 06:16AM
Niciun comentariu!