SPECTACOL ÎN PREMIERÄ‚ ABSOLUTÄ‚ EVADADA
ÎN DESCHIDEREA FESTIVALULUI CLUJ-MODERN
DUMINICÄ‚, 7 APRILIE 2013, ORA 19.00
Spectacol realizat în colaborare cu Opera NaÅ£ională Română Cluj-Napoca, Societatea Culturală „Filarmonia”, Festivalul studenÅ£esc de operă „Viva Vox”
I.
Ionică Pop
La Deuxième Aventure (céleste) de Monsieur Antipyrine (2010)
Operădada pe un libret de Ion Pachia Tatomirescu, după piesa omonimă a lui Tristan Tzara (premieră absolută)
Regia: Octavian Jighirgiu
II.
Liviu Dănceanu
Eva (2010)
Balet în ÅŸapte monologuri (premieră absolută)
Regia, coregrafia, scenografia ÅŸi costumele: Melinda Jakab
I. La deuxième aventure (céleste) de Monsieur Antipyrine
Tristan Tzara, poet de reputaÅ£ie mondială, a fost unul dintre iniÅ£iatorii ÅŸi exponenÅ£ii importanÅ£i ai miÅŸcării literare avangardiste din prima jumătate a secolului XX. Înainte de a se afirma ca promotor al dadaismlui (Zürich, 1916), a publicat o seamă de poezii în limba română, în care se vădesc liniile evoluÅ£iei sale ulterioare: gustul frondei antiacademice, libertatea asociativă a imaginilor, elaborarea versurilor sub impulsul hazardului. Stabilit în FranÅ£a în anul 1919, se alătură grupului poeÅ£ilor ce vor deveni curând “suprarealiÅŸti”, cu André Breton, Louis Aragon, Paul Éluard ÅŸi alÅ£ii, experimentând efectele dezintegrării limbajului. După 1930, fervoarea avangardistă încetează treptat să mai constituie marca distinctivă a stilului său, poetul recuperând valorile lirismului ÅŸi umanismului, tonifiate de un inconfundabil spirit ludic ce nu l-a părăsit niciodată.
La deuxième aventure (céleste) de Monsieur Antipyrine ilustrează în mod exemplar turbulenÅ£a perioadei dadaist-suprarealiste. Personajele piesei – recte ale operei – sunt o colecÅ£ie de simboluri eterogene ce amestecă de-a valma tirmiteri anatomico-fiziologice personificate metonimic (Creierul dezinteresat, Ureche), noÅ£iuni cu rezonanţă pseudo-farmacologică sau abstractă cărora li se atribuie un absurd statut social (Doamna Antipirină, Domnul Antipirină, Doamna Întrerupere, DomniÅŸoara Pauză, Domnul AbsorbÅ£ie), inidvizi incognito cu sau fără profesiune (Domnul A, Domnul Aa Antifilosof), precum ÅŸi un preaenigmatic domn cu nume astronomico-mitologic (Domnul Saturn). Prin întretăiera capricioasă a replicilor acestora, Tzara persiflează continuu obiÅŸnuinÅ£ele, limbajul, mentalităţile ÅŸi prejudecăţile, dezarticulând ÅŸi malaxând sarcastic cotidianul ca ÅŸi idealul, cultura, tarele sociale ÅŸi politice, toate acestea printr-o tehnică dramaturgică aparent dezordonată ce provoacă fulgurante asociaÅ£ii de idei ÅŸi adesea un savuros umor al absurdului. Piesa a fost prezentată în seara de 26 mai 1920 la celebra sală pariziană Gaveau, având în distribuÅ£ie pe Tzara însuÅŸi, înconjurat de personalităţile marcante ale miÅŸcării – Breton, Aragon, Éluard, Soupault ÅŸi alÅ£ii. Evenimentul a stârnit, evident, furtunoase controverse.
Pe vârtejul suprarealist al replicilor Aventurii celeste, regia lui Octavian Jighirgiu construieÅŸte o dramaturgie surprinzătoare, ce coagulează ÅŸi valorizează sensurile posibile, fiind în acelaÅŸi timp la rîndu-i subîntinsă de fiorul absurdului, pe care se grefează comportamente cu o coerenţă psihologică ce le conferă o dimensiune tulburătoare. Gravitate ÅŸi derizoriu, mască ÅŸi demascare, intensitate a trăirii ÅŸi joc gratuit se intersectează ÅŸi alternează într-o desfăşurare scenică dinamică ÅŸi plină de înÅ£eles – un înÅ£eles pe care-l presimÅ£im mareu, dar care ne scapă totuÅŸi de fiecare dată, lăsându-ne gânditori atunci când jocul s-a sfârÅŸit...
O piesă de personaje, dar ÅŸi piesa unui personaj colectiv, La deuxième este jucată ÅŸi cântată de un
colectiv de studenÅ£i ÅŸi proaspeÅ£i absolvenÅ£i ai claselor de canto ale Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”, cei mai mulÅ£i aflaÅ£i la început de drum, care ÅŸi-au asumat cu mult entuziasm urcuÅŸul spinos spre o asemenea premieră, acceptând tripla provocare a unui text, a unei partituri ÅŸi a unei regii ieÅŸite din cadrele obiÅŸnuitului.
Distribuţia:
Le Cerveau Désintéressé IgnuÅ£a Cristian / Corneliu HuÅ£anu
Madame Antipyrine Paula Rad / Florica Cozma
Monsieur Antipyrine Simona Buhac / Anca Câmpean
Madame Interruption Mădălina Danciu / Alida Barbu
Mademoiselle Pause Maria Oltean / Paula Rad
Monsieur A István Kozocsa / Marian Vâsc
Monsineur Aa Antiphilosophe István Kozocsa / Marian Vâsc
Monsieur Absorbtion Ioan Stancu / Füstös József
Monsieur Saturne Daniela BurcuÅŸ / Ioana Sârzea
Oreille Maria Popa / Ramona Bolojan
Scenografia ÅŸi costumele: Liliana Moraru
Regia de culise ÅŸi luminile: Dan Lupea
Pregătirea muzicală: Francisc Fuchs
Ansamblul Ad Hoc, dirijor: Matei Pop
II. Eva (2010) - Balet în ÅŸapte monologuri
Cu baletul în ÅŸapte monologuri Eva, Liviu Dănceanu ÅŸi-a asumat rolul de autor total: a imaginat ÅŸapte ipostaze ale femeii, a scris ÅŸapte poeme (ce dovedesc un stil poetic aparte, calofil ÅŸi ghiduÅŸ în acelaÅŸi timp), a ilustrat poemele cu ÅŸapte episoade muzicale (opus 134-140) încredinÅ£ate unui ansamblu de ÅŸapte percuÅ£ioniÅŸti ÅŸi a împletit în fiecare din aceste ÅŸapte episoade câte două genuri, adesea surprinzător împerecheate, confecÅ£ionându-le titluri ludice: Catavalsie (catavasia ÅŸi valsul...), Bagaloptelle (bagatelele ÅŸi galopul...) ÅŸi aÅŸa mai departe (rebusurile sunt propuse publicului spre rezolvare). Amestecul între conceptual ÅŸi ilustrativ caracterizează demersul special pe care compozitorul îl urmăreÅŸte în acest opus: complexităţii de scriitură a partiturii pentru ansamblu de percuÅ£ie, prin excelenţă o mixtură de sunet ÅŸi zgomot ritmat, cu suprapuneri spectaculoase de structuri care uneori plutesc în timpuri măsurate diferit, i se adaugă ironic-onomatopeicele utilizări ale unor obiecte casnice cât se poate de prozaice – oale ÅŸi cratiÅ£e, tacâmuri, farfurii ÅŸi un atoatepurificator aspirator.
Nu mai puÅ£in autor total este în acest spectacol Melinda Jakab: pornind de la textele poetice ÅŸi succintele sugestii scenice ale compozitorului, regizoarea a clădit o dramaturgie unde ÅŸapte personaje – cinci dansatoare ÅŸi două actriÅ£e – ne aduc în faÅ£a ochilor pe Eva noastră cea de toate zilele, dar nu mai puÅ£in enigmatică. Figuri individuale pregnante ÅŸi în acelaÅŸi timp personaj colectiv, trupuri dar ÅŸi simboluri, cele ÅŸapte ipostaze zugrăvesc un tablou vivant încântător, sensibil ÅŸi incitant, comic ÅŸi tragic, ironic ÅŸi serios. PaÅŸii, miÅŸcările, atitudinile, mimica poartă marca inconfundabilă a coregrafiei Melindei Jakab; decorul ÅŸi costumele sunt bricolate, frust ÅŸi cotidian, din ce se afla la îndemână prin casă – o masă, niÅŸte mături, găleÅ£i ÅŸi alte asemeni... ba chiar ÅŸi niÅŸte instrumente de percuÅ£ie cu doi percuÅ£ioniÅŸti în carne ÅŸi oase, reprezentanÅ£i ai lui Adam, curioÅŸi să arunce o privire indiscretă în ograda Evei...
Cele cinci dansatoare selecÅ£ionate de Melinda Jakab sunt componente ale excelentului corp de balet al Operei Maghiare clujene, un ansamblu constant orientat spre sondarea teritoriului fascinant al baletului contemporan; ele aduc spectacolului un înalt profesionalism ÅŸi spirit de echipă: prim-balerinele Viorica Bogoi ÅŸi Iuliana Barabás, Gabriela Pop Rusu – coordonator artistic al compartimentului de balet, Simina Oprean ÅŸi Delia Göllner. Cot la cot cu balerinele, cu dezinvoltură ÅŸi expresivitate, dansează (chiar aÅŸa!) tinerele actriÅ£e Raluca Lupan ÅŸi Diana Buluga, talente emergente ale scenei independente clujene, adepte ale jocului actoricesc total, cu o activitate bogată ÅŸi cu o stăpânire excelentă a mijloacelor de expresie moderne.
Distribuţia:
Eva 1 Raluca Lupan
Eva 2 Diana Buluca
Eva 3 Viorica Bogoi
Eva 4 Simina Oprean
Eva 5 Gabriela Pop Rusu
Eva 6 Delia Göllner
Eva 7 Iuliana Barabas
Percuţionist 1 Samuel Lupean
Percuţionist 2 Alexandru Popovici
Regia de culise ÅŸi luminile: Dan Lupea
Pregătirea muzicală: Grigore Pop
Ansamblul de PercuÅ£ie al Academiei de Muzică « Gheorghe Dima » Cluj-Napoca
dirijor: Matei Pop
Biletele sunt puse în vânzare la AgenÅ£ia de Bilete din PiaÅ£a Åžtefan cel Mare nr. 14, telefon: 0264/59.53.63, deschisă de luni până vineri între orele 11-17 ÅŸi cu 30 de minute înainte de începerea reprezentaÅ£iei, la caseria din holul Operei NaÅ£ionale Române Cluj-Napoca.
|
Niciun comentariu!