Cântece de aur. Volumul 4
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 1
Vizualizari: 2484
Etichete: Angela Similea, Doina Badea, Electrecord, Margareta Pâslaru, Muzica Ușoară Românească, Nicolae Nițescu, Stela Enache
Cântece de aur. Volumul 4
!!!
2009, Roton (Electrecord)
Gen: compilaÈ›ie, muzica uÈ™oară românească
---
Primele trei piese de pe această colecÈ›ie folosesc ca element muzical de bază clapa electronică … Ascultând primele piese de pe acest volum de compilaÈ›ie (printre care se află È™i Ani de liceu, interpretat de Stela Enache), ajung încet la concluzia că poporul român a fost îndreptat inconÈ™tient de industria muzicii uÈ™oare în direcÈ›ia muzicii dance - val care ne domină o bună parte din canalele media muzicale începând din 1997.
---
Am strâns toamnă după toamnă (Constantin Drăghici / Gîroveanu, Negrin) combină o diversitate de stiluri, pornind de la cântec de pahar È™i ajungând la un final ritmat de muzică uÈ™oară rusească. Mi-e drag de tine (Nicolae NiÈ›escu / Vasilescu, Felea) aÈ™ fi zis că este interpretată de Gică Petrescu, dacă nu scria altfel pe coperta de disc. Melodia asta foarte drăguță are un solo de clapă foarte ne-la locul ei, care ne aminteÈ™te de trupele de preluări fără nume care cântau seara în restaurantele de modă veche… iar astăzi în cluburile care se consideră a fi de fiÈ›e.
---
Urmează un nou calup de piese monotone, plicticoase, interpretate de nume grele ale muzicii uÈ™oare româneÈ™ti (Mirabela Dauer, Angela Similea, Margareta Pâslaru) … Eternitate (George Nicolescu / Grigoriu, Iorgulescu, 1973) este poate cea mai tipică baladă pentru compilaÈ›ia de față, copleÈ™itor de tristă (acesta este dealtfel primul hit solo pentru George Nicolescu).
Valsul cu iz de cântec de pahar interpretat de Gică Petrescu care urmează pe album (Du-mă acasă măi tramvai, compusă de Stroe È™i Vasilache în 1937), iarăși dovedeÈ™te (precum am mai expus È™i în recenziile primelor volume din această colecÈ›ie de È™lagăre autohtone) faptul că muzica uÈ™oară românească a cam bătut pasul pe loc între anii 30 È™i anii 80. Du-mă acasă măi tramvai amplasat lângă Eternitate se potriveÈ™te de minune în acest sens...
---
AÈ™a începe dragostea (Lucky Marinescu / Kirculescu, Maximilian) are un stil atât de retro, încât îmi aminteÈ™te de Why Don’t You Do Right (Peggy Lee, 1922). Am căutat pe net, dar nu am găsit anul în care a fost lansată iniÈ›ial piesa. Este jalnic să constat faptul că nu există niciun fel de ordonare a repertoriului muzicii româneÈ™ti pe net; piese care sună ca făcute în anii 20 sunt lansate în anii 70-80 È™i apar pe diverse albume È™i compilaÈ›ii după anii 90 … dar nicăieri nu se menÈ›ionează datele de compoziÈ›ie sau lansare ale lucrărilor … de vină fiind lipsa de transparență a sistemului pe vremea comunismului, lipsa infrastructurii pentru cedarea sau acordarea drepturilor de autor înainte de 1996 È™i lipsa de estetică È™i bun simÈ› a celor care au condus monopolul Electrecord atâÈ›ia zeci de ani pentru profitul statului ...È™i pentru profit personal.
---
Pentru voi, muguri noi … Mihaela Runceanu parcă o dă în bară cu piesa asta puerilă din punct de vedere muzical, cu ritm de hitparade nemÈ›esc din anii 70, interpretat cu o voce puternică, puÈ›in forÈ›ată, în stil Jennifer Rush. În acelaÈ™i stil muzical (de marÈ™ pueril) urmează În rândul patru (Dan Spătaru); tot la această categorie de piese s-ar încara bine È™i Lasă-mă aÈ™a cum sunt (Angela Similea) È™i Lasă-mi toamna pomii verzi (Margareta Pâslaru).
---
Dintre volumele compilaÈ›iei ce le deÈ›in, acest al patrulea cu Cântece de aur, editat de Roton în 2009, mi-a plăcut cel mai puÈ›in. Cu atât mai puÈ›in cu cât se încheie cu o romanță duioasă interpretată cu o voce de operă de Doina Badea (Ploaia È™i noi).
---
Piese de rezistență ar fi: Mi-e drag de tine (Nicolae Nițescu), Broscuța Oac (Trio Grigoriu), Du-mă acasă măi tramvai (Gică Petrescu).
---
ColecÈ›ia de È™lagăre româneÈ™ti merită căutată È™i ascultată, cel puÈ›in din perspectiva culturii generale a vremurilor apuse.
---
Autor: RiCo
---
Este incredibilă distanÈ›a reală în timp È™i mentalitate a producÈ›iior muzicale promovate de vechiul sistem până în ultimul deceniu al mileniului precedent, È™i reticenÈ›a încremenită cu care Electrecord a pășit în noul mileniu, condusă de pensionari cu ochelari de cal care nu se gândeau deloc la revoluÈ›ia muzicală ce va urma în industria noastră deschisă pentru prima dată occidentului, după jumătate de secol.
Ar fi fost poate de bun simÈ› ca Electrecord să fie transformată într-o casă de discuri cu alt nume È™i altă conducere după 1990, pentru a face trecerea spre lumea nouă în care încă mai facem primii păși.
---
Cei care au condus Electrecord atâÈ›ia ani ar trebui condamnaÈ›i pentru îngroparea tinerelor speranÈ›e din anii 90, precum Mădălina Manole sau Olivia Manolescu, pe care le-a îndrumat la pas de rac (în direcÈ›ia greÈ™ită) pentru vremurile care au sosit.
Articole relative:
Publicat in: 26.06.2017, Ora: 09:34AM
Publicat in: 02.06.2016, Ora: 17:06PM
Publicat in: 08.02.2016, Ora: 06:41AM
Publicat in: 28.01.2016, Ora: 18:18PM
Publicat in: 05.01.2016, Ora: 05:41AM
Publicat in: 26.03.2017, Ora: 15:01PM
Publicat in: 16.09.2015, Ora: 06:20AM
Publicat in: 13.11.2014, Ora: 06:54AM
Publicat in: 10.05.2014, Ora: 06:25AM
Publicat in: 07.12.2013, Ora: 06:47AM
COMENTARII:
18.06.2015, 15:58PM, scris de chris72ro
imi place felul in care ai comentat,amuzant si critic in acelasi timp si sunt de acord. e o drama ce s-a petrecut in muzica romaneasca ,mai ales dupa anii 80 dar si cu electrecordul..oameni talentati nepromovati..salutari