Dance Trauma p.3/3. Matli (solist, fondator)
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 2199
Etichete: Attila Szallos, Berlin, Cristina Balas, Dan Țilea, Dance Trauma, Fabian Deneș, Fight Club, Flaut, Gabi Bolboacă, Imago, Linda Horvath, Local Heroes, Martin Heidegger, Matli, Punk, Roșia Montană Gold Corporation, Sensimilla, Ska

Dance Trauma a împlinit un deceniu de activitate în 2011.
---
În 11.SEP.2001 Trauma urcă prima dată pe scenă, la Sibiu.
În 2003, odată cu mutarea definitivă a proiectului la Cluj, formaÈ›ia se transformă în Dance Trauma.
---
Plecarea temporară a solistului Matli la Berlin în vara anului 2010 încurcă activitatea formaÈ›iei timp de 18 luni.
---
Cu o întârziere de È™ase luni, Dance Trauma sărbătoreÈ™te aniversarea de 10 ani cu fanii la Downtown/Cluj în 10.MAR.2012.
---
Cu această ocazie, l-am abordat pe Matli după una din repetițiile pentru concert pentru un interviu retrospectiv și introspectiv.
---
---
CZB: Formația a fost ideea ta și a pornit la Sibiu?
Matli (solist, membrul fondator Dance Trauma, n. 1978): Da, eram împreună cu basista Camelia. Eram împreună È™i vroiam să ne facem o formaÈ›ie. Am avut È™i alte trupe înainte, dar nu mai fusesem membru fondator la vreuna.
Mi-a venit ideea de Trauma.
--
CZB: Aveați un duet folk?
Matli (solist, Dance Trauma): Nu, vroiam să cântăm alternativ.
--
CZB: Camelia a cântat la alt instrument È™i apoi a trecut la bas?
Matli (Dance Trauma): Nu, a cântat la bas de la început
--
CZB: Care au fost primii membrii? Cum v-ați adunat la Sibiu?
Matli (Dance Trauma): Eu cu Camelia ne-am hotărât că vrem să ne facem trupă - È™i prin prieteni … îl cunoÈ™team pe MiÈ™u, care È™tiam că bate la tobe. Aveam tot aÈ™a un prieten, Crosby, care cânta la chitară - È™i le-am zis să vină să cânte cu trupa asta.
Camelia a rezolvat sala de repetiÈ›ie la un liceu agricol. Am făcut câteva repetiÈ›ii, după care am cântat la un festival de motoriÈ™ti … era ca nuca-n perete.
Noi ne-am dus cu un repertoriu de piese, printre care promovam foarte mult the Pixies È™i nu mai È™tiu ce, dar a fost pozitiv primul feedback de la oameni. Asta se întâmpla în 2001.
--
CZB: Cum s-a produs mutarea la Cluj?
Matli (Dance Trauma): Eram student în anul 4; Camelia era în anul 1 - trecea în anul 2. Asta se întâmpla în vacanÈ›a de vară. În vara aia am repetat la Sibiu, dar vroiam să rămân la Cluj. Ne gândeam cu toÈ›ii să rămânem la Cluj …È™i MiÈ™u era student la Cluj. Chitaristul era la Sibiu; după aceea a plecat în Germania …È™i am căutat chitarist - È™i l-am întâlnit pe Radu …tot aÈ™a pe stradă, îl È™tiam de pe la festivaluri … È™tiam că se ocupă È™i că vrea să cânte È™i el …i-am zis că avem o formaÈ›ie alternativă, cu ska… pe atunci nu se È™tia ce-i aia. El a È™tiut: - Oh, Ska, ce fain! AÈ™a a fost la început; eu căutam muzicieni È™i È™tiam ce vroiam să fac, dar restul au luat-o cumva de la zero, sau de la început. Repetam È™i ne veneau ideile foarte spontan; aveam în cap diverse influenÈ›e - ne veneau tot felul de idei de la Pixies … am făcut È™i niÈ™te preluări, după care am zis să facem mai mult piese proprii, nu preluări …
--
CZB: Cum au fost primele concerte?
Matli (Dance Trauma): Da, am avut la Sibiu un concert, chiar când au fost atentatele (în 11 septembrie 2001, la turnul gemenilor din New York), era la televizor, pe la 4-5 după-masa È™i noi ne-am dus să ne punem sculele - am văzut lumea acolo la televizor; È™i la concert, lumea se uita la televizoare…
Apoi, È›in minte că în ianuarie 2002 aveam concerte la Cluj.
---
Èšin minte că am vrut să cântăm la Cluj, iar pe atunci Music Pub-ul era în mare vogă… era un concert Kumm, îi cunoÈ™team… ne-am dus la ei È™i le-am spus că avem È™i noi o trupă, că vrem să cântăm È™i noi în deschidere, dacă se poate - È™i aveam niÈ™te emoÈ›ii… È™i cam atât îmi amintesc din perioada aia.
---
CZB: Care-i povestea cu numele formației?
Matli (Dance Trauma): Vroiam cumva mesajul să fie ironic, mai pozitiv. În acelaÈ™i timp, mai oscilam; Camelia cânta la voce È™i avea un timbru cu părÈ›i aÈ™a, mai spre gothic. Eram o pereche ambivalentă.
Nu m-am gândit foarte mult; m-am gândit direct la Trauma, pentru că pe atunci viaÈ›a pentru mine era un fel de traumă; eram în linia aia de Fight Club. Chiar organizam bătăi în față la Music Pub È™i ne distram cu prietenii, la care uneori venea lumea să ne oprească È™i le explicam să stea liniÈ™tiÈ›i că suntem prieteni È™i aÈ™a ne distrăm noi… am avut aÈ™a - o etapă…
Numele devenise apoi prea dur pentru ceea ce se cânta; feeling-ul nostru fiind din ce în ce mai ska. Asta se întâmpla în 2003-2004. Am zis să ne spunem Dance Trauma, pentru că lumea dansa È™i se lovea la concertele noastre; se făcea pogo, dar lumea nu prea È™tia cum se face asta, È™i era un pogo mult mai serios (haha). Noi eram deja Ska-Punk, È™i asta a atras È™i publicul din zona punk-ului la concertele noastre, aÈ™a cum erau ei pe atunci. Eram Punk-Alternative-Ska … È™i Dance Trauma spunea chiar ce se întâmpla la concerte … apoi numele a dobândit È™i o chestie aÈ™a mai intelectuală, adică dansează-È›i trauma, care înseamnă altceva. Adică, fiecare are traumele lui, È™i dacă vine la concert, dansează È™i le vindecă într-un fel. Deja, de pe vremea când eram Dance Trauma, temperam publicul È™i ziceam să nu se mai dea din coate; să se respecte fetele, să fie mai Dancehall … cam asta este treaba cu numele.
--
CZB: Ati de când s-a alăturat proiectului; cum v-aÈ›i cunoscut?
Matli (Dance Trauma): MiÈ™u … nu s-a lăsat de muzică, dar a terminat facultatea, s-a mutat la Sibiu È™i mergea mai des în Germania; nu mai stătea în Cluj. Noi aveam deja o continuitate; mergeam È™i vara la festivaluri precum Stufstock, È™i aveam nevoie de un tobar care să fie în Cluj. Știam că Ati avea trupa Devian, îi văzusem, È™i m-am dus să vorbesc cu el …l-am întrebat dacă nu vine să cânte cu noi. Asta a fost prin … nu È™tiu, nu mă pricep la ani (haha) … prin 2004-2005.
El este acum pilonul trupei; are un spirit mai organizatoric, mai serios, iar formația avea nevoie și de o minte mai limpede.
---
CZB: Tu ai fost student la actorie; cum ai ajuns la Imago?
Matli (Dance Trauma): Am fost student la filozofie; am vent în anul 1 la facilitate, în 1998. M-am dus la Casa de cultură a studenÈ›ilor, prin niÈ™te prieteni. A venit un coleg de al meu de facultate cu care ne È™tiam din liceu, de la Sibiu, È™i mi-a zis că vrea să facă o trupă de teatru - È™i eram acolo 4 sibieni È™i am zis la doamna Topan că vroiam să facem o trupă de teatru… asta se întâmpla când eram în anul 1. Pe vremea când aveam È™i trupa de muzică, eu deja jucam pentru Imago de 4 ani. Am ajuns la festivaluri …eram amator. Actoria nu m-a atras niciodată ca instituÈ›ie; am preferat să descopăr de unul singur ce înseamnă Scena, regulile scrise È™i nescrise… Deci, la fel ca È™i Conservatorul, nu m-a interesat să mă ghidez după reguli. Mă gândeam la un moment dat dacă să nu dau la Conservator, la dirijorat… studiam Bach È™i d-astea - eram foarte maniac la vremea aia …dar mi-a trecut. Odată ce am făcut Trauma, nu m-a mai interesat nici Conservatorul, că am o filozofie de viață personală: trebuie să trăieÈ™ti, dacă vrei să înveÈ›i, să cunoÈ™ti. Dacă vrei să È™tii muzică trebuie să o faci în felul în care îÈ›i permiÈ›i să te descurci.
--
CZB: Ce a fost cu plecarea la Berlin; a fost din dorința de aventură, de descoperire?
Matli (Dance Trauma): A fost È™i o chestie personală; aveam o viață mai aÈ™ezată - eram într-o relaÈ›ie, aveam o gagică - după care nu a mai mers treaba - È™i eram în aer cumva, nu îmi mai găseam locul - È™i totul s-a întâmplat foarte spontan. Am vorbit cu un fost coleg de facultate, care avea ceva trupă È™i contacte a Berlin. El mi-a zis că dacă merg acolo È™i vreau să fac muzică È™i cred că sunt bun, sunt liber … că mă poate pune în legătură cu anumite persoane influente - È™i am plecat, pentru că de zece ani, de când am venit la facultate, am zis că nu mă mai întorc în Sibiu … a fost tot o decizie de viață.
Trebuia să dau la Inginerie în Sibiu È™i în clasa a 12a m-am răzgândit că mă duc să studiez Filozofia la Cluj È™i acum cu Berlinul tot aÈ™a, am vorbit cu amicul meu pe net; mi-a zis că dacă vin, am unde sta; È™i văd apoi cât stau - È™i am zis că acuma e momentul; mă lega treaba asta cu trupa, cu muzica, dar nu mai mergea … eram È™i foarte deprimat … nu îmi găseam locul.
CZB: Aveai nevoie de o schimbare de mediu.
Matli (Dance Trauma): Nu am plecat în ideea că rămân acolo; a fost mai mult ideea de excursie, care putea să dureze … a durat È™ase luni, dar È™tiam că mă întorc. Am zis colegilor de trupă că merg la Berlin să stabilesc contacte, să putem ieÈ™i È™i afară, să mergem să cântăm È™i să ne vadă lumea.
Când am ajuns acolo È™i am văzut care e viaÈ›a, am zis că mă întorc È™i încerc să construim un pic mai serios treaba. Când am plecat, restul s-au lăsat È™i ei de treabă. Alex s-a angajat; fiecare …deci a fost È™i un test cumva. Stai È™ase luni separat de trupă È™i vezi cine rămâne… Numai Attila a rămas.
--
CZB: Și Mișu?
Matli (Dance Trauma): MiÈ™u nu cânta cu noi; de fapt apucase câteva concerte cu noi … de fapt, după ce m-am întors am stabilit că rămâne cu trupa.
--
CZB: Ce părere ai de faptul că Alex s-a angajat la Roșia Montană Gold Corporation?
Matli (Dance Trauma): (haha) Păi, nici nu am mai vorbit cu el. Părerea mea despre Gold Corporation este obscură … sunt împotrivă la treaba asta, dar nu prea pot să judec un om …în reclamele RMGC la televizor, o vezi pe una că nu are mâncare de dat la copiii ei …există niveluri È™i niveluri de influenÈ›are… s-a dus acolo probabil să facă bani …bănuiesc că de aceea s-o fi dus acolo. Eu nu mă pricep la treaba asta; nu fac bani (ha); deci, eu nu pot să mă duc la om È™i să-i zic: cum poÈ›i să faci asta? eu nu aÈ™ face asta …eu nu aÈ™ fi făcut asta… aÈ™ fii ipocrit.
A fost destul de trist oarecum, pentru că aÈ™ dori fiecare membru din formaÈ›ie să câÈ™tige bani …adică, nu să aibă numai asta în cap, dar să aibă motivarea aia pentru entuziasm È™i dedicaÈ›ie …ca È™i în viață, în dragoste, în orice. Eu nu pot să mai spun că sunt acelaÈ™i om care eram acum 10 ani, dar totuÈ™i sunt în stare să fac orice ca să fac numai muzică …dar e greu, adică îl înÈ›eleg pe om dacă doreÈ™te să aibă un mod de viață decent; eu nu pot să spun că am un trai decent. Sunt sub-decent, dar este alegerea mea. Nu vreau să vină unul să îmi dea nu È™tiu ce de făcut ziua, ca apoi să stau noaptea să compun de nervi ce mă enervează la acel angajator în timpul zilei. Vreau să-mi menÈ›in o linie …deÈ™i îmi place să muncesc; nu vreau să fiu înÈ›eles greÈ™it; fac tot felul de treburi, mai ales munca fizică este foarte importantă; deja la vârsta ce o am nu mai pot să stau numai în pub-uri. Am început să mă maturizez È™i eu. Mi se pare deja necesar să am o activitate care să mă sprijine să fac È™i muzică. Numai muzică nu poÈ›i face; cam la concluzia asta ajung.
--
CZB: Care este filozoful tău preferat și de ce?
Matli (Dance Trauma): Acum mă pregătesc; sper să reuÈ™esc să fac cumva să devin un consilier filozofic. Deci, să meargă omul la filozof, ca la psiholog. Treaba asta se poartă în Occident; în România nu È™tiu cum e cu catalogul meseriilor …mă rog; asta este ca È™i cu muzica … ce muzică asculÈ›i? Este prea vagă întrebarea, dar momentan citeam Julius Evola (1898 - 1974, Italia), care m-a trezit la niÈ™te realități. Ar mai fi Martin Heidegger (1889 - 1976, Germania), destul de mult; am pus Heidegger chiar È™i în Dance Trauma. Adică, pot discuta pe text … Ludwig Wittgenstein (1889 - 1951, Austria), care avea teoria limbajului, descria sensul lucrurilor ...sunt mulÈ›i È™i diferiÈ›i … È™i Nietsche un pic…
--
CZB: Zi-mi despre o piesă influențată de Martin Heidegger la Dance Trauma?
Matli (Dance Trauma): Un exemplu ar fi Sensimilla, care citisem …dar asta îmi aduc aminte acuma aÈ™a… un articol care se numea Construire, Gândire, Locuire, sau aÈ™a ceva. Stăteam în casă È™i mă gândeam că nu aveam nimic în casă …articolul exprima filozofia despre cum se locuieÈ™te ceva: o casă sau o încăpere: macaragiul când urcă în macara îÈ™i lipeÈ™te niÈ™te postere; deci, orice om îÈ™i locuieÈ™te un spaÈ›iu anume - È™i stăteam în casă È™i priveam: nu pare locuită casa asta; nu mai am decât câteva cuie …È™i ciocolată amăruie… Ciocolată amăruie este acest gând că nu am nimic, dar de fapt m-am îndrăgostit de Sensimilla asta, È™i atunci merită acest loc, chiar dacă nu pare a fi locuit. Pentru mine, este o treabă faptul că fac muzică, È™i atunci, oriunde sunt, muzica aia îmi ocupă locuinÈ›a oriunde m-aÈ™ afla È™i oriunde merg.
--
CZB: Zi-mi te rog Dance Trauma, având o nouă componență, o nouă formulă, va avea un nou sound - poate o nouă denumire?
Matli (Dance Trauma): Denumirea rămâne, deÈ™i mie mi-a trăznit ideea să tăiem Trauma, È™i să rămânem numai formaÈ›ia Dance … (hahaha) Da, asta încă nu a trecut de veto-ul trupei. A fost ideea mea. Ar fi o mare ironie să scrie mare pe afiÈ™ FormaÈ›ia Dance. ȘI cine È™tie... È™tie, vine. Cine nu È™tie…
CZB: Concert Dance Live (hahaha)
Matli (Dance Trauma): Bine, no. Oricum, este deja o chestie stabilită; nu ar fi ok să schimbăm numele. Chiar dacă începem să cântăm Jazz sau să facem Balet, tot Dance Trauma rămânem.
Sunetul …într-adevăr, am găsit oameni - sau ne-au găsit Attila… suntem È™apte. Având un flaut, automat se schimbă toată chimia, alchemia È™i dinamica. Trebuie să È›ii cont de - È™i mai ales ca efect; după primele repetiÈ›ii, am È›inut cont deja de anumite schimbări în cap. Trebuie să am grijă să nu fie atât de radicale. Eu sunt radical, eclectic - fac aia, cu care merge È™i ailaltă È™i trebuie să mă tempereze cineva: stai un pic …să nu o dăm acum în nu È™tiu ce experimente …Dar este posibil; eu văd posibilitățile. Nu rămân doar la Ska; automat ai oameni noi care vin cu ideile lor. Solista, pe lângă faptul că are un sound Jazzy, la care nu mă aÈ™teptam… e foarte important ca fiecare să-È™i găsească locul lui.
---
Eu încerc să nu zic: - Avem piesele astea; învățati-le…
Nu!
---
La început este frustrant, că nu È™tiu ce trebuie să fac… este prea multă libertate cumva. Flautista vine de la Conservator; pe ea asta o interesează; este o formă liberă de exprimare. Ea a făcut o È™coală È™i vrea să îÈ™i găsească alt fel de a cânta la flaut; de a arăta cum poate să cânte la acest instrument.
Eu am foarte mari emoÈ›ii. Sper să ne menÈ›inem …să nu fie o ruptură la care să vină oamenii È™i să plece. Trebuie să ne menÈ›inem miezul acela cu care atrăgeam publicul. Mai departe, depinde de oameni; vremurile, mai ales, se schimbă.
--
CZB: Ce părere ai de demonstraÈ›iile din ianuarie din România; cum te-au afectat?
Matli (Dance Trauma): Nu È™tiu…mi s-a părut…odată, că în România după RevoluÈ›ie, în societatea noastră nu a existat ideea de protest care să fie eficient. Ăștia, din Occident am văzut că protestează pentru orice chichiță … È™i funcÈ›ionează eficient: protestează pentru ceva anume È™i se rezolvă …sau nu se rezolvă, la care protestează din nou, mai mult ca înainte. La noi, clar când au fost protestele, au fost comparate cu ceva gen RevoluÈ›ie.
Eu evit mass media, dar s-a asociat demonstraÈ›ia cu RevoluÈ›ia. Eu receptez doar anumite lucruri. Mă bucur că oamenii au făcut ceva, dar în acelaÈ™i timp, restul oamenilor, care ar fi trebuit să facă È™i ei ceva … cred că foarte greu se schimbă mentalitatea la noi, ca astfel de proteste să fie chiar eficiente. Nu avem un mod de lucru coerent; uneori, mi se părea penibil …la un moment dat vedeam 3 sau 5 persoane în piață, care diminuau chiar ceea ce făcuseră primul val de protestatari, prin prezenÈ›a lor acolo …nu zic să nu protesteze, dar …eu nu sunt omul să protestez.
---
Eu sunt genul care protestează pe scenă.
Din când în când când am un of, le spun oamenilor: - TreziÈ›i-vă, FaceÈ›i ceva!
Este felul meu în care menÈ›in publicul critic È™i treaz într-un fel …
---
Autor: RiCo
---
---
Componența 2012
- Matli (Dan Èšilea, voce, ukulele)
- Linda Horvath (voce, ex-Yesterdays)
- Mișu (Mihai Pop, chitară)
- Gabi Bolboacă (bas)
- Attiila Szallos (baterie)
- Cristina Balas (flaut)
- Fabian DeneÈ™ (colaborator la trombon, în paralel la Rehab Nation)
---
Discografie
- Local Heroes (Demo, 2003)
- Sensimilla (2007)
- Mpty Zine vol. 1 (compilație, 2009)
---
http://www.myspace.com/dancetraumaband
Articole relative:
Publicat in: 10.01.2018, Ora: 11:38AM
Publicat in: 21.08.2017, Ora: 06:16AM
Publicat in: 16.01.2017, Ora: 06:08AM
Publicat in: 09.01.2017, Ora: 06:10AM
Publicat in: 02.01.2017, Ora: 06:25AM
Publicat in: 05.05.2019, Ora: 06:43AM
Publicat in: 11.02.2018, Ora: 06:30AM
Publicat in: 07.02.2018, Ora: 06:11AM
Publicat in: 29.01.2018, Ora: 06:12AM
Publicat in: 26.01.2018, Ora: 06:49AM
Niciun comentariu!