Independenţii contra Majorilor
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 1363
Etichete: Alexandrina, Atitudine Rock, Cd Baby, Google, Independent, Ingrid Michaelson, Inna, Major, Underground
Nu mai există miza atitudinii Rock'n'Roll
Drugs, sex and rock and roll... scena rock'n'roll pornită acum 60 de ani în Occident (ÅŸi despre care noi ca ÅŸi consumatori de muzică din România, putem doar să citim ÅŸi să visăm, exact ca la mitologia greacă) a murit în anii 2000, ÅŸi cum noi suntem mereu cu 10-20 de ani în urma tendinÅ£elor muzicale din Vest, artiÅŸtii noÅŸtri din scena underground o să îÅŸi dea seama de asta de abia peste vreo 10 ani.
---
Un artist român se poate înscrie acum la orice organism de gestiune a drepturilor de autor. Fiind român în România nu înseamnă că trebuie să te înscrii doar la UCMR. Ca cetăţean european ai dreptul să devii membru al oricărei asociaÅ£ii de gen pentru a-Å£i potenÅ£a redevenÅ£ele de pe urma vânzărilor de mp3-uri pe iTunes, Amazon, CD Baby sau Google, sau de pe urma difuzării compoziÅ£iilor originale pe Jango.
---
Cu toate astea, chiar dacă un artist reuÅŸeÅŸte să vândă milioane de unităţi digitale, acesta nu devine totodată vedetă (în sensul adevărat al cuvântului, precum steaua americană). Desigur, nu toÅ£i artiÅŸtii îÅŸi doresc să fie stele, dar miza niciodată nu a fost de a fi un peÅŸte mic într-un lac artificial. De la Fred Astaire, Gică Petrescu, Frank Sinatra, Elvis Presley, the Beatles, Michael Jackson ÅŸi Madonna, până la Lady Gaga, Justin Beiber sau Inna, de aproape un secol industria muzicală s-a dezvoltat pe baza succesului unor piese ÅŸi ale unor artiÅŸti bine cunoscuÅ£i.
---
---
Pe partea pop-dance, după ce s-a lansat Inna afară, a reuÈ™it È™i Alexandra Stan să intre în aceleaÈ™i topuri de vânzări È™i să apară pe aceleaÈ™i coperte de reviste. Înainte, la Vest de graniÈ›ele noastre, nu am miÈ™cat nimic. Ambele artiste numite au o echipă de profesioniÈ™ti în străinătate care pune la punct strategiile de promovare pentru imaginea lor.
---
Pe partea rock underground, Negură Bunget a reuÈ™it până acum să se impună pe scena internaÈ›ionaă, pe niÈ™a ei de piață … dar nu ar fi reuÈ™it fără contract la o casă de discuri de afară È™i fără o amprentă proprie muzicală.
---
---
Internetul a dezcentralizat industria muzicală
Internetul a pornit o miÅŸcare de dezcentralizare a industriei muzicale. În ultimii ani, mult mai mulÅ£i artiÅŸti DIY încearcă să se lanseze pe cont propriu ca înainte – ÅŸi suntem bombardaÅ£i de clipuri ÅŸi informaÅ£ii despre mult mai mulÅ£i artiÅŸti submediocrii ÅŸi non-talente ... dar totodată avem acces ÅŸi la artiÅŸti cu har care nu sunt luaÅ£i în seamă de pârghiile sistemului clasic din lumea reală.
---
A apărut deasemenea o nouă aripă de artiÅŸti DIY care evită să se promoveze pe paginile de Internet ... ÅŸi asta este sănătos pentru miÈ™care, dovedind individualitatea lor - ÅŸi faptul că (în continuare) nu există două persoane care gândesc la fel.
---
Internetul a ajutat totodată artistul DIY de a evita anumite investiţii şi costuri suplimentare, de a-şi mări audienţa şi de a vinde produsele branduite de artist, prin paginile de socializare şi prin videoclipuri cu buget limitat promovate aici.
---
---
TotuÈ™i, în cadrul Industriei muzicale, artiÅŸtii care lansează înregistrări audio depind în continuare de strategia ÅŸi posibilitatea de a-ÅŸi lărgi audienţă, de a-ÅŸi mări potenÅ£ialul cifrei de vânzări a mp3-urilor sau CD-urilor È™i de a ajunge la radio ÅŸi televiziune cu muzica lor. Cheia succesului È™i în prezent este contractul cu o casă de discuri care oferă un sprijin artistului, prin comunicate pozitive, intrări în mass media, distribuÅ£ia albumelor în magazine sau a mp3-urilor pe Internet.
---
---
Războiul global din industria muzicii se poartă pe mai multe planuri
Există un război al IndependenÅ£ilor (marea majoritate fiind artiÅŸti frustraÅ£i fără ÅŸansă de contracte) împotriva Majorilor. MulÅ£i dintre aceÅŸtia nici nu vor să devină vedete ÅŸi se bucură dacă reuÅŸesc să îÅŸi recupereze banii puÅ£ini investiÅ£i în înregistrări - prin cântări pe plan local ÅŸi un grup de fani limitat dar fidelizat.
---
---
În lumea virtuală, Google are intenÅ£ii de a prelua iTunes, iar comunitatea Indie are peste 400 de saituri prin care îÅŸi poate promova ÅŸi comercializa muzica în format mp3... Dar ce se va întâmpla dacă Google ajunge la punctul în care îÅŸi va permite să cumpere ÅŸi Universal ÅŸi Sony ÅŸi Warner (unii deja prevăd È™i speculează asupra acestui scenariu în industrie)
---
---
DeÅŸi mulÅ£i artiÅŸti independenÅ£i se bat cu pumnii în piept că au posibilitatea să îÅŸi vândă muzica la fel de bine ca un artist semnat la un major, nu există niciun fel de control asupra exploatării muzicienilor, cântăreÅ£ilor ÅŸi compozitorilor naivi care încearcă să se auto-promoveze prin paginile de socializare de pe net (unde multe drepturi sunt cedate prin contractul standard semnat digital în momentul în care se creează o astfel de pagină nouă).
---
Majorii vor continua să exploateze drepturile de autor ale cataloagelor imense de hituri acumulate de-a lungul deceniilor, dar observ că strategia de imagine dedicată artiÅŸtilor legendari care mai sunt activi pe piață a scăzut mult faţă de politica firmelor în anii trecuÈ›i.
---
TotuÈ™i, mulÅ£i artiÅŸti cu statut de Vedetă sau Legendă nu vor pica de pe culmile pe care le-au atins, indiferent la care dintre cei trei majori sunt semnaÅ£i, în timp ce valurile de artiÅŸti noi - necunoscuÅ£i - care se înscriu în fiecare zi pe net se îneacă deja în oceanul din ce în ce mai diluat al websaiturilor dedicate muzicii, chiar dacă Internetul este cea mai importantă sursă de informaÅ£ie pe plan global. În noua schemă, Google devine tatăl independenÈ›ilor, cu sau fără voia lor, controlând fluxul acestor informaÅ£ii!
---
Ca independent, artistul se poate înscrie cu muzică originală pe ReverbNation, SoundCloud, YouTube, SoundClick, BandCamp, MetalHead ÅŸi multe alte saituri concurente. Dar prin ce iese în evidenţă? Cum îl descoperă consumatorul genului pe care artistul îl promovează?
---
...Aici contează implicarea unei case de discuri... care se angajează să promoveze artistul, având interesul să câÅŸtige de pe urma muzicii compusă de el sau de ea.
---
---
Aici mai intervine o problemă pentru artistul (pe care îl consider old-school) care ÅŸtie una ÅŸi bună: Eu vreau să fac muzică, restul nu mă interesează.
În noua schemă a lucrurilor, acest tip de artist (care înainte, È™i în Occident, È™i la noi, trebuia să fie mai creativ - să încerce să exerseze mai mult - ÅŸi să compună ceva mai pe placul unui grup mai mare de oameni cu care era obligat să vină în contact direct) nu prea mai are nicio ÅŸansă.
---
Ca independent, ca să reuÈ™eÈ™ti să fii descoperit, trebuie să vinzi mult mai multă muzică decât un debutant în schema clasică a sistemului din străinătate de acum 30 de ani (când erau mult mai mulÈ›i majori È™i independenÈ›i implicaÈ›i în jocul din lumea reală).
---
---
Industria muzicală aÅŸa cum o cunoÅŸteam eu în 1995 a colapsat în mare parte din cauza cifrelor de vânzare din ce în ce mai scăzute a CD-urilor È™i nu pentru că ar fi sosit momentul oportun al independenÈ›ilor de a se lansa pe cont propriu prin intermediul internetului.
Din câte înÅ£eleg din presa străină de specialitate, nici casele majore de discuri nu se pricep încă prea bine la optimizarea potenÅ£ialului de comercializare a artiÅŸtilor în mediul on-line (drept dovadă, faptul că a falimentat unul dintre producătorii giganÅ£i de albume, EMI – unul din The Big Four - în 2011).
CITIÈšI. INDUSTRIE. Falimentul EMI
---
---
Sursa principală de venituri pentru artiștii din Prima categorie
În prezent, cele mai mari câÅŸtiguri pentru artiÅŸtii străini ajunÈ™i la nivel de Vedetă sau Legendă vie nu le reprezintă nici vânzarea de piese în format digital ... nici vânzarea de bilete la concerte ... ci contractele de reclamă publicitară (asocierea imaginei artistului cu un brand de succes, precum au făcut Lady Gaga, Katy Perry ÅŸi Black Eyed Peas în ultimii ani).
---
La noi, vedetele mari trăiesc exclusiv din petreceri private; unii ajung prezentatori de emisiuni la TV sau la diverse radiouri retransmise la nivel naÅ£ional în reÅ£ea. Vedetele mici în schimb, au câte o slujbă de barman ÅŸi o cântare de weekend, fără vânzări de albume...
---
În străinătate, industria muzicii s-a dezvoltat în urma răzvrătirii tineretului la jumătatea anilor 50, ÅŸi a dezvoltării genului rock'n'roll. Cei mai mulÅ£i artiÅŸti ai genului evitau asocierea cu vreo firmă, fie ea de alcool sau de echipamente sportive.
---
Astăzi, chiar ÅŸi în cluburile unde se cântă Live în România, la câte concerte nu ai fost unde afiÅŸul purta logoul unor firme de bere, de tărie, de suc energizant sau carbogazos ... sau de câte ori nu ai primit o invitaÅ£ie decorată în culorile sau purtând sloganul unei firme de Å£igări? Nu te-ai distrat când l-ai văzut pe Horia Brenciu pe geamul reprezentanÅ£ei de televiziune prin cablu de la tine din cartier sau pe CRBL pe panourile de afiÅŸaj de pe blocurile mai mari din centrul oraÅŸului tău, cu sloganele unei telefonii mobile imprimate deasupra frunÅ£ii sau lângă obraz?
Facem parte din Europa ÅŸi ceea ce este valabil pentru ei este valabil ÅŸi pentru noi.
...
Unii aÈ™teaptă să-È™i rotunjească veniturile prin concerte suplimentare pentru partide în an electoral.
---
---
Concluzie
Ca să tragem o concluzie la finalul acestui editorial cu idei disparate, dar care se leagă toate între ele, È™ansele independenÈ›ilor care încearcă să se lanseze pe cont propriu pe net sunt minime. Miza succesului rămâne în continuare semnarea cu o casă de discuri, chiar dacă acestea nu au reuÈ™it să se impună în lumea virtuală.
---
ArtiÈ™tii de succes, care capătă o alură de vedetă, prin colaborarea pe termen lung cu o casă de discuri, nu mai câÈ™tigă atât de mult ca în trecut prin muzica originală compusă È™i lansată într-un format audio, ci prin contractele de reclamă (în vest), È™i petreceri private sau festivaluri branduite (în est).
---
Cu timpul, se pare că în muzică, chiar È™i dincolo, grupul de artiÈ™ti care au succes la un nivel mediu se reduce simÈ›itor. Casele de discuri nu mai sunt dispuse să se riÈ™te cu nume necunoscute (aÈ›i observat schema internaÈ›ională prin care câÈ™tigătorul concursului de talente televizat, X-Factor devine automat noua vedetă a anului semnată la Universal Music în teritoriul de care aparÈ›ine?). Rămâne un număr mai limitat de artiÈ™ti cu mega-succes Comercial ... È™i un ocean de cvasi-necunoscuÈ›i care se neacă în Underground.
---
Autor: RiCo
---
Fără intenÈ›ia de a promova CD Baby, dar având ca exemplu concret povestea artistului independent Ingrid Michaelson, aceasta s-a înscris la CD Baby acum È™apte ani (în 2005) ca debutant în domeniu.
Descoperită on-line de către managerul ei actual, care se ocupa È™i de o firmă de licenÈ›iere (ideea de publishing în muzică), Ingrid Michaelson a devenit un invitat special în serialele Grey's Anatomy, One Tree Hill È™i Scrubs (printre altele). Având È™i roluri È™i muzica introdusă în emisiuni la TV, până în 2008, a devenit un talent apreciat pe plan naÈ›ional (în SUA). În acelaÈ™i an a deschis pe un traseu de cântări din turneul european al lui Jason Mraz, urmând turneul propriu în Statele Unite. Între timp, în State, a ajuns să fie invitată È™i Cap de afiÈ™ la mai multe festivaluri importante.
Între timp, Ingrid Michaelson a primit mai multe oferte de contract de la majori, dar a optat să le refuze pe toate din dorinÈ›a de a-È™i controla propriul traseu È™i de rămâne independent. Astfel, deÈ™i ea a vâdut 800.000 de albume până în prezent prin intermediul internetului, eu personal nu am auzit de ea până am dat peste un articol la CD Baby prin care era promovată ea ca artistă, iar CD Baby ca rampa de lansare a artistei. În continuare, Ingrid Michaelson nu apare la MTV, nu o putem asculta nici la Kiss FM, nici la Radio Guerrilla, È™i nu este o vedetă în sensul stelelor americane.
Ea este înstărită È™i mulÈ›umită cu ea însăși.
---
Din ce am văzut în poze pe net, campania de imagine, cu fata care poartă ochelari (deÈ™i este drăguță È™i fără rame), care cântă la pian È™i are coperÈ›i de CD decorate cu desene pastelate … seamănă izbitor de mult cu ce am văzut că face Alexandrina la BucureÈ™ti. Și acum că am auzit de Ingrid Michaelson… din punctul meu de vedere cele două artiste se află pe acelaÈ™i calapod din punct de vedere al statutului È™i cotei … diferenÈ›a o face desigur pieÈ›ele pe care cele două sunt active, faptul că la Alexandrina se pot tăia două zerouri din cifra de vânzări, È™amd.
---
Ingrid Michaelson
---
---
În ataÈ™amente veÈ›i vedea poze alternante
cu Ingrid Michaelson (FOTO 1,3,5,7) și Alexandrina (FOTO 2,4,6,8).
(la pian, sexy, coperta celui mai recent album, cu ochelari)
Articole relative:
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 10:43AM
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 09:08AM
Publicat in: 17.08.2015, Ora: 18:54PM
Publicat in: 17.06.2015, Ora: 12:33PM
Publicat in: 10.05.2015, Ora: 08:40AM
Publicat in: 07.09.2017, Ora: 12:05PM
Publicat in: 30.05.2016, Ora: 06:53AM
Publicat in: 18.05.2016, Ora: 09:42AM
Publicat in: 02.02.2015, Ora: 06:23AM
Publicat in: 14.01.2014, Ora: 06:04AM
Niciun comentariu!