Conferinţele de presă muzicale la Cluj-Napoca
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 1598
Etichete: Al Di Meola, Cărtureşti, Diesel Events, Funtime, Icr Londra, Ionuţ Sandu, Mircea Buteanu, Napoca 15, Roll-up Banner, Scorpions

Grimus. 14.OCT.2011. Librăria Cărtureşti
Al Di Meola. 1.NOI.2011. Restaurantul Napoca 15
---
Ideea comparaÅ£iei mi-a venit după ce am observat că la conferinÅ£a de presă de la Grimus a bătut vântul printre scaune, deÅŸi aceasta este probabil cea mai talentată formaÅ£ie locală de muzică pop/rock contemporană cu cel mai mare potenÅ£ial în acest moment de a ieÅŸi afară, iar la Al Di Meola au fost prezente aproape 30 de persoane, care nu au avut întrebări pertinente carierei artistului.
---
---
Background artistic
Grimus
A lansat cel de al doilea album de studio, Egretta, având sprijinul producătorului britanic Adam Whittaker, un album cu mare potenÅ£ial comercial ÅŸi un turneu de promovare de album care include ÅŸi date în ţări străine. Primul album, Panikon, a fost considerat albumul anului de către Muzici ÅŸi faze, primul single, Solitude, a fost difuzat la posturi radio în Anglia ÅŸi Belgia, fiind piesa anului la City FM BucureÅŸti ÅŸi ajungând pe locul 1 la un post de radio din Belgia.
În august 2010, Grimus a avut un mini-turneu de patru date în diverse locaÅ£ii din jurul Londrei, susÅ£inând ÅŸi un recital acustic la sediul Institutului Cultural Român, ICR Londra, unde a fost audiată ÅŸi de oameni influenÅ£i de la case majore de discuri. Grimus a mai fost invitată între timp la un festival de oraÅŸ din sudul Poloniei.
Pe plan local, a ajuns pe toate scenele festivalurilor respectate, a cântat în deschidere la Sophie Ellis Bextor, a câÅŸtigat finala GBOB România, reprezentându-ÅŸi Å£ara la finala din Londra în decembrie 2007.
... O activitate de invidiat, un început de drum foarte promiţător.
----
Al Di Meola.
Este unul dintre cei mai respectaÅ£i chitariÅŸti din lume, fiind cunoscut pentru inovaÅ£ii progresive cu chitara electrică ÅŸi fuzionarea de genuri (Jazz cu World Music) la chitara acustică. De-a lungul carierei de peste 35 de ani, a colaborat cu artiÅŸti valoroÅŸi precum Chick Corea, Luciano Pavarotti, Paco de Lucia, Phil Collins, Santana, John McLaughlin, Jimmy Page, Stevie Wonder sau Jean Luc Ponty. A debutat la 19 ani în Carnegie Hall cu proiectul lui Chick Corea, Return to Forever, iar pe lângă cele peste 20 de albune personale ÅŸi tot atâtea în colaborare cu alti artiÅŸti de renume, a mai făcut parte din formaÅ£ia de succes mondial The Guitar Trio, la care a lucrat cu Paco De Lucia ÅŸi John McLaughlin.
---
---
Alegerea locaţiilor
Grimus. 14.OCT.2011. Cărtureşti
Librăria CărtureÅŸti nu se află în centrul oraÅŸului. Totodată, există mijloace de transport în comun (care circulă destul de bine ÅŸi destul de des) care fac legătura între centru ÅŸi Iulius Mall. Drumul cu autobuzul din centru nu durează un sfert de oră. LocaÅ£ia aleasă pentru conferinţă este o sală de mese unde se serveÅŸte ceai, înconjurată de rafturi pline de cărÅ£i. Este un loc public, dinamic ÅŸi arată foarte bine.
---
Al Di Meola. 1.NOI.2011. Napoca 15
La adresa Restaurantului Napoca 15 (aflată în plin centru, la doi paÅŸi de PiaÅ£a Unirii) sus, la mansardă, există o sală special amenajată pentru astfel de evenimente, retrase de ochiul publicului. Sala este suficient de încăpătoare pentru 30 de persoane (nu există atâÅ£ia angajaÅ£i pe partea de monden-cultură la publicaÅ£iile cu sedii pe plan local). Camera parchetată cu mobilier de lemn ÅŸi pereÅ£ii albi este curată ÅŸi luminoasă.
---
---
Bannerele sponsorilor
Grimus. 14.OCT.2011. Cărtureşti
La Grimus nu era niciun banner aÅŸezat în încăpere, niciun afiÅŸ cu un concept general de imagine pentru turneul de promovare al albumului, niciun afiÅŸ cu imaginea mărită a coperÅ£ii de album, niciun afiÅŸ al evenimentului din seara respectivă.
Atitudinea este super-spartană, având în vedere că formaÅ£ia este tânără ÅŸi s-a prezentat la conferinţă cu un artist vizual, care le realizează proiecÅ£iile video din concert.
CLICK AICI pentru Åžtirea despre conceptul vizual Egretta
---
Grimus nu a fost acompaniată de NIMENI. FormaÅ£ia clujeană care are doi manageri ÅŸi un producător britanic prezent în Cluj în această perioadă, s-a prezentat doar cu artistul de imagini vizuale. Nici formaÅ£ia nu era în formulă completă. Se pare că claviaturistul Lehel Kiss era încă pe drum, iar managerul IonuÅ£ Sandu, se afla la o oră de Cluj. Dacă se cunoÅŸtea ora conferinÅ£ei, de ce nu au pornit aceste persoane implicate în proiect mai devreme spre Cluj, sau de ce nu s-a organizat conferinÅ£a cu două ore mai târziu?
Chiar dacă nu au participat mulţi la conferinţă, lipsa acestor elemente de imagine publică nu dau bine.
Sala trebuia decorată corespunzător evenimentului. Cine a trecut pe acolo să caute o carte ÅŸi a tras un ochi spre masa artiÅŸtilor, nu avea habar despre ce se întâmplă. Putea fi o conferinţă despre o lansare de carte, o ÅŸedinţă de scriitori tineri, o repetiÅ£ie de piesă de teatru neconvenÅ£ională ... ah, da. Erau două coperÅ£i de CD ridicate pe masă ÅŸi deschise spre sală...
Ar fi trebuit să fie măcar două roll-up bannere, aÅŸezate pe cele două părÅ£i ale mesei unde erau aÅŸezaÅ£i artiÅŸtii. Aceste roll-up-uri puteau fi folosite deasemenea în locaÅ£iile concertelor de pe traseul de lansare al albumului, la alte conferinÅ£e, iar ulterior, puteau fi înlocuite cu bannere legate de viitoare proiecte ale artistului. InvestiÅ£ia ar fi fost astfel, amortizată pe termen lung.
---
Al Di Meola. 1.NOI.2011. Napoca 15
Al Di Meola a sosit de la proba de sunet, ÅŸi a fost puÅ£in întârziat. A fost acompaniat de Laura, o angajată a organizatorului, responsabilă de artist, cel puÅ£in pe durata conferinÅ£ei. DeÅŸi nu s-a cerut să se prezinte conferinÅ£a cu traducător, erau două scaune pregătite la masa artistului.
În spatele mesei erau ÅŸase bannere de tip roll-up: cinci ale sponsorilor (Aerocenter, Hotelul, Restaurantul, Clubul organizator ÅŸi Gold Corporation din Canada) ÅŸi unul promovând imaginea de afiÅŸ al evenimentului în sine (situat în mijloc, în spatele mesei unde a stat artistul).
ConferinÅ£a a fost prezentată foarte profi, cu două microfoane (unul pentru artist, altul pentru sală), fiind amplificată prin boxe în sală. Sala de la Napoca 15 era mult mai mică decât cea de la CărtureÅŸti.
---
---
Numărul participanţilor
Grimus. 14.OCT.2011. Cărtureşti
La Grimus numărul celor aÅŸezaÅ£i în faÅ£a mesei era acelaÅŸi cu numărul artiÅŸtilor care s-au prezentat la conferinţă. Dacă venea ÅŸi clăparul, Lehel Kiss, ar fi fost mai mulÅ£i artiÅŸti decât oameni din presa locală.
Dintre cei prezenÅ£i în sală la conferinţă, era o televiziune, un blogger, un post de radio ÅŸi un cuplu (doi fani). Nu am pus în calcul websaitul muzical ClickZoomBytes, al cărui reprezentant a făcut pozele ataÅŸate la finalul articolului.
---
Al Di Meola. 1.NOI.2011. Napoca 15
La Al Di Meola au fost prezente peste 20 de persoane (dar cu toate astea, au rămas locuri goale, deÅŸi numărul de locuri pregătite era calculat după confirmările primite de la presa clujeană). Aici am văzut trei televiziuni, dar a lipsit Antena 1 (care a fost prezentă la Grimus). Mă gândesc aici la politica posturilor TV: băi, dacă e TVR-ul partener, noi nu mergem. Nu promovăm evenimentele posturilor concurente... Această mentalitate este greÅŸită din start. Pe termen lung, nimeni nu mai Å£ine minte cine a fost partener la un eveniment, doar evenimentul în sine. Singurul avantaj al partenerului exclusiv este că deÅ£ine drepturile de filmare de la concert, care îi rămâne în arhivă. Antena 1 Cluj sau oricare alt post TV care nu s-a prezentat a pierdut un moment unic ÅŸi istoric pentru Cluj – ConferinÅ£a de presă pentru primul concert Al Di Meola la Cluj. ConferinÅ£a este un loc public, unde orice instituÅ£ie media este binevenită. PrezenÅ£a mediei locale deasemenea dă bine în ochiul critic al artistului privind scena culturală locală.
---
---
Interviurile exclusive
Grimus. 14.OCT.2011. Cărtureşti
Antena 1 a pus câteva întrebări după conferinţă formaÅ£iei.
ClickZoomBytes a realizat un interviu exclusiv cu Vali după conferinţă.
---
Interviul Grimus a fost postat joi 17 noiembrie.
---
Foarte puÅ£ine întrebări au venit din public, ceea ce nu este de mirare, deoarece a fost puÅ£ină lume. Comparat cu Al Di Meola, în medie, s-au pus mai multe întrebări aici pe cap de om din presă.
---
Al Di Meola. 1.NOI.2011. Napoca 15
Realitatea TV a realizat un interviu exclusiv cu omul de afaceri Mircea Buteanu, patron al localului Diesel Club ÅŸi patronul firmei de evenimente Diesel Events.
DeÅŸi au fost trei televiziuni prezente aici, nicio instituÅ£ie media nu a discutat personal înainte sau după conferinţă cu artistul invitat. Motiv: artistul e vorbitor de limbă engleză, ar fi durat prea mult la montaj să se suprapună o burtieră cu subtitluri în limba română, probabil.
---
---
Mentalitatea presei. Întrebările puse.
Grimus. 14.OCT.2011. Cărtureşti
La Grimus, întebările puse au fost interesante. ClickZoomBytes nu a pus întrebări prea multe sau prea acide, pentru că aÅŸteptam momentul să putem povesti cu artiÅŸtii într-un cadru mai intim pentru un interviu exclusiv care a apărut recent pe websaitul muzical.
---
După ce ClickZoomBytes a întrebat de copilul chitaristului în cadrul conferinÅ£ei de presă, artistul a Å£inut să-i administreze o scurtă morală între patru ochi cum că niciodată să nu-i mai pună astfel de întrebări într-un loc public, la o viitoare conferinţă de presă, că viaÅ£a lui personală nu are nimic de a face cu muzica formaÅ£iei, etc.
---
Al Di Meola. 1.NOI.2011. Napoca 15
La Al Di Meola am cerut în repetate rânduri prin email să obÅ£inem dreptul la un interviu exclusiv cu artistul. Când s-a anunÅ£at conferinÅ£a de presă, am pregătit o listă cu opt întrebări ÅŸi am sperat să putem să le punem toate în timp util. Concluzia a fost că ClickZoomBytes a dat tonul ÅŸi a creat atmosfera pentru artist ÅŸi organizator. Norocul nostru este că presa locală nu cunoaÅŸte nici istoria artistului, nici engleza prea bine ÅŸi nu s-a folosit de întrebări sau de răspunsuri.
În final, ne-am trezit cu un interviu exclusiv ClickZoomBytes cu spectatori.
CLICK AICI pentru Interviul Al Di Meola
---
A fost jalnic.
---
Cine s-ar fi gândit că la un artist de succes internaÅ£ional, cu o carieră de peste 35 de ani de muzică, presa locală nu s-ar fi pregătit cu întrebări ÅŸi ar fi venit la conferinţă numai ca să facă prezenÅ£a, să bea o cafea, să poată să zică ulterior că a fost acolo ÅŸi l-a văzut pe artist de la 3 metri... nimeni nu i-a cerut autograful, doar ClickZoomBytes a cerut o poză cu artistul după conferinţă.
---
La un artist care a cântat pe cele mai importante scene internaÅ£ionale, care a colaborat cu Chick Corea, Santana sau Frank Zappa, care a făcut parte dintr-un proiect de chitară acustică de succes internaÅ£ional, presa clujeană s-a prezentat doar cu următoarele întrebări:
- Cum ţi se pare Clujul?
- Ce părere aveÅ£i de România?
- Ce artiÅŸti români cunoaÅŸteÅ£i?
- Vă place bucătăria românească?
- Ce părere aveţi de internet?
Poate ÅŸi aceasta este o explicaÅ£ie pentru care presa clujeană nu s-a înghesuit la conferinÅ£a de presă de la Grimus. Cum ar merge: Cum Å£i se pare Clujul ca întrebare la Grimus?
---
Nu există jurnaliÅŸti de muzică printre oamenii din presa clujeană care să fie trimiÅŸi la conferinÅ£ele de presă muzicale ... pentru că până în prezent singurele genuri muzicale promovate de către instituÅ£iile culturale de stat sunt doar cele de muzică clasică sau populară. Grupul de oameni din presa clujeană care merge la astfel de conferinÅ£e de presă nu s-au prezentat ÅŸi la Al Di Meola... care este prea modern sau experimental pentru gustul lor.
---
Cum ne putem aÅŸtepta ca oraÅŸul Cluj, Capitala Transilvaniei, centru cultural cu tradiÅ£ie, să fie primit în Europa ÅŸi să poată deveni Capitală Culturală Europeană în aceste condiÅ£ii, neavând pregătirea necesară ÅŸi oameni de cultură formaÅ£i în acest sens?
---
Autor: RiCo
---
Byte. Unii vor face observaÅ£ia că nu am menÅ£ionat conferinÅ£a de presă de la Scorpions. Motivul pentru care nu am adus această conferinţă în atenÅ£ia publicului se datorează faptului că evenimentul a fost organizat de o firmă din BucureÅŸti, FunTime, care a tratat problema cu superficialitate (adică, maximă eficienţă, în sensul că numele a vândut biletele ÅŸi după ce s-a investit în reclamă pe plan naÅ£ional, nu mai este nevoie ÅŸi de prea mult tam-tam în presa locală). FunTime a anunÅ£at presa clujeană care a fost partener media la eveniment ÅŸi câteva instituÅ£ii media mai importante cred, s-a mers mai mult pe relaÅ£ii ÅŸi nu s-a făcut niciun fel de efort să vină prea multă presă la conferinţă, care să stea cască-gură ÅŸi să se înfunde cu snacks-uri, apă ÅŸi cafea pe banii organizatorilor.
---
Am povestit cu un fotograf independent din presa clujeană care a dorit să participe la conferinÅ£a de la Scorpions, dar nu a putut intra în legătură cu organizatorii ca să trimită o cerere sau să completeze un formular pentru asta. Nu există nicio adresă de contact pe saitul FunTime în acest sens.
---
ŞTIRE. Conferinţa Grimus
---
FOTOS. RiCo
1 - 3. Conferinta Grimus 2011
4 - 5. Conferinta Al Di Meola 2011
Articole relative:
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 10:43AM
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 09:08AM
Publicat in: 17.08.2015, Ora: 18:54PM
Publicat in: 17.06.2015, Ora: 12:33PM
Publicat in: 10.05.2015, Ora: 08:40AM
Publicat in: 04.04.2018, Ora: 09:14AM
Publicat in: 06.01.2018, Ora: 06:26AM
Publicat in: 01.03.2016, Ora: 06:13AM
Publicat in: 30.01.2016, Ora: 09:34AM
Publicat in: 28.09.2015, Ora: 06:39AM
Niciun comentariu!