• czb.ro
Zoom. Interviuri. Interviu RO

Tündérground

Tündérground

Club Origine

Tündérground

1 februarie 2011

---

La începutul anului 2011 (final ianuarie – început februarie) s-a lucrat în studioul SySound din Cluj-Napoca (un studio unic în România) la înregistrările albumului de debut Tündérground. Invitatul de onoare pe album, în studio ÅŸi la conferinÅ£a de presă a fost AG Weinberger.

---

Acest interviu este alcătuit din întrebările puse de RiCo de la CZB la conferinÅ£a de presă organizată în 1 februarie 2011 la Social Club Origine. Fiind un interviu mai lung, am încercat să despart răspunsurile legate de formaÅ£ia Tündérground de cele legate mai mult de industrie, ale artistului AG Weinberger. Aici prezentăm Partea 1. Tündérground. Urmează partea 2. AG Weinberger peste 4 zile.

---

La Tündérground, au fost două persoane care au participat mai activ la conferinţă, dar nu mi-am notat de la început cum se numeau; din acest motiv, răspunsurile date de Tunderground nu sunt asociate cu numele vreunui artist.

---

Aici aflăm de ce SySound Studio din Cluj este unic în România, ÅŸi vom observa personalitatea puternică a artistului AG Weinberger, care fără voia lui, a acaparat atenÅ£ia reprezentanÅ£ilor presei prin răspunsurile date.

Am combinat cele discutate în cadrul conferinÅ£ei de presă cu discuÅ£ia mai intimă avută ulterior cu artiÅŸtii.

---

CZB: Colaborarea cu AG Weinberger a fost pentru voce sau pentru chitară?

Tündérground: Numai pentru chitară.

Bodo Istvan (manager, Tündérground): Deocamdată rămânem în zona muzicii instrumentale; încă nu ieÅŸim din această sferă. CompoziÅ£ia a fost făcută special ca să acomodeze chitara lui AG Weinberger.

AG Weinberger: Încercăm să facem o piesă atât de scurtă, încât să fie prietenoasă pentru radiouri, dacă cumva un radio doreÅŸte să preia ideea. Este un Radio Edit.

ExperienÅ£a îmi spune că la radiourile comerciale din România nu există o politică prietenoasă faţă de proiectele muzicale unde se foloseÅŸte chitara electrică. Nu cred că este vorba neapărat de o rea voinţă, dar din păcate există la directorii de programe un reflex existenÅ£ial stupid ÅŸi primitiv de a refuza piesele care conÅ£in riff-uri de chitară electrică. Nu e vina lor asta, dar e o modă ÅŸi ÅŸtiu că mai există o problemă cu durata pieselor la radio, iar această problemă există în toată lumea. La radio sunt difuzate doar piese care au o durată de 3 minute sau 3 minute ÅŸi 20 de secunde, pentru că radioul, ca ÅŸi orice alt produs de presă, este un business, care trebuie să genereze audienţă, care apoi să vândă reclamele. Atunci, s-au stabilit anumite coordonate de timp. Cunoscând de pe YouTube ÅŸi de pe materialul ce l-am primit de la Bodo Istvan compoziÅ£iile de la Tündérground, mi-am dat seama că sunt epopee muzicale care de cele mai multe ori depăşesc cu mult durata de 3 minute, ceea ce nu le face deloc prietenoase pentru radio, ÅŸi deloc bune pentru marketing. Astfel, le-am sugerat să facem o piesă care să fie mai prietenoasă pentru radiouri. Cine ÅŸtie? Poate găsim un director de programe undeva în Å£ara asta care să acorde o ÅŸansă acestei piese

Am căutat ÅŸi un nume pentru piesă, Dansul Păunului, Pávatanz. Desigur, cu toate connotaÅ£iile posibile. Cine ÅŸtie, ÅŸtie; cine nu, să citească.

---

CZB: Vă cunoaşteţi de mult timp?

Tündérground: Nu. Noi îl ÅŸtim pe AG Weinberger. El ne-a văzut la Festivalul Tusvanos 2007; noi am avut contactul prin Bodo Istvan, care între timp s-a împrietenit cu AG Weinberger ÅŸi am ajuns la punctul de a colabora printr-un interes comun prin muzică.

AG Weinberger: Am un principiu despre oamenii care nu se cunosc, dar se recunosc prin ceva. Aici este un exemplu elocvent şi viu, unde acest principiu poate să funcţioneze.

---

Cândva anul trecut, primesc un telefon de la Istvan (Bodo), care mă invită la ziua lui de naÅŸtere. Ajuns la BucureÅŸti, după ce am degustat din palinca aia extraordinară, pe la 12.30 noaptea, după mâncărurile bune ce le-a pregătit, spune despre acest proiect Tündérground, că el este managerul lor, ÅŸi că ce ar fi să colaborăm? Omul promite multe ... mă gândeam că omul nu e serios ... uită el...

Ei, nu a uitat. M-a sunat foarte elegant ÅŸi mi-a adus aminte de ce am zis de ziua lui ... ÅŸi că a sosit momentul. Trebuie să recunosc ÅŸi să mărturisesc că mi-a făcut mare plăcere colaborarea aceasta ... a fost un fel de respiro. În primul rând mi-a plăcut puritatea băieÅ£ilor, care nu sunt încă pervertiÅ£i de business. Este foarte greu să lucrezi cu oameni care sunt pervertiÅ£i de business, pentru că resursele umane în comunitatea noastră de muzicieni sunt foarte slabe. Eu ÅŸtiam de ei de pe YouTube ÅŸi i-am ascultat acolo unde am cântat pe aceeaÅŸi scenă, la Tusvanos, unde cântam la urÅŸi în 2007. Åžtiam de ei; ÅŸtiam cum sună, iar colaborarea asta am simÅ£it-o ca pe o provocare – ÅŸi am zis, de ce nu? Hai să încercăm. Trupa care mă acompaniază, dacă este de altă factură, iese un alt tip de produs. Eu cânt aceleaÅŸi note; am un vocabular destul de limitat. Să nu crezi că eu cunosc foarte multă muzică. Un chitarist nu este un muzician: chitara este prelungirea propriului trup. Eu sunt disperat de a găsi soluÅ£ii de a mă exprima, dar să nu confundaÅ£i treaba.

---

---

CZB: Care va fi titlul albumului?

Tündérground: Avem idei, dar încă nu s-a concretizat. În perioada asta reascultăm piesele, dar nu ne-am decis asupra unui nume. Piesele au titluri, dar albumul ca ÅŸi concept care să conÅ£ină toată atmosfera, nu am precizat. E foarte important cum va suna albumul; studioul în care facem înregistrarea are un sunet foarte special.

De obicei aceste nume trebuie să aibă un dublu înÅ£eles. Muzica noastră instrumentală va fi mereu acompaniată ÅŸi de un concept vizual, iar aceste imagini trebuie să reflecte legătura cu titlul pieselor.

---


CZB: AÅ£i avut un concert de revelion în Ungaria în 2007. Care a fost conjunctura prin care aÅ£i fost invitaÅ£i acolo?

Tündérground: Acolo a fost vorba de o relaÅ£ie pe termen lung. Am avut o serie de concerte la clubul Godor (n.a. din plin centrul Budapestei) ÅŸi putem vorbi despre un fel de manageriat din partea clubului respectiv. Prin persoana respectivă am ajuns la mai multe festivaluri, iar invitaÅ£ia în programul de revelion a fost ceva normal în cadrul colaborării noastre.

CZB: În acelaÅŸi timp în România de ce nu aÅ£i reuÅŸit să convingeÅ£i un producător sau un impresar în egala măsură în care aÅ£i reuÅŸit să convingeÅ£i patronajul de la Gödör ÅŸi este adevărat că este de fapt vorba de o diferenţă de gusturi muzicale între aceste două popoare învecinate?

Bodo Istvan (manager Tündérground): Faptele vorbesc; persoane implicate în industria muzicală maghiară s-au arătat interesate de muzica noastră deja de 4 ani de zile. În timp, am avut mai multe apariÅ£ii scenice în Ungaria decât în România.

Tündérground: PiaÅ£a muzicală în Ungaria este alta comparată cu piaÅ£a muzicală din România. Acolo, spre exemplu, există o ÅŸcoală de muzică specializată pe jazz; aceasta este de fapt cea mai importantă ÅŸcoală de gen din Europa... Acolo există o concurenţă mult mai acerbă între muzicieni, care sunt mult mai numeroÅŸi decât în România la ora actuală (n.a. deÅŸi populaÅ£ia Ungariei este de două ori mai mică decât cea a României).

În România avem o populaÅ£ie mult mai numeroasă; muzicieni sunt mai puÅ£ini ... iar neexistând o concurenţă atât de mare, artiÅŸtii nu se luptă să se întreacă din punct de vedere tehnic sau al experienÅ£ei, pentru că ... este loc pentru toată lumea.

AG Weinberger: ar fi însă de notat faptul că în Ungaria muzicienii se exprimă mai slab decât cei din România. Asta se întâmplă pentru că sunt foarte mulÅ£i; este o inflaÅ£ie de muzicieni; există o inflaÅ£ie de localuri care angajează muzicienii, iar ei nu au un sindicat foarte unit sau puternic ... o asociaÅ£ie care să protejeze onorariile ÅŸi cotele artiÅŸtilor ... acelaÅŸi lucru se întâmplă acum ÅŸi la noi.

---

Eu, ca ÅŸi producător de concerte mă confrunt la fiecare încercare de a asigura un concert pentru formaÅ£iile mele de această problemă, pentru că nu există nicio educaÅ£ie a cumpărătorului de talent. Dacă cei care deÅ£in spaÅ£iile sunt de fapt conÅŸtienÅ£i că ei cumpără talent, care-i onorează, ÅŸi care poate să le aducă o valoare adaugată locaÅ£iilor lor, nu există această deschidere.

---

Noi trăim în continuare într-o Å£ară destul de primitivă

- şi mă scuzaţi că exprim acest lucru, din toate punctele de vedere.

---

Sper să vină cineva care să ilumineze ÅŸi cumpărătorii, ÅŸi furnizorii de talent, pentru că suntem foarte puÅ£ini cei care gândim aÅŸa, din păcate. Nu avem maturitatea să ne asociem într-o breaslă care să ne apere interesele. Care breaslă?

----

Când guvernul vorbeÅŸte despre problematica dreptului de autor, nu are cu cine să se consulte, pentru că noi nu avem o organizaÅ£ie care să ne reprezinte interesele.

---

Care breaslă? UCMR-ul nu ne reprezintă la nivel de drepturi ca artiÅŸti în faÅ£a legii.

Avem nevoie de o asociaÅ£ie profesională pentru un alt tip de muzicieni. Eu, spre exemplu, la UCMR nu am acces să intru, ÅŸi mulÅ£i alÅ£ii la nivelul meu păţesc la fel. Este un fel de încrâncenare a mentalităţilor retrograde. Ei sunt foarte de mult, cu mentalităţi de demult. Ei nu sunt pentru cauză;

ei vorbesc pentru ei înÅŸiÅŸi; nu despre fenomen.

---

Legal avem voie să ne facem o asociaÅ£ie; mentalitatea ÅŸi maturitatea jucătorilor din show-business ne opreÅŸte. În România, printre multe altele, ducem lipsa abilităţii de asociere ... nu doar la nivel artistic, ci în toate aspectele societăţii.

---

Au existat ÅŸapte tentative de a pune la punct o asociaÅ£ie sau un sinducat care să apere drepturile artiÅŸtilor. Mereu s-a terminat cu certuri pentru că unul a acuzat pe ceilalÅ£i că fură fondurile... este o lipsă de maturitate de a asuma ceea ce suntem, pentru că nu avem pedigree istoric care să ne fi învăţat pentru această treabă.

---

Altfel, totul este în regulă.

---

CZB: În ce perioadă de timp au fost compuse piesele care se înregistrează acuma pentru cel de al doilea album?

Tündérground 1: În ultimii doi ani.

Sunt unele piese la care a durat mai mult ca să fim mulÅ£umiÅ£i de felul în care sunt compuse ÅŸi felul în care sună. Sunt ÅŸi piese noi la care s-a lucrat foarte mult să le putem reda într-o formă cât mai matură pe acest album.

Albumul de debut, Mirtill, a fost unul de concert.

Tündérground 2: Nu ÅŸtiu dacă toată lumea ÅŸtie că am mai avut o lansare de album (produs în Ungaria), dar acel album a fost înregistrat Live, la un festival,. Noi ne-am propus ca la un moment dat să refacem înregistrarea acelor piese în versiune de studio, dar asta se va întâmpla mai încolo, pentru că avem destul material ÅŸi dorim ca lumea să ne cunoască mai bine.

---

CZB: Genul vostru se încadrează în World Music?

Tündérground 2: Åži în World Music.

CZB: Care sunt influenţele?

Tündérground 2: Orice muzică care ne place ÅŸi care ne permite să ne desfăşurăm artistic (pentru că asta depinde de instrumentaÅ£ie ÅŸi de orchestraÅ£ie). Dacă ne place ceva simfonic, nu putem reda efectul orchestraÅ£iilor în acelaÅŸi fel, spre exemplu.

CZB: ÎnÅ£eleg că piesele de studio vor fi diferite faţă de piesele cântate în concert.

Tündérground 2: Este o senzaÅ£ie emoÅ£ionantă ÅŸi pentru noi ÅŸi pentru cei care ne văd Live pe scenă. Pentru orice muzician, cred că acest aspect al interpretării Live dă cele mai tari senzaÅ£ii. Avem anumite cadre sau secvenÅ£e de piese care sunt repetate ÅŸi puse la punct, dar ceea ce se întâmplă pe scenă are o componentă importantă de improvizaÅ£ie.

Bodo Istvan (manager Tündérground): AÅŸ zice că în măsură de 80% piesele sunt compuse ÅŸi redate la fel ÅŸi în concert ÅŸi în studio.

Tündérground 1: VideoproiecÅ£iile sunt foarte importante pentru muzica noastră ÅŸi se poate considera că persoana care se ocupă de acest aspect al formaÅ£iei (Bányász Bertalan) este ca un instrumentist în plus pentru noi ca trupă. Am avut probleme mari din cauza asta pentru că nici cluburile dar nici festivalurile mari nu sunt pregătite pentru ca noi să le oferim posibilitatea unei videoproiecÅ£ii la nivelul la care ne-am pregătit. În riderul tehnic mereu semnalăm asta cu roÅŸu, că avem videoproiecÅ£ii serioase care trebuie prezentate într-un fel anume, dar din păcate, acest aspect al concertului nostru nu este luat deocamdată în serios.

Tündérground 2: Nu, se dispune de tehnica necesară, doar că uneori organizatorii uită să citească riderul atent.

Tündérground 1: La cluburi nu cerem decât un proiector simplu, iar la festivaluri nu cred că la bugetele de care dispun ele, că ar trebui să fie vreo problemă asta. Noi am dus videoproiecÅ£iile astea la un alt nivel, ÅŸi avem nevoie să se considere că pentru formaÅ£ia noastră este ca un instrument suplimentar, necesar, pe scenă.

Vom încerca să facem un mini-festival la Miercurea Ciuc ÅŸi să scoatem în evidenţă formaÅ£iile ale căror videoproiecÅ£ii se leagă de muzica lor. Vor fi o serie de concerte, după care urmează videoproiecÅ£ii ... nu ÅŸtiu cine a fost la Cetatea Micu când s-au făcut videoproiecÅ£ii pe ziduri ÅŸi pe clădirile din interior... desigur totul depinde de buget. Avem proiectul făcut ÅŸi acum căutăm sursele financiare ca să-l punem în practică. Primarul din Miercurea Ciuc a fost încântat de idee, mai ales că anul trecut la Noaptea Muzeelor, Tündérground a susÅ£inut un concert la care s-au mirat edilii, pentru că a participat un public care în mod normal nu iese la muzeu. Atunci ne-a venit ideea să punem acest proiect în practică. Acolo în mod normal se fac concerte de jazz, concerte de muzică clasică ÅŸi ar avea succes ÅŸi un concert de acest gen.

---

CZB: Cum a decurs colaborarea cu studioul? De ce aţi ales Sy Sound?

Tündérground 2: Noi am căutat un studio care să ne ofere calitate ...să aibă sound-ul pe care îl căutăm. Este vorba de un sound specific anilor '60-'70. Calitatea este redată de sculele analogice, iar sunetul este redat pe disc prin felul în care este înregistrat. Nu a fost uÅŸor să găsim studioul ideal. Am dat de SySound prin AG Weinberger. El ÅŸtia de acest studio.

Mihai Pop: Studioul este deschis din 2004. În ultima perioadă am cumpărat o consolă unică pentru România ÅŸi am restaurat o serie de componente care fac parte din instalaÅ£ia de sunet la studio.

CZB: Prin ce este unică această consolă?

Mihai Pop: Este raiul pentru calitatea sunetului. Ceva mai bun la calitatea asta nu există. Adică, în momentul în care a fost produs în 1977, îÅŸi permiteau doar Rolling Stones, BB King ÅŸi alÅ£i câÅ£iva să lucreze ÅŸi să înregistreze cu Neve.

www.ams-neve.com/Home/Home.aspx

AG Weinberger: Secretul este aurul folosit la filtre ÅŸi cabluri.

Mihai Pop: a trebuit să dau 300 de dolari numai pentru o mufă componentă a sistemului.

AG Weinberger: Niv este considerat un standard industrial. Åžtiu asta de pe vremea în care am cântat în Statele Unite. De fapt, sunt două mese, două console, Neve, care este analogic - ÅŸi SSR, care este digital – ÅŸi mai este API, care este concurenÅ£a Neve-ului, fabricată de americani în anii '70. De aceea, când am aflat că cineva are Neve în România, m-am mirat: Wow, oare cât o să coste producÅ£ia în acest studio ... după care am aflat că nu stă treaba chiar aÅŸa de grav.

Dar în afară de Neve, Mihai Pop mai are o grămadă de lucruri, precum tipul de microfoane, importante în procesul de înregistrare, care este o taină foarte serioasă, foarte serioasă. Toată linia trebuie să fie unitară ca să permită muzicianului să cânte. BineînÅ£eles, de muzician depinde felul în care sună, pentru că din vâna ÅŸi textura lui vine energia, dar dacă este o staÅ£ie care captează fidel 100%, atunci este ÅŸi mai bine. Neve este un lux, pentru mine cel puÅ£in.

Mă bucur foarte mult că am reuşit să lucrăm la SySound, pentru că Mihai Pop are reverenţă pentru produs, pentru cauză. Acest component uman foarte important este de multe ori neglijat.

---

CZB: AG Weinberger a avut rol de producător pentru noul album Tündérground?

AG Weinberger: Nu, este vorba de o singură piesă.

Tündérground: Este o piesă compusă de noi. Piesa nu s-a schimbat, ci s-a suprapus cu chitara în stilul lui AG Weinberger.

---

Implicarea lui AG Weinberger a schimbat piesa.

---

Ascultând versiunea finală, am ajuns la concluzia că este un produs comun (AG Weinberger & Tündérground). Colaborarea cu AG Weinberger este o experienţă unică.

---

Tündérground foloseÅŸte ÅŸi muzică tradiÅ£ională românească ÅŸi maghiară cu chitară electrică, cu efecte. ---

Chitara sună din America, în stil de blues, iar vioara sună din Ghymes.

---

Bodo Istvan (manager Tündérground): Pentru perioada asta aveam programat un turneu în Europa, care nu s-a mai confirmat. Trupa este destul de mare ÅŸi este destul de greu să ne găsim cu toÅ£ii timpul potrivit să ne adunăm în studio. Material există pentru trei albume deja. Astfel, am decis să intrăm în studio pentru că toÅ£i aveam liber.

Anul trecut am avut un recital foarte reuÅŸit la Peninsula, iar organizatorii ne-au promis sprijin cu logistică ÅŸi conexiuni ca să putem ieÅŸi afară. Suntem deja cunoscuÅ£i la Budapesta ÅŸi în Ungaria, dar noi cu acest album dorim să ieÅŸim din sfera în care ne-am învârtit până acum ÅŸi să devenim cunoscuÅ£i ÅŸi în alte ţări din Europa.

---

CZB: Primul album, Mirtill, a fost scos la Folkeurópa. Pentru al doilea album urmează să confirmaÅ£i o casă de discuri sub a cărei egidă să apară materialul?

Bodo Istvan (manager Tündérground): Nu avem deocamdată nimic planificat. AGWeinberger ne-a dat o idee despre cum să lansăm albumul, dar nu suntem dispuÅŸi să discutăm despre aceste detalii aici. În etapa asta cel mai important lucru este înregistrarea materialului.

---

Tündérground. ComponenÅ£a

  • Bene Zoltán - clape,
  • Boldizsár Szabolcs - flaut, clape,
  • Hompoth Arthur-Norbert - baterie, instrumente de percuÅ£ie,
  • Kelemen István-Csaba - vioară electrică, drâmbă,
  • Szakál Attila - chitară bass,
  • Szász István - chitară electrică.
  • Bányász Bertalan - proiecÅ£ii video

---

Albumul intitulat Ballyho a fost lansat în luna mai 2011.

Nu am găsit linkuri pe net de unde să se poată asculta/cumpăra/descărca albumul.

---

www.tunderground.ro

---

Autor: RiCo

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

Les Nuages. Bianca Comșa despre colaborarea cu Luna Amară
Les Nuages. Bianca Comșa despre co...
Publicat in: 10.01.2018, Ora: 11:38AM
Henry Ernst (DE) Asphalt Tango Records
Henry Ernst (DE) Asphalt Tango Records...
Publicat in: 21.08.2017, Ora: 06:16AM
Katatonia (metal progresiv, Suedia)
Katatonia (metal progresiv, Suedia)...
Publicat in: 16.01.2017, Ora: 06:08AM
Renate Roca (PR manager, Electric Castle Festival 2017)
Renate Roca (PR manager, Electric Cast...
Publicat in: 09.01.2017, Ora: 06:10AM
Edmond Lenarth (Booking Manager, Electric Castle Festival)
Edmond Lenarth (Booking Manager, Elect...
Publicat in: 02.01.2017, Ora: 06:25AM
Semifinala GBOB Muntenia 2016. CÂȘTIGĂTORII
Semifinala GBOB Muntenia 2016. CÂ...
Publicat in: 19.03.2016, Ora: 15:47PM
Balako. Colours
Balako. Colours...
Publicat in: 18.04.2015, Ora: 17:37PM
Cultura Populară vs Popular Culture
Cultura Populară vs Popular Culture...
Publicat in: 18.03.2014, Ora: 06:02AM
Two Wooden Stones. Shélhôm (world music, DE)
Two Wooden Stones. Shélhôm (worl...
Publicat in: 14.11.2013, Ora: 06:55AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2024 • Revista De Muzica Online