Dan Popi (CEO. CAT Music)
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 2
Vizualizari: 3969
Etichete: 3sudest, Activ, Andre, Bug Mafia, Cătălina, Direcţia 5, Hip Hop, Interzis, Latin Express, Mamaia, Praf în Ochi, Romanian Top 100, Spiral, Tilt & Partners, Tv Satelit, Valahia

---
Semnând ÅŸi lansând artiÅŸti precum 3 Sud Est, BUG Mafia, Valahia ÅŸi Andre în perioada 1997-1999, Dan Popi de la Media Services (de care aparÅ£ine ÅŸi CAT Music) conducea detaÅŸat ca cel mai important producător pe piaÅ£a autohtonă muzicală, fiind depăşit de către fraÅ£ii Muraru de la Roton la jumătatea anilor 2000.
---
În 1999 promovam un proiect de revistă de critică muzicală, pentru care nu am găsit suficientă susÅ£inere. Nu am renunÅ£at la proiect, dar mi-am dat seama că piaÅ£a nu era pregătită pentru aÅŸa ceva ... iar acum, în 2011, după experienÅ£a mea cu ClickZoomBytes pe net în ultimii doi ani de zile, îmi dau seama că artiÅŸtii care se consideră independenÅ£i nu sunt pregătiÅ£i pentru aÅŸa ceva.
Pentru ediÅ£ia 0 a revistei care nu a mai fost lansată, am realizat următorul interviu cu directorul general al casei de discuri CAT Music, Dan Popi, în primăvara anului 1999. Acest interviu nu a mai fost publicat nicăieri. Problemele discutate în interviu se referă la iniÅ£iativele ÅŸi problemele industriei din acel moment. Răspunsurile sunt date de către omul care (deÅŸi a refuzat să semneze Genius de la TimiÅŸoara în 1996) a lansat primele adevărate vedete naÅ£ionale de muzică urbană/contemporană autohtonă după 1989.
---
RiCo (CZB): Cum explici faptul că în situaÅ£ia economică actuală în ultimul an a avut loc o explozie de trupe româneÅŸti pe piaţă?
Dan Popi (CAT Music): ExplicaÅ£ia este simplă. Practic, indiferent cât de mică ar fi piaÅ£a ÅŸi cât de săracă economia - asta era o zonă în care nu exista nimic practic ÅŸi de la 0 este foarte greu să creÅŸti. Este normal că creÅŸte, dar dacă înmulÅ£eÅŸti ceva foarte mic sau împarÅ£i ceva existent la ce a fost anul trecut, fii sigur că îÅ£i dă o rată de creÅŸtere de 300%, dar totul e relativ - deci este vorba de o comparaÅ£ie cu ceva ce nu a fost. Trupe multe nu înseamnă neapărat trupe multe care se vând.
---
RiCo (CZB): De ce consideri că muzica hip hop a prins atât de bine la tineretul din România?
Dan Popi (CAT Music): Cred că pe de o parte este vorba de o aliniere a ceea ce se întâmplă înafară; dacă aprinzi MTV-ul ÅŸi într-o bună măsură ÅŸi Atomic TV, cred că două treimi din clipuri sunt hip hop sau sunt un derivat de hip hop – se folosesc aceleaÅŸi embleme, acelaÅŸi stil, acelaÅŸi limbaj - deci nu cred că este ceva ieÅŸit din comun să se caute ÅŸi la noi acelaÅŸi lucru. Pe de altă parte hip hopul - aÅŸa cum este el - are ceva de transmis, nu ÅŸtiu - mă abÅ£in să comentez justeÅ£ea mesajului - un mesaj care poate fi foarte diferit - mai mult de două strofe/versuri care se repetă de 10 ori de-a lungul piesei, cum ar fi ÅŸi la dance, într-o bună măsură - ÅŸi la rock în unele situaÅ£ii. Sincer nu cred în cei care cântă pop-rock, dar cred că stilul va evolua ÅŸi se va menÅ£ine ÅŸi în continuare.
---
RiCo (CZB): Cum ai intrat în legătură cu formaÅ£ii de genul BUG Mafia sau 3 Sud Est - ei v-au căutat, voi i-aÅ£i găsit?
Dan Popi (CAT Music): Nu mai există o regulă, dar să zicem că aici este vorba de principiul alierii celor puternici. Cei care simt că au valoare au tendinÅ£a să se caute ÅŸi să se găsească. N-aÅŸ vrea să spun... sunt cazuri în care ei au venit direct pentru că au auzit de noi ÅŸi cazuri în care noi i-am căutat, dar i-am căutat pentru că ne-au fost recomandaÅ£i ca fiind foarte buni - de niÅŸte persoane respectabile din industrie. Nu există o regulă, dar cred că dacă reuÅŸeÅŸti să-Å£i faci o imagine bună atunci lucrurile tind să se polarizeze către firma ta ÅŸi acelaÅŸi lucru este valabil ÅŸi pentru trupe - dacă reuÅŸeÅŸti să-Å£i faci o imagine bună în rândul cunoscătorilor, automat se aude de ei pe la casele de discuri.
---
RiCo (CZB): Care a fost scopul firmei Media Services atunci când ai înfiinÅ£at-o - la început ai încercat să faci legături între radiouri ÅŸi casele de discuri.
Dan Popi (CAT Music): Da. Am avut ÅŸi o asemenea fază. În momentul în care departamentul de media poate nu era suficient de dezvoltat, dar era mai important decât acum, raportat la volumul global de vânzări, aveam o relaÅ£ie bună cu radiourile, vindeam publicitate la radiouri - iar în momentul în care a început vânzoleala cu apariÅ£ia legii dreptului de autor (n.a. Legea 8 din 1996) - noi nu aveam la momentul respectiv licenÅ£a majoră (n.a. LicenÅ£ierea oficială ca reprezentant naÅ£ional a unei case de discuri majore din străinătate) - am reuÅŸit timp de doi ani de zile să reprezentăm una din cele două asociaÅ£ii de radiouri - nu erau prea multe radiouri la momentul respectiv; după obÅ£inerea licenÅ£ei Sony Music sigur exista un conflict de interese ÅŸi ne-am retras din funcÅ£ia aceasta, dar am continuat să avem o relaÅ£ie bună cu radiourile, care persistă ÅŸi în ziua de azi.
---
RiCo (CZB): Åži aÅŸa a pornit Romanian Top 100?
Dan Popi (CAT Music): În momentul de faţă este unul dintre primele proiecte pe care le-am dezvoltat. Recent s-a aniversat ediÅ£ia cu numărul 200. Colaborăm practic cu toate posturile de radio. Avem contracte pentru difuzarea de muzică ÅŸi de timp publicitar - cu 99 de deÅ£inători - de firme - dar posturi sunt mai multe deoarece unele firme controlează mai multe frecvenÅ£e de radio în mai multe localităţi ale ţării.
---
RiCo (CZB): GreÅŸesc când spun că firma CAT Music a scos prima casetă maxi-single pe piaţă?
Dan Popi (CAT Music): Nu. Este vorba de BUG Mafia – Hoteluri… , în 1997. Ideea a venit de la americani. CasetuÅ£a pusă în mapă de carton, care a fost preluată ÅŸi de alÅ£ii ÅŸi apoi abandonată ca idee, a venit de la modul în care se distribuie muzica underground în SUA - aÅŸa arată. Se fac în tiraje mici, se vând ÅŸi se consumă - mă rog, este distribuit la un preÅ£ mai mic sub această formă. Nu am evaluat destul de bine rapacitatea distribuÅ£iei în România. Noi am încercat să-i punem un preÅ£ foarte mic de vânzare ca să se vândă ÅŸi de fapt noi ÅŸi trupele am câÅŸtigat foarte puÅ£in, ele fiind vândute la acelaÅŸi nivel de preÅ£ cu celelalte casete. Distribuitorii făceau astfel un profit de 200%.
Noi am produs ÅŸi prima compilaÅ£ie de muzică dance românească distribuit sub formă de CD.
---
RiCo (CZB): Cum ajutaţi la combaterea pirateriei?
Dan Popi (CAT Music): Acesta este un domeniu spinos ÅŸi foarte extins. Este foarte greu de controlat situaÅ£ia. Încercăm să schimbăm niÅŸte lucruri chiar la nivelul de Uniune a Producătorilor (UPFR). RelaÅ£ia cu autorităţile a luat o latură comună cu relaÅ£ia cu divinitatea. Trebuie să te ocupi tu dacă eÅŸti într-adevărat interesat ÅŸi la nivelul Uniunii Producătorilor unde trebuie să se schimbe lucrurile. Ceea ce fac eu la nivel de Media Services sau oricare altă casă de discuri nu poate avea greutatea necesară ÅŸi susÅ£inerea necesară, fiind interpretat automat ca interes - treaba trebuie să pornească de la nivel de Uniune ÅŸi trebuie să fie un pic depersonalizată ÅŸi este păcat că Uniunea a fost foarte ineficientă până acum!
Asta nu a dus la nici un rezultat. Am fost bătut de piraÅ£i. Tot ce am putut să fac a fost că am reuÅŸit să trimit în instanţă pe piratul care bănuim că a intentat agresiunea - pentru actul de agresiune – nu ÅŸi pentru piraterie.
---
RiCo (CZB): Dacă vine o trupă talentată la voi, îi puteÅ£i influenÅ£a muzica înregistrată?
Dan Popi (CAT Music): Nu. Foarte rar luăm formaÅ£ii de la nivelul zero. Trebuie să vină aici să facă o demonstraÅ£ie de cântat sau de rap ÅŸi trebuie să vină cu ceva bine conturat. Noi suntem casă de discuri, nu producători în adevăratul sens al cuvântului. Ne implicăm foarte puÅ£in în construcÅ£ia muzicală. Putem să cizelăm ceva care deja există ÅŸi este convingător. Sunt alÅ£ii - ÅŸi s-a creat o zonă de efervescenţă muzicală în care sunt câteva centre de creaÅ£ie ÅŸi deja cei pe care i-am semnat trebuie să fi trecut deja prin una din zonele astea, să aibă de prezentat măcar o piesă cât de cât elocventă. Nu avem timp, la nivelul la care suntem, să-i luăm chiar aÅŸa de pe stradă - sau altceva, poate au un istoric, poate ei vor să se schimbe, aÅŸa cum au fost cei de la 3 Sud Est care ne-au spus că au cântat într-un fel ÅŸi vroiau să facă altceva - dar au venit cu un demo, o piesă aproape bine făcută, o variantă suficient de grăitoare – ÅŸi, îÅ£i spun sincer, primim zeci de demouri direct de la trupe ÅŸi extrem de rar găsim ceva măcar cât de cât interesant. Ceea ce vine de la un studio, de la o revistă, de la oameni care se ocupă strict de un artist – cineva care ia artistul sub aripa lui ÅŸi îl aduce la un nivel cât de cât atractiv - de obicei de acolo se selectează.
---
RiCo (CZB): Colaborarea cu Edi Schneider din SebeÅŸ cum a început, cum aÅ£i dat de el?
Dan Popi (CAT Music): L-am cunoscut în 1995, iarna - înainte de apariÅ£ia legii a venit pe aici, cunoscându-l pe Vlad de la BUG Mafia, pentru că sunt din acelaÅŸi oraÅŸ (n.a. SebeÅŸ) ÅŸi mi-a spus aÅŸa - că sunt emigrant (n.a. în FranÅ£a) ÅŸi vreau să mă întorc în România ÅŸi să schimb faÅ£a muzicii din România. Mi s-a părut un pic grandoman sincer, dar asta nu m-a oprit să lucrez cu el. Se vede că primele proiecte (n.a. BUG Mafia, 3 Sud Est, Andre, etc) au fost aproape în exclusivitate cu Edi fără să existe nici o altă înÅ£elegere de exclusivitate - sau alte condiÅ£ii - ÅŸi chiar aÅŸa s-a întâmplat ÅŸi chiar a schimbat faÅ£a muzicii din România.
---
RiCo (CZB): Care este părerea ta despre cele întâmplate la Festivalul Mamaia în Vara asta?
Dan Popi (CAT Music): Despre partea de muzică, nu o critic. Este păcat că a lipsit Genius. Premiile pe care le-am luat noi cred că sunt fără comentariu - în afară de lipsa trupei Genius, nu cred că este cineva care să le conteste. La secÅ£iunea pop-rock trebuia să câÅŸtige Vama Veche: eu cred că acesta a avut ÅŸlagărul anului în acest gen de muzică, nu Paula Seling. Iar pe partea de CreaÅ£ie-Interpretare, ea a fost menÅ£inută în ograda talibanilor, dar nici nu simt că mă pricep la acest capitol. Mi-a atras atenÅ£ia o trupă - Latin Express, pe care am ÅŸi semnat-o.
(Festivalul) a fost o varză totală, din cauza că s-a făcut o risipă de bani... mă gândesc că dintre fetele care au apărut acolo, dacă ar fi fost puse în valoare altfel ... dar este timp, sunt oameni care se vor ocupa de ele ÅŸi care o să mi le recomande. Există un antagonism între muzica uÅŸoară ÅŸi muzica pop. Este vorba de oameni care pot sau nu pot să se adapteze. BăieÅ£ii de la Valahia, LaurenÅ£iu Duţă, Cătălina, No Comment - toÅ£i s-au ocupat de muzica uÅŸoară înainte. Nimeni nu-i dă afară pentru că ÅŸi-au schimbat stilul, dar trebuie să se treacă la curentul actual.
---
RiCo (CZB): Când mă uit la Atomic TV, mi se pare că văd o preponderenţă de clipuri Sony Music ÅŸi CAT Music. Care este explicaÅ£ia? De ce consideri că merge atât de bine colaborarea cu Atomic TV?
Dan Popi (CAT Music): Datorită catalogului. Sony Music este al doilea din lume dar eu aduc numărul cel mai mare de videoclipuri în Å£ară. Aduc tot ce apare la Sony Music ÅŸi acesta este probabil avantajul meu.
---
Opinia mea este că evoluÅ£ia în ultimii doi ani (n.a. 1997 - 1999) a fost cam aÅŸa: noi am descoperit o trupă care a apărut cu un stil nou, am promovat-o; eventual a ieÅŸit a doua - în momentul următor, la distanţă de jumătate de an – sau cam aÅŸa - celelalte case de discuri au încercat să facă ceva la fel – au încercat să facă o trupă de rapperi: să scoată una nouă dintr-una deja existentă - au încercat să facă o trupă dance ÅŸamd. Eu cred că important este să rămânem cu un pas înainte ÅŸi în sensul ăsta, în toamna asta, încercăm să o promovăm pe Cătălina, care este diferită: o solistă cum găseÅŸti mai rar la noi ÅŸi cântă ceva R&B. Am semnat Latin Express ÅŸi facem un adevărat grup de muzică latino - ÅŸi o să fim pe creasta valului de campanie a muzicii house - o să avem trupa fanion de house pe care se va concentra campania Atomic TV: Activ, din Arad, ÅŸi Spiral. ÅŸi încă nădăjduim să găsim ÅŸi trupa rock care să reînvie scena alternativă din România. Am avut niÅŸte încercări: DirecÅ£ia 5, 2 UÅŸi ÅŸi încă una mai nouă - o să fie Interzis sau Punk.
Direcţia
5 este o co-producţie cu Tilt & Partners (n.a.
firma româno-belgiană care conducea Radio Contact,
reÅ£eaua vândută ÅŸi transformată în anii 2000 în
Kiss FM). Nici una nu am reuşit să le introducem ca lumea pe piaţă
deÅŸi amândouă sunt destul de bune. Nu există o trupă rock
care să cânte rock... Vama Veche ÅŸi Holograf au
vândut ceva, dar s-au adaptat pieÅ£ei pentru a face asta.
---
FOTO 1. La lansarea albumului de debut Andre. Studio Martin. Bucuresti. 1999
---
A treia trupă aleasă a fost Interzis, fără mare succes la public.
---
---
Byte. Prin 2001-2002, s-au înregistrat vânzări record la artistul rock american Linkin Park, semnat la Sony Music, ÅŸi distribuit în România de Media Services (Dan Popi). Astfel, într-o vreme s-a căutat o trupă rock autohtonă care să semene cu Linkin Park, dar să cânte în limba română... FormaÅ£ia aleasă pentru acest proiect a fost Praf în Ochi (PIO), formată în 2001, care promova un cross over, nu-metal, folosind elemente electro... adaptat pieÅ£ei autohtone... mai mult prin faptul că se lucrează în studiouri unde se înregistrează hituri pop-dance. Prin 2003 Praf în Ochi s-a bucurat de o susÅ£inere puternică în mass media centrală (mai Å£ineÅ£i minte balada 1000 de gânduri?). În 2007, formaÅ£ia se relansează; îÅŸi schimbă numele (în Zero) ÅŸi se mută la Roton.
Articole relative:
Publicat in: 10.01.2018, Ora: 11:38AM
Publicat in: 21.08.2017, Ora: 06:16AM
Publicat in: 16.01.2017, Ora: 06:08AM
Publicat in: 09.01.2017, Ora: 06:10AM
Publicat in: 02.01.2017, Ora: 06:25AM
Publicat in: 13.04.2020, Ora: 06:38AM
Publicat in: 24.03.2020, Ora: 08:34AM
Publicat in: 10.11.2019, Ora: 06:02AM
Publicat in: 01.11.2019, Ora: 06:43AM
Publicat in: 24.10.2019, Ora: 06:38AM
COMENTARII:
01.09.2011, 16:43PM, scris de student
DECI Ä‚STA-I NEMERNICUL CARE A PROMOVAT INTENS DEJECÅ¢IILE DE LA BUG MAFIA, SI CARE IN MESAJELE LOR INDEMNAU ADOLESCENTII LA CONSUM DE STUPEFIANTE: DAN POPI.
22.07.2011, 02:16AM, scris de BallzBoy
Boooooooring...