Boogie Woogie
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 2000
Etichete: Alabama Jazz Hall Of Fame, Albert Ammons, Barrelhouses, Big Joe Turner, Boogie Woogie, Clarence Pine Top Smith, Clarence Pine Top Smith, Meade Lux Lewis, Pete Johnson, Rock’n’roll, Roll ‘em Pete, Swing, The Jitterbug, The Lindy Hop

…
Clarence Pine Top Smith (1904 – 1929) este pianistul considerat inovatorul genului Boogie Woogie ÅŸi este prezentat în Alabama Jazz Hall of Fame din 1991.
Adevărul este că nici Clarence Pine Top Smith, nici Meade Lux Lewis, nici Albert Ammons nu au inventat acest gen muzical.
Cântatul la pian în still Boogie Woogie a fost iniÅ£iat la începutul anilor 1870, la cluburile sportive din Texas, în întreprinderile de petrol din Texas ÅŸi pădurile din Texas (unde se tăiau buÅŸtenii pentru fabricile de cherestea). PianiÅŸtii de culoare au adaugat o linie de note bas, dând pieselor un val puternic de ritm, numit Power piano. Stilul acesta devenise o modă în statul din sud (Texas fiind anexată de către SUA în 1845), fiind poreclit Fast Western sau Fast Blues (fiind diferenÅ£iat de stilul mai încet de interpretare a notelor la pian din New Orleans sau St. Louis, unde se cânta Slow Blues). Astfel, la petreceri unde se întâlneau persoane ÅŸi muzicieni veniÅ£i din diverse colÅ£uri ale ţării, se putea ghici zona, chiar localitatea de unde proveneau, în funcÅ£ie de stilul de interpretare la pian.
Clarence Pine Top Smith, Meade Lux Lewis ÅŸi Albert Ammons se mutaseră la Detroit, toÅ£i venind din Texas. Fiind angajaÅ£i în baruri ÅŸi făcând jam sessions cu alÅ£i artiÅŸti din localitate, genul prinde la public ÅŸi astfel se vehiculează ideea că ei sunt naÅŸii genului Boogie Woogie. Genul muzical urcă treptat spre nord, prin migraÅ£ia negrilor, mai întâi în porturile de la Golful Mexicului, apoi prin oraÅŸele mari de pe râul Mississippi.
Căile ferate erau recent construite în momentul în care muzica Blues a început să fie cântată pe plantaÅ£ie. Calea ferată trecea pe lângă câmpurile în care sclavii munceau de zor. Fluierele trenurilor vuiau în văzduh la fel precum unduirea notelor Blues. Ritmul sacadat al trenurilor cu aburi a rămas imprimat în urechile unora, care la petreceri imitau sau interpretau sunetele cu ajutorul clapelor pianului, visând la ziua în care se vor strecura în vagoanele marfarelor să scape de suferinţă ÅŸi să fugă spre nord.
Numele. Boogie Woogie este botezat prin barrelhouses (literalmente tradus, case butoi, barurile ÅŸi crâÅŸmele fiind construite din lemn solid, cu pereÅ£ii tapetaÅ£i de butoaie pline cu bere ÅŸi whiskey, zona centrală liberă de mobilier, unde se făcea ring-ul de dans, iar pianul se afla la un nivel mai ridicat, pe o platformă de scânduri, în unul din colÅ£uri). În spatele acestor crâÅŸme de obicei se aflau câteva încăperi unde lucrau prostituatele. Boogie Woogie este o expresie onomatopeică care imită actul sexual, pianul cântând mai tare în timp ce clienÅ£ii se simÅ£eau bine, ca să se acopere orice zgomote ciudate care ar fi venit din spatele acestor crâÅŸme. Deasemenea, cuvântul este onomatopeic pentru ritmul sacadat în care mâna stângă apasă greu pe clapele de bas a pianului într-un ritm repetat … Boogie Woogie … Boogie Woogie … Boogie Woogie
…
Tipuri de Boogie Woogie
- Honky Tonk
- Ragtime
- Walking Bass
- Stride
- Swing
…
- Primul album Boogie Woogie. Chicago Stomp. Jimmy Blythe
- Primul Hit Boogie Woogie. Pinetop’s Boogie Woogie. Clarence Pine Top Smith
- Primul exemplu de Jazz Band Boogie Woogie. Tampa Blue Jazz Band. Joseph Samuel. The Fives (după George W. Thomas)
…
ISTORIA.
Trecerea de la Boogie Woogie (1870) la Swing (1930) la Rock’n’Roll (1950)
…
John Hammond. From Spirituals to Swing. Bazele muzicii Rock’n’Roll.
În 1938 – 1939, datorită unei serii de concerte organizate de producătorul de discuri John Hammond, la Carnegie Hall din New York City, numită From Spirituals to Swing, genul Boogie Woogie a fost promovat în continuare, iar de aici a evoluat mai departe spre genul care peste două decenii va fi considerat Rock’n’Roll.
Clarence Pine Top Smith decedase (fiind împuÅŸcat prin neatenÅ£ie), dar colegii lui, pianiÅŸtii Meade Lux Lewis (Honky Tonk Train Blues) ÅŸi Albert Ammons (Swanee River Boogie) au fost printre capetele de afiÅŸ ale acestei serii de concerte.
Tot aici se lansează Pete Johnson (pian, 25 martie 1904 – 23 martie 1967) ÅŸi Big Joe Turner (voce, 18 mai 1911 – 24 noiembrie 1985), care împreună compun ÅŸi lansează Roll ‘Em Pete (un mare Hit solo pentru Big Joe Turner în 1956), considerată una dintre primele compoziÅ£ii din istoria muzicii rock’n’roll.
Cei trei pianiÅŸti (Meade Lux Lewis, Albert Ammons, Pete Johnson), cu vocea lui Big Joe Turner au fost angajaÅ£i o vreme la Café Society Night Club din New York City pentru o serie de concerte pentru fiÅ£oÅŸii ÅŸi snobii vremii din metropola americană. Vă puteÅ£i imagina ce recitaluri ÅŸi ce împletire bogată de note puteau ieÅŸi cu trei pianuri amplasate în acelaÅŸi club? Eu nu cred!
…
Pete Johnson. Roll ‘Em Pete. interpretare
…
Roll ‘Em Pete. Big Joe Turner. 1938
…
Swing
După concertele de impact la Carnegie Hall, a început nebunia printre orchestrele de Swing, care au început să împrumute linii melodice, ritmuri ÅŸi idei din muzica Boogie Woogie, să o integreze în programul lor de la baluri ÅŸi alte festivităţi unde erau chemate.
Unul dintre primii care au făcut asta este Orchestra lui Will Bradley, care a avut o serie de succese comerciale la vremea aceea, cu
- 1940. Beat Me Daddy (Eight to the Bar)
- 1940. Down The Road A-Piece
- 1941. Scrub Me Mamma With A Boogie Beat
…
Byte. Nu avem voie să ignorăm influenÅ£a muzicii tradiÅ£ionale irlandeze pe muzica Country ÅŸi Rock’n’Roll. Cele două culturi s-au completat practic muzical (cea Anglo-Saxonă/Europeană ÅŸi cea Africană) pentru a produce genul Rock’n’Roll, ÅŸi ulterior, tot ce ascultăm astăzi la radio, la TV, pe net, prin mp3, etc. Există o asemănare de ritm ÅŸi melodie între Scrub Me Mamma With A Boogie Beat ÅŸi Irish Washer Women (trad. irlandeză), spre exemplu. Să nu uităm faptul că scripca, pe care interpretau muzica Blues sclavii pe plantaÅ£ii, era adusă de irlandezi pe noul continent.
…
Orchestra lui Tommy Dorsey a făcut o preluare după Pine Top Boogie Woogie în 1938, fiind considerată a doua cea mai bine vândută înregistrare din epoca Swing (pe locul 1 ca cifră de vânzări se află In The Mood, de Orchestra lui Glenn Miller).
…
Toate orchestrele de Swing au integrat genul muzical în repertoriul lor. Dansurile epocii, populare la tineret, The Jitterbug ÅŸi The Lindy Hop, erau alimentate de ritmul tipic pentru Boogie Woogie.
…
Byte. Eu ascult muzica asta ÅŸi îmi dau seama foarte clar că majoritatea hiturilor comerciale din anii 1950 sunt de fapt preluări după piese promovate prima dată în anii 1930. Este exact cum tineretul ascultă anumite hituri în cluburile de azi, ÅŸi nu are habar că de fapt multe ritmuri ÅŸi linii melodice sunt furate de la alÅ£i artiÅŸti din anii 1970 sau 1990, prelucrate un pic ÅŸi decorate cu ritmuri de calculator stridente.
Articole relative:
Publicat in: 04.02.2015, Ora: 06:28AM
Publicat in: 31.03.2014, Ora: 06:58AM
Publicat in: 24.03.2014, Ora: 06:45AM
Publicat in: 14.03.2014, Ora: 15:16PM
Publicat in: 17.02.2014, Ora: 06:34AM
Publicat in: 26.05.2014, Ora: 06:02AM
Publicat in: 05.05.2014, Ora: 06:22AM
Publicat in: 14.12.2013, Ora: 05:57AM
Publicat in: 08.12.2013, Ora: 06:05AM
Publicat in: 03.05.2013, Ora: 06:30AM
Niciun comentariu!