2011.IUN.16. CJ. Filarmonica Transilvania, Muzica celor două Americi
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 1724
Etichete: Daniel Szasz, Muzica Celor Două Americi, Radu Popa, Raul Juarena
Joi 16 iunie
Concert Simfonic Muzica celor două Americi
Orchestra Simfonică a Filarmonicii de Stat “Transilvania”
Casa de Cultură a Studenţilor
PÅ£a. Lucian Blaga 1 – 3
19.00
---
Dirijor: Radu Popa
SoliÅŸti:
- Daniel Szasz - vioară (S.U.A.)
- Raul Juarena - bandoneon (Uruguay –S.U.A.)
---
Program:
PARTEA I (Muzică sud-americană)
- Carlos Gardel – Tango
- R. Jaurena - Duo Concertante pentru bandoneon, vioară şi orchestră
- Piazzola – Oblivion
- R. Jaurena - New York Gotan pentru bandoneon, vioară, pian şi contrabas
- A. Piazzolla/arr. Jaurena - Libertango pentru bandoneon, vioară, pian şi contrabas
---
PARTEA II (Muzica Americană)
- Copland – Hoe-down din Suita Rodeo
- M. O’Connor - Suita Strings & Threads pentru vioară ÅŸi orchestră de coarde
- L. Anderson - Fiddle-Faddle
- J. Williams - Raiders of Lost Ark
- Lloyd Weber - Fantoma de la operă
Orchestra Simfonică a Filarmonicii de
Stat "Transilvania", alături de soliştii americani Daniel
Szasz, la vioară şi Raul Jaurena, la bandeon va susţine Concertul
Simfonic "Muzica celor două Americi", sub bagheta
dirijorului RADU POPA. Programul concertului cuprinde lucrări de
muzică americană şi sud-americană: Tango de Carlos Gardel, Duo
Concertante pentru bandeon, vioară şi orchestră de R. Jaurena,
Oblivion de A.Piazzolla, New York Gotan pentru bandeon, vioară, pian
şi contrabas de R. Jaurena, Libertango pentru bandeon, vioară, pian
ÅŸi contrabas de A. Piazzolla/R. Jaurena; Hoe-down din Suita Rodeo de
A. Copland, Suita Strings & Threads pentru vioară şi orchestra
de coarde de M. O'Connor, Friddle-Faddle de L. Anderson, Raiders of
Lost Ark de J. Williams şi Fantoma de la operă de L. Weber.
---
Dirijor permanent al Filarmonicii "Banatul" TimiÅŸoara,
Radu Popa s-a născut la BucureÅŸti în anul 1969. A urmat
cursurile Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti, absolvind
în anul 1994 secÅ£ia compoziÅ£ie (clasa Prof. univ. dr. Adrian
Iorgulescu), iar în anul 1996 secÅ£ia de dirijat-orchestră
(clasa Prof. univ. Ludovic Bács), continuându-ÅŸi apoi
formarea muzicală cu studii de masterat. O contribuţie esenţială
în formarea sa ca dirijor l-au avut dirijorii Ludovic Bacs ÅŸi
Erich Bergel.
Radu Popa este invitat permanent al Filarmonicilor
"George Enescu" BucureÅŸti, "Transilvania"
Cluj-Napoca, al Orchestrei Naţionale Radio ş.a.
A întreprins
turnee de concerte în Coreea de Sud alături de orchestra
Filarmonicii "Transilvania" din Cluj-Napoca în anul
2001, orchestra Filarmonicii Giurgiu în anul 2002 precum ÅŸi cu
orchestra Filarmonicii "Janacek" din Cehia, în anul
2003. Ca dirijor al orchestrei de cameră "Camerata Janacek",
Radu Popa a coordonat producÅ£ia Flautul fermecat la ©umperk în
Cehia (2002). În 2002 ÅŸi 2003 a fost asistent al cursurilor de
dirijat-orchestră susÅ£inute de Otakar Thrlik la Opava în
Cehia, iar în anul 2004 a fost invitat să dirijeze numeroase
concerte ale orchestrei Filarmonicii "Janacek" din Ostrava
- Cehia.
În cadrul Festivalului "George Enescu" a
dirijat Orchestra Filarmonicii "Transilvania" Cluj-Napoca
(2007) ÅŸi orchestra Filarmonicii "Banatul" TimiÅŸoara
(2009).
La invitaţia Orchestrei Naţionale Radio şi alături de
soliÅŸtii Alexandru Tomescu ÅŸi Horia Mihail, maestrul Radu Popa a
dirijat concertul dedicat Zilei NaÅ£ionale a României,
eveniment ce a avut loc la Roma (Italia), în sala Giuseppe
Sinopoli a Auditorium-ului Parco della Musica.
---
Violonistul
Daniel Szasz s-a născut la Sibiu, unde a început studiul
viorii la vârsta de 6 ani. Tatăl lui, fost prim trompetist al
Filarmonicii de Stat din Sibiu, a fost cel care l-a îndrumat
spre această profesie, iar printre primii profesori i-a avut pe
Nicolae Popovici ÅŸi Adrian Tarta. La vârsta de 12 ani se mută
la Cluj, unde continuă studiul viorii la Liceul de Muzică sub
îndrumarea profesorului Mihai Wunderlich. ÎÅŸi continuă
apoi studiile la Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj Napoca la
clasa de vioară a lui Andrei Agoston şi Victoria Nicolae.
Din
1990, student fiind încă, activează în cadrul
Filarmonicii Transilvania din Cluj cu care efectuează turnee în
Europa, şi unde apare frecvent şi ca solist. După o serie de
cursuri cu renumitul violonist ÅŸi pedagog Alberto Lysy la
International Menuhin Music Academy în Gstaad (ElveÅ£ia),
Daniel Szasz primeÅŸte o bursă de studii în SUA, unde îÅŸi
continuă studiul viorii cu Vasile Beluska, Yair Kless, Gerald
Jarvis, Patrick Rafferty, iar muzica de cameră cu Audubon Quartet şi
Fine Arts Quartet.
De-a lungul anilor, Daniel Szasz a câÅŸtigat
mai multe premii la Concursuri Naţionale şi Internaţionale din
Italia şi SUA, printre care se numără şi Premiul Publicului la
prestigiosul Concurs Internaţional de Muzică de Cameră Vittorio
Gui din FlorenÅ£a (Italia, 1990), unde a cântat împreună
cu soţia lui, pianista Alina Voicu.
Solist concertist, aparând
totodată în numeroase recitaluri ÅŸi concerte camerale în
SUA şi Europa, Daniel Szasz ocupă din anul 1997 postul de
concertmaestru în cadrul Alabama Symphony Orchestra. Pe lângă
poziÅ£ia din Alabama, în anul 2006 a fost selectat ÅŸi ca noul
concertmaestru al Lake Placid Sinfonietta, orchestra Festivalului
muzical de vară din Lake Placid, New York.
Muzician multilateral,
preocupat atât de abordarea marelui repertoriu, cât ÅŸi
de lucrări mai puÅ£in cunoscute publicului, Daniel Szasz a fost în
repetate rânduri elogiat în presă pentru < sunetul
său expresiv, bogat şi plin de vibraţie >, ca şi pentru <
stilul său puternic, sigur şi fluent >.
În anul 2004,
în colaborare cu Filarmonica de Stat Sibiu, Daniel Szasz a
iniÅ£iat organizarea < Zilelor Muzicale Româno-Americane >
la Sibiu, un festival anual de vară care promovează muzica
americană în România ÅŸi stimulează colaborarea între
muzicienii români ÅŸi americani.
---
Raul Jaurena,
maestru al tango-ului, este unul dintre cei mai renumiţi
instrumentişti de bandeon. Muzica lui joacă un rol important, un
rol de tribut adus influenţelor natale din America de Sud şi ale
oraÅŸului de adopÅ£ie, New York. Stilul său este o combinaÅ£ie între
rădicinile tradiţionale de tango şi stilul "Tango Nuevo"
influenÅ£at de Astor Piazzolla. Bandeonul i-a influenÅ£at viaÅ£a încă
din copilărie, fiind fascinat imediat de această muzică extrem de
emoÅ£ională. Crescut în Uruguay, tatăl său l-a învăţat
să cânte la bandeon, iar la vârsta de 8 ani deja făcea
parte din orchestra de tango.
Cariera sa începe să ia
contur în anii '60- '70 ca membru ÅŸi adaptor a diverse
ansambluri de tango de renume din Uruguay, Argentina, Brazilia,
Chile, Ecuador sau Venezuela. Spectacolul cu Astor Piazzolla de la
Festivalul de Jazz din Montreal a fost primul pas important din
cariera sa muzicală. Conservarea spiritului muzical al lui Piazzolla
devine vocaţia sa personală, astfel că interpretările lui Juarena
de tango, îmbogăţite cu influenÅ£e de jazz, aranjamente
proprii şi improvizaţii spontane fascinează o nouă generaţie de
ascultători şi dansatori. Mai mult, activităţile sale au mai
multe faÅ£ade decât artistul în sine. Aranjamentele
proprii ÅŸi talentul său de compozitor ÅŸi solist îl fac
cunoscut atât în S.U.A, cât ÅŸi în Europa.
Suita de balet compusă în anul 1995 pentru Compania de Dans
Irene Hultman debutează la New York. În acelaÅŸi an solistul
este invitat la Casa Albă şi este nominalizat la premiile Grammy
pentru CD-ul său, Tango Bar. În anul 2007 câÅŸtigă
premiul Latin Grammy pentru cel mai bun album tango "Te amo
Tango".
De-a lungul anilor, Jaurena preia conducerea muzicală
a mai multor proiecte pe scenă ÅŸi pe lângă alte activităţi
cântă pe scena Teatrului Spaniol Thalia din New York. A cântat
alături de saxofonistul de jazz cubanez Paquito D'Rivera, formaţia
Yo Yo Mama, Giora Feidman, Tango Five ÅŸi altele. Ca solist a cântat
alături de proeminente ansambluri şi orchestre pe teritoriul
Europei, ÅŸi în mod regulat a susÅ£inut o serie de programe de
Klezmer ÅŸi muzică tango. A concertat în cadrul a diverse
universităţi ÅŸi ÅŸcoli alături de Simfonia Muzicală Tango în
Hannover, Halle Kassel, Hamburg, Lubeck, Munter, Lingen, Landshut,
Muhigorf, Heidelberg, Bonn, Kiel, Celle, Wurzburg ÅŸi Bremen. Invitat
special la Festivalul Internaţional de Acordeon din San Antonio şi
solist în spectacolul Tango & Tango a avut mare success ÅŸi
la Festivalul Ravina din Chicago. A făcut un tur în jurul
Europei alături de formaÅ£ia Tango Five ÅŸi cântăreaÅ£a Marga
Mitchell prin programul AMANDO a Buenos Aires, în anul
2001.
Raul Jaurena a concertat în Sala de Concerte Merkin
din New York alături de violonista rusoaică Nina Bellina, la Muzeul
Cleveland "Art en World" şi Seria de dansuri, alături de
Orchestra de concerte din Chicago condusă de Hilel Kagan, la Teatrul
Fiedrichsbau din Stuttgart, Germania alături de Tango Five şi Marga
Mitchell. În anul 2003 a susÅ£inut o serie de concerte împreună
cu Orchestra Simfonică Pan Americana de la Opera Maria de Buenos
Aires, Filarmonica sud-vest germană Konstanz alături de Marga
Mitchell şi Tango Five, cu Orchestra de Cameră la Sala Merkin din
New York sub bagheta dirijorului Maz Lifchitz, ÅŸi împreună cu
Tango Mundo la Universitatea de Stat Montclair. Turul de concerte cu
Giora Feidman (Boblingen, Balingen, Teatrul Russelsheim, Wurzburg,
Ludwigsburg, Bonn, Tuttlinge, Stadthalle, Austria, Belgia, Denmarca,
ElveÅ£ia ÅŸi Germania) se încadrează de asemenea în
categoria succeselor lui Juarena. În acelaÅŸi an concertează
şi alături de Little Orchestra Society la Centrul Lincoln alături
de dirijorul Dino Anagnost, ÅŸi împreună cu Let's Tango la
Universitatea de Est din Carolina. În Israel concertează cu
Orchestra Kibbutz, în Finlanda la Festivalul de Muzică de
Cameră Kuhmo. A fost premiat cu Premiul ACE (Asociaţia criticilor
de spectacol din oraÅŸul New York) pentru întreaga sa carieră
artistică.
Dornic să continue căutarea unor noi experienţe,
Raul Jaurena şi talentul său muzical au devenit unici pe scena
muzicală. Reflectă diferite culturi şi sute de ani de istorie a
tango-ului, alături de atât de multe emoÅ£ii contradictorii.
Solistul Jaurena - numit de Astor Piazzolla "cel mai bun solist
de bandeon" - a stabilit o unică conexiune cu instrumentul său:
deschiderea, sensibilitatea, originalitatea şi brilianta sa tehnică
au îmbogăţit perspectivele de interpretare a tango-ului
modern.
Articole relative:
Publicat in: 12.01.2013, Ora: 06:35AM
Publicat in: 18.06.2011, Ora: 18:57PM
Publicat in: 17.06.2011, Ora: 06:48AM
Publicat in: 07.06.2011, Ora: 19:00PM
Publicat in: 04.06.2011, Ora: 12:27PM
Publicat in: 06.10.2016, Ora: 06:24AM
Publicat in: 04.10.2015, Ora: 22:12PM
Publicat in: 04.03.2013, Ora: 06:20AM
Publicat in: 17.06.2011, Ora: 17:30PM
Niciun comentariu!