Renate Roca (PR manager, Electric Castle Festival 2017)
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 2046
Etichete: Adela Nicoară, Adrian Gog, Andi Vanca, Andrei Aronet, Corina Șuteu, Diana Singer, Electric Castle Festival, Electric Castle Festival 2017, Enter Shikari, Festivalul Electric Castle, Festivalul International De Film Tralsilvania, God Is An Astronaut, Pr And More, Renate Roca, Renate Roca-rozenberg, Roșia Montană Gold Corporation, Sigur Ros, Tiff, Transylvanian International Film Festival, Tudor Ciotlăuș, Uniplus Radio, Vitrina Felix Media, Vlad Sulea
Renate Roca-Rozenberg a lucrat 8 ani în presă, apoi încă 8 ani la una dintre cele mai mari agenÈ›ii de publicitate din piață, Vitrina Felix Media. E cea care s-a ocupat de PR È™i Comunicare pentru proiectul controversat, RoÈ™ia Montană Gold Corporation, dar tot din portofoliul ei fac parte două dintre cele mai iubite evenimente ale Clujului: Festivalul de film "TIFF" È™i Festivalul de muzică urbană "Electric Castle".
În 2008, împreună cu Adrian Gog, a fondat PR & More. Prin campaniile derulate, echipa pe care o conduce a fost premiată în cadrul Romanian PR Awards È™i finalistă la SABRE.
RiCo: Ai fost angajată la primul post de radio privat din Cluj-Napoca, Radio Uniplus. CâÈ›i ani aveai È™i cum ai ajuns acolo?
Renate Roca (CEO, PR & More): Aveam 17 ani È™i m-am dus pentru că alt prieten de-al meu (Sergiu Mătăsaru) îÈ™i dorea să participe la selecÈ›ie È™i avea nevoie de cineva să-l încurajeze. Când am ajuns acolo, m-am trezit că sunt singura fată din vreo 50 de băieÈ›i. Diana Singer (fosta directoare a postului) mi-a zis: - Tu, vino înăuntru. Am zis niÈ™te glume proaste È™i m-au angajat.
RiCo (râde): De ce consideri că industria muzicală este atât de misogină în România?
Renate Roca (CEO, PR & More): Cred că reflectă exact ce dictează societatea, ori societatea noastră încă standardiează foarte clar locul pe care femeia trebuie să-l ocupe. Dar nu e diferit nici în altă parte. Tocmai ce am avut conferinÈ›a de presă cu Elliphant È™i ea vorbea despre faptul că trebuie să-È™i sacrifice succesul pentru a rămâne cât mai autentică. Èšine de ce-È›i doreÈ™ti: să fii acum cea mai cerută artistă, dar atunci accepÈ›i că poate vei cânta È™i vei arăta într-un mod care nu te reprezintă - sau crezi cu adevărat în arta ta.
RiCo: Cum ai ajuns să lucrezi în domeniul PR-ului?
Renate Roca (CEO, PR & More): Am ajuns pentru că financiar nu am mai avut încotro. Lucram în presă, revenisem în È›ară după un fellowship în SUA È™i n-am mai găsit niciun job în Cluj care să îmi dea siguranÈ›a că voi avea un salariu È™i săptămâna viitoare. Aveam oferte bune doar din BucureÈ™ti È™i aveam de ales; ori mă duc să fac presă în BucureÈ™ti, ori rămâneam în Cluj. Am decis să rămân în Cluj deoarece nu am niciun ataÈ™ament de BucureÈ™ti - È™i mă bucur de decizia luată. Mi s-a făcut o ofertă să intru în PR È™i am acceptat deÈ™i recunosc că nu-mi era cunoscut domeniul È™i nici nu-mi doream neapărat să mă despart de presă. Cred că dacă ar exista contextul potrivit m-aÈ™ întoarce È™i acum în presă; încă editez în minte textele pe care le citesc în ziare È™i găsesc subiecte pe care le visez transformate în anchete È™i articole.
RiCo: În ce an se întâmpla asta?
Renate Roca (CEO, PR & More): 2001.
RiCo: N-a trecut mult timp de atunci.
Renate Roca (CEO, PR & More): Sunt de-abia la început ca È™i persoană de PR: tot asta spun de vreo 15 ani de când am descoperit acest domeniu È™i de când sar dintr-un proiect în altul, mereu altfel.
RiCo: Și cum ai ajuns PR la Electric Castle?
Renate Roca (CEO, PR & More): La Electric Castle: prin unul dintre oamenii care a pornit Electric Castle È™i care a gândit conceptul festivalului, Vlad Sulea. Lucrasem pe mai multe proiecte împreună de-a lungul timpului È™i probabil că a crezut atunci că sunt persoana potrivită să ajut la creÈ™terea acestui vis.
Ne-am strâns în jurul unei idei, aceea de face un festival altfel, într-un loc altfel, niÈ™te oameni foarte diferiÈ›i ca personalitate dar care, cred, fiecare dintre noi a probat în domeniul lui de bază că este un profesionist.
N-a mers totul perfect de la început, e È™i firesc, eu o dădeam pe linia mea, cât de importantă e comunicarea, alÈ›ii aveau grija amenajărilor, fiecare îÈ™i dorea ca partea lui să iasă perfect. EdiÈ›ia din 2015 ne-a unit însă foarte tare. Ploaia aceea care nu s-a mai oprit 48 de ore a fost un È™oc pentru toată lumea – inclusiv pentru noi, organizatorii, dar am reacÈ›ionat ca un întreg, n-a mai contat care din ce departament era, toÈ›i am vrut să facem lucrurile să meargă bine È™i să sfidăm natura. Și de la noi, sper, s-a molipsit È™i publicul.
RiCo: Cum a evoluat festivalul de-a lungul anilor? Știu că ești implicată la Electric Castle de la ediția pilot.
Renate Roca (CEO, PR & More): EdiÈ›ia 1 a fost ediÈ›ia pilot pentru toată lumea - È™i pentru mine până la urmă pentru că nu am mai făcut niciodată comunicare pentru un alt festival de muzică. Am făcut foarte mult comunicare în zona de film, pe partea culturală; pe muzică doar punctual, pe anumite concerte, dar nu se poate compara să È™tii să comunici 200 de artiÈ™ti ...față de unul.
Electric Castle a crescut brusc, ori asta nu e deloc uÈ™or de gestionat, pentru că la fel de brusc cresc È™i aÈ™teptările publicului – toÈ›i vor artiÈ™ti mai mari, amenajări mai spectaculoase, să astfaltăm È™oselele patriei È™i să rezolvăm canalizarea È™i semnalul la telefon din BonÈ›ida până în BucureÈ™ti dacă se poate. Iar unele lucruri nu le putem controla în totalitate, nu că nu vrem, dar noi suntem un festival făcut într-o comună È™i ne rugăm de autorități să astfalteze 5 km de drum. Aici concurenÈ›a nu e deloc cinstită: tu, autoritate/stat, beneficiezi de tot ce eu fac în interiorul castelului, de zecile de mii de oameni care vin È™i cheltuie niÈ™te bani din care tu iei taxe. AceeaÈ™i consumatori pleacă acasă, iar fiecare povesteÈ™te altor zeci de oameni că există undeva un super castel È™i un super festival …dar mie, organizator, după ce mi-ai luat È™i mie taxe, nu vii odată să mă întrebi “eu ce pot face pentru tine?”
Întorcându-ne la evoluÈ›ia festivalului, ediÈ›ia de anul acesta a aÈ™ezat lucrurile. Inclusiv cu ploaia. E clar, ne va mai ploua la Electric Castle (să sperăm că totuÈ™i doar aÈ™a, de “branding”, nu mai vreau potopul de anul asta), dar lumea s-a obiÈ™nuit cu asta. S-a obiÈ™nuit că vii la un festival altfel, unde s-ar putea să nu poÈ›i sări în taxi dacă te udă ploaia, dar sigur poÈ›i să sari alături de alti 20 de mii oameni în faÈ›a unei scene cu super artiÈ™ti.
Ne-am aÈ™ezat È™i ca line up – acum cred ca e clar pentru toată lumea că nu suntem un festival de mase. Vii la Electric Castle dacă vrei să descoperi ceva muzical, nu să auzi neapărat ce ai ascultat È™i ieri pe YouTube: să ieÈ™i din zona ta de confort È™i să simÈ›i că trăieÈ™ti cu adevărat ceva nou. Dacă doar vrei să-È›i confirmi cât de bune gusturi ai deja, în materie de: muzică, prieteni, haine, cizme de cauciuc, mai bine stai acasă.
RiCo: AÈ›i organizat anul acesta Ziua 0… se va face asta È™i la anul?
Renate Roca (CEO, PR & More): Da, cu siguranță - și, și aici este o chestie de educație. Noi am anunțat din start: Ziua 0 vii, și repeți cu noi. Deci nu te aștepta să vii și să le ai pe toate gata și să-ți fie toate servite.
Noi puteam până la urmă pe acei oameni să-i È›inem la poartă. În fiecare an aveam 2.000 de oameni care veneau la poartă È™i se rugau de noi să-i campăm mai repede. Am zis: "Dacă vreÈ›i, atunci trageÈ›i cu noi" - È™i într-adevăr au fost lucruri care nu au funcÈ›ionat perfect în Ziua 0, dar nici nu aveau cum să fie altfel. Era ziua noastră de test pe care pur È™i simplu am vrut să o testăm împreună cu ei. Dacă au fost lucruri care să nemulÈ›umească, cu siguranță au trecut între timp, că a venit ploaia È™i a rezolvat orice altă nemulÈ›umire.
RiCo: Ce emoÈ›ii ai avut când a venit Ministerul Culturii la BonÈ›ida?
Renate Roca (CEO, PR & More): Am făcut atâÈ›ia ani PR în zona de corporate că nu prea mă mai emoÈ›ionează miniÈ™trii È™i prim-miniÈ™tri, am tăiat destule panglici la viaÈ›a mea.
Pe doamna Corina Șuteu o È™tiam de mulÈ›i ani, de la TIFF (unde a fost È™i anul acesta). La Electric Castle am aflat doar cu 2 zile înainte că va veni È™i singura emoÈ›ie a fost legată de încadrarea în context. Noi nu suntem un festival de oficialități, n-avem covor roÈ™u în magazie, nu vroiam ca vizita ei să fie ruptă total de povestea noastră. Dar am avut noroc pentru că ea este o persoană "cool" È™i relaxată, a înÈ›eles foarte bine că noi am primit-o în primul rând ca pe un mare fan Sigur Ros, declarat, È™i apoi ca pe un oficial cu un mesaj foarte important legat de campania “BrâncuÈ™i e al nostru”.
RiCo: L-ai cunoscut pe Dan Panaitescu (1955-2016)?
Renate Roca (CEO, PR & More): Știu cine a fost Dan Panaitescu (booking manager la festivalul Sziget de la Budapesta). Da, a fost la noi în vizită joi, dar nu am reuÈ™it să îl cunosc personal, Sunt oameni din echipa noastră care l-au cunoscut È™i care l-au respectat foarte mult. Poate lumea È™tie mai puÈ›in povestea lui. Poate nu a apucat să facă în È›ară cât a făcut în alte părÈ›i È™i cred că chiar mai aveam nevoie, noi, cei din industria de festivaluri - È™i în industria de muzică din România, chiar mai aveam multă nevoie de el.
RiCo: Cum explici lipsa de interes a artiÈ™tilor cap de afiÈ™ de a mai susÈ›ine conferinÈ›e de presă la modul general? Este vina internetului, care bombardează lumea cu prea multe informaÈ›ii - sau este vina unei lipse cronice de presă muzicală în România?
Renate Roca (CEO, PR & More): Nu neapărat. Politica pe care o au este aproape aceeaÈ™i la majoritatea evenimentelor È™i turneelor pe care le au programate. Anul trecut am fost chiar foarte norocoÈ™i; am reuÈ™it să avem câte o conferință în fiecare seară, chiar cu toÈ›i headlineriii.
DiscuÈ›iile pe chestiuni legate de politica de presă a fiecăruia le avem cu săptămâni bune înainte cu managementul fiecărei formaÈ›ii.
Sunt genul de formaÈ›ii care nu vor intra decât în cazuri excepÈ›ionale într-o conferință de presă în cariera lor - anul trecut am avut Prodigy, acum doi ani a fost Die Antword. Anul acesta din start am È™tiut că va fi cazul celor de la Bring Me The Horizon, care consideră că nu se potriveÈ™te cu imaginea trupei lor genul acesta de apariÈ›ii. Noi încercăm de fiecare dată să convingem; nu renunțăm, dar acceptăm că È™ansele sunt mici.
Anul acesta am avut È™i foarte multe trupe care se află în turneu; de obicei È™i aceste trupe refuză de cele mai multe ori conferinÈ›ele. Managementul consideră că dacă ar supune trupa la o procedură de PR È™i press în fiecare oraÈ™ È™i locaÈ›ie prin care trec, i-ar aglomera È™i i-ar obosi foarte tare.
Oricum, artiÈ™tii întotdeauna preferă interviurile individuale È™i nu conferinÈ›e de presă - È™i altfel se conectează cu oamenii din presă - È™i se mai scapă de niÈ™te întrebări de rutină, la care probabil răspund de 70.000 de ori într-un an. Noi insistăm întotdeauna pentru conferinÈ›ele de presă pentru că avem foarte multe solicitări È™i încercăm să mulÈ›umim pe toată lumea.
E o muncă zăpăcitoare pentru un PR-ist de festival; mai avem “noroc” È™i cu castelul. Vin artiÈ™tii, văd locaÈ›ia È™i nu mai vor interviuri È™i conferință de presă… vor să viziteze È™i să se simtă bine. Anul acesta cei de la Sigur Ros, după ce au văzut castelul, È™i-au luat familiile - È™i o zi întreagă nu i-am mai putut scoate din festival, le-a plăcut atât de mult că singura soluÈ›ie să avem conferință de presă cred că ar fi fost să îi urcăm pe toÈ›i ziariÈ™tii în tiribombă cu ei.
RiCo: Despre câÈ›i ziariÈ™ti vorbim la Electric Castle 2016?
Renate Roca (CEO, PR & More): Au fost în total 300 de ziariÈ™ti È™i bloggeri acreditaÈ›i, din România, Moldova, Germania, Polonia, Ungaria, Bulgaria, Olanda …15 ziariÈ™ti din UK. Majoritatea lucreaă pentru publicaÈ›ii de muzică… È™i fiecare are cerinÈ›ele lui, ceea ce e enorm, pentru că nu vorbim doar de interviuri cu artiÈ™ti. Mai ales ziariÈ™tii străini ne cer multe alte abordări; e firesc, ei încearcă să profite la maxim de prezenÈ›a lor în România. Partea de Media Relations e doar o parte din ce facem noi la comunicare.
În echipa de comunicare pe perioada festivalului am fost anul acesta eu, Andi Vanca, Adela Nicoară, Tudor CiotlăuÈ™ È™i Andrei AroneÈ›; în zona de PR avem colegii de la foto È™i video (uite, cu ei ar fi trebuit să iei interviu că sunt de 10 ori mai interesanÈ›i ca mine)… È™i mai sunt colegii din zona de grafică …asta este echipa extinsă care însă nu e activă tot timpul anului.
RiCo: Cum ai pornit PR & More? De ce tocmai acest nume?
Renate Roca: S-a înfiinÈ›at în 2008; cred că numele "PR & More" a fost a È™asea opÈ›iune de nume de pe lista predată la Registrul ComerÈ›ului. Este afacerea mea È™i a colegului Adrian Gog.
Am pornit în direcÈ›ia asta pentru că aveam cunoÈ™tinÈ›e care ne cereau această activitate È™i nu am vrut să mă angajez la client. NEVER. Am avut o tentativă să mă angajez la client timp de trei luni - È™i m-am liniÈ™tit - È™i mi-am spus că lucrul care mi se potriveÈ™te cel mai bine este să fiu pe cont propriu. Afacerea a crescut de la sine; nu ne-am propus niciun fel de plan. Am crezut la început că vom lucra pentru maxim doi clienÈ›i, stăm relaxaÈ›i È™i vom merge acasă când trebuie - dar asta nu s-a mai întâmplat. Suntem foarte diferiÈ›i în zona de PR (față de alÈ›ii) pentru că suntem foarte nescorÈ›oÈ™i, habar nu avem de business; ajutăm foarte mult pro bono. PR-ul poate fi foarte plicticos; dacă îl faci pentru bani, poate fi îngrozitor de plicticos - È™i niciodată un festival nu te poate plăti ca un eveniment corporatist. Nu o să mă îmbogățesc niciodată, dar È™tiu că o să-mi placă foarte tare la final - la pensie - ce o să am de povestit, sper!
RiCo: Care sunt evenimentele de care vă ocupați?
Renate Roca (CEO, PR & More): ClienÈ›ii principali sunt în zona de coporate, TenarisSilcotub, Bosch, Betfair, alte È™i alte zeci de firme. Evenimente independente sunt TIFF-ul, Electric Castle, Comedy Cluj, STEPS È™i multe concerte È™i evenimente mai mici, punctuale. Sunt două faÈ›ete foarte diferite alte PR-ului È™i presupune o capacitate foarte mare de adaptare, pentru că sari dintr-un domeniu în altul foarte des, dar fiecare client în parte se aÈ™teaptă să îl cunoÈ™ti în detaliu. Pentru mine lunile mai, iunie, iulie sunt un adevărat tur de forță, 10 zile de TIFF presupun un volum de informaÈ›ii enorm, apoi sar rapid în Electric Castle unde sunt alÈ›i 200 de artiÈ™ti pe care trebuie să-i cunosc, iar în paralel rămân clienÈ›ii coporate pe al căror business trebuie să mă concentrez.
RiCo: Din programul Electric Castle 2016, care a fost artistul tău preferat …care È›i-a făcut cea mai mare plăcere să-l cunoÈ™ti?
Renate Roca (CEO, PR & More): Mi-au plăcut foarte mult de cei de la God Is An Astronaut …au fost atât de relaxaÈ›i È™i de cool - È™i ahh, nu, îmi pare rău… Enter Shikari: mi-a plăcut È™i show-ul, dar mi-a plăcut foarte tare È™i de ei; sunt atât de relaxaÈ›i È™i de deschiÈ™i la orice idee aÈ™ fi avut să-i promovez mai bine - È™i au fost flexibili.
Mi-au plăcut atât de tare că mi-am făcut poze cu ei.
---
Autor: RiCo
Interviul cu Renate Roca a fost realizat în Ziua 4
la festivalul Electric Castle din Bonțida
duminică 17.IUL.2016
Articole relative:
Publicat in: 10.01.2018, Ora: 11:38AM
Publicat in: 21.08.2017, Ora: 06:16AM
Publicat in: 16.01.2017, Ora: 06:08AM
Publicat in: 02.01.2017, Ora: 06:25AM
Publicat in: 26.12.2016, Ora: 06:55AM
Publicat in: 24.06.2019, Ora: 07:44AM
Publicat in: 20.06.2019, Ora: 06:39AM
Publicat in: 17.06.2019, Ora: 06:44AM
Publicat in: 11.06.2019, Ora: 06:37AM
Publicat in: 14.07.2018, Ora: 06:14AM
Niciun comentariu!