• czb.ro
Click. Cronica

2011.FEB.25. Grimus. CJ. Euphoria Music Hall

Publicat in: 28.02.2011, 06:18AM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 3
Vizualizari: 1587
Etichete: Backstage, Electric Six, Floppy, Gnarls Barkley, In A Glimpse, Joe Dassin, Panikon, The Subways, Umbre
2011.FEB.25. Grimus. CJ. Euphoria Music Hall

Grimus

!!!!!

Euphoria Music Hall

Vineri 25 Februarie

---

Cred că de trei ani de zile nu am mai fost la un concert Grimus la care să stau cap-coadă.

---

Imaginea

Vizual am observat că linia “culorilor” aleasă pentru vestimentaţia de scenă a rămas aceeaşi ... negru cu alb. În România pare ciudat ca solistul unei formaţii pop-rock să poarte sacou; dar la formaţii precum Grimus sau Byron, stilul acesta vestimentar se potriveşte foarte bine cu muzica.

Haina însă nu face nici omul, nici muzica... aşa că să începem cu cronica concertului.

---

Mişcarea

Artistic, în ultimii trei ani de la lansarea albumului de debut Panikon, s-au încorporat mai multe idei (ce ţin mai mult de prezentare) în piesele mai recente din repertoriul formaţiei.

  • S-a experimentat cu stilul acustic de interpretare (Satellites)
  • Se cântă mai mult pe două voci (chitaristul Vali Rauca implicându-se mai mult decât doar componistic)
  • Se experimentează cu mai multe preluări asupra cărora se imprimă amprenta formaţiei (Crazy. Gnarls Barkley, 2006 / Gay Bar. Electric Six, 2003 / Et si tu n'existes pas. Joe Dassin, 1975 / Rock'Roll Queen. The Subways, 2005) - şi nu se preiau piese în stilul de interpretare a altui artist, precum obişnuiesc cei mai mulţi la noi (piesa lui Joe Dassin era refăcută cu versuri în limba română: dacă tu ai exista...).
  • Crazy (Gnarls Barkley) spre exemplu, a fost interpretat într-o formulă restrânsă de clape, chitară şi voce, dând o estetică dinamică - auditivă recitalului - şi vizuală spectacolului de scenă.
  • Solistul, Bogdan Mezofi, are probabil cea mai dinamică prezenţă scenică din România la ora actuală – iar asta se datorează faptului că mai mult se află pe ringul de dans, în sală, la 30 de metri de scena unde colegii lui se simt bine, privindu-i dansurile ciudate pe mesele spectatorilor. În seara asta, Bogdan se comporta ca un mic Tarzan balerin, folosind mesele de pe marginile sălii precum lianele în jungla pictată de ritmurile colegilor de pe scenă ... pe piesa Gay Bar din filmarea de mai jos, bistriţeanul dansa ba pe o masă de lângă peretele drept; câteva secunde mai târziu îl vedeai deja pe o altă masă din cealaltă parte a sălii, şi după alt scurt interal de timp era din nou cocoţat pe scenă. Este important de remarcat faptul că ipostazele nu se repetau pe parcursul concertului.
  • Un element inconstant al formaţiei, care depinde de fapt de condiţiile locaţiilor, sunt secvenţele video proiectate pentru fiecare piesă în parte şi realizate de Floppy (care colaborează cu Grimus pe acest plan din 2009).

---



---

Sunetul

Conform regulii nescrise, Less is more, Grimus a exagerat nota la final, fiind luat probabil de valul publicului record aflat aici în această seară. Conform Playlistului (FOTO 9), dacă Started reprezenta ultima piesă din programul oficial, Grimus s-a întors la bis pentru o repriză surpriză compusă din două coveruri şi hitul Umbre (piesa anului 2010 la City FM), ori consider că nu era cazul să se lungească showul pe scena de la Music Hall. Important este să ţii publicul în priză de la prima până la ultima notă şi lumea să rămână cu dorinţa aceea că ar fi vrut să vadă şi să asculte mai multă muzică, şi să aştepte cu nerăbdare să vadă afişele următorului concert în oraş.

Dealtfel, dacă am fi notat Grimus la o valoare internaţională a recitalului, nu puteam acorda mai mult de 4 semne, pentru simplul fapt că deşi spectacolul a fost foarte dinamic şi profi, au existat şi momente muzicale mai puţin antrenante în program sau piese mai vechi la care ar trebui să se stea un pic în sala de repetiţie pentru a le actualiza (sau să le schimbe ritmul pentru a da impresia la primul impact în concert că se vine cu ceva complet nou). Publicului îi place să fie surprins, chiar dacă este vorba de publicul mai reticent de la noi.

Sunt foarte curios de cum va arăta un concert Grimus după lansarea noului album (al căror piese deocamdată nu le promovează în concert). ;)

---



---

Publicul

Ca de obicei, la formaţiile autohtone care cântă în limba engleză, lumea cântă cu voce tare pe refren şi tace în rest. Pe imnul berii Tuborg România, această reacţie a fost chiar mai evidentă şi datorită delirului pe refrenul din reclama cu care ne-am familiarizat cu toţii (vrând-nevrând), urmat apoi de o inerţie în aşteptare a următorului refren, de unde se cunoaşte piesa ... atitudinea publicului pare cel puţin ciudată fiind vorba de o seară de weekend şi de plata unui bilet pentru a avea acces la un eveniment la care s-a venit în primul rând pentru evadarea din restricţiile cotidianului.

Mi-ar fi plăcut într-un moment în care Bogdan dansa pe una din mese să văd o tipă urcând alături de el, să-i sară la gât, sau să danseze lângă el ... dar lumea în general la noi nu se dedică nici la muncă, nici la joacă.

---



---

Clubul

Deşi s-a deschis de aproape şase săptămâni, este primul concert care în mod cert m-a scos din casă să vin să văd clubul despre care aveam impresia că doreşte să fie un Silver Church al Clujului (cei din domeniu recunoscând Silver Church ca fiind cel mai mare şi bine dotat spaţiu de concerte pentru formaţii de club la Bucureşti).

La Euphoria Music Hall, pe cât este de impresionant holul de la intrare (unde se evidenţiază un pian vopsit auriu, bătut în cuie la înălţime) şi pereţii din sala principală, decoraţi fastuos şi buchisiţi cu pozele înrămate ale unor rock-staruri legendare – pe atât este de sec şi gol peisajul din spatele punctului de unde începe scena. Este imposibil să nu te gândeşti la faptul că persoana care a conceput proiectul de amenajare a spaţiului, apoi decorul, nu a călcat vreodată pe o scenă sau în culisele unei scene. Altfel, nu se explică pereţii goi, vopsiţi în alb, pe care, dacă îţi fixezi privirea, ai impresia că te afli într-o sală de operaţie, nu o sală de concert. La Silver Church (spre exemplu), spatele scenei este un ecran imens pixelat de lumini colorate. În alte cluburi mai mici, peretele din spatele scenei este integrat în decorul pereţilor de club, cu numele clubului scris şmecher pe fundal şi un spaţiu estetic rezervat ecranului pentru proiecţii. Analizând mai atent problemele legate de scena unui club de cântări Live, deşi s-a amenajat un loc special pentru DJ, nu s-a acordat un spaţiu suplimentar pe care să se poată desfăşura în voie un inginer de lumini sau un VJ cu accesoriile aferente... În continuare, Flying Circus Pub rămâne spaţiul din Cluj care m-a impresionat cel mai mult cu jocul de lumini pregătit pentru concerte. Aici mă aşteptam la reflectoare controlate individual, momente artistice (precum în preluarea de la Gnarls Barkley pentru Grimus) în care singura rază de lumină din club să fie aruncată pe solist ...

Intrând în Backstage (acel cuvânt care ar putea fi considerat în continuare neologism în limba română, deoarece Culisele noastre nu reprezintă nici pe departe ce ar trebui să existe ca infrastructură pentru ca să putem începe să visăm la concerte de club cu ştaif cu nume mai mari de afară). În continuare, la Cluj, nu avem un club unde artistul să se pregătească ca pentru un spectacol de zile mari. Văzând spaţiul de la Euphoria Music Hall, mă aşteptam ca în culisele de aici să existe un dulap cu umeraşe pentru hainele de stradă a artiştilor, o oglindă şi masă de machiaj, o chiuvetă măcar (dacă infrastructura localului nu ar fi permis şi o toiletă separată pentru artist), o masă cu mai multe scaune comode, chiar o canapea, la care să poată sta comod artistul cu impresarul înaintea concertului să poată discuta în linişte orice probleme mai intime, unde să se poată împărţi banii după cântare, departe de ochiul şi urechea publicului şi a presei de scandal... nici vorbă. Am ajuns în Culise şi m-am simţit ca într-o încăpere de interogatoriu de la poliţie... un spaţiu incomod, care nu a fost gândit pentru petrecerea timpului într-o atmosferă plăcută departe de forfota din sală.

Lumea nu este învăţată cu spectacolele adevărate de club ... nu există o cortină ... artistul în continuare trebuie să îşi cară diversele instrumente printre spectatori după cântare şi trebuie să îşi bea berea alături de clienţii localului ... mentalitatea de diferenţiere dintre Artist şi consumator nu există la noi nici la 20 de ani după căderea Comunismului.

Se pare că speranţa mea că în sfârşit vom avea un HardRock Cafe sau Club de Spectacole la Cluj s-a dovedit a fi un miraj. Euphoria Music Hall este doar o dună mai înaltă ca celelalte din jurul ei, şi aşteptăm o nouă ploaie să ne aducă o nouă baltă spre al cărui mal să ne îndreptăm.

---



---

Din culise

  • Patronul clubului ne-a comunict faptul că el deţine contractul pentru noul spaţiu neconvenţional pentru un alt club care va fi deschis probabil la toamnă, în incinta fostei fabrici de bere Ursus.
  • Formaţia, clujeană fiind, a întrebat de numărul invitaţiilor permise de persoană. Li s-a răspuns că nimeni nu a mai avut asemenea pretenţii ...
  • După ce se instalase artistul de visuals la pupitru (Floppy, care colaborează cu Grimus din 2009), cu aparatura necesară proiecţiilor, a fost rugat să îşi mute lucrurile de acolo, pentru că ocupa practic tot spaţiul DJ-ului ...
  • S-a înregistrat oficial cel mai numeros public vreodată la Euphoria Music Hall în această seară. Clubul a fost mai plin decât la deschidere, iar filmarea de mai sus pe prima piesă a recitalului (Satellites, acustic) dovedeşte acest lucru (spre finalul filmării, se vede publicul stând în picioare până în spatele sălii, şi lumea aşezată la mesele de la balcon). Deşi în prima lună de activitate la Euphoria Music Hall au fost chemaţi practic, aproape numai artişti de la Bucureşti, evenimentele care au înregistrat cel mai numeros public aici rămân cele trei concerte cu formaţii înfiinţate la Cluj: Grimus, Desperado, Nightlosers.
---

Autor: RiCo

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

COMENTARII:

01.03.2011, 16:40PM, scris de Attila
Tot Euphoria Music Hall o vad ca si o capodopera a prostiei si nepriceperii! Eu am fost o singura data, m-am dus entuziasmat, ca in sfarsit, ceva fain, si am plecat dupa prima repriza a recitalului. Rusine. Hai, hai sa facem una doua. Las' ca-i bine, oameni sa vina, si banu' sa iasa. Felicitari clubului inca o data.

01.03.2011, 11:34AM, scris de Dan V.
Pertinente observaţii. Sunt total de acord că o să mai visăm muhuhultă vreme până când o s-avem parte de un echivalent clujean al The Silver Church. De apreciat, totuşi, că Euphoria Music Hall dispune de un spaţiu foarte larg şi aerisit, care, îmbunătăţit pe ici, pe colo, prin părţile esenţiale (scena golaşă, mai ales, după cum bine aţi punctat), s-ar putea lua de gât (cu şanse de izbândă) cu bucureşteanul TSC. Dar mai e destul de lucru. Însă MARE atenţie la mici detalii care pot fi rezolvate/verificate rapid printr-o simplă căutare pe bătrânul şi înţeleptul Goglea: - piesa lui Joe Dassin se numeşte de fapt "Et si tu n'existais pas", e un imperfect acolo, nu un prezent (iar Grimus nu sunt cei/primii care au tradus-o, cum s-ar putea înţelege din articol; preluare + prelucrare după varianta lui Vitalie Dani oare?) - formula restrânsă a "Crazy" de care povestiţi e realizată... tot după Gnarls Barkley: http://www.youtube.com/watch?v=hh5ZdQrz4Qk Măiastră însă şi interpretarea celor de la Grimus (în speţă Dabija), we gotta give them that! Toate cele bune, Dan V.

28.02.2011, 17:32PM, scris de eugen
ati uitat sa precizati ca a sunat ca din buda, probabil din cauza acusticii salii. nu stiu daca am fost intr-un club din cluj unde sa se auda mai prost. pe langa asta, luminile au fost oribile (mai mult spre public decat pe scena) si iritante de-a dreptu' a fost prima data si mi-am promis ca nu mai merg niciodata in localul ala!

Articole relative:

Electric Castle 2016. We Are The People
Electric Castle 2016. We Are The Peopl...
Publicat in: 26.12.2016, Ora: 06:14AM
Electric Castle Festival. Ziua 4. 17.IUL.2016
Electric Castle Festival. Ziua 4. 17.I...
Publicat in: 22.07.2016, Ora: 06:29AM
Electric Castle Festival. Ziua 2. 15.IUL.2016
Electric Castle Festival. Ziua 2. 15.I...
Publicat in: 19.07.2016, Ora: 12:49PM
Grimus la Electric Castle Festival 2016
Grimus la Electric Castle Festival 201...
Publicat in: 15.07.2016, Ora: 13:24PM
Electric Castle 2016. Ziua 0
Electric Castle 2016. Ziua 0...
Publicat in: 14.07.2016, Ora: 14:19PM
PIESĂ NOUĂ. Peter Pop. Umbre
PIESĂ NOUĂ. Peter Pop. Umbre...
Publicat in: 10.11.2016, Ora: 06:20AM
2016.FEB.26. B.  Arenele Romane. Concert aniversar Grimus: 10 ani
2016.FEB.26. B. Arenele Romane. Conce...
Publicat in: 16.02.2016, Ora: 06:22AM
ELECTRIC CASTLE confirmă noi nume importante pentru ediția 2015
ELECTRIC CASTLE confirmă noi nume imp...
Publicat in: 13.12.2014, Ora: 06:24AM
ATELIER CAFE: 4 ANI | Atelier Massif Days: 12-18 mai
ATELIER CAFE: 4 ANI | Atelier Massif D...
Publicat in: 12.05.2014, Ora: 16:59PM
Omul cu Șobolani. Mihnea Dobrotă
Omul cu Șobolani. Mihnea Dobrotă...
Publicat in: 28.03.2013, Ora: 07:10AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2017 • Revista De Muzica Online