• czb.ro
Byte. Parerea Mea

Unde-i lumea?, partea 2

Publicat in: 12.12.2014, 06:23AM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 443
Etichete: F.a.n., Prohod, Relative, Saddayah, Subsol Brasov, Subsol Club
Unde-i lumea?, partea 2

Am scris acest editorial după ce am aflat că la două concerte organizate în zile concomitente, într-un anumit club de muzică LIVE din Brașov, s-au înregistrat mai puțin de 15 plătitori.

Genurile promovate în cele două zile au țintit nișe diferite de piață.

În prima parte am analizat o bună parte din motivele pentru care s-au înregistrat atât de puțini plătitori de bilete. În partea a doua trag concluzia asupra scenei muzicale per ansamblu.

--- 

Unde-i lumea?, partea 1

http://czb.ro/articol/8382/

--- 

ARTISTUL

În 4 decembrie 2014, la Prohod (din Sibiu), motivul evident al lipsei de public este nișa extremă a genului abordat și faptul că a fost prima ei cântare la Brașov. Din câte ne putem da seama, nici Saddayah (din Ploiești) nu se bucură de mai multă popularitate. 

--- 

Formațiile dovedesc însă mult curaj și încredere în sine prin faptul că nu a debutat aici în deschiderea unui festival al genului. 

Astfel de situații nu trebuie evitate, ci dimpotrivă, fac parte din etapa de pornire a oricărei formații. Este important ca cei prezenți în sală, care au plătit biletul, să plece mulțumiți acasă și să povestească mai departe despre cele petrecute aici. La următorul concert, ar fi normal să vină mai multă lume, și încet-încet, acesta este modul firesc de a clădi un public fidel, plătitor de bilet, pentru concertele de club. Este vorba de o muncă de ani de zile, pe termen lung. Problema la noi este că cele mai multe formații visează la un succes fulminant, rapid, și se dezamăgesc rapid când văd că treaba nu merge "ca în filme". De aceea cele mai multe trupe tinere rămân împreună 2-3 ani și reușesc să lanseze un singur material discografic, dacă componența își propune acest lucru de la început.

--- 

Acesta a fost al doilea concert la Brașov pentru Relative (în 5 decembrie, de Sfântul Nicolae). La prima apariție scenică aici, Relative a avut peste 70 de plătitori …La al doilea, doar 14 (și eu cu soția organizatorului am fost două din aceste persoane)?

Mă gândesc că lumea nu este mulțumită de acustica din Subsol, sau poate problema este faptul că formația nu are versuri în limba română. 

Relative s-a prezentat aici pentru prima dată în formula extinsă, cu doi soliști vocali …dar se pare că acest detaliu a impresionat prea puțină lume.

--- 

Ambele formații cântă exclusiv în limba engleză. La Prohod, unde este vorba de strigăte și grohăieli, nu consider că ar conta limba promovată, însă la rockul alternativ al celor de la Relative, mesajul transmis publicului ar trebui să fie în limba maternă a tuturor celor din sală. Exemplele evidente pentru a susține acest punct de vedere sunt topurile românești de piese alcătuite de diverse posturi radio, unde piesele de pe podiu toate au titluri și versuri în limba română. Pe vremea când exista Radio Guerrilla, clasamentul săptămânal al pieselor era condus aproape în exclusivitate de o piesă în limba română. Formațiile de limbă română se bucură deasemenea de cel mai mare succes la public. Chiar și byron cred că a avut mult de câștigat din pariul făcut cu managerul lor, cel de al treilea material discografic, lansat anul trecut și în limba română. Cred că le-a crescut publicul la concerte atunci când au anunțat că vor interpreta piesele în limba română.

--- 

Când am discutat cu Looch de la Relative pe tema asta după concert, părerea mea a întâmpinat o rezistență vehementă din partea artistului, care îmi dădea ca și contraexemplu cele 4-5 cântări avute vara trecută la Kosovo și în Grecia …la care eu stau și mă gândesc dacă versurile ar fi fost cântate în română sau în engleză cu accent dacă ar fi contat atât de mult la publicul străin de ambele limbi

--- 

RELATIVE. Kosovo și Grecia

http://czb.ro/articol/7660/

--- 

Chiar merită să cânți în limba engleză pentru cele 4-5 cântări nesigure vara în străinătate, și să renunți să mai cânți în timpul anului la tine în țară pe motiv că nu ai public plătitor de bilete?

--- 

Este păcat că în ultimul sfert de secol am trăit vremuri precare financiare. Există deja o generație de români tineri care nu au fost învățați să gândească pe termen lung. Cei mai mulți muzicieni vor să devină vedete peste noapte și cred că dacă se urcă un clip pe net sau dacă se lansează un album în condiții DIY că automat toată lumea ar trebui să-i descopere și să fie pe spate.

Adevărul este însă foarte trist pentru vasta majoritate a artiștilor debutanți care promovează muzica LIVE.

--- 

În România (și nu numai), începând cu 1997 și lansarea conceptului Generației Pro, se promovează aproape exclusiv ritmuri electronice facile în toată mass media românească. Încercările firave de a promova și alte genuri de muzică prin City FM sau Guerrilla FM au dat greș. Europa FM sau Rock FM nu se preocupă de promovarea tinerelor talente; televiziunile au eliminat încet și sigur toate emisiunile alternative sau dedicate rock-ului care mai existau în grilele lor de programe după 2000.

Drept urmare, după aproape 20 de ani în care întreaga mass media centrală este angrenată în promovarea anumitor genuri muzicale; în situația în care cultura este sprijinită doar la un nivel superficial, politic, de actualele guverne și în situația în care o țară întreagă s-a învățat să descarce muzica gratis de pe net, actuala generație de tineri care iese în oraș și merge la concerte a devenit extrem de limitată în gusturi, fiind influențată negativ de societatea în care a crescut. Numărul persoanelor care mai sunt curioase să descopere și să asculte ceva nou sau sunt dispuse să riște niște bani ca să vadă altceva față de prietenii din gașca lor este din ce în ce mai mic. 

--- 

Reacția normală a multor artiști care promovează și susține contracurentul muzical (acești artiști reprezintă totodată un procent destul de mare din grupul de curioși despre care am povestit în paragraful precedent) este să își dorească să cânte peste granițe.

Majoritatea artiștilor din underground-ul nostru își dorește să devină vedetă peste noapte - prin simplul fapt că muzica pe care o compune și pe care o promovează este considerată underground doar în spațiul nostru geografic. Multe din ritmurile formațiilor necunoscute de mase sunt de fapt foarte atractive și au potențial mare comercial. Munca de muzician implică însă mult efort și multă răbdare. Dacă toți artiștii tineri vor să înregistreze câștiguri punctual, după fiecare eveniment - absolut nimeni din tagma lor nu vede treaba pe termen lung. Cum toți au slujbe (mai nou și studenții se angajează ca să facă un ban în plus pe lângă ce primesc de acasă), se cântă doar în weekenduri și într-o rază limitată de posbilitatea câștigurilor, mergând pe bani de bilete în cea mai mare parte a cluburilor din țară. Cele mai multe formații mai nou se deplasează cu mașina, dar depind de sunetul care se găsește în club, fără sunetist propriu - și marea majoritate nu înțelege rostul unui manager sau impresar pentru necesitățile ei pe moment.

--- 

Astfel, oricât de atractivă ar fi părut să fie scena autohtonă de muzică la nivel de underground, la un moment dat, acum 10 ani, numărul formațiilor nou înființate s-au restrâns de la an la an; multe din cluburile în care se putea cânta LIVE la final de săptămână s-au reprofilat în ultimii ani în multe orașe mai mici din țară, iar publicul amator de muzica alternativă sau INDIE (în sensul vestic, de independent) a scăzut simțitor chiar și față de acum 3 ani. Generațiile se schimbă, există tot mai puține trupe care cântă în limba maternă și există tot mai puține formații care compun muzică originală.

--- 

Suntem condamnați. 

Am ajuns să fim o țară de karaoke, petrecăreață pe ritmuri folosite mai mult pe post de zgomot de fond de către public. Am rămas puțini cei care mai căutăm să descoperim ceva mai consistent în muzica nouă, iar cei mai mulți rezonează cu manelele pentru că doar muzica asta mai oferă un mesaj transmis într-o limbă pe care cei mai mulți o înțeleg.  

--- 

Autor: RiCo

9.DEC.2014

--- 

Unde-i lumea?, partea 1

http://czb.ro/articol/8382/

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU... Bah Humbug
NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU... Bah Hu...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 10:43AM
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiunea Muzica Europei
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiunea ...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 09:08AM
Primul Festival Tribute din România
Primul Festival Tribute din România...
Publicat in: 17.08.2015, Ora: 18:54PM
Rammstein/Lindemann în 2015
Rammstein/Lindemann în 2015...
Publicat in: 17.06.2015, Ora: 12:33PM
Rihanna. American Oxygen
Rihanna. American Oxygen...
Publicat in: 10.05.2015, Ora: 08:40AM
Loud Rage Music signs Saddayah
Loud Rage Music signs Saddayah...
Publicat in: 23.07.2018, Ora: 06:31AM
PIESĂ NOUĂ. Saddayah. Born in Singularity
PIESĂ NOUĂ. Saddayah. Born in Singul...
Publicat in: 02.07.2018, Ora: 06:38AM
2017.OCT.14. CJ. Flying Circus. Relative, Pravila Noua
2017.OCT.14. CJ. Flying Circus. Relati...
Publicat in: 09.10.2017, Ora: 12:30PM
NOU ALBUM. Relative, Positive
NOU ALBUM. Relative, Positive...
Publicat in: 22.08.2017, Ora: 13:36PM
2017.AUG.2. B. Club Fabrica. Diabolical
2017.AUG.2. B. Club Fabrica. Diabolica...
Publicat in: 28.07.2017, Ora: 05:24AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2018 • Revista De Muzica Online