• czb.ro
Byte. Parerea Mea

Unde-i lumea?, partea 2

Publicat in: 12.12.2014, 06:23AM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 806
Etichete: F.a.n., Prohod, Relative, Saddayah, Subsol Brasov, Subsol Club
Unde-i lumea?, partea 2

Am scris acest editorial după ce am aflat că la două concerte organizate în zile concomitente, într-un anumit club de muzică LIVE din BraÈ™ov, s-au înregistrat mai puÈ›in de 15 plătitori.

Genurile promovate în cele două zile au È›intit niÈ™e diferite de piață.

În prima parte am analizat o bună parte din motivele pentru care s-au înregistrat atât de puÈ›ini plătitori de bilete. În partea a doua trag concluzia asupra scenei muzicale per ansamblu.

--- 

Unde-i lumea?, partea 1

http://czb.ro/articol/8382/

--- 

ARTISTUL

În 4 decembrie 2014, la Prohod (din Sibiu), motivul evident al lipsei de public este niÈ™a extremă a genului abordat È™i faptul că a fost prima ei cântare la BraÈ™ov. Din câte ne putem da seama, nici Saddayah (din PloieÈ™ti) nu se bucură de mai multă popularitate. 

--- 

FormaÈ›iile dovedesc însă mult curaj È™i încredere în sine prin faptul că nu a debutat aici în deschiderea unui festival al genului. 

Astfel de situaÈ›ii nu trebuie evitate, ci dimpotrivă, fac parte din etapa de pornire a oricărei formaÈ›ii. Este important ca cei prezenÈ›i în sală, care au plătit biletul, să plece mulÈ›umiÈ›i acasă È™i să povestească mai departe despre cele petrecute aici. La următorul concert, ar fi normal să vină mai multă lume, È™i încet-încet, acesta este modul firesc de a clădi un public fidel, plătitor de bilet, pentru concertele de club. Este vorba de o muncă de ani de zile, pe termen lung. Problema la noi este că cele mai multe formaÈ›ii visează la un succes fulminant, rapid, È™i se dezamăgesc rapid când văd că treaba nu merge "ca în filme". De aceea cele mai multe trupe tinere rămân împreună 2-3 ani È™i reuÈ™esc să lanseze un singur material discografic, dacă componenÈ›a îÈ™i propune acest lucru de la început.

--- 

Acesta a fost al doilea concert la BraÈ™ov pentru Relative (în 5 decembrie, de Sfântul Nicolae). La prima apariÈ›ie scenică aici, Relative a avut peste 70 de plătitori …La al doilea, doar 14 (È™i eu cu soÈ›ia organizatorului am fost două din aceste persoane)?

Mă gândesc că lumea nu este mulÈ›umită de acustica din Subsol, sau poate problema este faptul că formaÈ›ia nu are versuri în limba română. 

Relative s-a prezentat aici pentru prima dată în formula extinsă, cu doi soliÈ™ti vocali …dar se pare că acest detaliu a impresionat prea puÈ›ină lume.

--- 

Ambele formaÈ›ii cântă exclusiv în limba engleză. La Prohod, unde este vorba de strigăte È™i grohăieli, nu consider că ar conta limba promovată, însă la rockul alternativ al celor de la Relative, mesajul transmis publicului ar trebui să fie în limba maternă a tuturor celor din sală. Exemplele evidente pentru a susÈ›ine acest punct de vedere sunt topurile româneÈ™ti de piese alcătuite de diverse posturi radio, unde piesele de pe podiu toate au titluri È™i versuri în limba română. Pe vremea când exista Radio Guerrilla, clasamentul săptămânal al pieselor era condus aproape în exclusivitate de o piesă în limba română. FormaÈ›iile de limbă română se bucură deasemenea de cel mai mare succes la public. Chiar È™i byron cred că a avut mult de câÈ™tigat din pariul făcut cu managerul lor, cel de al treilea material discografic, lansat anul trecut È™i în limba română. Cred că le-a crescut publicul la concerte atunci când au anunÈ›at că vor interpreta piesele în limba română.

--- 

Când am discutat cu Looch de la Relative pe tema asta după concert, părerea mea a întâmpinat o rezistență vehementă din partea artistului, care îmi dădea ca È™i contraexemplu cele 4-5 cântări avute vara trecută la Kosovo È™i în Grecia …la care eu stau È™i mă gândesc dacă versurile ar fi fost cântate în română sau în engleză cu accent dacă ar fi contat atât de mult la publicul străin de ambele limbi

--- 

RELATIVE. Kosovo și Grecia

http://czb.ro/articol/7660/

--- 

Chiar merită să cânÈ›i în limba engleză pentru cele 4-5 cântări nesigure vara în străinătate, È™i să renunÈ›i să mai cânÈ›i în timpul anului la tine în È›ară pe motiv că nu ai public plătitor de bilete?

--- 

Este păcat că în ultimul sfert de secol am trăit vremuri precare financiare. Există deja o generaÈ›ie de români tineri care nu au fost învățaÈ›i să gândească pe termen lung. Cei mai mulÈ›i muzicieni vor să devină vedete peste noapte È™i cred că dacă se urcă un clip pe net sau dacă se lansează un album în condiÈ›ii DIY că automat toată lumea ar trebui să-i descopere È™i să fie pe spate.

Adevărul este însă foarte trist pentru vasta majoritate a artiÈ™tilor debutanÈ›i care promovează muzica LIVE.

--- 

În România (È™i nu numai), începând cu 1997 È™i lansarea conceptului GeneraÈ›iei Pro, se promovează aproape exclusiv ritmuri electronice facile în toată mass media românească. Încercările firave de a promova È™i alte genuri de muzică prin City FM sau Guerrilla FM au dat greÈ™. Europa FM sau Rock FM nu se preocupă de promovarea tinerelor talente; televiziunile au eliminat încet È™i sigur toate emisiunile alternative sau dedicate rock-ului care mai existau în grilele lor de programe după 2000.

Drept urmare, după aproape 20 de ani în care întreaga mass media centrală este angrenată în promovarea anumitor genuri muzicale; în situaÈ›ia în care cultura este sprijinită doar la un nivel superficial, politic, de actualele guverne È™i în situaÈ›ia în care o È›ară întreagă s-a învățat să descarce muzica gratis de pe net, actuala generaÈ›ie de tineri care iese în oraÈ™ È™i merge la concerte a devenit extrem de limitată în gusturi, fiind influenÈ›ată negativ de societatea în care a crescut. Numărul persoanelor care mai sunt curioase să descopere È™i să asculte ceva nou sau sunt dispuse să riÈ™te niÈ™te bani ca să vadă altceva față de prietenii din gaÈ™ca lor este din ce în ce mai mic. 

--- 

ReacÈ›ia normală a multor artiÈ™ti care promovează È™i susÈ›ine contracurentul muzical (aceÈ™ti artiÈ™ti reprezintă totodată un procent destul de mare din grupul de curioÈ™i despre care am povestit în paragraful precedent) este să îÈ™i dorească să cânte peste graniÈ›e.

Majoritatea artiÈ™tilor din underground-ul nostru îÈ™i doreÈ™te să devină vedetă peste noapte - prin simplul fapt că muzica pe care o compune È™i pe care o promovează este considerată underground doar în spaÈ›iul nostru geografic. Multe din ritmurile formaÈ›iilor necunoscute de mase sunt de fapt foarte atractive È™i au potenÈ›ial mare comercial. Munca de muzician implică însă mult efort È™i multă răbdare. Dacă toÈ›i artiÈ™tii tineri vor să înregistreze câÈ™tiguri punctual, după fiecare eveniment - absolut nimeni din tagma lor nu vede treaba pe termen lung. Cum toÈ›i au slujbe (mai nou È™i studenÈ›ii se angajează ca să facă un ban în plus pe lângă ce primesc de acasă), se cântă doar în weekenduri È™i într-o rază limitată de posbilitatea câÈ™tigurilor, mergând pe bani de bilete în cea mai mare parte a cluburilor din È›ară. Cele mai multe formaÈ›ii mai nou se deplasează cu maÈ™ina, dar depind de sunetul care se găseÈ™te în club, fără sunetist propriu - È™i marea majoritate nu înÈ›elege rostul unui manager sau impresar pentru necesitățile ei pe moment.

--- 

Astfel, oricât de atractivă ar fi părut să fie scena autohtonă de muzică la nivel de underground, la un moment dat, acum 10 ani, numărul formaÈ›iilor nou înfiinÈ›ate s-au restrâns de la an la an; multe din cluburile în care se putea cânta LIVE la final de săptămână s-au reprofilat în ultimii ani în multe oraÈ™e mai mici din È›ară, iar publicul amator de muzica alternativă sau INDIE (în sensul vestic, de independent) a scăzut simÈ›itor chiar È™i față de acum 3 ani. GeneraÈ›iile se schimbă, există tot mai puÈ›ine trupe care cântă în limba maternă È™i există tot mai puÈ›ine formaÈ›ii care compun muzică originală.

--- 

Suntem condamnaÈ›i. 

Am ajuns să fim o È›ară de karaoke, petrecăreață pe ritmuri folosite mai mult pe post de zgomot de fond de către public. Am rămas puÈ›ini cei care mai căutăm să descoperim ceva mai consistent în muzica nouă, iar cei mai mulÈ›i rezonează cu manelele pentru că doar muzica asta mai oferă un mesaj transmis într-o limbă pe care cei mai mulÈ›i o înÈ›eleg.  

--- 

Autor: RiCo

9.DEC.2014

--- 

Unde-i lumea?, partea 1

http://czb.ro/articol/8382/

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU... Bah Humbug
NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 10:43AM
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiunea Muzica Europei
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiune...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 09:08AM
Primul Festival Tribute din România
Primul Festival Tribute din România...
Publicat in: 17.08.2015, Ora: 18:54PM
Rammstein/Lindemann în 2015
Rammstein/Lindemann în 2015...
Publicat in: 17.06.2015, Ora: 12:33PM
Rihanna. American Oxygen
Rihanna. American Oxygen...
Publicat in: 10.05.2015, Ora: 08:40AM
TURNEU NOU. Saddayah
TURNEU NOU. Saddayah...
Publicat in: 29.10.2019, Ora: 20:41PM
TURNEU NOU. Saddayah
TURNEU NOU. Saddayah...
Publicat in: 24.09.2019, Ora: 06:26AM
NOU TRASEU CONCERTE. Saddayah
NOU TRASEU CONCERTE. Saddayah...
Publicat in: 14.03.2019, Ora: 10:18AM
2019.MAR.14. TM. Capcana. Saddayah, Terra Infernal, Transmuter
2019.MAR.14. TM. Capcana. Saddayah, Te...
Publicat in: 09.03.2019, Ora: 21:05PM
Saddayah 2018
Saddayah 2018...
Publicat in: 31.12.2018, Ora: 06:16AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2024 • Revista De Muzica Online