• czb.ro
Zoom. Interviuri. Interviu RO

LUCIAN ŢION. Regizor Cinema. Comedy Cluj 2010

Publicat in: 05.01.2015, 06:40AM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 465
Etichete: Cinema Arta, Cluj Film Forum, Comedy Cluj, Lucian Tion, Parastasul Lui Viorel Nu Se Mai Tine Aici, Pavel Azap, Pbs, Regizor Cinema
LUCIAN ŢION. Regizor Cinema. Comedy Cluj 2010

Lucian Ţion a studiat şi lucrat în Statele Unite timp de 10 ani. …au urmat o serie de aventuri pe diverse continente … înainte de a se întoarce acasă. Tânărul regizor nu a stat pe loc. Filmul lansat de el în primăvară a făcut un mic traseu de ecranizări prin diverse cluburi clujene; acum observăm prezenţa filmului Parastasul lui Viorel nu se mai tine aiciîn programul mai multor festivaluri de film.

Mai întâi l-am văzut la TIFF,

acum, JOI 14 octombrie este programat la Cinema Arta în cadrul Festivalului de Film Comedy Cluj.

Regizorul doreşte să se impună pe plan local şi prin seriile de filme organizate de el în toamna asta în cluburileGambrinusInsomnia şi Spritz

Am încercat să aflăm mai multe despre el acum, după ce am mai povestit o tură în primăvară (CITIŢI DÂND CLICK AICI).

CZB: Cât de necesar ţi se pare un festival de film de comedie, precum Comedy Cluj, pe lângă TIFF şi multe altele, apărute în siajul festivalului internaţional din luna mai?

Lucian ŢionComedy Cluj este o idee excelentă nu doar pentru Cluj, ci pentru scena festivalelor internaţionale în general. Să vă spun sincer, deşi sunt eu însumi regizor, m-am cam plictisit să asist la festivale la care toate filmele sunt «de artă» …şi deci, deprimante. Nu ştiu de ce în lumea capricioasă a festivalelor s-a ajuns la o asemenea echivalare. Mi se pare că un festival de comedie este exact lucrul de care aveam nevoie pentru a aduce mai multă lume în sălile de cinema, pentru a bine-dispune spectatorii, pentru a nu transmite mesajul că filmul de festival este un produs inaccesibil majorităţii celor interesaţi de film şi că acesta se adresează exclusiv unei elite restrânse de „spectatori de festival”.

CZB: Ce părere ai de faptul că, mai nou, diverşi regizori din România reuşesc an de an să câştige premii la cele mai tari festivaluri de film din Europa? Care crezi că este motivul catalizator?
Lucian Ţion: Îmi pare nespus de bine. Singurul motiv catalizator la care pot să mă gândesc este acest new wave al filmului românesc, care a început în anii 2000, şi care pare a hrăni în continuare cu subiecte şi un anumit stil regizorii din România. Nu cred că acest val ar putea dura la infinit şi nu cred că stilul de acum caracteristic cinematografiei române ar trebui să definească toate producţiile făcute în România. Nimeni nu doreşte o uniformizare a tuturor produselor româneşti doar de dragul de a lua premii. Eu sper ca acest val şi stil să continue să se transforme, sper ca regizorii să continue să adauge elemente creative noi care să facă astfel să crească forţa acestui val. Cred că ar fi bine să nu ne culcăm pe laurii victoriilor şi să mizăm în continuare pe valoarea subiectelor care au dus la filmele premiate. Sper ca cinematografia românească să continue să se dezvolte din punct de vedere creativ.

CZB: Ai fost plecat 10 ani în State … 2 ani în Bangladesh. Ai călătorit pe diverse continente. Cum ai descrie socul cultural avut revenind in ţară?
Lucian Ţion: Şocul a fost mai mult personal. A constat în primul rând în faptul că după ce m-am obişnuit cu alte culturi şi comportamente sociale, a fost dificil să îmi amintesc cum funcţionează relaţiile dintre oameni în România. Dar privind obiectiv în România s-au realizat progrese monumentale în ultimii de 20 de ani (deşi persistă atitudinea generală de nemuţumire a populaţiei). Se poate vedea clar că ţara are o traiectorie pozitivă şi se îndreaptă încet dar sigur spre modelul de societate vestică.

Ar ajuta acestui progres

  • Dacă oamenii ar putea să vadă şi jumătatea plină a paharului.
  • Dacă ar putea să se mulţumească cu ceea ce avem.
  • Dacă ar putea să înveţe de la vecinii vestici pe care îi vizitează.
  • Dacă ar avea răbdare.
  • Dacă ar fi optimişti, ar da dovadă de curtoazie unii faţă de ceilalţi,
  • dacă ar fi mai respectuoşi în primul rând cu ei înşişi şi apoi cu cei din jurul lor.

Aceste valori simple ar aduce mult mai repede satisfacţie decât toată fuga după bani şi goana după modernizare cu care suntem din păcate puţin obsedaţi.

CZBParastasul lui Viorel nu se mai tine aici.
De ce ai ales sa realizezi cadrele la Remeţi (în judeţul Bihor)? Cum ai fost primit de Primăria Bulz pentru realizarea acestui film?
Lucian ŢionParastasul a fost un film mic, pe buget mic. Nu mi-am permis să aleg locaţiile pentru filmare. Am mers acolo unde am avut contacte. Un prieten din Remeţi m-a invitat în satul său pentru că acolo am fi putut beneficia de cel mai mare ajutor logistic. Primirea Primăriei Bulz a fost după aşteptări: nefiind vorba de bani, oamenii nu au avut nici de câştigat, nici de pierdut. S-au comportat ca atare. Ne-au pus la dispoziţie tot ceea ce i-am rugat şi s-au străduit să fie cât mai profesionali. A fost per ansamblu a amintire plăcută.

CZB: Ai avut ca asociat la proiect pe Pavel Azap. De cand va cunoaşteţi şi de ce ai ales să îl ai ca sfătuitor la acest proiect?
Lucian ŢionPavel Azap este un vechi prieten. Pe noi ne-a legat de la început entuziasmul pentru film. Îmi amintesc că în puţinele vizite acasă pe care le făceam pe timpul în care eram la facultate în străinătate, Pavel era unul dintre puţinii oameni din Cluj cu care puteam să dezbat filmele care tocmai le văzusem şi au început să mă marcheze. Şi vorbesc de filme clasice: TruffautWilderForman, etc. Mă simţeam extraordinar de bine să am pe cineva cu care puteam discuta despre aceste filme în acei ani. În ultima perioadă am început să discut cu Pavel şi câteva dintre proiectele mele, şi aşa a ajuns să îşi exprime interesul pentru „Parastas”. Pentru mine a fost un mare ajutor să am un om de încredere în preajmă. Şi Pavel s-a dovedit la fel de eficient ca şi asistent de regizor ca şi la masa de discuţie. A fost un mare noroc şi o mare bucurie pentru mine să pot lucra cu Pavel Azap.

CZB: Filmul tău a fost ecranizat prima dată la TIFF, acum revine la Comedy Cluj … între timp ai organizat mai mult ecranizări în cluburi din oraş. Prin ce ţi se dovedeşte că se merită aceste eforturi de a promova pelicula?
Lucian Ţion: În momentul în care o singură nouă persoană este interesată să vadă filmul – se merită. Pentru mine este o satisfacţie personală să pot promova pelicula în acest fel. Spre deosebire de difuzarea în masă, aceste proiecţii mici au un aer mult mai personalizat, mai cald, mai familial. Toate se termină cu o scurtă sesiune de Q&A unde se ridică întotdeauna probleme sau chestinui care nu au mai fost abordate înainte. Dar poate cel mai important, prin intermediul acestor proiecţii ajung să întâlnesc oameni interesaţi de film, chiar de a face film, ceea ce în acest business este poate cel mai important lucru.

CZB: Vei organiza o seara de Film la noul club Gambrinus. Care este de fapt scopul acestei seri săptămânale de club de film / şi care sunt filmele din programul de toamnă?
Lucian Ţion: Încă nu ştim programul exact dar va fi vorba atât de vizionarea unor filme clasice, cât şi de proiecţiile filmelor locale. Clubul Gambrinus va funcţiona ca un forum în care pe lângă proiecţii vor avea loc dezbateri. De asemenea, s-ar putea să existe locaţii variate. Vom acţiona foarte probabil, poate puţin ca şi o operaţiune militară, printr-un fel de învăluire triunghiulară.

Pe lângă faptul că sună foarte bizar, este până la urmă o strategie de business: vrem să acoperim un segment cât mai larg de public. Celelalte două locaţii cu care am lucrat până acum (Insomnia şi Spritz Cafe) vor continua să figureze într-un fel sau altul pe lista locurilor de întâlnire. Programul mai definitivat se va face pentru sfârşitul lunii octombrie. Avem o listă activă pe un grup yahoo cu numele de Cluj Film Forum şi deocamdată ne vom servi de aceasta şi de Facebook pentru promovarea programului.

CZB: Când începe clubul de film? De ce ai ales Gambrinus şi nu Flying Circus sau Irish&Music Pub?
Lucian Ţion: Am ţintit perioada care marchează întoarcerea studenţilor la Cluj. Este foarte important să avem young blood în această comunitate şi dorim să atragem studenţi interesaţi de film în jurul nostru. Anul trecut, înainte de a ne opri în vară, aveam aproximativ 40 de spectatori constanţi. Am dori să ajungem să fim şi mai numeroşi când ne oprim din nou pentru vara viitoare. Deşi Irish&Music Pub şi Flying Circus sunt într-adevăr mai pe hartă decât celelalte locaţii, ne-am hotărât să creăm un nou pol de atracţie prin folosirea acestor locaţii. Irish&Music Pub este deja foarte mult asociată cu muzica şi noi am dori să creăm un spaţiu asociat mai mult cu filmul.

CZB: In SUA ai realizat filmări documentare pentru PBS (Public Braodcasting Service), o reţea de televiziune privată, sprijinită de comunităţile locale. Cum ai realizat această colaborare – ei te-au căutat sau ai participat la un concurs pentru proiect?
Lucian Ţion: Am realizat un singur documentar care a fost difuzat la PBSRoad Trip, Demistifying HIV/AIDS.Am regizat acest film în Africa, în zone rurale din Camerun. Filmul este documentarea unui workshop care are ca scop diseminarea informaţiei despre virusul HIV prin spectacole teatrale stradale în rândurile populaţiei rurale. Eu cred că filmul a reuşit foarte bine să surprindă eforturile noastre, ale organizatorilor de workshop şi că este o lucrare care stă pe propriile ei picioare când vine vorba de un documentar. Filmul a fost plasat la PBS de către producătorul acestuia. În afară de acesta, am mai lucrat ca şi colaborator cu un documenarist angajat de PBS la un alt proiect, filmat la Columbia University. Filmul era un documentar despre contribuţia femeilor la progresele ştiinţei şi a fost difuzat pe PBS tot la cererea producătorului.

CZB: Lucrezi la un documentar despre istoria oraşului Cluj? Care este unul dintre subiectele esenţiale abordate de tine în prezentarea oraşului, pe care poate localnicii nu îl mai iau în seamă?
Lucian ŢionHolocaustul. Un subiect complet ignorat de întreaga pătură a societăţii, atât maghiară cât şi română. Deşi populaţia evreiască în Cluj a avut un rol deosebit de important de jucat în istoria oraşului, memoria este scurtă, am uitat de moştenirea culturală, arhitecturală, socială evreiască. Este un subiect care mă pasionează de ceva timp şi pe care aş dori să îl tratez ca atare.

Autor: RiCo

Postat prima dată în 14.OCT.2010

Acesta este al doilea interviu despre aventura vieţii lui.

www.creativecrowd.com/lucian

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

Les Nuages. Bianca Comșa despre colaborarea cu Luna Amară
Les Nuages. Bianca Comșa despre colab...
Publicat in: 10.01.2018, Ora: 11:38AM
Henry Ernst (DE) Asphalt Tango Records
Henry Ernst (DE) Asphalt Tango Records...
Publicat in: 21.08.2017, Ora: 06:16AM
Katatonia (metal progresiv, Suedia)
Katatonia (metal progresiv, Suedia)...
Publicat in: 16.01.2017, Ora: 06:08AM
Renate Roca (PR manager, Electric Castle Festival 2017)
Renate Roca (PR manager, Electric Cast...
Publicat in: 09.01.2017, Ora: 06:10AM
Edmond Lenarth (Booking Manager, Electric Castle Festival)
Edmond Lenarth (Booking Manager, Elect...
Publicat in: 02.01.2017, Ora: 06:25AM
PBS DOCU FILM: We Knew What We Had: The Greatest Jazz Story Never Told
PBS DOCU FILM: We Knew What We Had: Th...
Publicat in: 21.02.2018, Ora: 06:49AM
2015.OCT.16. Gala de deschidere Comedy Cluj #7
2015.OCT.16. Gala de deschidere Comedy...
Publicat in: 04.10.2015, Ora: 09:20AM
LUCIAN ŢION. Regizor Cinema. TIFF 2010
LUCIAN ŢION. Regizor Cinema. TIFF 201...
Publicat in: 01.12.2014, Ora: 06:45AM
2013.IUN.5. CJ. Cinema Arta. Trains of Thoughts Live, cu Sofa Surfers
2013.IUN.5. CJ. Cinema Arta. Trains of...
Publicat in: 01.06.2013, Ora: 06:25AM
Veit Helmer: Low-budget filmmaking Masterclass
Veit Helmer: Low-budget filmmaking Mas...
Publicat in: 18.10.2012, Ora: 04:10AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2018 • Revista De Muzica Online