• czb.ro
Zoom. Momente Rock

UNDERGROUND TIMISOARA FESTIVAL. DEZISTORIE

Publicat in: 06.11.2014, 06:42AM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 1783
Etichete: Adi Craciun, The Bad Days Will End, Ugtm, Underground Timişoara
UNDERGROUND TIMISOARA FESTIVAL. DEZISTORIE

Autor: Adi Craciun. de la The Bad Days Will End

www.myspace.com/thebaddayswillend

--- 

Capitolul 1. Totul se intampla altundeva

In 1997 situatia statea cam asa: totul se intampla altundeva. Stiam de la radio, de la televizor, de la sarbi, de la unguri, de la cei plecati in Germania, din povestile cu Miscarea Underground.

Clubul PM6 de vinerea de la Universitate era un loc de intalnire pentru cei cu nostalgia a ceea ce ar putea fi. Haos erau pe undeva, era sa-i vad la un Studentfest, dar s-a facut dimineata si nu au mai cantat. La cortul de la Bega iar n-am fost. Venea Craciunu’. Plecam in munti cu barca. Auzisem despre Terror Art (nu prea cunosteam multa lume pe-atunci, abia aterizasem in oras).

Revenind. Era o atmosfera apasatoare. Era dupa marea schimbare din 96, care incepuse sa se cam fasaie … Democratie, dar na, cu probleme … era mai bine cu “generatia pro”, te uitai la televizor, acolo se guverna tara… mai un Seinfeld, mai o CocaCola. Intre timp, “scena” era aproape inexistenta. Totul se intampla altundeva, si altfel.

PROBABIL CA CINEVA UITASE SA LE SPUNA TOATE ASTEA UNOR INDIVIZI PE CARE I-AM INTALNIT IN PERIOADA AIA.

Capitolul 2. Spelunca cu homosexuali in WC-uri si seringi cu droguri (UGTM 1, 2)

“Au venit punkistii!” Era vineri dimineata, la gara a fost nebunie. Platoul din dreptul statiei de tramvai a fost plin (am vazut poze ceva mai tarziu). Apoi au inceput sa se plimbe prin oras. Timisoara era invadata. Si paralizata. Bine, la un an sau doi dup-aceea se dezmeticise. Cativa punkisti au fost saltati din Piata Unirii “pentru ca prin aspectul lor provocau indignarea trecatorilor” (citat aproximativ din procesul verbal intocmit de organele de ordine).

Sala Lira (Casa de Cultura a Municipiului) a fost arhiplina. Pe scena, de la formatii de “top” care venisera sa arate publicului din provincie ce e punk-ul (si-au plecat dupa 3 piese sifonati), la trupe generice de alternativ (ce mai tarziu vor ajunge “mari” la televizor), la lucruri pe care multi nu le mai auzisera pana atunci. Umbre Zidite la primul lor concert (eram destul de aproape pe scena sa-l aud pe Bogosel confuz “asta ce piesa e?” dupa ce piesa incepuse), Null 00 “comunistii sunt de vina” (celor interesati, au aparut ceva piese pe YouTube). Antipro care m-au lasat masca atunci cand i-am vazut la a doua editie. Terror ArtHaos (odata uitati pe scena, au cantat vreo doua ore, Floyd era epuizat si ii implora pe Andrei si Lori sa se opreasca), Radical din Cal ce de obicei erau greu de dat jos de pe scena. Guraniiisi strofocau creierii sa gaseasca un nume pentru formatia lor, in ziua cand trebuiau sa cante. Antisocial nustiuce. A ramas Guranii (“societatea te uraste, societatea te loveste”).

Toate acestea, 100 DM (la prima editie). Si cu sume comparabile dupa aceea. Entuziasmul a fost imens. Destul sa acopere sunetul prost. Destul sa-i tina pe unii implicati 150% (timp, resurse, etc.). Destul sa genereze legenda…

…Pentru ca UGTM a creat multe legende, unele instant. A doua zi citeam in presa locala lucruri de genul “Casa de Cultura a Municipiului a fost transformata intr-o spelunca”, “in toalete am vazut homosexuali si seringi cu droguri (!!!)” (iar citate aproximate de trecerea timpului). Senzational, intotdeauna poti conta pe presa din tara asta! Legendar! In anii urmatori a fost aproape imposibil de obtinut Sala;

FESTIVALUL A DEVENIT UN FEL DE INAMICUL CULTURAL NR.1.

Capitolul 3. Bombe (UGTM 3)

La cea de a treia editie, festivalul capata o dimensiune geostrategica. Este anul razboiului din Yugoslavia. Era anul cand doua trupe sarbesti trebuiau sa cante la festival. Situatia era una ridicola. Doar cateva luni inainte Belgradul a vazut proteste de strada saptamani intregi. Pentru democratie. De data asta democratia venea din cer, Dr. Strangelove style.

Era seara a doua a festivalului, mai ramasese relativ putina lume. Terror Art cantau Kosovo nu-i o benzinarieDarkoera undeva catarat pe peretii salii. La televizor se explica optiunea strategica. Pe scena Underground se cristaliza optiunea noastra.

Conteaza un singur lucru – autoguvernarea morala! (Nexantes).

Capitolul 4. Baterii (UGTM 4)

Anul urmator locatia a fost o hala dezafectata dintr-o fosta fabrica de baterii, plina de praf negru. Scena am improvizat-o, din cadre de metal si paleti. A fost cea mai “underground” locatie de pana atunci. Si pe deasupra festivalul se intampla in weekendul cu ziua jandarmeriei (era o manifestare publica, jandarmii trebuiau sa fie acolo conform unei legi, eh). Iar jandarmii numai de underground n-aveau chef. Gradatii, pentru ca soldatii au fost in sala si s-au distrat (si minunat), cel putin in prima seara.

A doua zi, personajul ce comanda dispozitivul de jandarmi ne-a instiintat ca la ora 12 totul se termina. Am negociat sa mai cante o trupa, venisera tocmai din Franta. L’Art A Tatouille au cantat vreo 3 ore! Totul era conform termenilor negociati. Legendarii EurofuckBamse lipit de microfon, Haos cu bandierra rosa, un singur bec pe scarile ce duceau spre hala, literatura din timpul comunistilor gasita prin colturi, praf negru, ce l-am scuipat zile intregi dupa aceea …

… A FOST CAT SE POATE DE UNDERGROUND.

In 2000 situatia statea cam asa: aproape totul se intampla altundeva, la noi nu existau bani, nu existau instrumente, nu existau locuri in care sa se poata face un concert, dar exista Timisoara Underground Festival. Si asta a facut o mare diferenta. A construit contacte, a inspirat oamenii sa se implice. A creat o stare de spirit.

Capitolul 5. Hiatus (UGTM 5-8)

In toamna lui 2000 am plecat din tara si a ramas sa aud de la distanta despre festival si despre miscare. Se pare ca am pierdut o intreaga etapa (la tramvaie). Tot in timpul asta lucrurile au inceput sa se miste: a aparut INCA, au aparut multe concerte, cu multe trupe. Inlaturarea restrictiilor de calatorie a ajutat foarte mult. Atat de multe se intamplau, incat toata povestea si-a gasit loc intr-un raport SRI (uit anul, insa nu si cat de ridicol era): antiglobalizarea (un cuvant nou, devenit instant o sperietoare in discursul public al zilelor acelea) navalea peste Romania, tocmai prin Timisoara, tocmai datorita oamenilor underground.

Capitolul 6. Cinema (UGTM 9)

2005 a fost o editie tare ciudata. Tocmai ma intorsesem si am inceput sa ma intalnesc cu oamenii care organizau festivalul, care urma sa fie organizat in cel mai fain loc de pana atunci: o sala veche de cinema, cu acustica dementiala. Totul a fost super, pana cand nu a mai fost super … iar asta s-a intamplat inainte sa inceapa festivalul.

Astfel, ne-am trezit cu doua festivaluri in acelasi timp. Pana la urma, momentul a fost unul semnificativ, atunci a pornitNo Borders.

A fost o neintelegere; ne-am revenit intre timp. If the kids are united…

In 2005 situatia statea cam asa: festivalul devenise oarecum diluat. Vremurile se schimbasera, forma de exprimare nu intr-atata. Multi se intrebau daca mai este relevant ce se intampla. Exista o oarecare inertie sacaitoare.

Capitolul 7. Arte (UGTM 10-11)

Am incercat sa redefinim festivalul, am gasit locatia cea mai buna de pana atunci: o casa parasita in spatele facultatii de arta. Si parea sa fie cea mai reusita editie de pana atunci: multe sali – expozitii, proiectii de film, activisti, concerte memorabile – Pavilionul 32 cu potopul de confetti, The Divisive (finlandezi), Transition 2, etc. Si-ar mai fi fost (Spacesh!tHotel Fetish), dar prietenii politisti au considerat ca totul merge prea bine (organizatia ce-si trecea in palmares organizarea festivalului a considerat ca nu trebuiesc obtinute toate autorizatiile).

Anul urmator povestea a fost oarecum la fel, organizatia obsedata de PR (om bun care citesti aceste randuri, sa stii ca PR-ul zdrobeste sufletul) s-a vazut iar depasita de eveniment. Editiile de la Arte au fost paradoxale: au avut un potential imens, macinat de mici intamplari nefericite, in general legate de autorizatii, acces si infrastructura.

In 2007-2008 situatia statea cam asa: orasul era dezmortit, erau concerte, existau instrumente, existau “scene” diferite (electro-dnb, punk, si chestii generice, faimoase, alternative). Nu exista in schimb un loc unde sa se poata organiza in conditii bune un festival. Nu exista un centru cultural (INCA se inchisese). Discursul cultural este exilat din public in privat, acolo unde traieste profitul.

Organizatia respectiva a anuntat ca festivalul a fost pus on hold din lipsa unui public care să mai ceară astfel de evenimente. Carevasazica nu se mai cere, nu se mai vinde. In vorbele unor oameni mai buni decat mine: LOL.

Am invatat inca un lucru: un ingredient important in DIY este yourself.

Capitolul 8. Don Barbecue: Tava cu Jaratic (UGTM 12)

Din 2009, Timisoara Underground Festival s-a intors la esenta: DIY.

A fost excelent: Nexantes cu CardanjaMossuraya – free jazz bikini grindcore, P32 si primul concert The Bad Days Will End au inceput iuresul in seara de warm-up. Apoi, la Setup, in seara de vineri, Arc GoticHaos (cred ca au cantat vineri dar cine mai poate stii :)Romantic Jurgen (electro human robots), The Snobs (fata aia cu voce inimitabila), Bernays Propaganda (postpunk ex-yugo, amicii cunosc motivul), Joy/Disaster (cei mai faimosi francezi din Letonia), Malakwa (extremi pana la sange), si festivalul tocmai se transformase intr-unul dintre cele mai interesante adunari muzicale la care am asistat.

Desi sambata a inceput oarecum deprimant (in Setup era putina lume), seara a fost una nebuna. Don Vito (chitara, bas, tobe si mult mult mult noizzz) au coborat in mijlocul salii si au distrus totul, Vialka (dar despre ei nu poti povesti, trebuie vazuti), Magic Barbecue – un om inconjurat de tobe, pedale, synth-uri si public, a reconstruit tot ce-a fost nivelat inainte si-apoi a pulverizat totul din nou, Hexenbrutal au macinat totul in masinarii asurzitoare si s-a terminat, lasandu-ne flamanzi pentru mai mult. Povestind celor ce n-au fost acolo toate astea, am primit priviri ciudate inapoi. Am vrut s-o zic odata, si asta a fost ocazia:

N-ai fost acolo, man, n-ai fost acolo.

Asta e povestea mea Underground. Am lasat afara gramezi – gramezi. Lucruri pe care nu vreau sa mi le amintesc. Lucruri pe care nu mi le mai amintesc. Lucruri pe care n-am cum sa le pun in cuvinte. Este una dintre povesti, mai sunt zeci (poate sute) ca ele.

Capitolul 9. Ce-i de facut? (UGTM 13)

In 2010 situatia sta cam asa: Underground Timisoara Festival s-a transformat intr-unul din cele mai interesante festivaluri din Europa: muzica libera, salbatica si efemera.

CE-I DE FACUT?

RECLAIM YOUR CULTURE!

RECLAIM YOUR CITY!

RECLAIM YOUR LIFE!

Cum poti mai bine. Vino la un concert excelent daca asta e tot ce te intereseaza, sau vino sa-i cunosti pe cei ce canta, sau vino sa te implici in ceea ce urmeaza.

  • 21, 22 MAI 2010, LA SETUP. TIMIŞOARA

www.gluganeagra.ro

Byte. Adi Craciun este unul din tipii care a fost implicat inca de la prima editie in organizarea Underground Timisoara.

Adi Craciun acum e Lector Universitar in domeniul Tehnologiilor Informatice cu Doctoratul la Linz (Austria).

www.myspace.com/thebaddayswillend

--- 

Autor: Adi Craciun. de la The Bad Days Will End

www.myspace.com/thebaddayswillend

Postat prima dată în 19.MAI.2010

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

2015.IUL.30. SB. Semifinala GBOB ARTmania
2015.IUL.30. SB. Semifinala GBOB ARTma...
Publicat in: 25.07.2015, Ora: 11:25AM
NOU RECORD. GBOB România 2015. Record național de premii acordate
NOU RECORD. GBOB România 2015. Record...
Publicat in: 10.06.2015, Ora: 07:36AM
GBOB România 2015
GBOB România 2015...
Publicat in: 19.03.2015, Ora: 11:35AM
Making of... GBOB ROMANIA 2015 Teaser (p.2)
Making of... GBOB ROMANIA 2015 Teaser ...
Publicat in: 22.02.2015, Ora: 16:03PM
Making of... GBOB ROMANIA 2015 Teaser
Making of... GBOB ROMANIA 2015 Teaser...
Publicat in: 20.02.2015, Ora: 05:43AM
2011.APR.9. CJ. Alternativ Quartet vs Uma Swan
2011.APR.9. CJ. Alternativ Quartet vs ...
Publicat in: 11.04.2011, Ora: 10:44AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2019 • Revista De Muzica Online