• czb.ro
Click. Reportaj

11.OCT.2002. OR. Zilele Oraşului. Luna amară

Publicat in: 01.02.2011, 05:38AM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 1131
Etichete: Bijou, Lords Pub, Mihai Vakulovski, Radio 21, Radio Transilvania, Tiuk
11.OCT.2002. OR. Zilele Oraşului. Luna amară 11.OCT.2002. OR. Zilele Oraşului. Luna amară
---

PLAYLISTUL (într-o repriză). Înainte de 2003, nu obişnuiam să colecţionez în mod sistematic playlisturile. Încercam de cele mai multe ori să confirm lista pieselor cu unul din formaţie şi să mi-o notez în agendă. La Oradea se pare că am fost dus şi eu de valul reacţiei publicului.

---

DESPRE CÂNTARE: Am cântat pe Scena 2. Nu eram trecuţi deloc pe afişele din oraş. Nu cred că se anunţase recitalul nostru în mod deosebit în spotul radio pentru eveniment (partener local fiind Radio Transilvania, al cărui sediu de reţea se află aici). ...Într-un spot de 30 de secunde de abia apuci să rosteşti şase nume de formaţii, locaţia, ora, data, parteneri şi sponsori. Astfel, nimeni nu ştia că Luna amară va cânta aici.

Ora de probă de sunet a fost la 14.00; cântarea era la 18.00; sonorizarea era asigurată de Bijou.

Am fost la scenă la şase ...trecuse de şapte până să urcăm. Am aşteptat să cânte două trupe (locale, playback), după ce se încheiase un spectacol de Karaoke ... apoi, am mai stat să treacă Carnavalul cu măşti care trebuia să aibă loc după recitalul nostru ... dar fusese devansat (în principiu, am înţeles, pentru că se oprise ploaia în acel interval de timp). În exact acest moment, câţiva tineri aflaţi din întâmplare în aceeaşi piaţă ne-au văzut aşezaţi la masă (beam beri). Au venit la noi şi ne-au întrebat dacă suntem de la Luna amară. Le-am răspuns afirmativ. Am explicat că urmează să cântăm aici, pe această scenă, odată ce se termină parada de măşti.

Pe când au urcat băieţii pe scenă, publicul se schimbase în tricouri negre... Cât a avut loc parada de măşti, s-au adunat pe puţin vreo 300 de tineri curioşi în faţa scenei care vroiau să vadă Luna amară Live. A fost un moment incredibil; o confirmare a muncii noastre colective până în acest moment, şi un imbold fantastic pentru munca şi drumurile ce urmau în continuare.

---

BILETELE: Nu au fost bilete. Dar las acest subcapitol pentru că majoritatea cântărilor pentru noi în această etapă erau pe bilete, nu pe sume fixe.

Am primit suma brută de 6 milioane lei (600 lei actuali; din care s-a scăzut 18% TVA). Am primit banii de drum şi masa (mi-am notat aici că am luat masa 7 persoane ...dar nu mai ţin minte care a fost a şaptea persoană ... am găsit o poză de la Ştei, unde cântasem cu o zi înainte, în care Petru apare însoţit de prietena lui de atunci, şi actuala soţie, Ramona).

Transportul cu trenul, Oradea – Cluj a fost 1.260.000 (echivalent cu 126 lei) pentru 6 persoane, venisem de la Ştei, transportul de acolo la Oradea pentru 6 persoane a fost 560.000 cu trenul (56 lei).

Închirierea tobelor a costat 350.000 (35) lei.

Am cumpărat casete în valoare de 300.000 (30) lei ca să mai înregistrez demouri pentru presa locală din Oradea, clubul Lord's Pub, traseul ce urma săptămâna următoare la Tg. Mureş şi trimiterea de demouri prin poştă în continuare viitorilor fani.

S-a achitat chiria sălii de repetiţie pe luna respectivă din această sumă (la vremea respectivă, împărţeam sala cu formaţia Kumm şi fiecare achita 1 milion/100 de lei lunar).

---

FAPT DIVERS. Fenomenul care se crease în jurul formaţiei în această etapă de activitate se datorează faptului că obişnuiam din 2001 să trimit casete şi CD-uri cu câte patru piese de la Luna amară la adrese aleatorii găsite în rubricile de genul Doresc Schimb afiş Marilyn Manson pentru afiş cu Metallica, etc. din revistele BRAVO şi POPCORN. În perioada respectivă nu funcţiona treaba cu netul şi lumea încă se baza mult pe corespondenţa poştală. Deasemenea, sunt sigur că şi în ziua de azi, dacă cineva primeşte un CD gratis în poştă, nu îl lasă să adune praf pe masă. Este ca şi efectul cutiei Pandorei ... şi ceea ce s-a întâmplat la Oradea la un an înainte de a se difuza primul nostru clip la MTV se datorează acestei strategii de marketing realizată prima dată în România pentru o formaţie (şi cred că aş putea zice că sunt singurul care a procedat astfel la noi; acum este cel mai simplu să trimiţi un link prin email, mess, etc. şi să dai un click să asculţi o piesă pe YouTube ...). Asta a însemnat bani de acasă investiţi în acest sens, stat ore întregi pentru înregistrarea zecilor de copii de casete, alcătuirea coletului şi stat la cozi la poştă pentru cumpărarea timbrelor. Artistul nu a ştiut niciodată de această etapă a promovării; sunt de părere că Artistul nu trebuie să cunoască tot ce face Managerul pentru el; sunt genul de om căruia îi place să facă surprize plăcute altora. Oradea se pare că a fost una din aceste surprize.

---

În perioada asta am descoperit formaţia Acvila (Iaşi), care fusese premiată la Kadet Rock Show în aprilie 2002 şi care a fost un laureat al festivalului Buzău Top T în mai 2002.

În perioada asta încercam să mă pun bine cu Bucovina şi Acvila (Iaşi), Hathor (Galaţi), CASH şi Voices of Silence (Cluj), ca să mă ajute cu cântări pentru mai puţin cunoscuta Luna amară (dintre astea, în 2010, Bucovina, VOS şi Hathor mai susţin concerte sporadice, în mare parte datorită lipsei de cluburi care să agreeze genul lor de muzică). În 2002, publicul din nişa rockului nu era încă împărţit pe anumite trupe preferate sau subgenuri muzicale; toţi ne bucuram când se mai întâmpla şi câte un eveniment unde să se cânte cu tobă şi chitare.

---

În perioada asta finalizam discuţiile cu revista PC Magazine să ne pună gratis cu câteva piese pe CD-ul lunar inclus cu revista, unde prezentau câte trei formaţii autohtone.

---

Discutam deja de ceva vreme cu Fire Club din Bucureşti, unde în discuţiile din această perioadă aflasem (dar nu credeam) că nu se mai fac concerte aici (era o minciună ca să se scape cineva de acolo de insistenţele mele ... peste doi ani aveam să devenim o trupă abonată în programul lor semestrial).

---

Neavând nicio casă de discuri în spate, încercam cu fiecare drum la Bucureşti să ajung la cât mai multe instituţii media muzicale. În perioada asta, spre exemplu, mi-am notat în agendă că dusesem câte un CD cu trei sau patru piese (de regulă, era vorba de Gri dorian, Folclor, Roşu aprins) la ProFM şi Radio 21.

La Radio 21 am aflat că 80% din publicul lor în 2002 era de sex feminin, cu vârsta medie cuprinsă între 21 şi 50 de ani. Ei nu promovau muzică Rock, nici de genul Voltaj sau Holograf; în acelaşi timp, DJii angajaţi aici erau sătui de muzica Dance.

---

Nick avea o fostă iubită de liceu care a fost prezentatoare la Prima TV; nu puteam apela la ajutorul ei.

---

Luasem legătura cu producătorii emisiunii matinale Cafeaua cu sare de la Antena 1; redactorul pe partea de monden de la Acasă Magazin. Ideea mea este că nu există delimitări de public sau prejudecăţi pentru nici un gen muzical. Dacă ai ceva de transmis prin muzica ta, mesajul va ajunge la cine trebuie. Poate 50% din locurile pe unde am lăsat CD-uri cu Luna amară în 2001-2004 nu au avut efectul dorit (de apariţie TV sau articol în revistă) DAR o persoană sau un grup de oameni din fiecare instituţie media a auzit de Luna amară în această etapă a formaţiei. Este ideea bulgărului de zăpadă, la care tot mai pui un pic, mai pui un pic de zăpadă, apoi, începi să-l rostogoleşti până se face un cheag, apoi, împingi şi împingi, până devine baza omului de zăpadă pe care începi să clădeşti mai departe alţi bulgări mai mici, să-i dai o formă. Asta făceam cu fiecare drum la Bucureşti în 2002.

---

În această perioadă, Mirela Retegan, director de programe la Radio Transilvania Satu Mare, a ţinut să îmi spună, “Eu nu mă pricep la muzică, dar voi nu aveţi viitor.”

Mirela Retegan a fost managerul formaţiei Stigma (semnată la A&A Records) şi prin 2006 devenise director de programe pe reţeaua naţională de la National FM. Găsesc acum pe net că a prezentat şi emisiunea Viata ca telenovelă la National TV. În 2010 am impresia că Mirela Retegan se ocupă de o emisiune de copii la alt post de radio sau organizează evenimente pentru copii la Bucureşti. În acelaşi an Luna amară a cântat în deschidere pentru Ozzy Osbourne şi Rammstein.

---

INTERVIU

Foarte probabil SINGURUL INTERVIU on-line din această perioadă este realizat de Mihai Vakulovski pentru revista de literatură on-line, Tiuk!

---

www.tiuk.reea.net/8/lunaamara

---

Interviul trecut aici ca fiind din noiembrie 2002, l-am primit în format electronic pentru o corectură finală în 20.10.2002.

---

Autor: Richard Constantinidi, manager Luna amară (2000 - 2007)

Agenda 4, intrarea zilelor 10-12.OCT.2002

FOTOS: Proprietatea personală a autorului

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

Rehab Nation @ Underworld / București. 6.APR.2012
Rehab Nation @ Underworld / București...
Publicat in: 13.04.2012, Ora: 08:20AM
2009.SEP.14-19. Turneul QUATTRO STAGIONI. Stereofeelings, Vespera, All One
2009.SEP.14-19. Turneul QUATTRO STAGIO...
Publicat in: 15.10.2011, Ora: 07:00AM
2011.AUG.13-14. B. Buftea. Summer Well Festival
2011.AUG.13-14. B. Buftea. Summer Well...
Publicat in: 08.09.2011, Ora: 16:10PM
FÂN FEST 2004 (28 august)
FÂN FEST 2004 (28 august)...
Publicat in: 15.08.2011, Ora: 17:00PM
FÂN FEST 2005 (26 - 28 august)
FÂN FEST 2005 (26 - 28 august)...
Publicat in: 15.08.2011, Ora: 07:00AM
2015.MAR.27-28. Zilele Basarabiei la Timișoara
2015.MAR.27-28. Zilele Basarabiei la T...
Publicat in: 23.03.2015, Ora: 13:07PM
2014.FEB.13. OR. LORD'S PUB. MARCIAN PETRESCU & Trenul De Noapte - 15 ANI DE LA INFIINTARE
2014.FEB.13. OR. LORD'S PUB. MARCIAN P...
Publicat in: 08.02.2014, Ora: 06:19AM
2013.SEP.29. OR. Lords Pub. N.O.R.
2013.SEP.29. OR. Lords Pub. N.O.R....
Publicat in: 25.09.2013, Ora: 16:36PM
Vin sărbătorile
Vin sărbătorile...
Publicat in: 12.11.2012, Ora: 06:39AM
L.O.S.T. Vlad Bușca
L.O.S.T. Vlad Bușca...
Publicat in: 29.03.2012, Ora: 09:09AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2017 • Revista De Muzica Online