LUNA AMARĂ. DE SUB ASFALT (p. 1 din 3)
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 1490
Etichete: Asfalt, Emil Ciortanu, Gianiny Munteanu, Ion Novacescu, Media Pro Music, Mediafax, Nelu Brandusan, Promusic Prod, Rebel Music, Romulus Arhire, Softrecords, Stream Music

Asfalt este un album valoros: o comoară ascunsă din underground-ul românesc al anilor 2000. Cu 7.000 de unităţi vândute, Asfalt este cel mai bine vândut album de debut pentru o formaţie rock autohtonă din anii 2000. La începutul anilor 2000, un grup de tineri (studenţi care se cunosc la Cluj) scoate piese serioase, compoziţii complexe, vorbe cu tâlc.
Chitara heavy metal (Petru Gavrilă), Trompeta rebelă, o Voce grunge, pe alocuri inocentă, a lui Nick Făgădar, contrastând cu timbrul aspru, care la fiecare silabă te scuipă cu tupeu, al lui Mihnea Blidariu. Secţia ritmică (Sorin Moraru cu Răzvan Ristea) care impresionează la această formaţie, în spatele căruia stă un toboşar talentat, încăpăţânat să nu iasă în evidenţă, deşi o putea face de mult.
Acum zece ani, Luna amară era una dintre cele mai dinamice trupe rock autohtone.
…
DIN CULISELE ASFALT-ULUI
Am lucrat cu această formaţie încă de la început, pe vremea când se numea Tanagra Noise. Am urmat acelaşi drum timp de 81 de luni. Din 2000 până în 2004 am căutat o casă de discuri cu impact şi distribuţie naţională să le lanseze albumul de debut.
Normal, preferam să fie un Major din Bucureşti …
Au fost atâtea discuţii irosite… atâtea refuzuri diplomatice …
- 2000. Promusic Prod. Nelu Brânduşan. A zis una VERBAL, Contractul scria alta. Am refuzat să semnăm. Concluzie: Nelu Brânduşan s-a supărat pe Luna amară …şi mereu a considerat acest refuz o tzeapă, deoarece stabilisem totul verbal în prealabil şi probabil nu se aştepta să-i citim contractul!
- 2000. Soft Records. Am apărut pe compilaţia Şapte Seri, editată de SoftRecords. Romulus Arhire, patronul casei de discuri ne-a oferit şansa să lansăm albumul de debut prin aceeaşi casă de discuri la care a fost semnată Kumm la debut, Ţapinarii de-a lungul carierei lor, casa de discuri unde a debutat Florin Chilian … eu credeam în Luna amară foarte mult la vremea respectivă şi am hotărât că nu e cazul să ne irosim şansa cu un independent.
- 2001. A&A Records. Am semnat un contract prin care trebuia să apară Gri dorian pe o compilaţie de muzică rock autohtonă … Compilaţia nu a depăşit pragul de proiect niciodată … mai am contractul.
- 2001. Zone Records. În perioada asta persoane de încredere de la Zone Records (care avea semnate Iris, Zob,Viţa de vie) îmi rosteau fraze de genul Felicitări. Ne place foarte mult Luna amară …când ne întâlneam… dar conversaţia de obicei se oprea la această idee.
2001. Media Pro Music. Oana Negruţi şi Bogdan Stratulă de la Media Pro Music (unde au fost semnate aproape toate trupele rock din București de la începutul anilor 2000, de la Holograf, la Sarmalele Reci, Cargo, Vama Veche) au avut refuzul cel mai diplomatic … primindu-mă în firma lor şi dându-mi o listă întreagă de motive pentru care decizia lor finală trebuie să se amâne … astfel, lăsând portiţa discuţiilor deschisă. Mi-au explicat că o formaţie semnată de MediaPro Music
- trebuie să aibă o componenţă stabilă
- este foarte importantă activitatea constantă în timp
- este foarte importantă activitatea din întreaga ţară
- ei preferă ca trupa să fie stabilită mai aproape de Bucureşti
în nici un moment nu s-au făcut remarci sau referinţe personale sau subiective privind ritmurile abordate sau imaginea formaţiei.
Despre MediaPro Music ştim cu toţii ce s-a întâmplat cu proiectul ei cap de serie, A.S.I.A., care a schimbat atâtea fete, că în patru ani de zile mai rămăsese doar una din componenţa originală…
În timp, am făcut în aşa fel că am bifat toate pretenţiile acestui major-minor; toate în afară de punctul subtil legat de mutatul în capitală…
- 2002. Am avut o întâlnire cel puţin ciudată cu Radu Groza, care la vremea respectivă lucra la CAT Music (între timp are afacerea proprie, Music Management, împreună cu Nikki Constantinescu, ex-Electrecord). La vremea aceea, CAT Music, licenţiat Sony Music, a notat vânzări record cu Linkin Park. Astfel, se căuta o trupă care să imite Linkin Park în limba română. Ne-am întâlnit la o cafea. Eu adusesem dosarul de presă (un biblioraft gros, cu articole din ziare, dovada activităţii noastre din primii ani). El îşi adusese mobilul … şi nu ştiu dacă am apucat să schimbăm două minute de replici în sfertul de oră petrecut la cafea, că discuta constant la telefon. În astfel de discuţii, nici nu ştii la ce se uită, ce îl impresionează sau ce îl dezinterestează. Ulterior, nu am înţeles rostul acestei întâlniri. Radu Groza lansase Blondy recent. Câteva luni mai târziu am descoperit Praf în Ochi în Bravo şi la televizor … ştiam de altă formaţie cu acelaşi nume la Iaşi …şi acesta a fost Linkin Park de România care şi-l dorea CAT Music… o trupă tipică de Bucureşti, promovată cu mult tam tam, dar fără esență… Unul din componenţi era chiar angajat la revista Bravo.
- 2002 – 2003. Stream Music. Fotzey (lider al formaţiilor Truda și C.A.S.H.) îşi înfiinţase propria casă de discuri şi avea nevoie de un catalog mai mare de formaţii şi albume cu care să pornească afacerea. Mi-a oferit contract pentru un album de debut pentru Luna amară, prin casa lui de discuri. După atâtea tegiversări şi amânări din partea bucureştenilor, am fost cu Răzvan Ristea la el … la studio (care la vremea respectivă îşi avea sediul în camera mare din apartamentul personal) să semnăm contractul…
- 2003. 9 mai. La Zilele Europei, organizatorul, Ion Novăcescu, a oprit microfoanele şi sunetul la Luna amară în plin concert, cu 10.000 de martori. Tovarăşul îşi exersa abilităţile de cenzor la 14 ani după Puci. Am fugit cu ştirea direct la tabloidul MediaPro, Clujeanul, care a dat vestea mai departe prin Mediafax. A doua zi îmi suna telefonul, de la Radio Contact Bucureşti, de la Europa FM Bucureşti… Pe lângă astea, mă mai suna Tovarăşul Ion Novăcescu că mă dă în judecată (pe ce considerente, nu am habar: Novăcescu ne promisese o sumă simbolică, pe care nu am mai primit-o).
Prin aceste buletine de ştiri difuzate naţional am captat interesul Managerului Gianiny Munteanu / Rebel Music pentru Luna amară (el a lansat Paraziţii pe plan naţional la începutul anilor 2000). A urmat o perioadă de tatonare. Până să se hotărească (de fapt, el ducea munca de convingere cu Cătălin Muraru de la Roton să se ocupe de promovare şi distribuţie, şi cumva investiţia să se împartă între ei) …
Când a venit Gianiny Munteanu / Rebel Music cu propunerea lui de colaborare, Luna amară având posibilitatea să semneze contract cu Majorul Roton prin EL, noi deja semnaserăm cu Stream Music şi eram pe ultima sută de metri cu înregistrarea pieselor la Cluj.
- 2004. ianuarie. Am terminat înregistrările, am achitat o sumă pentru daunele cauzate lui Fotzey / Stream Music (ne-a iertat cu 11 milioane – echivalent acum cu 1.100 lei – din bani de concerte, dar pe moment din bani de la Nick) şi am reziliat contractul. Astfel a ajuns Luna amară să fie ultima trupă rock din Cluj (până în prezent) să semneze contract cu un Major din Bucureşti (au trecut deja mai mult de zece ani de atunci).
S-a cautat o piesă dură de început de colaborare cu Gianiny Munteanu / Rebel Music. S-a dorit totodată să nu fie o piesă cu Nick Făgădar, care l-a deranjat pe producător cu atitudinea lui de rocker de-a lungul lunilor de tatonare.
Colac peste pupuză, Nick Făgădar (membru fondator al proiectului rock) s-a prezentat beat și nedormit, la prima oră, la filmările pentru Ego no.4 (la prima noastră colaborare concretă cu Gianiny Munteanu / Rebel Music).
Aici ar trebui să povestesc despre faza când eu m-am aflat pentru prima dată ca manager, între ciocan şi nicovală. Producătorul nostru (Gianiny Munteanu / Rebel Music) mi-a spus că trebuie să îl anunţ eu pe Nick Făgădar că este dat afară din trupă şi nu are voie să participe la filmările clipului. Dacă nu fac asta, EL (Gianiny Munteanu /Rebel Music) nu ne mai scoate albumul de debut. Am luptat patru ani să ajung în punctul de a vedea materializarea albumul de debut Luna amară…
Nu vroiam să mă înec la mal.
Acţiunea mea s-a dovedit una gratuită pe termen lung. A afectat cu siguranţă relaţia mea faţă de Nick şi încrederea pe care am câştigat-o în ani de zile de lucru împreună, indiferent de starea de ebrietate a solistului din acel moment … şi a influenţat deasemenea, probabil atitudinea ulteriară a altor componenţi faţă de persoana mea.
Pe moment însă, l-am convins pe Gianiny Munteanu / Rebel Music cumva că el este şeful suprem în schema lucrurilor, impunându-se asupra mea, implicit a trupei pe care o manageriam. Poate că asta l-a calmat puţin, că a cedat atunci când Nick s-a dus personal la el să îşi ceară scuze, etc. în timp ce eu alergam prin nu ştiu ce cartier de Bucureşti, pe străduţe secundare, să cumpăr două pahare de cafea să încerc să-l mai învigorez pe Nick înainte de filmare. Metodele folosite de acest Producător au fost foarte parşive, de a mă distanţa de artist. Gândindu-mă înapoi, acest Mecena prin care am reuşit să debutăm discografic a fost totodată elementul catalizator de unde a început despărţirea drumurilor noastre (de la echipa unită de şase persoane – din momentul lansării albumului de debut – cei cinci artişti din trupă au început – vrând, nevrând – să se distanţeze, încet şi sigur, de Managerul lor).
Scopul meschin al lui Gianiny Munteanu / Rebel Music faţă de mine a fost să mă înlăture din schemă, deoarece considera deja că el avea să investească cel mai mult în scoaterea formaţiei din anonimat. Acest punct de vedere nu este însă valabil, deoarece formaţia cunoscuse deja multe trasee de cântări prin ţară, avea deja patru ani de experienţă scenică constantă, iar toate piesele care pot fi considerate Hituri pe nişa genului rock autohton fuseseră deja promovate la toate casele de discuri, la toate posturile independente de radio şi la toate emisiunile TV unde se mai accepta promovarea genului. Făcusem deja toată munca de teren care trebuia făcută iar Luna amară avea deja un public relativ numeros în mai multe oraşe ale ţării. Asta se reflecta şi prin cota la care ajunsesem, Luna amară câştigând pe concert, ca trupă rock din underground, tot atâta cât făcea o trupă cu album de debut lansat şi videoclip difuzat (fiind semnată la o casă de discuri majoră din Bucureşti).
…
2004. mai. În preajma lansării, a urmat a doua şedinţă foto profesională pentru formaţie, pe străzile Bucureştiului. Fotograful este Emil Ciortanu. Cele trei poze din acest articol sunt realizate de Emil Ciortanu pentru coperta albumului Asfalt, produs de Rebel Music / Roton.
---
LOGOUL
2003 . Logoul folosit pe coperta albumului Asfalt este realizat de Florin Părăvan la Cluj. Colaborarea are loc în perioada în care formaţia a susţinut cauza unui nou partid, URR (Uniunea pentru Reconstrucţia României), format (la Cluj) în preajma alegerilor din 2004 (ulterior, asimilat în PNL).
Florin Părăvan a fost membru URR şi s-a oferit să realizeze primul logo oficial Luna amară. Ideea merge pe liniile melodice de heavy metal, iar cu timpul, scrisul poate fi omis, publicul fiind obişnuit cu aspectul Logoului, iar cele trei linii orizontale din stânga şi cele trei linii verticale din dreapta ar fi devenit definitorii pentru imaginea formaţiei.
Logoul a ţinut 18 luni, până la lansarea celui de al doilea album, Loc lipsă.
---
Autor: RiCo
Postat prima dată în 28.DEC.2009
Adaptat în 15.AUG.2014
Articole relative:
Publicat in: 25.07.2015, Ora: 11:25AM
Publicat in: 10.06.2015, Ora: 07:36AM
Publicat in: 19.03.2015, Ora: 11:35AM
Publicat in: 22.02.2015, Ora: 16:03PM
Publicat in: 20.02.2015, Ora: 05:43AM
Publicat in: 09.07.2018, Ora: 13:57PM
Publicat in: 07.06.2018, Ora: 06:38AM
Publicat in: 05.06.2018, Ora: 06:49AM
Publicat in: 14.05.2018, Ora: 06:31AM
Publicat in: 08.05.2018, Ora: 06:09AM
Niciun comentariu!