• czb.ro
Click. Roaring 20s

The Harlem Renaissance

The Harlem Renaissance

Harlem Renaissance (Renșterea din Harlem) a fost o mișcare culturală pornită din cartierul newyorkez Harlem în anii 1920, numită și New Negro Movement (după romanul omonim, de Alin Locke, din 1925). Mișcarea s-a extins în toate zonele urbane din nord-estul, centrul Satelor Unite și în comunitatea francofonă din Caraibe, ale căror intelectuali s-au mutat ulterior la Paris.

Apogeul New Negro Movement este atins între 1924 și 1929.

--- 

După încheierea războiului de secesiune din SUA (1861-1865), a existat o perioadă de haos, în care au fost aleși 16 reprezentanți de culoare în congresul din SUA (până în 1875). După implementarea legii care favoriza politica rasistă a grupării extremiste Ku Klux Klan în 1871 (The Enforcement Act), albii au început să recapete puterea în statele din sudul SUA. Au urmat mai multe decenii de asuprire a populației de culoare, de discriminare mascată, de pedepse severe pentru infracțiuni minore pentru cei de culoare. Practic, sclavia negrilor a căpătat alte nuanțe într-o epocă de falsă libertate. Între 1890 și 1908, toate statele din sud au validat o serie întreagă de legi pentru blocarea emancipării populației de culoare (Jim Crow Laws) și toți albii votau în bloc partidul Democrat pe toate planurile politice, la nivel local și regional, în timp ce Klu Klux Klan-ul teroriza sistematic populația de culoare din sud. Legile i-au defavorizat și pe albii săraci din sud, aflați în aceeași pătură socială cu populația de culoare vizată.

--- 

Condițiile precare din sud au obligat un număr mare de negrii să migreze în nord și în vest. La New York City se adună și mulți Afro-americani sosiți din Caraibe, care își doreau un trai mai bun. Din punct de vedere cultural, centrul de distracție al celor de culoare este cartierul Harlem.

--- 

Harlem fusese înființat și construit de către albi în secolul XIX, dar odată cu numărul mult mai crescut al imigranților din Europa la sfârșitul secolului XIX, populația albă din clasa mijlocie și înaltă a început să se mute mai departe de centrul orașului, în suburbii nou-înființate, mai la nord.

Harlem a devenit un cartier Afro-american la începutul secolului XX.

--- 

Prima etapă a Renașterii din Harlem a avut loc la finalul anilor 1910.

În 1917, a debutat spectacolul de teatru Three Plays for a Negro Theater (scrisă de albul Ridgely Torrence), acesta fiind prima piesă jucată integral de negrii, cărora li s-au acordat sentimente și emoții umane corecte (și fără Blackface), lipsite de stereotipia rasistă a literaturii din SUA până în acest moment.

În același an, Hubert Harrison (The Father of Harlem Radicalism) a înființat The Liberty League (prima organizație cultural-politică a negrilor din SUA) și The Voice (primul ziar dedicat populației de culoare din SUA). Același Harrison a scris un editorial 10 ani mai târziu în care își punea problema că albii au inventat noțiunea acestei Renașteri din Harlem (pentru a denigra din nou capacitatea intelectuală a populației afro-americane) pentru simplul fapt că populația de culoare a creat lucrări culturale constructive în toate domeniile artistice din SUA în mod consecvent începând din anii 1850 până în prezent (Pittsburgh Courier, 1927).

--- 

În jazz-ul tradițional, tonul orchestrei este dat de secția de suflători. În perioada Renașterii din Harlem, orchestra de jazz este construită în jurul pianului (pianul fiind un simbol al bogăției până în acest moment). În acești ani se dezvoltă stilul Harlem Stride de a cânta la clape, iar negrii înstăriți din nord au astfel acces pentru prima dată la muzica jazz. Pianiști care au ajutat la popularizarea jazului în nord sunt: Duke Ellington, Jelly Roll Morton, Wilie Smith, Fats Waller.

--- 

În același timp, stilul muzical preferat de negrii devine plăcut și pentru urechile albilor. Compozitorii albi împrumută elemente de Blues, Spirituals și Jazz în muzica Pop promovată de ei.

--- 

Roland Hayes (tenor talentat în interpretarea pieselor lirice de muzică clasică în engleză, franceză, germană și italiană) devine primul artist de culoare care câștigă o recunoaștere regională și internațională pentru talentul său, având succes de la primul său turneu în Europa în 1920, în timp ce casele de discuri din SUA evitau să semneze contracte cu el din 1917.

--- 

Artiștii talentați în diversele domenii artistice erau susținuți prin sponsorizările unor patroni de culoare, dar au fost finanțați și de albi înstăriți, precum Carl Van Vechten și Charlotte Osgood Mason. Aceste persoane au deschis de fapt ușile unor oportunități de a înregistra și multiplica muzica negrilor într-o epocă în care aceștia erau încă discriminați în țara în care s-au născut.

---

Prin săli de bal spațioase și elegante, precum Savoy Ballroom, Cotton Club sau Roseland Ballroom, artiștii de culoare au fost apreciați de publicul alb pentru talentul individual și muzica originală interpretată de ei - și odată cu trecerea timpului - publicul de culoare a intrat în contact cu publicul alb autohton, și cu turiștii europeni. 

--- 

Autor: RiCo

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

DANS. Jazz
DANS. Jazz...
Publicat in: 25.10.2014, Ora: 08:39AM
The Savoy Ballroom
The Savoy Ballroom ...
Publicat in: 21.05.2014, Ora: 06:11AM
The Cotton Club
The Cotton Club...
Publicat in: 17.05.2014, Ora: 06:03AM
The Roseland Ballroom
The Roseland Ballroom...
Publicat in: 10.05.2014, Ora: 05:45AM
DANS. Lindy Hop
DANS. Lindy Hop...
Publicat in: 05.05.2014, Ora: 06:22AM
Eurovision România 2016. Irina Baiant si Doru Todorut
Eurovision România 2016. Irina Baiant...
Publicat in: 12.02.2016, Ora: 18:36PM
Ethel Waters (1896/1900 – 1977)
Ethel Waters (1896/1900 – 1977)...
Publicat in: 12.08.2014, Ora: 06:53AM
2014.MAI.25. CJ. Cotton Club. Marwan & Guests
2014.MAI.25. CJ. Cotton Club. Marwan &...
Publicat in: 22.05.2014, Ora: 13:42PM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2017 • Revista De Muzica Online