Revoluția Rock din România
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 1385
Etichete: Can Can, Dirty Shirt, Festivalul Route 68, Kiss Fm, Nutu Olteanu și Cristi Minculescu Supergrup, Revolutia Rock, Revolutie Rock, Rock Fm, Symphoenix, Viorica.blogspot, White Walls
M-a distrat un comunicat primit în ianuarie 2014 (pentru promovarea concertului Rock'N'Cluj) despre faptul că Supergrupul Nuțu Olteanu și Cristi Minculescu vrea să înceapă o Revoluție Rock în România. Declarația în sine m-a distrat, deoarece am impresia că Nuțu Olteanu cântă cu cover band-uri în Suedia de peste douăzeci de ani, iar Cristi Minculescu și-a creat propria amprentă imitându-l pe solistul Bon Scott, de la AC/DC (1974-1980) pentru publicul român în anii izolării comuniste.
---
Revoluție înseamnă o Schimbare, o Transformare radicală într-un anumit domeniu… ori aici nu este vorba nici măcar de o reinventare sau reorientare stilistică.
---
Nu la mult timp, am zărit afișe în oraș promovând Pasărea Rock. Pasărea Rock?
Joaca de cuvinte are mai multe subînțelesuri.
În primul rând, Pasărea Rock reprezintă un album neoficial al formației Phoenix, lansat de Music Box pe casetă audio în 1995, fără acordul formației. Apoi, este vorba de ex-solistul Phoenix, Mircea Baniciu, certat cu Nicu Covaci, care a lansat Pasărea Colibri în 1992 (cea mai mică pasăre concurează cu Phoenix-ul!). Acum, în echipă cu întregul colectiv ex-Phoenix, se lansează Pasărea Rock. Întreaga povste emană prea multe ciripituri, iar dacă o rândunică nu aduce primăvara, ce revoluție muzicală se poate face cu o pasăre rock, condusă de legende vii care nu aduc nimic nou în genul promovat de ele (folk-rock)?
---
Dacă bătrânii, care au experiență și relații, nu se descurcă, și ajung să se agațe de slogane și nume care inspiră nișe de piață, unde sunt și ce fac tinerii?
Nimic.
---
Unele formații tinere de rock din România cântă în engleză și vor să se lanseze peste hotare; imită (fără succes) trupe de succes din Anglia și se destramă după lansarea unui album sau EP, gratis, pe net, în format digital.
Alte formații tinere (care au o pondere din ce în ce mai mare pe piața noastră) se resemnează din start și înființează cover-band-uri, trupe de preluări, cu ținta de a câștiga o slujbă la un club afumat subteran sau de a încasa bani ușori la nunți și petreceri pe plan local.
---
Dacă Revoluție înseamnă o Schimbare, o Transformare într-un anumit domeniu, artiștii tineri autohtoni se dovedec incapabil de așa ceva.
---
Rock-ul a avut mereu o conotație satanică la noi în țară, din cauza Comunismului.
În IAN.2010, Viorica scrie despre Revolția Rock pe blogul ei:
Multi critica rockul pt ca ar avea mesaj satanic. Altora le displac barbatii cu plete (dar multe secole pletele au fost purtate in mod curent de barbati si nimeni nu-i blama pentru asta). E adevarat [însă] ca multii decibeli ai muzicii rock dauneaza auzului.
http://google-viorica.blogspot.ro/2010/01/revolutia-rock.html
---
Revoluția Rock este folosită ca titlu de articol de către Can Can pentru a descrie succesul concertului AC/DC la București în MAI.2010 (iar la 4 luni după acest concert, Dan Voiculescu, proprietarul grupului Intact Media Group, a transformat - peste noapte - rețeaua OneFM, de muzică electronică mai răsărită, în RockFM).
---
În 2010, sloganul este folosit de însăși Nicu Covaci: turneul național SYMPHOENIX declanșează revoluția rock-ului la Timișoara.
---
Cred că legendele vii fac un mare deserviciu genului Rock prin strategia lor de marketing. Mă gândesc că lumea de pe stradă care privește afișele alb-negre ale celor de la Supergrupul Nuțu Olteanu și Cristi Minculescu sau care privesc afișele roșu-albastru-alb-negre ale celor de la Pasărea Rock rămân cu impresia că Rock-ul este un gen demodat, care aparține doar acestor muzicieni cărunți.
---
Poate tinerii sunt mai orientați în mediul în care cresc, evitând astfel de categorisiri sau declarații și preferând să folosească (în mod eronat) termenul de Indie, pe post de Alternative Rock.
---
Totodată, este absolut hilar să decoperi festivaluri ROCK, precum Route 68 Summerfest 2014, branduite de partenerul media OFICIAL Kiss FM… asta spune multe despre ținta organizatorilor și ai posibililor sponsori, probabil. Niciuna dintre formațiile promovate la Route 68 Summerfest nu este promovată în playlist la Kiss FM. Parteneriatul de bază este nefondat și lipsit de orice logică: ascultătorii postului nu înțeleg muzica asta și nu vor fi atrași de festival; festivalul nu va câștiga niciun plătitor de bilete în plus pentru că este promovat pe plan național la Kiss FM.
---
Nu există nicio revoluție rock în România anului 2014.
Tinerii sunt handicapați de frustrări și lipsa poeziei în limba maternă.
Bătrânii sunt handicapați de mentalități și imposibilitatea adaptării la nou.
Toți sunt handicapați de mass media românească, direcționată contracurent pentru rockeri.
---
Poate revoluția și revelația va veni prin intermediul internetului, singura sursă liberă și gratuită de informație pentru cetățeanul de rând.
---
Dintre cei care pot vorbi despre o posibilă viitoare revoluție rock în România, menționăm:
- debutanții de la The Angels Kill The Pirates (Brașov, 2014), care m-au surprins, cu atât mai mult că aici este vorba și de clăparul de la Conexiuni (1985-87) care și-a schimbat stilul în Punk Progresiv;
- Dirty Shirt a suferit o transformare reușită între 2000 și 2010, împletind acum folclorul cu metalul;
- White Walls (metaliști din Constanța) au fost o prezență uimitoare de la început, câștigând chiar un premiu la finala mondială GBOB (Kuala Lumpur, 2011).
Niciuna dintre acestea nu vorbește despre o revoluție rock în prezentarea ei.
---
FLASHMOB
Miercuri 12 martie a avut loc primul FLASHMOB al Operei Maghiare Clujla Iulius Mall, având ca scop promovarea premierei Trubadurul (Giuseppe Verdi, din 27.MAR.2014) într-un mod neconvențional.
---
Sună absurd, știu, dar as vrea să văd un FLASHMOB (în orașul meu) organizat de cei care doresc să reînvie Rock-ul în țară… dar asta va fi greu de realizat (doar practic, că în teorie este ușor ca o vedetă rock să apară într-un loc public cu chitara în brațe să cânte o piesă din repertoriul său), deoarece toți rockerii noștri legendari fac doar artă pentru bani în 2014, și cum așchia nu sare departe de trunchi, nici cei din generația tânără nu gândesc pe termen lung.
---
Autor: RiCo
---
Poza care ilustrează editorialul este preluată de pe Blogul scrieri mărunte. Aici autorul (Vlad Odobescu) povestește despre primul turneu rock din România post-comunistă (cu formațiile britanice Jesus Jones, Skin Games şi Crazyhead), fiind organizat de British Council cu ajutorul Biroului de Turism pentru Tineret (BTT) şi Societatea Muzicală Metronom la Timișoara, Brașov și București în 17-19.FEB.1990. Eu mă întreb de ce nu a ajuns traseul formațiilor până la Cluj-Napoca și Iași? Dacă autocarul a intrat în țară prin Timișoara, nu putea ieși din țară prin Cluj-Napoca (Oradea)?
http://scrierimarunte.wordpress.com/2011/12/24/rock-pentru-romania-cealalta-cadere-a-comunismului/
Articole relative:
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 10:43AM
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 09:08AM
Publicat in: 17.08.2015, Ora: 18:54PM
Publicat in: 17.06.2015, Ora: 12:33PM
Publicat in: 10.05.2015, Ora: 08:40AM
Publicat in: 04.07.2021, Ora: 16:25PM
Publicat in: 30.09.2019, Ora: 06:52AM
Publicat in: 14.03.2019, Ora: 06:46AM
Publicat in: 03.03.2019, Ora: 06:07AM
Publicat in: 18.02.2019, Ora: 06:11AM
Niciun comentariu!