• czb.ro
Click. Victorian 60's

Music Hall (1830-1963)

Music Hall (1830-1963)

Music Hall a fost o formă de divertisment dezvoltată în Anglia, care a avut succes la public între 1860 și 1950. Music Hall s-a dezvoltat începând din anii 1830, în case particulare, transformate în baruri, unde s-au construit scene mici, pe care urcau actori și muzicieni. Modul plăcut de a petrece seara în oraș a sporit vânzările de băutură și țigări, iar patronii cu inițiativă au dus ideea mai departe, ieșind din casele împărțite în încăperi și construind săli cu scene mari și o capacitate sporită la mese. Dezvoltate în anii 1850, aceste săli se numesc Music Halls. În cele mai multe locuri, proprietarii demolau casa veche, iar noul Music Hall era construit în locul ei, pe aceeași parcelă de pământ.

--- 

Din formele de divertisment prezentate pe scenă fac parte: schițe comice (imitarea unor personalități publice), pantomimă, lion comique (un personaj cheie dintr-o schiță care ironiza stereotipul unui bogătaș sau parvenit al vremii), acrobați, jongleri, clovni pianiști) și interpretarea unor piese populare ale vremii (popular, în sensul englezesc, Pop, al cuvântului). 

Spre deosebire de sălile de teatru, la Music Hall se poate bea și fuma.

--- 

Byte 1. Genul de divertisment este importat în SUA, unde este promovat sub numele Concert Saloon (1830-1860), ulterior Vaudeville (1880-1930). Vaudeville în Marea Britanie se referă mai mult la barurile unde se promovează striptis-ul și prostituția, în timp ce în SUA, acest tip de crâșme cu dansatoare sunt asociate cu noțiunea de divertisment Burlesque. 

--- 

În 1865 existau 32 de localuri Music Hall la Londra (cu o capacitate mare, pentru 500 - 5.000 de persoane), cifra lor atingând un nivel maxim de 78 în 1878.

Poate cea mai faimoasă Music Hall era Canterbury Music Hall din Lambeth/Londra (acesta fiind prima sală de gen construită în Anglia în 1852, de la care s-au inspirat toate celelalte; aceasta a fost modificată/renovată de 3 ori, până la un bombardament german din 1942, după care nu a mai fost reconstruită).

--- 

Byte 2. În prima jumătate a secolului XIX, cel mai renumit restaurant din Londra (din Anglia) în care atmosfera era întreținută de muzicieni este The Grecian Saloon (deschis în 1825). Acest gen de local anunță dezvoltarea culturii urbane. Oamenii mutați de la sat la oraș caută un mod plăcut de a petrece timpul liber într-o țară cu climat ploios și le lipsește serbarea câmpenească.

--- 

Istoria cântecelor de Music Hall este strâns legată de muzica folclorică specifică Angliei și romanțele compuse pentru teatrul epocii. Tematica pieselor originale este contemporană și plină de umor; acompaniamentul muzical este complex, iar pentru prima dată masele (care au migrat de la sat la oraș în epoca revoluției industriale din Anglia, între 1760 și 1840) au acces la orchestre și pot asculta muzica la pian.

Comunitățile urbane nou-formate - și rupte de cultura tradițională de la țară - aveau nevoie de o formă accesibilă de divertisment - și pentru prima dată compozitori profesioniști au fost angajați în munca de a compune muzică pentru mase. Începând din acest moment, ca și cu orice gen de muzică comercial, există câteva piese de referință ale genului și o cantitate mare de piese de duzină

Astfel, Music Hall și-a creat propriul stil muzical. Din rețeta combinației de genuri fac parte: valsul austriac, polca boemiană și jig-ul irlandez. 

--- 

Champagne Charlie (George Leybourne, 1867) 



--- 

Primele cântece de Music Hall au promovat marfa comercializată de patroni. Șlagăre precum Champagne Charlie (1867) sau Glorious Beer (1895) au avut o influență majoră pentru formarea identității genului, cunoscut și ca Pub Songs (muzică de bar). Multe cântece originale devin asociate de un anumit artist, iar spre finalul acestei epoci (1890-1920), muzica este influențată și de Ragtime Jazz.

--- 

Beer, Glorious Beer (The Variety Singers, 1901)



--- 

O nouă formă de divertisment, Variety Theatre, a apărut la Londra, după renovarea clădirii London Pavilion în 1885. Acest gen de spectacol avea să concureze cu cel de Music Hall

--- 

Byte 3. În 1892, the Royal English Opera House (care era falimentară de ceva vreme) fost transformată într-un Music Hall, numele fiind schimbat în Palace Theater of Varieties. Acestei clădiri nu i s-a dat aprobarea să își amenajeze o promenadă (așa cum aveau Empire și Alhambra). Pentru a compensa minusul față de concurență, patronii de la Palace Theater of Varieties au inaugurat o serie de vitrine la stradă (tableau vivants) în care erau așezate femei tinere, aparent dezbrăcate (ele purtau de fapt ciorapi și tricouri mulate pe corp, de culoarea pielii).

--- 

Dintre actorii britanici care s-au lansat cu succes în epoca Music Hall amintim de: Gracie Fields, George Formby, Will Hay și Max Miller.

--- 

Greva din 1907

Un război a izbucnit între artiști și tehnicieni, de o parte - și directorii de teatre, de alta, în 1907. Greva celor care prezentau spectacolele de Music Hall a dus la dezvoltarea primelor legi de drepturi de autor, prin care se acordau redevențe artiștilor și interpreților. Asta a dus inevitabil la anumite restricții legate de acordarea licențelor pentru instituții și mărirea prețurilor la bilete. Drept consecință, multe instituții mai mici de Music Hall au dat faliment (pentru că nu mai puteau concura din punct de vedere calitativ cu sălile mari) sau au fost închise (pentru că nu mai era rentabilă afacerea, cu noile restricții impuse). 

--- 

Music Hall War (1907)

http://czb.ro/articol/6700/

--- 

Lovitura economică (acordarea suplimentară a drepturilor de autor de către patroni), care a dus la scăderea numărului de săli de spectacole unde se serveau băuturi alcoolice, a fost depășită de abia cu puțin timp înainte de primul război mondial (1914-1918). 

--- 

Primul război mondial

În 1914, pentru prima dată, Industria muzicală a fost folosită pentru a promova un război. În Marea Britanie, la Music Halls s-au organizat concerte de binefacere pentru răniți și concerte de strângere de fonduri pentru război, iar artiștii au compus și interpretat piese originale pentru a stimula înscrierea în armată a tinerilor. 

--- 

The army of to-day's all right. Vesta Tilley (1914)


--- 

Music Hall a rezistat și după război, dar a pierdut mult public odată cu lansarea teatrului de varieteu …și apariția genului Swing Jazz, cu noile sale ansambluri muzicale Big Band, care nu își găseau locul aici. Noi legi au interzis băutura în sălile cu scenă mare, iar publicul a început să prefere formatul NOU de Variety (cu actori, cântăreți, acrobați, magicieni, cicliști, ventrilogi, păpușari, fakiri, culturiști și animale dresate) celui desuet de Music Hall (unde accentul se punea pe muzică). Cei mai mulți artiști ai genului nu au reușit să țină pasul și să facă trecerea la noul gen de divertisment. 

--- 

Noul secol a venit cu inovații în ceea ce privește sălile de cinema, radio-ul și invenția televiziunii, toate ducând la declinul tuturor genurilor de divertisment dezvoltate în secolul XIX.

--- 

În anii 1950, sălile de gen au angajat artiști din genul Rock'n'Roll pentru a atrage publicul tânăr, dar acest public nu era interesat de restul spectacolului prezentat aici, iar odată cu includerea artiștilor tineri în program, Music Hall și-a pierdut definitiv publicul mai în vârstă. Music Hall a rezistat până în anii 1960, când Moss Empire, care deținea cel mai extins lanț de săli din Anglia, a închis majoritatea lor la începutul acestui deceniu. Drept coincidență, ultima vedetă a genului, Max Miller, a trecut în neființă în 1963 (iar muzicologii asociază anul stingerii marelui artist cu încheierea epocii Music Hall).

--- 

Genul Music Hall a influențat multe filme britanice, precum My Fair Lady (1964), Dr. Dolittle (1967), Oliver! (1968), emisunea de divertisment The Good Old Days (1953 și 1983) și emisiunea de copii The Muppet Show (1976-1981) la televiziunea britanică.

--- 

Autor: RiCo


Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

DANS. Walkaround
DANS. Walkaround...
Publicat in: 30.04.2014, Ora: 06:12AM
Victorian Burlesque (1830-1880)
Victorian Burlesque (1830-1880)...
Publicat in: 16.04.2014, Ora: 06:57AM
DANS. Romana
DANS. Romana...
Publicat in: 14.04.2014, Ora: 06:51AM
DANS. Quadrille/Cadrilul
DANS. Quadrille/Cadrilul...
Publicat in: 07.04.2014, Ora: 06:42AM
Concert saloon (SUA, 1835-1862)
Concert saloon (SUA, 1835-1862)...
Publicat in: 05.04.2014, Ora: 06:40AM
2015.IAN.7. Opera Națională Română Cluj. My Fair Lady de Frederick Loewe
2015.IAN.7. Opera Națională Română...
Publicat in: 06.01.2015, Ora: 17:45PM
2014.NOV.28. Modificare de program. Cavalleria Rusticana este înlocuit cu My Fair Lady
2014.NOV.28. Modificare de program. Ca...
Publicat in: 27.11.2014, Ora: 07:51AM
2014.OCT.24. Opera Națională Română din Cluj-Napoca. My Fair Lady
2014.OCT.24. Opera Națională Român...
Publicat in: 22.10.2014, Ora: 15:42PM
Robbie Williams. Swings Both Ways
Robbie Williams. Swings Both Ways...
Publicat in: 26.05.2014, Ora: 06:02AM
Buchet operistic deosebit la Opera Naţională Română din Cluj-Napoca în 21-24 mai 2014
Buchet operistic deosebit la Opera Na...
Publicat in: 19.05.2014, Ora: 08:29AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2017 • Revista De Muzica Online