• czb.ro
Byte. Parerea Mea

CZB are 5 ani (27.FEB.2014)

Publicat in: 25.02.2014, 12:10PM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 589
Etichete: Billy Joe And Norah, Cindrelul-junii Sibiului, Czb Are 5 Ani, Flip Flop, Marius Mihalache, Premiile Irish&music Pub, Premiul Gura De Aur, Puya, Satanismul In Muzica, Songs Our Daddy Taught Us
CZB are 5 ani (27.FEB.2014)

Succesul vine atunci când trebuie să vină. Nu trebuie să ne intereseze când apare; trebuie să facem ce facem cu responsabilitate şi încredere.

--- 

Au trecut cinci ani de când am așternut primul articol la ClickZoomBytes, pe atunci un Blog cu aere de cotidian muzical, în spiritul revistelor britanice și americane cu care am crescut în anii '90.

http://clickzoombytes.wordpress.com

--- 

Retrospectiva anului 2009

http://czb.ro/articol/6652/

--- 

Țin minte Premiile Irish&Music Pub (care au fost decernate doi ani la rând). 

La a doua ediție (2011) CZB.ro a primit Premiul Gura de aur

http://czb.ro/articol/2748/

--- 

După doi ani de activitate aveam 1.500 de cititori zilnici și eram într-un fel de concurență cu un website care promova evenimentele alternative/contracurent din Cluj, Flip Flop. Ce mă distra la acest site este faptul că absolut orice recenzie sau cronică …era prezentată la modul pozitiv. Altă chestiune care mă distra (și ceea ce expun acum era valabil pentru toate site-urile clujene pornite odată cu explozia de cluburi unde se putea cânta Live la Cluj) era faptul că dacă, spre exemplu, porneam o rubrică constantă de interviuri cu artiști, se luau și alții după mine; dacă am început să fac recenzii la albume noi, s-au pornit și alții să facă asta (dar nu o făceau înainte de a vedea rubrica la CZB.ro). 


Este ideal să fii în pole position ca trend setter


Problema a fost însă că artiștii nu au apreciat deloc critica la C.Z.B. (motivul principal pentru care site-ul era citit de multă lume implicată în domeniu). Încercam mereu să introduc și ceva pozitiv în articol (chiar dacă concertul a fost un eșec total ca atmosferă sau vânzare de bilete) - sau dacă cronica era pozitivă per ansamblu, artistul era impresionat doar de micile observații negative. 

Din acest motiv, TOATE formațiile puneau link pe site-urile lor la articolele semnate de Flip Flop, DOAR de Flip Flop

www.facebook.com/byronmusic/posts/150678414992391

--- 

Ce s-a întâmplat însă este că CZB a făcut pasul înainte din dorința de a fi mereu altfel - și s-a îndepărtat de evenimentele actuale, perisabile (trist, dar adevărat, ne putem lăuda cu faptul că recenziile și cronicile au fost mereu fondate și bine argumentate - și drept dovadă, aproape toate formațiile pe care le-am criticat acum trei-patru ani, în sensul că nu ar trebui să fie prezente pe scenă, s-au destrămat între timp - iar cele puține care au rămas, s-au pus la punct privind minusurile cu care au debutat pe scenă).

http://czb.ro/articol/2748/

--- 

Flip Flop în schimb, care avea susținerea tuturor artiștilor și cluburilor, a dispărut. Proiectul înființat de un grup de studenți de la Litere a încetat să mai posteze zilnic linkuri pe Facebook în 12.FEB.2012. Website-ul nu mai poate fi accesat; toate articolele au fost șterse de pe harta virtuală cu totul. 

Se putea menține Blog-ul inițial, unde să rămână măcar o dovadă a activității. 

Nimeni nu se gândește la arhivarea activității din trecut în România anului 2014.

www.facebook.com/pages/Flip-Flop/122944387729293

--- 

Dacă la Cluj există un fel de Premii media anuale, desemnate pe interese și cu o tentă predominant politică, revista culturală Echinox a organizat un concurs anul trecut (2013) pentru cea mai bună recenzie de album. Critica muzicală de la CZB a fost cea mai apreciată la acest concurs (organizat la nivel național).

http://czb.ro/articol/4578/

--- 

Marea majoritate a editorialelor semnate de mine (Richard Constantinidi) rămân perfect valabile și astăzi, datorită lipsei de evoluție a scenei muzicale autothone. Sunt de acord că 90% din cluburile din 2009 nu mai există acum și că au apărut multe festivaluri noi, precum BestFest, dar legile, care ar trebui să sprijine dezvoltarea culturii românești, au rămas nemodificate, și orice legi care ar trebui să îmbunătăească condițiile de lucru în acest domeniu …ori nu sunt implementate, ori nu avantajează pe nimeni din Parlament ca să le propună (aici vorbesc despre o impozitare preferențială, cum se procedează în toate celelalte țări din UE, chiar TOATE țările învecinate cu noi, unde impozitul pe cultură și a evenimentelor culturale se află între 7%-9% …sau înființarea unor fonduri publice care să fie accesate de artiștii din domeniul ne-comercial, conform cu definițiile termenului în peisajul românesc). Astfel, doar afacerile cu cifre de profit peste un anumit nivel devin rentabile, iar restul se luptă cu supraviețuirea. 

--- 

Nu există niciun fel de clasă de mijloc în niciun domeniu la noi (în afară de cel teoretic și abstract) - și din acest motiv, majoritatea artiștilor activi nu își permit să părăsească slujba și să se dedice unei cariere în muzică. Lipsa dedicației în acest domeniu de activitate se simte și se dovedește prin lipsa turneelor zilnice în sălile de spectacol din țară (fie că e vorba de cămine culturale sau cluburi), și a succeselor limitate înregistrate în afara țării (mă refer aici la muzica alternativă, contracurent, care este apreciată de un public care nu se identifică cu diaspora noastră). Sorry, dar PĂREREA MEA este că turneele anuale ale unor trupe românești în SUA și Canada …la diasporă, nu este echivalent sau concludent cu o lansare adevărată internațională.

--- 

După patru ani de zile am schimbat optica și atitudinea cu care a pornit revista on-line, datorită lipsei de experiență a consumatorului de rând din România (care privește site-urile de muzică ca fiind ghiduri de timp liber, citește strict știruțele legate de artiștii preferați și preferă interviurile video de câteva minute, în care se răspunde la trei întrebări); datorită lipsei de tradiție culturală privind recenziile și critica constructivă (chiar dacă ea este pozitivă per ansamblu) și datorită nesimțirii și tupeului general într-o lume condusă de bani, în care lumea lipsită de principii caută informații la modul superficial, iar organizatorii și întreprinzătorii țepari și tunari consideră că dacă nu ești cu ei, automat ești împotriva lor.

--- 


--- 

Trăim într-o lume obscură, în care arta este promovată politic sau într-un sistem corupt al unor ritmuri care se limitează doar la câteva genuri ultra-facile. Corupția este atât de mare la noi încât nu există surse alternative off-line de audiție și cultură. În acești cinci ani de zile m-am bucurat timp de o lună, când s-a anunțat lansarea postului Rock FM (un post radio sec cu animatori lipsiți de spiritualitate și un playlist tip Top40, care promovează o mână de artiști români din anii '80 și doar hiturile rock cele mai cunoscute, într-o reluare perpetuă). În paralel cu noul fenomen am fost martori la desființarea postului City FM (care pe cei din afara bucureștilor nu i-a afectat cu nimic) și falimentul mai recent al singurului post de radio care promova muzica independentă (și asta într-un grad mult favorabil artiștilor din București, cu muzicalitate alternativă pro-britanică și deseori anglofonă).

--- 

În ultima perioadă am descoperit Satanismul mult prea prezent în muzica Pop, promovat pe plan internațional, la diverse premii de marcă, urmărite pe plan global. Simbolismul ocult în atâtea clipuri, spectacole și fotografii de promovare ale artiștilor este atât de exagerat în ultima vreme, încât consider că depășește acel prag de curiozitate, experiment sau coincidență care ar fi lăsat impresia că ceea ce se face este doar o scenetă de efect, mimetică sau de impact imediat la public.

--- 



--- 

Unii se vor uita la această secvență și vor considera că este un simplu sărut faux lesbian. Alții vor da o căutare pe net pentru "satanic rituals in the music industry" și vor înțelege altceva din această înscenare. Fiecare este liber să vadă și să înțeleagă atât cât poate și cât dorește.

--- 

Din cauza tuturor acestor factori care s-au suprapus și s-au potențat în jurul nostru, ClickZoomBytes s-a retras pentru o perioadă de timp din prezent. Lucrăm la Arhiva site-ului; lucrăm la viitorul revistei. Când am început să ne documentăm asupra muzicii care a dus la evoluția genului Rock'n'Roll, am intrat într-o lume nouă, am început să promovăm artiști din domeniul trecutului, pe care cei mai mulți nu-i poți descoperi dacă nu-i cunosc deja și am început să ascultăm muzica de la începutul secolului trecut, iar în următoarele luni vom aprofunda subiectul, în căutarea primelor spectacole Pop și ale primilor artiști de muzică care au fost promovați maselor în secolul XIX, în condițiile în care se putea face asta la vremea respectivă. 

--- 

Fondurile publice și casele de cultură din "metropolele europene" ale României știu să promoveze un singur gen de eveniment. Sibiul, spre exemplu, înloc să promoveze formația tânără de muzică urbană actuală The Noise, să câștige un public în străinătate, să scoată un hit european în clasamentele actuale și să crească în cotă cu posibilitatea lansării unui album în mai multe țări …investește timp, bani și relații în promovarea muzicii populare românești la diaspora din Austria. Este vorba de spectacolul organizat prin Ambasada Austriei ...la Viena... a ansamblului folcloric Cindrelul-Junii Sibiului. În 28 martie, vor urca pe scenă 16 soliști vocali, artiști din toate zonele României, laureați ai multor festivaluri naționale și internaționale de folclor… Și cine câștigă din asta? Ansamblul nu capătă contract cu nicio casă de discuri; publicul țintit este cel al românilor plecați în Austria. Ansamblul este un colectiv de dansatori-instrumentiști care se schimbă periodic, pentru a menține proiectul activ pentru un lider de ansamblu, care este probabil foarte în vârstă. Câștigă instituțiile publice care găzduiesc ansamblul la Sibiu sau Cindrel; câștigă o excursie gratis la Viena cineva de la Primăria din Cindrel probabil - și cei din ansamblul artistic - …și atât! Nimic nu este gândit pe termen lung pentru societate, comunitate sau apropierea talentelor tinere din țară de tendințele muzicale contemporane internaționale. Câștigurile sunt doar pe moment și doar pentru o mână de oameni care au experiență cu accesarea acestor fonduri.

www.radiotvunirea.com/ct-menu-item-29/306--invitatie-spectacol-junii-sibiului-28-martie-2014

--- 

Domeniul muzical din România a fost mereu un fenomen limitat; strict legat de muzica clasică, muzica folclorică/populară și muzica ușoară înainte de 1945, iar scena a fost mereu extrem de centralizată (în anii 2000, casele de discuri preferă în continuare nu doar să semneze artiști pe o rază maximă de 150 km, dar ca acești artiști să se mute la București… asta în condițiile în care Bucureștiul se află în sudul extrem al țării, iar orașe importante cu scene muzicale interesante, precum Timișoara, Cluj-Napoca și Suceava se află la peste 400km distanță).

--- 

Aici am găsit un exemplu relevant al genurilor ascultate de românul obișnuit. 

Ascultă ce-ți face plăcere în coloana din stânga...

www.radiotvunirea.com

--- 

CZB.ro caută să explice și să identifice fenomenele muzicale care au dus la dezvoltarea scenei Rock și cred că este primul site sau prima revistă muzicală de limbă română care și-a propus acest lucru în noul mileniu. Cine dorește să pășească cu noi în trecut este bine venit; restul vor urma, pe măsură ce înaintăm în secolul XX, cu articole explicative și biografice despre toate tendințele culturale colaterale ale muzicii Pop

--- 

De fiecare dată când primesc câte un comentariu de genul: 


15.02.2014, scris de revengemustcome
Richard Constantinidis, esti un bolnav mental (sic)!


…eu mă bucur. Mă bucur că prin ceea ce fac stârnesc reacții și lumea nu rămâne indiferentă față de ClickZoomBytes.

--- 

O comunitate care evoluează la modul pozitiv are la baza ei o cultură care se mândrește cu identitatea ei. Din păcate, România nu se află pe acest făgaș normal al identității culturale. Toți (artiști care își părăsesc prietenii cu care au avut țeluri comune timp de 2-3 ani și înființează proiecte noi sau directori noi de instituții culturale care preiau conducerea lor) vor să uite de trecutul lor și încearcă să promoveze cultul personalității la modul narcisistic și egoist, pentru că șocul trecerii de la monarhie constituțională la comunism (în 1945), și apoi de la comunism la capitalism (în 1990) a șters cu buretele toate portițele de dezvoltare ale tradițiilor în sens de comunitate și spirit civic. Cine nu-și recunoaște trecutul, nu poate avea parte de un viitor, pentru că greșelile se pot repeta la infinit atunci când nu sunt identificate. De aceea, de la bun început am adoptat sloganul Art & Politics of Romanian Music pentru ClickZoomBytes

--- 

România este o țară de import, iar puținele formații care fac muzică de capul lor - nu au suficient talent și clarviziune să spargă barierele comerciale, sub pretextul că nu își doresc acest lucru. Aceleași formații au orgolii prea mari ca să lase operele lor pe mâna unor producători muzicali, care să le îmbunătățească din punct de vedere al compoziției, și să le dea un iz de 2014. 

Astfel, România este o națiune de MC (după cum ne-a introdus noțiunea ROA acum trei ani), DJi și cover brand-uri. Cei care au un proiect de prelări se duc la audiții să apară la televizor prin emisiuni gen X-Factor, Vocea României și Românii au Talent; în timp ce alții se trezesc în etape avansate ale acestor concursuri televizate și își adună un grup de muzicieni sau se asociază unei trupe cvasi-necunoscute ca să capitalizeze asupra momentului (FOTO Brașov).

--- 

În România anului 2014 în continuare nu există școli de muzică (de stat) care să promoveze sau să disciplineze tinerele talente într-o gamă largă de domenii muzicale (cele câteva școli de Conservator de la noi sunt conduse de profesori educați cu ochelari de cal pe vremea Comunismului care nu recunosc alte note în afara celor orchestrate în stil clasic și nu le pot vizualiza decât dacă le au desenate în fața ochilor… asta în vremuri în care locurile sunt extrem de limitate în orchestrele de operă și de filarmonică din țară.

--- 



--- 

La Casa de CULTURĂ din metropola europeană Cluj-Napoca s-a organizat prima ediție a Festivalului-Concurs Taragotul de aur în noiembrie 2013 sau la Casa de CULTURĂ din Alba Iulia s-a organizat festivalul Strugurii de aur în fiecare toamnă (unde se adună prietenii angajaților, neamurile și vecinii celor aflați pe scenă). Eu nu vreau să cred că asta ar trebui să fie menirea Caselor de CULTURĂ românești în anul 2014! Nu așa se salvează tradițiile muzicale ale folclorului autohton. Prin aceste evenimente eu văd doar niște supape de a spăla bani publici pentru premii acordate (voit supraevaluate în bugetele oficiale ale proiectelor) și evenimente organizate ca să nu rămână sala goală; văd o generație crescută la țară și dezrădăcinată la oraș, care nu știe să se întoarcă la țară să își retrăiască amintirile din copilărie. 

--- 

Am descoperit Taragotul de aur din greșeală, butonând peste canale cu telecomanda, și evenimentul fiind dat în reluare (Transilvania Look, 23.FEB.2014). Strugurii de aur au apărut apoi în lista de propuneri asociate filmării urcate pe YouTube, pe care am amintit-o mai sus. Astfel, se dovedește cât de bine promovate sunt evenimentele on-line și off-line… (zic asta la modul ironic, în sensul că nu aveam habar de existența acestor festivaluri până în FEB.2014, deși mereu urmăresc afișele când ies în oraș și zilnic mă aflu pe net).

--- 

Consider astfel de festivaluri benefice unor comunități rurale, care ar putea stârni interesul celor plecați la oraș să se întoarcă acasă într-un weekend. Casa de cultură din oraș ar trebui să promoveze și să sprijine scena locală urbană, care este sugrumată de patronii de cluburi care nu le acordă respect și înloc să promoveze concertele de club în sine, își promovează berile moca ...sau

ce fac ei de obicei...

--- 



--- 

În luna ianuarie (2014), în revista lunară a unui magazin de muzică din Germania (Saturn), am descoperit un nou album, interpretat de Billy Joe (de la Green Day) cu Norah Jones. Aceștia au adaptat în stil propriu al doilea album lansat de Everly Brothers (Songs Our Daddy Taught Us). Lucrarea este foarte atractivă din punct de vedere muzical și istoric - și poate fi ascultată pe YouTube.

În România nu am auzit și nu am văzut nimic despre acest album (lansat pe plan internațional de Warner Music, prezent în România prin Roton). Bine, se poate considera că avem altă cultură… dar Everly Brothers nu au fost nici nemți.

--- 



--- 

Revista magazinului de muzică Saturn este un ghid al lansărilor actuale … repet, GHID de muzică, luat de la un magazin particular…nu REVISTĂ de muzică… deci, asta ar fi și menirea revistei SUNETE, care este un simplu GHID, să se alăture magazinului Carturești, spre exemplu - și să rămână acolo, nu sa fie promovat ca revistă de muzică (în condițiile în care ghidul nostru evită cât se poate de mult să supere pe cineva, și nu are o politică critică privind recenziile de albume sau cronicile de concert - toate fiind prezentate la modul pozitiv, în stil Flip Flop). 

--- 

Deci, în 2014, eu personal nu înțeleg cum se promovează treburile în România…


Aici este haos.


Am înțeles că în ultima perioadă nici sondajul standard al paginilor de evenimente pe Facebook (LIKE / GOING) nu mai este un reper sigur de prezență posibilă la concerte.

--- 

--- 

Asta consider că este menirea site-ului ClickZoomBytes la cinci ani de la înființare… să fie un ghid muzical prin informare și o revistă muzicală prin criticarea fenomenelor de actualitate, fie că este vorba de un album, eveniment sau știre.

--- 

Până în acel moment, vom lucra la Arhivă - și vom crește cu câte un pic în fiecare zi. Succesul vine atunci când trebuie să vină. Nu trebuie să ne intereseze când apare; trebuie să facem ce facem cu responsabilitate şi încredere. 

--- 

Autor: RiCo

--- 

Nu am trecut aici lista artiștilor (precum Puya sau Marius Mihalache) care de-a lungul anilor au acceptat să ne acorde interviu, iar când au văzut întrebările trimise prin email, nu au mai dat niciun semn.

În cei cinci ani de activitate, avem în schimb contraexemple pe site - privind felul în care artiștii străini au răspuns la interviuri - sau modul diplomatic prin care au refuzat să dea răspuns la cele incomode.

De-a lungul anilor am fost totodată apreciați de mulți artiști și de multe agenții de impresariat, românești și străine, pentru felul nostru de a fi, stilul reportajelor și a editorialelor - și le mulțumim din suflet cu această ocazie pentru sprijinul acordat.

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU... Bah Humbug
NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU... Bah Hu...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 10:43AM
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiunea Muzica Europei
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiunea ...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 09:08AM
Primul Festival Tribute din România
Primul Festival Tribute din România...
Publicat in: 17.08.2015, Ora: 18:54PM
Rammstein/Lindemann în 2015
Rammstein/Lindemann în 2015...
Publicat in: 17.06.2015, Ora: 12:33PM
Rihanna. American Oxygen
Rihanna. American Oxygen...
Publicat in: 10.05.2015, Ora: 08:40AM
2017.MAR.17. B. Louisiana. Marius Mihalache - Back to Swing
2017.MAR.17. B. Louisiana. Marius Miha...
Publicat in: 13.03.2017, Ora: 15:03PM
2014.IUN.6. CJ. Casa TIFF. Marius Mihalache and Band
2014.IUN.6. CJ. Casa TIFF. Marius Miha...
Publicat in: 01.06.2014, Ora: 06:09AM
2014.MAI.9-11. CJ. Sala Sporturilor. Napoca Music Event
2014.MAI.9-11. CJ. Sala Sporturilor. N...
Publicat in: 04.05.2014, Ora: 06:55AM
2014.MAR.28. A. Viena. Junii Sibiului
2014.MAR.28. A. Viena. Junii Sibiului...
Publicat in: 23.03.2014, Ora: 06:12AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2018 • Revista De Muzica Online