• czb.ro
Click. Victorian 60's

Minstrel Show (1830-1910)

Minstrel Show (1830-1910)

La început (în SUA anilor 1830), Minstrelsy a fost o formă de spectacol interpretată de albi machiați în black-face (cu fața pictată în negru, cu o cremă obținută din plută arsă sau vopsea neagră). Din anii 1850, dar în special după încheierea războiului civil din SUA (1861-1865), actorii și cântăreții de culoare aveau voie să urce pe scenă (și fiind discriminați, primeau un salar mai mic decât cel acordat artiștilor albi, pentru aceeași normă de lucru), dar în schimb, erau obligați să poarte Blackface și să se autoironizeze. Scopul Minstrel shows (țintit publicului alb din pătura mijlocie) era să își bată joc de foștii sclavi, în același timp educând publicul asupra unui anumit stereotip al negrilor (greu de educat, amorali, leneși, neserioși, împleticiți, superstițioși și muzicali), care va rămâne întipărit în mintea societății peste 100 de ani (și care poate fi observat și în prezent la populația rasistă din SUA). Minstrel shows au reprezentat transformarea operei clasice în artă populară (în sensul englezesc, de Pop, al cuvântului) prin adaptarea spectacolului la nivelul cultural al maselor. 

--- 

Byte 1. Caracterizarea omului african este personificată prima dată în teatrul european în 1604 (Othello, creat de William Shakespeare). În Statele Unite, personajele jucate de negrii pe scenă în secolul XIX aveau rolul de comic de situație, ele fiind ținta poantelor.

--- 

Byte 2. Moda Blackface pentru actorii din SUA va fi eliminată cu totul din cluburi, teatru și film de abia peste 100 de ani, după 1950). Filmele în care s-au înregistrat cântece sau schițe cu actori în black-face încetează să mai fie difuzate la televiziuni în SUA de abia în anii 1980.

--- 



--- 

Piatra de temelie a structurii industriei muzicale din SUA poartă amprenta spectacolelor Minstrelsy (introduse în SUA în anii 1830):

  • barajul de poante și situații ridicole din Minstrelsy este împrumutat cu succes de Marx Brothers (1905-1949); 
  • structura complexă de schițe comice intercalate cu melodii cântate este preluată de emisiuni de divertisment televizate, începând cu Hee Haw (1969-1997), Laugh In (1967-1973) și până la Saturday Night Live (1975-prezent);
  • bancurile scoțiene de gen: - Why did the chicken cross the road? sau - Who was that lady I saw you with last night? - That was no lady—that was my wife! au fost preluate și adaptate situațiilor de-a lungul deceniilor, evoluând în timp în Stand-Up Comedy

--- 

Dixie (1859)



--- 

Minstrelsy concurează cu spectacolele Vaudeville, dar pierde mult din interesul publicului după 1910. Pe măsură ce a avansat mișcarea Civil Rights (de drepturi civile antirasiste) în SUA, Minstrelsy a scăzut în popularitate, dar spectacole de gen cu artiști amatori au continuat să fie organizate până în anii 1960 în teatrele mici și licee, predominant în zonele rurale din statele de sud. 

--- 

Genul muzical Hokum, folosit în spectacolele de Minstrelsy, stă la baza genurilor Blues și Country (trecând mai întâi prin etapele de Race Music și Hillbilly Music). Multe piese Hokum prezentate prima dată aici, interpretate cu accente exagerate ale foștilor sclavi de culoare, sunt adaptate ulterior și transformate în șlagăre sau chiar imnuri ale unor state americane din sud (cum ar fi Dixie pentru statele Confederate sau My Old Kentucky Home pentru statul Kentucky.

--- 

My Old Kentucky Home (1853)



--- 

Callender's Georgia Minstrels, Ethiopian Serenaders și Virginia Minstrels sunt printre primele ansambluri de cântec, dans și actorie formate exclusiv din negrii; deși aceste ansambluri sunt recunoscute ca fiind mai talentate decât cele formate din albi, datorită rasismului susținut după războiul civil din SUA, ele sunt mult mai prost plătite. 

--- 

Muzicienii de Hokum din spectacolele Minstrelsy, precum Uncle Dave Macon, au promovat banjo-ul și scripca, care au devenit ulterior instrumente de bază ale genului Country Music. Prin spectacolele de Minstrelsy deasemenea, masele de albi și imigranți europeni din SUA au fost introduse la cultura foștilor sclavi (muzica și dansul negrilor).

--- 

După 1870, genul de muzică Spirituals (cunoscut și ca Jubilees) a fost introdus în repertoriul spectacolelor Minstrelsy; aceasta este prima formă pură de muzică afro-americană promovată în spectacole publice în SUA.

--- 

Fenomenul Minstrel Show a pornit în orașele din nordul Statelor Unite, în anii 1830-1840 (mai precis, spectacolul de gen s-a dezvoltat la început în zona barurilor din Five Points din New York City). Minstrel Show amesteca muzica folclorică de origine scoțiană și irlandeză cu ritmurile și dansul africanilor, fiind prima formă distictă de spectacol de teatru produsă în SUA. Din acest motiv, Minstrelsy este considerată piatra de temelie a industriei muzicale din SUA.

--- 

Deși populația de culoare din statele din nordul Statelor Unite și-a căpătat libertatea în mod oficial în 4.IUL.1827, schițe cu umor, jucate de actori machiați în black-face, au fost introduse în programul teatrelor începând din 1841 (cu toate că cei din clasele elitiste erau împotriva lor). Cu timpul însă, masele au început să frecventeze mai mult spectacolele de gen. Deoarece (cel puțin în SUA) teatrul era un spectacol dinamic, cu participarea activă a publicului, masele au început să arunce cu fructe și legume în actori și orchestre atunci când nu le conveneau ceva din program. Astfel, s-a trecut de la programul elevat, de operă clasică, teatru clasic și comedie abstractă, la programul de schițe, poante simpluțe și muzică folclorică, adaptată pe gustul maselor. 

Deseori, publicul elitist venea la spectacole să se amuze de atitudinea celor din păturile mai sărace.

--- 

În același timp, au existat și încercări de a înființa instituții de spectacole pentru publicul de culoare. Cel mai ambițios proiect de acest gen a fost African Grove Theater (New York City, 1821), administrat de o echipă de negrii liberi. O sală de teatru rivală din apropiere a plătit pe câțiva bătăuși să provoace scandaluri la African Grove, iar poliția a pus lacătul pe clădire după o serie constantă de plângeri primite de la vecini.

--- 

În 1843, patru muzicieni de culoare, machiați în blackface (Billy Whitlock, Dick Pelham și Frank Bower, conduși de Dan Emmett), au înființat trupa de muzică și umor Virginia Minstrels. Astfel, termenul Minstrel, care până în acest moment se referea strict la artiști albi pictați în blackface, a căpătat un înțeles universal, care include și artiștii și actorii de culoare (care erau deasemenea obligați să apară pe scenă în Blackface. Odată cu The Virginia Minstrels, artiștii de culoare din SUA an început să vină în contact direct cu publicul alb din pătura mijlocie a societății.

--- 


--- 

Thomas D. Rice (Daddy Rice, 1808-1860) este unul dintre cei mai cunoscuți dramaturgi și interpreți de Minstrel Show; el este considerat inventatorul pașilor de dans pentru Buck and Wing și Jim Crow (numele personajului va fi folosit să reprezinte epoca segregării legale la nivel național după războiul civil din SUA, între 1876-1965). Daddy Rice (tatăl genului Minstrel) este considerat cel mai înstărit actor anglofon al anilor 1830-1850.

--- 

The two most popular characters in the world at the present are Queen Victoria and Jim Crow.

- The Boston Post (1838)

--- 

Jump Jim Crow (Minstrel Days, 1941)



--- 

Africanii adaptau dansurile lor (axate pe percuție) pe ritmul cântecelor folclorice introduse în SUA din Irlanda; acești dansatori intrau pe scenă și practic, prin improvizație, au introdus o serie de mișcări noi de dans, care în amestecul culturilor din SUA, a prins la albi, și a fost numit în continuare Jig, chiar dacă nu mai semăna cu jig-ul contemporan de peste ocean. Alte scheme de dans introduse în cultura americană de către africani sunt: Turkey Trot, Buzzard Lope și Juba Dance.

Instrumentele introduse de sclavii africani pe noul continent sunt: bano și tamburina.

--- 

Byte 3. Despre Banjo. Se consideră că Joel Sweeney (1810-1860), care s-a născut într-o familie irlandeză stabilită SUA, a învățat să cânte la banjo de la sclavii africani, fiind primul alb care introduce acest instrument în Europa (se știe că până în anii 1830, doar cei de culoare din SUA cântau la banjo). Joel Sweeney este cel care adaugă a cincea coardă la instrument, și susține o serie de spectacole în Irlanda și Anglia în 1843 (fiind machiat în Blackface), prin care introduce pentru prima dată anumite cântece populare de peste ocean în Marea Britanie și Irlanda.

Muzica, dansul și ritmurile au prins la europeni pentru că erau atractive, și pentru că erau exotice.

--- 

Multe trupe de amatori s-au destrămat la scurt timp de la înființare, susținând doar câteva apariții scenice pe plan local. Viața pe drum, în turneu însemna ca artistul să se dedice unei serii nesigure de concerte unice, legate între ele pe un traseu. Aceștia erau expuși accidentelor feroviare; cazărilor în clădiri nesigure în caz de incendiu; discriminării din partea poliției, care practica arestul pe motive nefondate; și expunerea la virusuri letale. De multe ori, actorii erau obligați să amenajeze încăperi complet goale în săli improvizate de teatru și nu rareori, impresarii dispăreau cu toate încasările de la intrare înainte de încheierea spectacolelor. 

Trupele de succes nu se aventurau în afara regiunii de nord-est din SUA, iar unele reușeau să fie angajate pentru turnee peste ocean (deși asta însemna aproape mereu că trupele concurente care rămâneau acasă se impuneau în lipsa lor). Circuitele de teatre și traseele sigure de spectacole s-au extins din Baltimore/MD până la New Orleans/LA până în 1840; după alte două decenii, traseele artiștilor puteau cuprinde state din Midwest și California. 

Cele mai nesigure zone pentru artiștii de culoare rămân statele din sud. Aici, ei erau obligați să poarte costumația de scenă și machiajul Blackface și în oraș, în timpul zilei. Majoritatea trupelor de Minstrel Show aflate în turneu în sud părăseau orașul imediat după spectacol. Salariile acestor negrii erau mult mai mari decât al altor cetățeni de culoare, dar evident mai mici decât al albilor din aceeași branșă. Din acest motiv, majoritatea ansamblurilor de cântăreți și actori de culoare se destrămau la scurt timp de la înființare; puțini sunt cei care reușeau să se impună.

--- 

Camptown Races. Al Jolson



--- 

Multe din compozițiile muzicale originale create pentru acest gen de spectacol și introduse populației albe din SUA prin Minstrel Show au devenit șlagăre clasice pentru cultura americană din SUA.

--- 

Carry Me Back To Old Virginny. Ray Charles



--- 

În timpul războiului civil din SUA, tematica pieselor se schimbă și multe compoziții noi, promovate în spectacolele Minstrel, sunt triste și au un mesaj mai profound. When This Cruel War Is Over devine hitul perioadei respective, înregistrând vânzări de peste un million de exemplare ale partiturilor. 

--- 

Popularitatea de care s-a bucurat Minstrel Show scade după război, o parte din public a preferat noua modă Variety (varieteu), comediile muzicale prezentate în teatre sau vodevil. Din acest motiv, între 1865 și 1877, sălile mai mici s-au închis, iar cele mari au prezentat spectacole mult mai elaborate, cu ansambluri extinse (United Mastodon Minstrels, spre exemplu, condusă de J.H. Haverly, avea 100 de membrii în formula completă).

Tematica spectacolelor s-a diversificat după războiul civil din SUA, scena adopând un mesaj socio-politic critic. 

Madame Rentz's Female Minstrels este prima formație de femei. În decurs de un an de la debutul ei, în 1871, existau 11 trupe muzicale feminine active.

Începând din 1877, au apărut primele trupe muzicale de albi care nu mai purtau black face, dar ofereau în schimb un decor de scenă mult mai bogat și o costumație mai elegantă.

--- 

Un număr limitat de lungmetraje redau atmosfera de pe scenă la Minstrel Shows.  Majoritatea lor (exemple fiind Hollywood Varieties din 1950, The Jazz SInger din 1927, Mammy din 1930, Minstrel Man din 1944) nu mai sunt difuzate la televiziune (din cauza umorului rasist), dar ele sunt comercializate on-line în format video. 

--- 

Autor: RiCo

--- 

The Jazz SInger (1927)




Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

DANS. Walkaround
DANS. Walkaround...
Publicat in: 30.04.2014, Ora: 06:12AM
Victorian Burlesque (1830-1880)
Victorian Burlesque (1830-1880)...
Publicat in: 16.04.2014, Ora: 06:57AM
DANS. Romana
DANS. Romana...
Publicat in: 14.04.2014, Ora: 06:51AM
Music Hall (1830-1963)
Music Hall (1830-1963)...
Publicat in: 09.04.2014, Ora: 06:47AM
DANS. Quadrille/Cadrilul
DANS. Quadrille/Cadrilul...
Publicat in: 07.04.2014, Ora: 06:42AM
Haverly's Colored Minstrels (1878-1882)
Haverly's Colored Minstrels (1878-1882...
Publicat in: 02.05.2014, Ora: 06:46AM
United Mastodon Minstrels (1877-1889)
United Mastodon Minstrels (1877-1889)...
Publicat in: 25.04.2014, Ora: 06:41AM
DANS. Buzzard Lope
DANS. Buzzard Lope...
Publicat in: 23.04.2014, Ora: 06:00AM
Jack H. Haverly (1837-1901)
Jack H. Haverly (1837-1901) ...
Publicat in: 18.04.2014, Ora: 06:34AM
Ethiopian Serenaders (1844-1949)
Ethiopian Serenaders (1844-1949)...
Publicat in: 11.04.2014, Ora: 06:07AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2017 • Revista De Muzica Online