• czb.ro
Click. Vintage 80's

Vaudeville/Vodevile (SUA, 1880-1930)

Vaudeville/Vodevile (SUA, 1880-1930)

Vaudeville (scris românește, Vodevile) a fost o formă extrem de populară de divertisment în Statele Unite și Canada, care a dăinuit jumătate de secol (din 1880 până la răspândirea cinematografelor în 1930).

--- 

Prezentat pe scene de teatru, patronii (totodată regizorii) acestor spectacole adunau o gamă largă de genuri de divertisment în program. Schițele erau susținute de muzicieni de muzică populară (în sensul american, Pop, al cuvântului) și clasică, soliști vocali, dansatori, actori, comedianți, animale dresate (în special câini și ponei), magicieni, acrobați, jongleuri, atleți sau vedete ale momentului din diverse domenii culturale, dar se puteau pune în scenă și scenete muzicale, piese scurte de teatru sau secvențe populare din piese de succes la public, melodii ilustrate (primele videoclipuri) și primele proiecții cinematografice (care durau 1-2 minute).  

--- 


--- 

Programul era o varză, prin care se încerca să se mulțumească toate gusturile posibile (ca emisiunea Românii au talent sau America's Got Talent din anii 2010: emisiuni care se inspiră puternic din Gong Show, difuzat în anii 1970 în SUA). 

--- 

Vaudeville s-a dezvoltat din genurile de divertisment dezvoltate până în acel moment pe noul continent (concertul de bar, trupele de trubaduri, circul și prezentarea unor persoane cu malformații genetice: freak shows, muzee itinerante: dime museums, burlesque-ul literar și turneele itinerante ale liceelor… toate în perioada anilor 1830 - 1880).

--- 

Acest gen de divertisment nu se regăsește în alte părți ale lumii. Aceasta este fundația pe care s-a clădit ulterior industria divertismentului în Statele Unite (the heart of American show business).

--- 



--- 

Originea cuvântului vine din limba franceză (Voix de ville: vocea orașului sau Vaux de vire: cântecele compuse de Olivier Basselin în secolul XIV, care satirizează situația socială.

--- 

Există o trupă de divertisment înființată în 1871 la Louisville, Kentucky (parte din fostele teritorii franceze, Louisiana Purchase, cumpărate de la Napoleon în 1803), care se numește Sargent's Great Vaudeville Company of Louisville, Kentucky. Aceasta este prima dată când se folosește termenul Vaudeville în SUA.

--- 

La începutul anilor 1800, în SUA și în Europa, distracția oamenilor de rând era să meargă să vadă o piesă de teatru sau un circ cu animale dresate. Cu timpul, se diversifică formele de divertisment.

--- 



--- 

Programul amplu de divertisment prezentat pe scene de teatru sau în corturi de circ în stil Vaudeville se practica începând din anii 1830, însă termenul este asociat cu această formă de spectacol în anii 1880, în era progresivă în care se încerca să se găsească un mijloc de divertisment potrivit pentru pătura mijlocie, care se află în dezvoltare - iar termenul cu sonoritate franceză apelează la dorința unor gusturi mai sofisticate, cu fițe, ale celor din clasa mijlocie. Termenul englezesc folosit înainte, care caracterizează același tip de spectacol este Variety Show. De aici vine numele celei mai respectate revistă de critică culturală a vremii, Variety.

--- 

Diferența dintre Variety și Vaudeville este că Variety se organiza seară de seară în aceeași locație, ținta fiind omul burlac, scopul fiind de a mări câștigurile barului prin vânzarea băuturii și promovarea prostituției, iar Vaudeville este trecerea divertismentului la următorul nivel, ținta fiind familiile din clasa mijlocie, prin vânzarea biletelor la săli de spectacol. Evenimentele sunt organizate pe un traseu de date consecutive sub formă de turneu, pentru a spori renumele patronului de spectacol și popularitatea anumitor artiști pe o zonă geografică mai mare. 

--- 



--- 

Există trei persoane asociate cu promovarea spectacolului Vaudeville:

Primul spectacol Vaudeville este considerat cel organizat de Tony Pastor (care și-a câștigat experiența ca maestru de ceremonii la circ) la Fourteenth Street Theater din New York City în 24.OCT.1881. El a interzis vânzarea de băuturi alcoolice în teatru, a eliminat elementele vulgare din schițe și a organizat tombole la fiecare spectacol, oferind cărbune și șuncă ca premii. Experimentul lui Tony Pastor a avut succes, iar la scurt timp, noi organizatori s-au luat după el.

Benjamin Franklin Keith (un circar de profesie) și Edward F. Albee (un vânzător de bilete pentru circul lui P.T.Barnum) s-au asociat la Boston/Massachusetts pentru a administra sala de spectacole de la Bijou Theatre. Având succes în afacerea spectacolelor, E.F. Albee s-a mutat la New York City și a înființat agenția de impresariat United Bookings Office în 1900, iar E.F. Albee a rămas la Boston și a pus la punct o rețea întreagă de teatre pentru Vaudeville în SUA și Canada. Colaborând în continuare, B.F. Keith și E.F. Albee au dezvoltat ideea de turnee pentru spectacole și artiști la începutul secolului trecut.

Alți impresari și organizatori de succes, care le-au imitat rețetele sunt: Martin Beck și Alexander Pentages.

--- 

Vaudeville a ajutat la dezvoltarea stratificării industriei. Industria divertismentului din SUA a categorisit din acele vremuri nivelul de succes al unui spectacol sau artist în trei categorii: small time, medium time și big time, iar cota este o ecuație care ține cont de numărul de plătitori de bilete și numărul de spectacole susținute de un artist într-o anumită perioadă de timp.

--- 



--- 

Declinul Vaudeville a debutat odată cu apariția cinematografiei, scurtmetrajele câștigând propriul public - și cu timpul, propriile săli (de vaudeville, sau de teatru) transformate în săli de cinema. Fenomenul cinematografic cunoaște o creștere importantă în anii 1910, când biletele se ieftinesc în SUA.

--- 



--- 

Unii artiști de vaudeville (Abott and Costello, Jack Benny, Milton Berle, James Cagney, Judy Garland, Cary Grant, Bob Hope, Ethel Merman, Sammy Davis Jr., Will Rogers, Red Skeleton, The Three Stooges) au norocul să se folosească de platforma de divertisment pentru lansarea ulterioară în cinematografie. Alții devin vedete pe Braodway, la radio sau în televiziune. Spectacolele vodeviliene devin demodate după momentul lansării lungmetrajelor cu sonor (1926). Sfârșitul fenomenului Vaudeville este grăbit odată cu acceptul multor artiști de a permite filmarea spectacolelor pe scenă. Astfel, pentru suma de 5 cenți/bilet, sălile de cinema dădeau în reluare aceleași spectacole de Vaudeville, cu artiștii cei mai apreciați ai vremii. Alți artiști, mai slab cotați, nu puteau să ceară mai mult pentru spectacolele lor; afacerea devenind nerentabilă în mai puțin de 4 ani. Procesul este grăbit deasemenea de apariția aparatelor de radio la prețuri accesibile tuturor la finalul deceniului, iar criza economică din 1929 (The Stock Market Crash, Black Tuesday: 29.OCT.1929) a pecetluit definitiv soarta spectacolelor Vaudeville. 

Data oficială pe care specialiștii o amintesc ca fiind momentul în care Vaudeville devine un fenomen al trecutului este 16.NOV.1932, ziua în care cea mai importantă scenă de spectacole a genului, The Palace Theater din New York City, trece la prezentarea exclusivă a lungmetrajelor.

--- 

The Texaco Star Theater (1948-1956, cu Milton Berle)



--- 

Televiziunea preia cel mai bine fenomenul, transformându-l în emisiuni de divertisment, difuzate seara pe plan național. Una dintre cele mai populare emisiuni de gen a fost The Ed Sullivan Show (duminica la CBS-TV, între 1948 și 1971). Milton Berle, Johnny Carson, David Letterman, Jay Leno, Conan O'Brien și Jimmy Fallon au prezentat emisiuni de divertisment în SUA care respectă aceeași rețetă până în prezent. The Gong Show (anii '70) reînvie cel mai bine spiritul Vaudeville, fiind imitat ulterior de Star Search (în anii '80), American Idol (difuzat prima dată în 2002) și America's Got Talent (care debutează în 2006).

--- 

The Gong Show (1977)



--- 

The American Vaudeville Museum se află la The University of Arizona.

Cea mai diversă colecție de efecte și scene construite pentru Vaudeville este prezentată la Elgin and Winter Garden Theater din Toronto/Ontario, Canada.

The Benjamin Franklin Keith and Edward F. Albee Collection aflată la The University of Iowa prezintă o colecție de jurnale și caiete ale organizatorilor, care își notau impresiile personale seară de seară și dădeau note formațiilor de actori și cântăreți care urcau pe scenele lor.

--- 

Autor: RiCo

--- 

Byte. În Dicționar de Jazz, de Adrian Andrieș, Vodevile Show este definit ca un echivalent pentru Minstrel Show. În condițiile în care placa de vinil, ba chiar cilindrul de ceară, nu fuseseră încă inventate, marele public avea acces la muzica populară a vremii prin aceste spectacole itinerante, Vodevile Show promovând muzicieni și artiști de culoare, iar Minstrel Show fiind spectacole dedicate exclusiv populației albe.

--- 



Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

DANS. Juba
DANS. Juba...
Publicat in: 28.04.2014, Ora: 06:05AM
Teatru de revistă
Teatru de revistă...
Publicat in: 03.03.2014, Ora: 06:22AM
1885-1920. Tin Pan Alley
1885-1920. Tin Pan Alley...
Publicat in: 29.01.2013, Ora: 08:44AM
Music Hall (1830-1963)
Music Hall (1830-1963)...
Publicat in: 09.04.2014, Ora: 06:47AM
Concert saloon (SUA, 1835-1862)
Concert saloon (SUA, 1835-1862)...
Publicat in: 05.04.2014, Ora: 06:40AM
Palace Theatre (1913-1932)
Palace Theatre (1913-1932)...
Publicat in: 17.03.2014, Ora: 06:29AM
African-Americans in Europe
African-Americans in Europe...
Publicat in: 18.02.2014, Ora: 09:50AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2018 • Revista De Muzica Online