• czb.ro
Click. Cronica

CARTE. Before Elvis - The Prehistory of Rock'n'Roll de Larry Birnbaum

CARTE. Before Elvis - The Prehistory of Rock'n'Roll de Larry Birnbaum

Before Elvis

The Prehistory of Rock'n'Roll

by Larry Birnbaum

!!!!!!

Scarecrow Press/Rowman & Littlefield Publishing Group, 2013

--- 

Cum prezinți recenzia unei cărți atât de bine documentate, chiar dacă abordează o temă atât de generală? Ironia sorții face ca autorul, care încearcă să descrie modul în care a evoluat muzica populară din Statele Unite în ultimul secol, să fie austriac la origini. Larry Birnbaum a crescut la New York City și a lucrat timp de 35 de ani în domeniul muzical, ca redactor pentru Downbeat, Spin, Pulse și The Village Voice, fiind, în ultimii ani, șef redactor la o editură și la revistele Global Rhythm (specializat pe world music) și Ear (specializat pe new-music).

--- 

Scopul declarat al acestei lucrări este de a dovedi faptul că genul rock'n'roll a evoluat din scena muzicii de culoare a jazului anilor 1930 (și nu din muzica country sau blues, după cum suntem îndoctrinați de mass media și industria muzicală din ultima jumătate de secol.

--- 

Byte. (p. 235, ultimul paragraf)

By the early 1950's, if not sooner, country artists were recording in an idiom recognizable as rockabilly or rock'n'roll, terms that would not be used to categorize the music until a few years later. While rock'n'roll was first performed by black artists under the rubric of rhythm-and-blues, early white rock'n'roll was not simply a countrified version of R&B but an inventive adaptation that incorporated hillbilly-boogie innovations such as the transfer of the boogie-woogie bass line to the treble register. Swept up in the wave of youthful enthusiasm that accompanied rock'n'roll's breakthrough into the popular mainstream, Bill Halley and Elvis Presley were hailed as musical pioneers, but they were following a well-worn stylistic path.

--- 

Prima piesă rock'n'roll?

Roll 'Em Pete. Pete Johnson (1938)



--- 

Byte. (p.112, primul paragraf)

Predating Good Rockin' Tonight by nearly ten years, Roll 'Em Pete may well be regarded as the first rock'n'roll record, Although earlier songs contain elements of rock'n'roll, Roll 'Em Pete is a full-fledged rocker in all but instrumentation - similar in melody and structure to Big Joe Turner's 1950's hits … but faster and more intense. Johnson's bass line is a simple Chuck Berry-like chug, and his furious right-hand embellishments anticipate Berry's entire guitar style. Some of Turner's verses are the stuff that rock is made of, such as the opening, "I've got a gal, lives up on the hill / Well this woman tried to quit me, Lord, but I love her still."

--- 

Good Rockin' Tonight. Wynonie Harris (1948)



--- 

Extrem de modest, Larry Birnbaum încheie volumul: The definitive study of rock music has yet to be written …(adică, studiul definitiv al muzicii rock urmează să fie realizat de către cineva dintr-o viitoare generație)… dar proiectul autorului conține 36 de pagini dedicate doar bibliografiei. Before Elvis - The Prehistory of Rock'n'Roll acoperă o perioadă de timp începând cu muzica înregistrată din anii 1890 până în anii 1950. Pornind de la exemplificări concrete ale muzicii populare a pionierilor albi din Statele Unite și muzica sclavilor africani (cu care se întâlnesc aici în secolul XVIII), cartea documentează influențele acestor melodii până în prezent (2012), pornind de la artiștii activi din anii '30-'40 (care se mai află printre noi) și până la formațiile tinere de actualitate care au fost influențate de aceste ritmuri sau versuri. 

--- 

Byte. (p.87, paragraful 3)

No one imagines that the twelve bar structure of the blues originated in Africa - in his book In Griot Time: An American Guitarist in Mali, Banning Eyre describes how even highly accomplished and versatile Malian musicians struggle to follow blues chord changes - but in its use of blues-like notes and scales, some African music sounds amazingly similar to the blues. Even so, the Mali-to-Mississippi theory of blues origins is problematic, to say the least.

--- 

Munca de o viață a lui Larry Birnbaum este efectiv incredibilă. Călătoria muzicală ne poartă din plantațiile lucrate de sclavi (și bisericile înființate pentru ei) în secolul 19, și notele înregistrate în cilindri de ceară și plăci de ebonită în secolul 20 - până la compoziții care nu au reușit să fie trecute în format digital în secolul 21. Autorul s-a implicat mai mult în meseria lui decât doar la un nivel mediocru de a asculta muzică în timpul liber sau de a audia albume în scop profesional pentru slujbă, studiind atent transformarea în timp a frazelor, versurilor, rimelor, structurilor de melodie specifice fiecărui gen muzical, notelor, secvențelor de ritmuri și armonii care au condus la siajul de influențe care ne afectează curentele actuale - și altele uitate o dată cu trecerea timpului.

--- 

Byte. (p.47, paragraful 4)

The Weary Blues published separately by H. Alf Kelly in 1916 is not the same tune as the traditional jazz classic of that title published in 1915 by Artie Matthews, nor is Ship Wreck Blues the same tune as the Shipwrecked Blues, recorded by Clara Smith in 1931. Neither Ship Wreck Blues nor String Beans Blues seems to have been published outside of A Bunch of Blues

…and then the author goes on to explain the origins of String Beans Blues ... 

--- 

Larry Birnbaum pune un accent deosebit pe istoria unor melodii care au fost chintesențiale pentru ceea ce considerăm că a fost revoluția muzicii rock în cursul secolului 20.

--- 

Byte. (p. 57, primul paragraf, o concluzie)

As for Cow-Cow Blues, it's the impetus that set the entire sequence of musical events in motion. The strands of ragtime, blues and boogie-woogie that found their way into Cow Cow Blues date back still further, to the late nineteenth century at least, but there the trail goes cold, and documentation gives way to speculation.

--- 

Cow Cow Blues. Cow Cow Davenport (1928)



--- 

Deși mi-a luat aproape un sfert din carte să înțeleg stilul autorului, mi-a plăcut cum se prezintă biografiile artiștilor, trecerile realizate de Larry Birnbaum fiind și subtile și (crono)logice pe parcursul cărții. Terminând recent volumul, de abia aștept să reiau din nou materialul, pentru a parcurge mai atent informația despre artiștii prezentați la începutul cărții, la adresa cărora se fac referințe ulterior. Este extrem de interesant cum o carte de istorie reușește să fie transformată într-o poveste cu tematică. Urmând capitolele de-a lungul deceniilor prezentate, unora le va fi dificil de urmărit istoria, deoarece nu respectă desfășurarea obișnuită, monotonă a dicționarelor enciclopedice cu care am intrat în contact și cu care ne-am obișnuit de-a lungul anilor, fie că e vorba de cărțile românești semnate de Daniela Caraman-Fotea, Illustrated Encyclopedia of Rock (1993) sau seria de volume The Guiness Who's Who of… ale unor genuri clar delimitate (1994)… Fiecare pagină își are un rost în descrierea fenomenului muzical american în prima jumătate a secolului trecut.

--- 

Byte. (p. 190, ultimul paragraf)

I must point out, writes the folklorist Norm Cohen, that hillbilly music had important antecedents other than traditional Anglo-Irish-American folk music - namely the commercial musical traditions of the late nineteenth and early twentieth centuries: minstrel shows, vaudeville, ragtime, blues, jazz, Tin Pan Alley, sentimental balladry, and hymnody and gospel music, both black and white.

--- 

Byte. (p. 191, primul paragraf)

The country music historian Bill C. Malone notes that the square dance caller's: do-si-do came from the French dance instructor's dos-a-dos and that the first southern hymnal was published entirely in German. He adds that some popular ballads and fiddle tunes were brought to the United States by professional British entertainers after the American Revolution and that "by the end of the eighteenth century … puppet shows, circuses, animal acts, medicine shows, equestrian shows, and … formal dramatic and musical concert troupes traveled from town to town along the Atlantic seaboard".

--- 

Pe lângă artiștii de succes ai vremurilor apuse, care sunt promovați și în prezent pe compilații de șlagăre sau prin preluările care reapar sporadic în topurile actuale, Larry Birnbaum ne prezintă un LUNG îndreptar a unui catalog extins de eroi îngropați de istoria prezentată dintr-un unghi din care am rămas cu impresia că muzica rock'n'roll s-a dezvoltat strict din împletirea genului blues cu muzica country. Autorul dezgroapă și descrie în detaliu scenele muzicii hokum, swing, rhythm and blues, boogie-woogie, doo-wop și jump blues, pe lângă multe alte genuri colaterale, pentru a ajunge la rădăcinile adevărate ale rock'n'roll-ului.

Parcurgând cartea, înțelegem faptul că rhythm and blues s-a transformat treptat în rock'n'roll cu mulți ani înainte ca tinerii albi să aprecieze noile ritmuri, iar la momentul în care albii au început să danseze pe aceste note, muzica de culoare a făcut o cotitură importantă spre muzica soul, evoluând ulterior în direcțiile disco și rap, în timp ce muzica comercială a albilor, mult diluată de către normele impuse de industrie, a ajuns prin experimentele unor artiști inovativi să atingă noi apogee rebele în anii 60 prin muzica psihedelică, în anii 70 prin muzica punk, în anii '80 prin muzica heavy metal și în anii '90 prin muzica grunge. 

--- 

Altă concluzie controversată a autorului îl prezintă pe Elvis Presley ca fiind un copil pasionat de balade pop-country, obligat de echipa din spatele brandului său să interpreteze melodii mai ritmate, pentru a avea impactul scontat pe piață. 

Little Richard, în schimb, are cel mai mare impact sonor pe muzica rock'n'roll.

--- 

Un aspect negativ al romanului poate fi graba autorului spre final de a prezenta o serie prea mare de genuri și artiști într-un număr prea mic de pagini (comparativ cu cantitatea și amplitudinea subiectelor acoperite în primele trei sferturi de pagini). Aceleași genuri și aceiași artiști de la final însă nu prezintă o importanță atât de mare pentru dezvoltarea genului rock, cât pentru evoluția diversității ulterioare ale subgenurilor. Astfel, muzica rock'n'roll rămâne de actualitate, în ciuda trecerii timpului. 

--- 

Din punct de vedere al standardelor anului 2014, consider că dacă reușești să parcurgi această lucrare, nu ai nevoie să răsfoiești altă carte pe această temă. Totodată sunt sigur că o dată cu trecerea anilor, șansele sunt din ce în ce mai mici ca altcineva să se documenteze la fel de bine asupra subiectului (iar acest lucru se va putea întâmpla numai în momentul în care TOATĂ muzica înregistrată de-a lungul istoriei va fi urcată pe iTunes). 

--- 

Această carte este indispensabilă celor care caută să se documenteze cât mai bine asupra fenomenului muzical al secolului 20, celor care vor să cunoască cât mai multe despre rădăcinile muzicii rock și audiofililor care caută o părere documentată despre unde se situează maeștrii jazzului în schema evoluției muzicale. 

--- 

Before Elvis - The Prehistory of Rock'n'Roll de Larry Birnbaum este o operă de artă și consider că poate fi studiul definitiv al muzicii jazz, rhythm and blues și rock'n'roll, foarte necesar și util consumatorilor, colecționarilor și producătorilor.

--- 

Autor: RiCo

--- 

Byte. Porky's Boogie Woogie. The Rhythm Boys (1944)



Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

Electric Castle 2016. We Are The People
Electric Castle 2016. We Are The Peopl...
Publicat in: 26.12.2016, Ora: 06:14AM
Electric Castle Festival. Ziua 4. 17.IUL.2016
Electric Castle Festival. Ziua 4. 17.I...
Publicat in: 22.07.2016, Ora: 06:29AM
Electric Castle Festival. Ziua 2. 15.IUL.2016
Electric Castle Festival. Ziua 2. 15.I...
Publicat in: 19.07.2016, Ora: 12:49PM
Grimus la Electric Castle Festival 2016
Grimus la Electric Castle Festival 201...
Publicat in: 15.07.2016, Ora: 13:24PM
Electric Castle 2016. Ziua 0
Electric Castle 2016. Ziua 0...
Publicat in: 14.07.2016, Ora: 14:19PM
CĂRȚI. Despre începuturile genului ROCK
CĂRȚI. Despre începuturile genului ...
Publicat in: 15.11.2014, Ora: 06:14AM
Robbie Williams. Swings Both Ways
Robbie Williams. Swings Both Ways...
Publicat in: 26.05.2014, Ora: 06:02AM
Bavaria Radler (2014)
Bavaria Radler (2014)...
Publicat in: 12.05.2014, Ora: 06:48AM
DANS. Buzzard Lope
DANS. Buzzard Lope...
Publicat in: 23.04.2014, Ora: 06:00AM
Minstrel Show (1830-1910)
Minstrel Show (1830-1910)...
Publicat in: 24.02.2014, Ora: 06:03AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2017 • Revista De Muzica Online