• czb.ro
Byte. Parerea Mea

Cluj-Napoca. Metropola artistică a viitorului

Cluj-Napoca. Metropola artistică a viitorului

Sursa de inspirație pentru acest editorial vine dintr-un articol publicat de New York Times în 23.SEP.2013 în urma lansării cărții Art Cities of the Future: 21st-Century Avant-Gardes.

www.nytimes.com/art-cities-to-watch

--- 

A new book (Art Cities of the Future: 21st-Century Avant-Gardes) published by Phaidon Press claims that Beirut, Bogotá, and the Romanian city of Cluj are among the 12 global cities to watch for exciting contemporary art.

--- 

M-am bucurat mult citind articolul de la New York Times pe internet. Nu îmi vine să cred însă că orașul Cluj-Napoca, condus de oameni simplii (care încă nu au invitat niciun fel de vedetă actuală internațională din domeniul muzicii pentru un concert unic în România pe stadionul Arena Cluj de 30.000 de locuri, deschis de aproape doi ani) este considerat un posibil centru cultural important al viitorului apropiat.

--- 

Nu aș fi crezut așa ceva despre un oraș unde s-au sistat lucrările la noua Sală Polivalentă pentru că s-a schimbat partidul la conducere în țară și în Consiliul Local la alegerile de anul trecut. Noua conducere a semnat un nou contract cu o altă firmă, iar lucrările au sistat efectiv de un an și jumătate acum, sala sportivă care permite organizarea unor evenimente culturale deosebite în Cluj-Napoca zace neterminată, rămânând ca dovadă vie, o clădire bântuită de stafiile comunismului (în asemănarea fostului Hotel Continental din plin centru, fostul Hotel New York de la începutul secolului trecut), care nu permit evoluția spirituală într-o lume prea materială și coruptă pentru vremurile pe care le trăim.

--- 

Nu aș fi crezut să citesc așa ceva despre un oraș care nu a luat atitudine privind festivalul Peninsula, după organizarea rușinoasă din vara asta, la prima ediție care nu a mai avut loc la Târgu Mureș. 

--- 

Desigur, un centru cultural nu înseamnă că se axează doar pe scena muzicală (iar materialul de cercetare a cărții nu a luat în calcul dezvoltarea scenei muzicale locale), deși domeniul muzical este cea mai bănoasă artă la ora actuală în lume. Iarăși trebuie să am în vedere faptul că România este o piață de piraterie, atunci când mă leg de lipsa infrastructurii - ale unor case de discuri independente, ale unor posturi locale de radio - suficient de independente, puternice și originale ca să poată promova tinerele talente și muzica locală… 

--- 

Totul se leagă. 

Nu există concerte importante pe bilete, cu formații locale în deschidere. Nu există o deschidere culturală spre nou, modern și urban din partea organizatorilor de evenimente ai orașului. Nu există deschiderea posturilor mass media cu transmisie națională pe plan local (mă refer aici la Radio Impuls sau TV Transilvania Look / TV Transilvania Live, care promovează exact aceeași muzică ca și celelalte instituții mass media centralizate, cu echipa decizională bazată la București, în detrimentul scenei muzicale Live din Cluj. 

--- 

Drept urmare, cu fiecare an ce trece, într-un oraș unde s-au întâlnit și s-au adunat de-a lungul deceniilor tineri studenți-muzicieni pentru a forma diverse grupuri muzicale de succes național sau cvasi-cunoscute pe plan local, se lansează din ce în ce mai puține formații interesante, iar în momentul în care acestea ar putea prinde un cheag, ele se destramă, din lipsa de activitate, venituri și interes din partea celor care ar trebui să le susțină în primul rând. 

--- 

Dacă aș compara Berlinul cu Bucureștiului, ar trebui să compar Munchen cu Clujul… ceea ce ar fi complet deplasat. Atunci, privesc la o localitate precum Leipzig, din fostul DDR, care are o populație comparabilă cu a Clujului. 

http://czb.ro/articol/5702/

--- 

Leipzig a fost un centru cultural la răscruce de drumuri în Europa Centrală în timp ce Clujul a fost centrul cultural al Transilvaniei, în aceeași perioadă, în secolul XIX. 

În anii 2000, la Leipzig se organizează cel mai mare festival anual de cultură Gothică din Europa …și când zic Gothic, nu mă refer la gusturile edililor noștri, care se gândesc (în cel mai bun caz) la muzica barocă din secolul XVII… ci la Bauhaus, Siouxie and the Banshees, fete cu machiaj alb pe față și tatuaje pe jumătate de corp și băieți cu cercei în toate orificiile… La Leipzig se înființează grupuri muzicale care încearcă să impresioneze întreaga lume, precum Two Wooden Stones, care recent a fost prima formație europeană care să susțină un turneu în Orientul Mijlociu. La Leipzig există o pagină de web, VisionBakery, prin care diverse proiecte culturale (dar nu numai) pot primi sprijin financiar. 

www.visionbakery.com

--- 

În anii 2000, la Cluj, avem organizatori de concerte care dau dovadă de o lipsă totală de interes privind potrivirea genul formațiilor (Vița de vie) cu genul festivalului organizat și promovat de ei (Jazz in the Park); cel mai mare festival (Peninsula) anulează capete de afiș (Kaiser Chiefs și DragonForce), la o zi după ce lipesc afișele în oraș, după care nici nu își cer scuze față de public - iar Primăria, care rămâne cu imaginea pătată, nu ia niciun fel de atitudine… Ca să nu mai zic de edițiile anuale TIFF, care an de an organizează o grămadă de evenimente muzicale, despre care se află după ce au loc în oraș (în 2013 am aflat de concertul Ilie Stepan Project în ziua spectacolului, iar despre prezența Adei Milea în program am aflat la două zile după ce a cântat).

--- 

…Așa nu merge treaba… 

--- 

România este țara unde există peste 100 de publicații subvenționate, de critică literară. În aceeași țară nu există nicio revistă de critică muzicală sau care să promoveze scena autohtonă de muzică modernă, urbană. Repet, muzica este considerată a fi cel mai profitabil domeniu artistic pe plan mondial la ora actuală. 

--- 

Mă tot repet sub diverse forme, în diverse articole, despre aceleași probleme: oamenii care ne influențează gusturile muzicale ar trebui să fie mai deschiși și ar trebui în primul rând să țină cont de vedetele locale, nu de vedetele împinse din spate de București și de bucureșteni. Cum totul la noi este cu curul în sus de un sfert de secol încoace, edililor noștri li se pare firesc că vedetele bucureștenilor par mai bune ca ale noastre - și nici nu se gândesc că unul dintre primii pași spre descentralizare ar trebui să fie formarea unei scene culturale locale, cu vedete cultivate pe plan local SAU să țină cont de pulsul local al celor pasionați și implicați în domeniul artistic.

--- 

Nimic nu mă mai miră. Emil Boc, primarul acestui oraș în momentul de față, era director de programe la Radio Studențesc (transmis de la Casa de Cultură a Studenților, prin fire, direct în căminele din Hașdeu și Observator, timp de câteva ore pe zi) înainte de Puciul din 1989. Prin 1987-88, un tânăr pasionat de muzica New Wave (care dorește să rămână anonim) prezenta o emisiune săptămânală de o oră care era difuzată la cămine. La cererea lui Emil Boc, care acționa mai mult ca cenzor la instituție decât ca director de dezvoltare a programului, aceasta a fost scurtată la 15 minute pe săptămână… moment în care tânărul DJ l-a băgat undeva pe EMIL și a renunțat la emisiune.

--- 

Nu îmi vine să cred că acest personaj (ne referim în continuare la Emil Boc) format în epoca COMUNISTĂ conduce un oraș și poate influența gusturile publicului după bunul său plac. 

De aceea consider că nu am avut parte de o Revoluție în adevăratul sens al cuvântului… În ultimii 25 de ani s-au schimbat doar echipele de oameni la putere, și culorile fluturate de partidele scindate și reinventate, dar nu și mentalitățile.

--- 

De aceea consider că nu suntem pregătiți pentru a avea o Capitală Culturală Europeană în România în 2021. Fondurile oferite de Comunitatea Europeană pentru desfășurarea proiectelor culturale importante în acel an vor ajunge foarte probabil în buzunarele unor personaje cu spate politic, care nu s-au impus pe merit în domeniul activităților culturale ...indiferent de orașul care va fi ales să găzduiască evenimentul în România.

http://en.wikipedia.org/wiki/European_Capital_of_Culture

--- 

Autor: RiCo

--- 

There are also hubs within the dozen art hubs, such as the Paintbrush Factory, which opened in 2009 in Cluj. This 2,000-square-meter, or 21,500-square-foot, complex of studios, workshops and galleries provides a home for artists. 

--- 

But some art world experts are skeptical about the book’s premise. The selected cities are “places which host biennials and where numerous artists have settled, but not centers for museums or the art market,” said Jens Hoffmann, the deputy director of the Jewish Museum in New York, and co-curator of the 2011 Istanbul Biennial.

--- 

For now, New York and London can probably breathe easy, but the editors at Phaidon have helped flame the debate about where the art world spotlight might shift in years to come.

--- 

www.nytimes.com/2013/09/24

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

COMENTARII:

17.12.2013, 09:50AM, scris de Moment
Capitala mondiala a lumii

Articole relative:

NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU... Bah Humbug
NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU... Bah Hu...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 10:43AM
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiunea Muzica Europei
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiunea ...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 09:08AM
Primul Festival Tribute din România
Primul Festival Tribute din România...
Publicat in: 17.08.2015, Ora: 18:54PM
Rammstein/Lindemann în 2015
Rammstein/Lindemann în 2015...
Publicat in: 17.06.2015, Ora: 12:33PM
Rihanna. American Oxygen
Rihanna. American Oxygen...
Publicat in: 10.05.2015, Ora: 08:40AM
TIMISOARA. A fi sau a nu fi Capitală Culturală Europeană?
TIMISOARA. A fi sau a nu fi Capitală ...
Publicat in: 09.06.2020, Ora: 22:10PM
Gary Lucas at TIFF—the Transylvania International Film Festival
Gary Lucas at TIFF—the Transylvania ...
Publicat in: 24.06.2019, Ora: 07:44AM
Renate Roca (PR manager, Electric Castle Festival 2017)
Renate Roca (PR manager, Electric Cast...
Publicat in: 09.01.2017, Ora: 06:10AM
Otherside. Running High
Otherside. Running High...
Publicat in: 15.08.2016, Ora: 06:38AM
2016.IUN.27-IUL.3. CJ. Jazz in the Park 2016
2016.IUN.27-IUL.3. CJ. Jazz in the Par...
Publicat in: 27.05.2016, Ora: 06:26AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2024 • Revista De Muzica Online