• czb.ro
Zoom. Interviuri. Interviu RO

Rodion Ladislau Roșca (n.4.APR.1953 la Cluj). Partea 2/2

Rodion Ladislau Roșca (n.4.APR.1953 la Cluj). Partea 2/2

În 2012, Rodion Ladislau Roșca este invitat într-un club bucureștean și la inaugurarea Casei TIFF din Cluj să-și prezinte muzica înregistrată de peste trei decenii pe benzi de magnetofon. 

În preajma Live Set-ului de la Cluj, m-am dus la Așchileu să stau de vorbă cu artistul la el acasă.

--- 

Interviul CZB. Prima parte

http://czb.ro/articol/4954/

--- 

CZB: Și cum ați început să creați muzică, să compuneți?

Rodion Roșca: Deci, clarinetul nu-mi plăcea; nu-mi plăcea Muzica. 

Fii atent. O greșeală mare a profesorilor - o chestie didactică greșită - pedagogică, pardon …îmi plăcea instrumentul în sine - și orice instrument …dar mă puneau să cânt ceva de Mozart - și era așa muzica (…imită notele pe care trebuia să le interpreteze: tââââââââ … 1, 2, pauză …tataaa, taaatââââta, tata tâââtâââ, pauză … ta-ta-ta-ta-ta tâââ tâââ - poc, pauză) …ce pula calului de muzică e asta? ce pula calului de muzică poate fi așa ceva, mă?

CZB: hahaha

Rodion Roșca: Dar eu eram copil; gândește-te la mine, la minte de copil …mă gândeam: - Ce-i cu munca asta de drac? Ce-i cu Școala asta de muzică? Nu am înțeles nimic.

(imită iarăși notele din piesă: tââââtââtâtââtâtâ, pauză, pauză …pagina următoare, bum… - Nu. E optime cu punct acolo: taaaaaaaaa ta ta. Tââââââ de la început…)

Nu învățam nimic acasă; învățam totul acolo; eram copil minune; citeam din prima notele cum nu le mai citea nimeni. Dl. Laszlo Gyuri e la Liceul de muzică - dacă-i luați interviu, o să vă spună ce bun eram la clarinet și cum îi inspiram …dar nu studiam. Atât de important era pentru mine libertatea și timpul liber …nu studiam nimic. Niciodată nu am studiat. Acasă, îți jur, niciodată nu m-am schimbat nicicum; i-am păcălit; le-am înșelat încrederea.

--- 


--- 

Și în 1969 mi-a cumpărat mama o chitară. Mai bine nu aveam mâncare decât să nu-mi cumpere mama chitară. Aveam amplificator Alfa Super de 30W, boxe cumpărate de mama. De atunci am început să cânt și să compun piese. 

Atunci am început cu muzica. 

Am făcut supraimprimări singur. Am avut magnetofoane Tesla.

CZB: Cum făceați aceste suprapuneri? Tăiați banda, lipeați?

Rodion Roșca: Nu, nu. În timp ce cântam la chitară, mă înregistram cu un magnetofon - și cântam aiurea cu vocea …rosteam cuvinte: - I love you, Yeah, Yeah (râde). Mie mi-a plăcut că sună mai bine cu vocea. 

La început mă ascultam ca să văd cum sună; dădeam drumul la magnetofon… Îmi ziceam: - bă ce bine sună, a dracului e muzica asta …și cântam peste înregistrare. 

Și-mi puneam muzica să ascult. Nu putea fi de calitate, dar suna bine. Tobele le băteam eu bine; chitara suna; vocile: Yeah, Yeah. …și am mai cântat peste, alături - și-mi plăcea că suna mai bine. Cum să fac oare să… Și aveam un prieten care avea alt magnetofon - și înregistram pe magnetofonul ăsta, iar în paralel cu vocea mă înregistram prin microfon pe celălalt. Și suna și mai bine. Cred că așa m-am cizelat într-un an - observam orice greșeală, orice eroare; deja mă legam de voci …o să îți arăt. Sunt foarte, foarte pretențios, mai ales la ritm și la armonii; nu suport să fie instrumentul fals. Înnebunesc.

Treptat treptat am avut și o clapă jucărie rusească, mai apăsam pe el; imitam flautul, imitam clarinetul și făceam tot felul de chestii. 

Am făcut piesă de Who. Am compus piesă de Who pe care The Who niciodată nu a compus-o - așa mi s-a zis. Și ascultam într-adevăr foarte mult Who, și Beatles, și Rolling Stones, Led Zeppelin, Black Sabbath, Aphrodites Child… foarte foarte multe trupe, dar cel mai mult m-au impresionat din copilărie, ca să mă determine să fac muzică, Beatles și Rolling Stones …și Bee Gees ...dar era și Manfred Mann. Erau un anumit gen de piese care turnau energie în mine și mă făceau să mă simt atât de important - nu pot să explic …era o plăcere viața numai să stau și să ascult muzică. Pe mine atât de mult m-a afectat muzica, inexplicabil de mult. 

Datorită lor am început să cânt - și nu mi-au trecut anumite pasaje de ale lor; aș fi vrut să le fac altfel. Și am zis: lasă că fac eu muzica așa cum îmi place mie. De aici am pornit și așa a ieșit. Culmea este că ascultam și muzică turcească când eram copil - și chinezească - și arabă - e un amalgam total; dar eu am norocul de a nu face greșeala de a imita piese. Din cauza aceasta, având așa memorie bună și ascultând atât de multe piese, eu nu fac greșeala să mă repet. Eu automat când compun o piesă, sesizez că ar semăna cu altceva - și atunci ocolesc situația. Din cauza asta am un stil diferit. Muzica mea nu se repetă; nu găsești 8 măsuri să semene între piesele compuse de mine. Din cauza asta sunt ciudat. Toate piesele mele sunt absolut originale. 

Toată lumea mi-a spus că sunt nebun. Altcineva mi-a zis că sunt un geniu; alta mi-a zis că …am caiete cu păreri rostite de diverse persoane despre muzica mea… au zis că - o muzică în viața mea nu am mai ascultat să mi se ridice părul de pe mână ca în muzica ta - eu așa ceva, atâta este de ilustrată când o ascult - nu știu cum reușești să faci

Nici eu nu știu …dar zice - dar de unde îți vin ție toate ideile astea? - Nici eu nu știu.

Așa simt eu că s-ar potrivi. Așa fac. 

Și fac supraimprimări de la vârsta de 16 ani. Aceștia au fost primii pași. 

Am inventat efectul de Flanging fără să am flanger.

http://en.wikipedia.org/wiki/Flanging

--- 

CZB: Cum a fost la Rokolectiv la București și cum te-au descoperit? Cum de te-au chemat de abia acum ...după 20 de ani?

Rodion Roșca: Practic am spart gheața cu Mihai Antonescu de la Roadrunner Records. Am semnat un contract cu dânsul și am primit 3.000 de euro.

CZB: 3.000? Eu am auzit de 10.000.

Rodion Roșca: Eu nu știu cine a lansat chestia asta cu vândut drepturile de autor … Contractul era la 4.500 - i-am dat permisiunea să producă CD-uri.

CZB: Drepturile mecanice.

Rodion Roșca: Da, dar practic, nu a primit exclusivitate; oricine altcineva poate să scoată CD-uri cu muzica mea în paralel.

CZB: Am înțeles că a dat faliment Roadrunner Records.

Rodion Roșca: Am auzit că avea ceva proces cu casa de discuri străină cu același nume.

CZB: Păi, casa aia de discuri din Olanda există din 1980, dar el nu avea habar de asta probabil.

Rodion Roșca: Și mai este o lege; pe undeva există o lege că dacă se pune numele Roadrunner Cluj spre exemplu…

CZB: Dar Roadrunner Records are activate pe plan internațional - cu distribuție globală. Se ocupă însă de complet alt gen muzical.

Rodion Roșca: Nu știu dacă a scos ceva disc cu mine sau nu …matrița s-a făcut în Statele Unite …a făcut, nu a făcut… după aceea și-a schimbat numărul de mobil…

CZB: A lucrat în State cu MasterVargas Studios

Rodion Roșca: Dar toate piesele au fost înregistrate acasă la mine. Numai două piese au fost trase la studio: Acolo unde e mister și Amintiri, varianta a doua.

CZB: …cu Gicu Fărcaș.

Rodion Roșca: În rest, nicio piesă nu a fost trasă în studio pentru materialul nou propus de Mihai Antonescu. Toate au fost realizate cu magnetofon Tesla T-90. Cu piesele trase acasă. La studioul de televiziune mi-au zis: - Se vede dl. Roșca că aveți instrumente profesionale.

Fii atent ce chestie.

Și asta-i datorită modului meu de a fi isteț; ăsta-i sintetizatorul și mixerul meu… am făcut sintetizatorul din chitări; nu am avut clape; am avut ceva clape de jucărie; pentru concerte îmi împrumutam clapele, dar eu nu am avut instrumente profesionale.

CZB: La vremea respectivă puteai avea instrument profesional numai dacă se aducea din străinătate.

Rodion Roșca: Aveau mulți, cu milioane de lei, care nu știau ce să facă cu ele.

CZB: Și acuma-i la fel.

Rodion Roșca: Și acuma-i la fel; cântă chestii simpluțe și folosesc orgă Hammond. Toate trupele m-au înnebunit cu orga Hammond; toate trupele când încep să facă solistică …la toți aud… San-ta-na… tot Black Magic Woman. Astea-s isterii; nu-s normali.

--- 

CZB: Deci Roadrunner Records, dând faliment, nemaiexistând, atunci nici contractul nu mai e valabil.

Rodion Roșca: Am citit contractul de față cu el și nu este stipulat nicăieri că există vreo exclusivitate sau că eu nu aș avea voie să folosesc aceleași piese pe alte materiale, așa că eu sunt absolvit…

CZB: Piesele nu sunt trecute cu numele lor exacte în contract.

Rodion Roșca: Sunt numite în contract; dar scrie că eu dau acceptul să scoată discul acestei piese. Dar nu este stipulat că nu am voie să folosesc piesele și cu altcineva în același scop. Lucrurile astea nu se presupun.

CZB: Nu cunosc formularea exactă a contractului...

Rodion Roșca: Dar asta se întâmplă numai dacă dai exclusivitate. Atunci nu mai am voie să dau la altcineva piesele mele stipulate acolo.

CZB: Dar casa de discuri intrând în faliment, ar trebui contractul să nu mai fie valabil.

Rodion Roșca: Păi, dar nu mi-a dat 4.500 de euro ...mi-a dat numai 3.000.

--- 

CZB: Trupa a activat între 1978 și 1983?

Rodion Roșca: Am mai cântat și între 1983 și 1985; am avut câteva cântări pe Litoral (la hotelul Pelican din Mamaia), dar nu am mai compus.

--- 

CZB: Care a fost componența în perioada respectivă?

Rodion Roșca: Gicu Fărcaș a fost în formație numai doi ani; el pentru mine a fost un om de suflet, un fel de psihiatru - psiholog, un mic vrăjitor. El a botezat formația; el a dat numele de Rodion GA trupei.

Eu am avut trupa Fort, de la fortăreață, pentru că aveam niște chei, pe care scria Fort - și i-am dat denumirea de Fort la trupă. Gicu a propus să dăm numele de Rodion la trupă, dar eu nu aveam obrazul să îmi permit să îmi dau eu numele la trupă …și G.A. veneau de la Gicu Fărcaș și Adrian Căpraru, ceilalți doi componenți ai trupei.

Problema mea era că Eugen Mihăiescu avea o formație care activa în aceeași perioadă cu numele Krypton Fort

--- 

CZB: Trupa este activă din 1978.

Rodion Roșca: Da, Gicu a bătut pe multe piese, după care a trecut la bas, Adrian era la chitară - și la tobe a venit Vasile Rus la început. După aceea la baterie a venit Bindea Gavrilă …și s-a tot schimbat formula; am avut multe variante  …am avut vreo 16 bateriști, 16 chitariști. Am tot schimbat instrumentiștii pentru că oamenii nu-s serioși; nu te poți baza pe ei, nici până la veceu. 

Nu te poți baza pe ei …Manea Emanuel acum e în State… îmi amintesc de el că ne-a spus: - Nu mă mai lasă mama, că trebuie să mă pregătesc la facultate. Apoi am văzut că repeta cu altă trupă …și au tot fost chestii din astea.

Astea-s niște Tigăi, că altfel nu le pot zice.

--- 

CZB: Cum te-ai cunoscut cu Gicu Fărcaș?

Rodion Roșca: Cu Gicu m-am cunoscut la CUG, unde am lucrat în endoscopie radiologică. În 1976 m-am angajat la CUG și am făcut un curs de calificare ca să lucrez în endoscopie radiologică …eram specialist; am categoria a 5a. Eu controlam contoarele la suduri pentru cazane de mare presiune cu cutia de roentgen, așa cum controlează medicul oameni, noi făceam același lucru la sudurile de la cazane. Dacă era fisurat, se scotea totul afară și se resuda. Se făcea remediere.

--- 

CZB: Și cum v-ați hotărât să porniți o formație?

Rodion Roșca: Pe Gicu l-am chemat să asculte niște piese d-ale mele; el se tot dădea mare muzicant; că îl cunoaște bine pe (Florian) Pittiș, că are nu știu câte discuri …dar nu avea niciun disc. L-am prins cu minciuna… dar e băiat inteligent Gicu.

Am simțit că am putea face o treabă …l-am chemat la mine și a sărit pe mine în timp ce mergea muzica (imită ritmul unei piese): - Băi, cum dracu' ți-a venit ideea asta? Era exaltat, i-a plăcut. L-a mișcat foarte mult muzica mea.

- Băi, prostule, păi, de ce nu ai făcut până acuma o trupă?

El i-a dat atunci un nume; am zis să fie Rodion GA; am avut și un organist din Dej - care a murit săracu', la 20 și ceva de ani a făcut o hemoragie cerebrală… Adrian Căpraru a murit acum vreo 2-3 ani… Adrian cu Gicu erau amândoi din Gherla. Gicu s-a mutat la Cluj cu familia și lucra la Cluj de mult. Adrian a rămas acolo, iar bateristul Vasile Rus era tot din Gherla.

L-am mai avut pe tobe și pe Adrian Filipescu, contrabasistul numărul 1 la Filarmonica Transilvania din Cluj. 

Înainte de a da reatestarea la formație am avut 1 solist eu, cel mai mare grad pentru un chitarist solo.

Atestatul era valabil pentru perioade de câte 5 ani, după care trebuia făcută reatestarea, iar la această verificare a venit Camelia Dăscălescu, care este rudă cu Constantin Dăscălescu (prim ministrul României Socialiste între 21.MAI.1982 - 22.DEC.1989); ea tot compunea muzică la trupe. Ea era mereu în comisiile de cenzori, în comisiile de cultură și educație socialistă …și ea ne-a dat jos de pe scenă; a zis că suntem o adunătură… și mie mi-a dat nota 4… fii atent; mie, cu școală de muzică, la conservator, cu Adrian Filipescu în formulă; numărul 1 contrabasist, i-a dat nota 4.

--- 

Byte. În 26.MAR.2012, în cadrul celei de-a X-a ediţii a Premiilor Muzicale Radio România, compozitoarea Camelia Dăscălescu, care împlinise 91 de ani, a fost distinsă cu Premiul pentru Întreaga Activitate.

www.topromanesc.ro/camelia-dascalescu-distinsa-cu-premiul-de-excelenta-pentru-intreaga-activitate-la-premiile-muzicale-radio-romania-actualitati/

--- 

Dar nu ne-a lăsat să ne acordăm instrumentele și în timp ce cântam tot se stingeau microfoanele, pentru că cei care le-au adus de la IRIS vroiau să le dăm bani pentru ca să le folosim; ne-au sabotat pentru că vroiau să ni le închirieze și nu le-am dat niciun ban.

CZB: Dar ei erau obligați să lase formațiile să le folosească; de aceea erau pe traseu cu comisia; ei oricum primeau un salar și o diurnă pentru asta.

Rodion Roșca: Erau din ăștia cu șmecherii; ziceau că instrumentele și aparatura de sonorizare trebuiau închiriate, dar nouă la atestat ni s-a spus că trebuie să venim cu instrumentele noastre. Le-am pus la tren, am plătit vagon de marfă - și pe datorie; atunci trebuia să ne lase să ne și instalăm înainte de proba pentru atestat.

CZB: Deci asta se întâmpla la București?

Rodion Roșca: Da, la București; și Camelia a zis că suntem o adunătură … grasa dracului. Am făcut memoriu la Ministerul culturii… Am zis că o să le demonstrez lor toate porcăriile lor. Au dat 1 solist la un țigan - am cerut examinarea să fie reluată cu public, prin hotărâre judecătorească, cu comisie de expertiză, să vedem cine merită… păi am făcut Liceul de muzică; cunosc toate camerele, solfegii…cred că ăla habar n-are. Au dat 1 solist la țiganii ăștia de manele, ca să meargă pe Litoral… păi am zis: - tu cu mine nu te joci. Cum îți permiți să dai nota 4 la un absolvent de Conservator, care este contrabasistul numărul 1 la Filarmonica de stat? Și-au prins urechile. Violonistul a făcut și el Liceul de muzică la vioară...

--- 

CZB: Pentru că ai fost o persoană incomodă, ai avut doar o înregistrare pe un album compilație scos de Electrecord în 1980.

Rodion Roșca: Au fost două, Amintiri și Acolo unde e mister.

CZB: Dar de ce nu a apărut un material discografic întreg? Pentru că i-ai supărat cu treaba asta?

Rodion Roșca: A apărut albumul. 

CZB: Nu, zic, un album întreg semnat Rodion G.A.

Rodion Roșca: Nu pot să înțeleg. E un mister. Mie Mihai Antonescu mi-a zis că Rodion GA este formația lui de suflet, de copilărie. Pot să-ți arăt; eu am mesajul lui scris și acuma pe telefon. 

CZB: El s-a supărat pe mine pentru niște recenzii scrise despre albumele lansate de el.

Rodion Roșca: E combatibil, un om rece; nici eu nu îl înțeleg pe el. (Peste noapte) și-a schimbat numărul de telefon și nici nu mă bagă în seamă.

--- 

CZB: Unde repetați la vremea respectivă?

Rodion Roșca: Asta era problema, că Gicu nu venea la repetiții, fie că nu a avut vreme, fie că nu a vrut …(imitând stilul lui Gicu:) - Eu cunosc piesele, eu nu vin la repetiții, eu nu-s servitorul tău… așa zicea. - No, hai să mergem la o bere.

CZB: Așa vorbea el...

Rodion Roșca: Da. Pe mine mă futea la cap și sufletește …mie nu îmi plac chestiile astea. Înainte de concert zicea …știi ce? Cântă singur. Eu și plec. Am și plecat. 

E tâmpit.

De fiecare dată ne-am certat. Am mai adus un basist ca să fiu sigur că nu mă fute. De atunci m-am hotărât că mereu o să am un basist în plus în trupă.

--- 

CZB:  Este adevărată povestea cu oferta de disc de la un producător francez în 1990? Am auzit povestea că ai refuzat un contract de disc în 1990.

Rodion Roșca: Nu. Nu m-a contactat nimeni. Aș fi semnat și cu Sony, și cu oricare; îmi pare rău că nu i-am cunoscut pe ăștia de la Sony Music.

--- 

CZB: S-au făcut niște înregistrări de arhivă la TVR care au dispărut misterios. Ai reușit să afli ce s-a întâmplat?

Rodion Roșca: Au dspărut. Nu știm cine ce a făcut. Sunt niște excroci ordinari, care în mod normal ar trebui să fie închiși, în pușcărie. Pentru că dacă există filmări în arhivă, ar trebui să existe și o dovadă de aprobare de la cineva care să justifice decizia luată de a șterge vreun material din arhiva televiziunii monopol de la vremea aceea. Sunt niște gunoaie, dar nu mă interesează, pentru că pe mine …

CZB: Dar muzica respectivă nu avea niciun fel de mesaj social-politic.

Rodion Roșca: Nu. Nu. Nu. Am avut și o piesă cu Adrian Păunescu.

CZB: Li se părea ciudat ce făceai...

Rodion Roșca: Nu. La toată lumea a plăcut; și la membrii de partid, deci nu am avut probleme. Aveam și piese instrumentale, iar la televiziune acestea erau introduse în genericele de emisiuni la telejurnale, la Ecranul Mondial, la emisiuni de Sport… numai auzeam piesele mele folosite acolo; toată lumea era exaltată când asculta muzica noastră. S-au folosit de multe compoziții d-ale mele, dar era frumos măcar să dea și ceva bani pentru asta de-a lungul anilor, ca să simțim succesul la public de care ne bucuram. Mihai Antonescu a întrebat dacă nu a existat vreun contract. El a fost primul care m-a luat acum după Revoluție și m-a ajutat. Mă scuzi că-l menționez. Nu cunosc problema asta dintre voi, dar el a avut un merit. Sunt sigur că nu era rău intenționat… e mai impulsiv așa… 

CZB: Eu nu l-am cunoscut.

Rodion Roșca:  Este un băiat tânăr - e slăbuț, cu buze subțiri - seamănă cu John Lennon. Are nasul îndoit ca și el.

--- 

CZB: Ai câștigat un premiu la Buzău Top T...

Rodion Roșca: Este pe internet Top T History… dar nu am luat marele premiu; marele premiu l-a luat atunci formația Kappa, tot din Cluj.

  • Premiul special al juriului 1987.

www.topt.ro/design/page.php?name

--- 

CZB: Kappa, cu Sandy Deac.

Rodion Roșca: Da, dar Sandy Deac zice că mi-e prieten, dar practic mi-e dușman. El a venit la mine… el practic niciodată nu o să colaboreze cu mine… Păi, mi-a zis toată lumea… păi, nu știi de ce? Păi, de aia, pentru că eu îl eclipsez. Dacă toată lumea a zis Rodion; atunci nu mai apare Sandy Deac

Sandy Deac a venit la mine. Într-o zi mi-a bătut în ușă un băiat… - Sunteți nenea Rodion? Zic eu, DA. Ăhhh, pot să vă deranjez… eu sunt un fan al dumneavoastră… ăăăhhh, sunt un fan al formației dumneavostră - și dacă putem să stăm de vorbă … mi-arătați ceva piese, pentru că sunt fan de-al dumneavoastră … și sigur a fost … după care a intrat înăuntru - după care începe să-mi explice că și el face așa ceva muzică - și mi-a picat bine, pentru că eram mai secretos așa, mai silențios, nu-mi divulgam eu secretele mele de supraimprimări … și mă întreabă… - dar cum ați reușit să faceți așa? Și am stat cu el și i-am pus pe tavă tot, ca mai apoi să aflu că făcea și el supraimprimări după aceea … și a venit și a doua zi și a treia zi și mi-a adus și el niște piese cu …Da Di Și …cică o piesă înloc de Da de ce?

--- 

CZB: Când se întâmpla asta?

Rodion Roșca: Prin 1979-80. 

CZB: Kappa era de atunci?

Rodion Roșca: Nu era Kappa; el era. El era născut pe lume și tatona cu problema. Taurus-ul a apărut după vreo 10 ani.

CZB: În 1995.

Rodion Roșca: Sigur că da… ȘI a făcut bani serioși din asta …și taică-său chirurg...

--- 

CZB: Cum ai compara cenzura din Comunism cu cea din Capitalism, referitor la muzică… la faptul că au mai trecut 22 de ani?

Rodion Roșca: Nu cred că este cenzură aici. Din moment ce scot ăștia cu Paraziții și BUG Mafia și ce spun acolo, total sfidător. Dar și Ungurii au așa ceva, și în romane se scrie despre organul sexual masculin, se scrie așa, cum se zice în popor. NU cred. În Capitalism sunt convins că există cenzură și știu că este cenzură, că dacă susții tare că te dai cu Comuniștii te aranjează acolo! Poți suferi accident mortal...

--- 

CZB: Dar au trecut atâția ani, ai meritele tale și totuși nu a apărut niciun fel de album...

Rodion Roșca: Nu pot să-mi dau seama dacă nu cumva trage cineva acolo sforile. Nu pot să-mi dau seama. În orice caz este …eu odată l-am reclamat pe Cristian Păunescu că nu ne-a dat banii la Electrecord. Noi am înregistrat câteva piese, iar eu am fost acuzat de membrii formației ca și cum aș fi ridicat banii și i-am trimis la Electrecord …ai telefon? sună și întreabă; pe mine nu mă bâzâi. Eu nu sunt obligat ție să-ți dau socoteală, ce fac cei de la Electrecord. E treaba Electrecord-ului de ce nu au trimis banii. Sună și întreabă de ce nu au trimis banii de acolo? Vreau eu să văd semnăturile. Nu ne-au plătit drum, nu ne-au plătit onorariul, nimic. 

Pe Cristian Păunescu l-au dat afară și este posibil ca el să fii manipulat aceste sume; nu pot să-mi dau seama. Orice este posibil, dar la contracte, Mihai Antonescu… a zis că ignoranta industrie muzicală, care nu a băgat în seamă pe Rodion Roșca …pentru că Rodion a pierdut la bani, dar țara nu a pierdut că putea să aibă o grămadă de muzică faină și puteam să avem o altă istorie, nu?

Eu puteam să fac într-o săptămână 17 piese … îți vine să crezi? După care trei ani de zile nu am mai compus nicio piesă. De ce? Pentru că toate piesele astea au urcat pe locul 1 în topuri. Dar eu nu am dat toate piesele deodată, ca să constituie un album. Toate erau bune. Am dat luna asta o piesă la radio, care era prezentată și urca în clasament. Am avut o strategie… Piesa Alfa Centauri a urcat pe 1, a rămas 3 săptămâni acolo, iar când a început să coboare pe locul 2, scoteam a doua piesă … și a trecut o lună jumate - două, până urca și cobora …și așa timpul s-a deplasat …și atunci nu am mai compus piese… de ce să mă complic eu pe mine? Ai înțeles ideea?

--- 

CZB: Ce făceai când ai aflat de Revoluția din 1989 și ce emoții ai simțit pe moment?

Rodion Roșca: Minunat, minunat, minunat… pentru că atâta rău cât a putut să facă Ceaușescu și securitatea asta …este incomparabil. NU se poate exprima în cuvinte. Visul meu a fost să călătoresc în toată lumea. Visul meu a fost să văd Turcia, Iran, Irak, Pakistan, Japonia, Jamaica, New York, Australia. Lucru mai frumos nu există. Mi-am luat cort Cehoslovac, am avut cort…dar nu ne-a lăsat să călătorim. Vară-mea era în Anglia. Toți prietenii mei fugeau, au fost împușcați la granițe… Oameni nevinovați, în Germania, în România, la Sârbi. Ceaușescu dădea un vagon de sare la sârbi pentru fiecare fugit returnat în țară. Asta era convenția.

--- 

Mamă …eu am zis la Gicu că dacă într-unul din orașe va fi o răzmeriță, aia va da tonul peste tot; o să sară și ceilalți în schemă. Așa-s și câinii; dacă unul sare, sare și celălalt, și deja se împrăștie…nu mai știe unde să meargă Securitatea să contracareze, că se întâmplă prea multe în prea multe locuri. Nu puteau omorî tot poporul. Atunci știam că așa va fi, și așa s-a întâmplat. 

--- 

Mama mea a murit în 1989 și mama mea a trăit pentru mine și eu trăiam pentru mama mea. A fost persoana pentru care am putut să fac cea mai mare bucurie fiindcă fugea la vecini și le zicea sărăcuța, pentru că era mândră de mine. La școală îmi zicea că la toți părinții numai fețe fericite am văzutdar eu nu am fost fericită de ce am auzit, că nu înveți, că nu ești atent la ore …și din cauza asta când am cântat, ea a fost foarte fericită și foarte mândră de mine. 

Odată cu dispariția ei a murit și pofta mea de a mai cânta. Foarte mult am iubit-o pe mama mea. Imaginează-ți că am filmat-o cu o zi înainte de a muri. Era un regizor, Andrei Vâță Virgil, și am făcut muzica pentru a anima un film, pentru Teatrul Național, pentru Opera Română …catastrofă ce a fost… hai te rog să asculți două piese...

--- 

Arma secretă a lui Arhimede (25.APR.1989)

http://cimec.ro/scripts/teatrenou/detaliu_premiera_eng.asp?sq

--- 

Artistul m-a invitat la calculator să îmi pună câteva mp3-uri din ahiva lui muzicală… și așa s-a încheiat interviul CZB cu Rodion Roșca.

--- 

Autor: RiCo

31.MAI.2012

--- 



Singura piesă de arhivă cu Rodion GA, care a rezistat trecerii timpului a fost înregistrată de canalul național de televiziune și difuzată în cadrul programului de revelion din 1983-84.
Restul filmărilor de arhivă cu această formație au dispărut misterios.

--- 



--- 

Rodion G.A.

  • Rodion Ladislau Roșca
  • Gicu Fărcaș 
  • Adrian Căpraru

--- 

Discografie

  • Formații Rock (Electrecord, 1980)


Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

Les Nuages. Bianca Comșa despre colaborarea cu Luna Amară
Les Nuages. Bianca Comșa despre colab...
Publicat in: 10.01.2018, Ora: 11:38AM
Henry Ernst (DE) Asphalt Tango Records
Henry Ernst (DE) Asphalt Tango Records...
Publicat in: 21.08.2017, Ora: 06:16AM
Katatonia (metal progresiv, Suedia)
Katatonia (metal progresiv, Suedia)...
Publicat in: 16.01.2017, Ora: 06:08AM
Renate Roca (PR manager, Electric Castle Festival 2017)
Renate Roca (PR manager, Electric Cast...
Publicat in: 09.01.2017, Ora: 06:10AM
Edmond Lenarth (Booking Manager, Electric Castle Festival)
Edmond Lenarth (Booking Manager, Elect...
Publicat in: 02.01.2017, Ora: 06:25AM
2020.MAR.13. B. Control Club. Rodion GA, Uniforma
2020.MAR.13. B. Control Club. Rodion G...
Publicat in: 08.03.2020, Ora: 06:21AM
2019.APR.18. Sala Radio Cluj. Krypton acustic, Seven
2019.APR.18. Sala Radio Cluj. Krypton ...
Publicat in: 16.04.2019, Ora: 20:01PM
2019.MAR.2. SB. RockNbike Club. Kripton
2019.MAR.2. SB. RockNbike Club. Kripto...
Publicat in: 25.02.2019, Ora: 08:42AM
RODION G.A. ignorat acasă la Cluj
RODION G.A. ignorat acasă la Cluj...
Publicat in: 09.05.2018, Ora: 09:52AM
RE-EDITARE. Celelalte Cuvinte - I
RE-EDITARE. Celelalte Cuvinte - I...
Publicat in: 26.03.2017, Ora: 15:01PM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2021 • Revista De Muzica Online