• czb.ro
Zoom. Artist. Strain

William Count Basie (1904-1984) The Count Basie Orchestra (1935-prezent)

William Count Basie (1904-1984) The Count Basie Orchestra (1935-prezent)

William Count Basie (1904-1984)

The Count Basie Orchestra (1935-prezent)

--- 

William Count Basie a înființat The Count Basie Orchestra în 1935, la Kansas City, Missouri. În mai puțin de un an, orchestra asta pornise un fenomen muzical, fiind supranumită The Swingingest Band In All The Land

--- 

William James Basie (n. la Red Banks/NJ în 21.AUG.1904 – d. la Hollywood/FL în 26.APR.1984) a fost compozitor, pianist și dirijor de orchestră. Singur la părinți, în copilărie a învățat să cânte la pian de la mama lui, Lilian. 

Fiind o familie săracă din Red Bank, New Jersey, William Basie renunță la școală ca să se angajeze. Printre altele, acompaniază filmele mute la pian (la Palace Theater din Red Bank). Era mai pasionat de baterie, dar a renunțat în favoarea pianului la 15 ani (scena locală a muzicienilor fiind foarte competitivă). La 16 ani este invitat să cânte la petreceri, stațiuni și localuri. 

--- 

La 20 de ani se mută la Harlem (în orașul New York, unde locuiește o vreme lângă teatrul Alhambra), unde este angajat în diverse orchestre de jazz cu care susține turnee în orașele unde se promovează în mod deosebit genul muzical (Chicago, New Orleans, St. Louis și Kansas City). 

Prin 1925, William Basie primește primul contract de muncă la Leroy's, un local renumit datorită pianiștilor angajați să facă atmosferă clientelei. Aici se organizau și concursuri între pianiști (cutting contests: arta unui muzician de a se băga peste ritmul unei piese prin improvizație și de a duce linia melodică mai departe; concursurile astea erau organizate în cluburi între 1920-1940). Instrumentiștii interpretau muzica fără portativ (using head arrangements).

--- 

O paranteză interesantă ar fi faptul că William Basie l-a descoperit pe Fats Waller, când acesta interpreta coloane sonore pentru filme mute, la pian, în Lincoln Theater, primind indicații și sfaturi ce-l vor ajuta mai departe în carieră. Tot în anii '20 îl cunoaște și pe pianistul James P. Johnson, care-i devine deasemenea, un model.

--- 

Statele Unite se afla în toiul Prohibiției (între 1919 și 1933 consumul de alcool a fost interzis în public) și impresarii (precum a lucrat Willie the Lion Smith cu Count Basie) rezolvau cântări pentru pianiști la casele oamenilor care organizau petreceri unde se vindeau băuturi spirtoase la negru. 

--- 

William Basie a fost invitat să cânte cu unul dintre primele Big Band-uri ale vremii (Walter Page and his Famous Blue Devils) în 1928. În aceeași perioadă, pianistul începe să fie supranumit Contele (Count Basie), făcând parte astfel din Nobilimea Jazz-ului (Jazz Royalty).

--- 

În 1929 ajunge în ansamblul lui Bennie Moten în Kansas City, Missouri (devenind membru permanent). În cadrul recitalurilor, la solourile de pian, Basie obișnuia să cânte la patru mâini, alături de Moten. Orchestra se destramă după decesul liderului de orchestră, în 1935, dar trebuie menționat faptul că la un moment dat (dar nu pentru foarte mult timp) dirijorul este dat afară de câtre colectivul de muzicieni, fiind înlocuit de Count Basie (iar timp de câteva luni ansambul se numește Count Basie and his Cherry Blossoms). 

--- 



--- 

Byte. Scena muzicală din Kansas City, Missouri a ajutat la trecerea Jazz-ului din epoca Big Band la Be-Bop. Se zice că Jazz-ul s-a născut la New Orleans, dar s-a maturizat la Kansas City. Kansas City a fost un nod de legătură între coasta de est și cea de vest a Statelor Unite în anii '30. Aici făceau escală toate zborurile transcontinentale, iar la vremea respectivă, primarul corupt, Tom Pendergast nu respecta legile naționale și interdicția de vânzare a alcoolului în localurile publice.

--- 

Ulterior, alături de colegii care au mai rămas după destrămarea orchestrei lui Bennie Moten, William Basie își adună propria formulă de muzicieni (botezată inițial Count Basie and His Barons of Rhythm) și se mută la Chicago (fiind angajat la Grand Terrace Ballroom), de unde se lansează pe plan național (în SUA). Orchestra a fost condusă de el timp de aproape jumătate de secol, iar sub bagheta lui se introduc inovații revoluționare de interpretare, precum lărgirea secției de suflători (cu dueluri solistice între muzicieni care cântă la același instrument), extinderea secției de percuție și angajarea unor aranjori (precum Eddie Durham sau Jimmy Mundy) ca să se mărească amplitudinea instrumentației.

--- 



--- 

De-a lungul anilor, mulți muzicieni de marcă s-au lansat sub îndrumarea lui Count Basie în orchestră, precum saxofoniștii Lester Young și Herschel Evans (ambii la saxofonul tenor), chitaristul Freddie Green, trompetistul Buck Clayton și solistul Joe Williams, printre alții.

--- 

Byte. One O'Clock Jump. Povestea

Prin 1936 Count Basie and the Barons of Rhythm au fost angajați la Reno Club (în Kansas City) și câteva recitaluri au fost difuzate în direct la Radio WXBY.

Târziu într-o noapte, cu timp rămas de cântat dar fără piese rămase în repertoriu, orchestra a început să improvizeze o linie melodică. Ritmul hipnotizant de percuție era dantelat de acorduri de contrabas și chitară care s-au potrivit de minune. Jam session-ul a fost de fapt o ședință ad hoc de compunere, iar rezultatul final a fost botezat One O'Clock Jump de Count Basie. Piesa este asociată cu stilul orchestrei și nu a mai lipsit din nici un recital al ansamblului.

--- 



--- 

Reno Club. Kansas City (1930-1938)

www.pbs.org/jazz/places/spaces_reno_club.htm

--- 

Lester Young, căruia i se zicea Prez (adică Președintele) în cadrul trupei, a scos porecle pentru toți ceilalți membri ai ansamblului, iar Contele era supranimit Holy Man (adică, Omul Sfânt).

--- 

Primele înregistrări

Producătorul muzical John Hammond a auzit orchestra lui Count Basie în direct pe unde scurte și a luat primul tren spre Kansas City să-i propună o colaborare. După primele înregstrări într-un studio din oraș, producătorul a declarat că asta a fost singura ședință de înregistrări din cariera lui care a decurs fără probleme de la cap la coadă. S-au făcut 4 fețe de disc sub egida Jones-Smith Incorporated (Shoe Shine Boy, Evening, Boogie Woogie și Oh, Lady Be Good), iar acestea sunt totodată primele înregistrări audio pentru Lester Young.

--- 

Lucrurile s-au mișcat foarte repede pentru orchestră (care între timp se numea pur și simplu The Count Basie Orchestra) și pe finalul lui 1937 Count Basie se întorsese deja la New York City. Întreg ansamblul a locuit în această etapă la Woodside Hotel (din cartierul Queens) în al cărui beci se repeta.

--- 

Semnat la Decca Records încă din perioada în care se mai afla la Kansas City, primele înregistrări pentru această casă de discuri au loc după mutarea la New York (în ianuarie 1937). Dintre piesele trase, amintim de Pennies From Heaven și Honeysuckle Rose.

--- 



--- 

1937. Componența primelor înregistrări la Decca Records

  • Count Basie (pian, dirijor)
  • Lester Young și Herschel Evans (saxofon tenor)
  • Freddie Green (chitară)
  • Jo Jones (baterie)
  • Walter Page (contrabas)
  • Earle Warren (saxofonul alto)
  • Buck Clayton și Harry Edison (trompete)
  • Benny Morton și Dickie Wells (trombon)

--- 

Byte. Contractul cu Decca Records îl obliga pe artist să înregistreze 24 de fețe de placă pentru 750 de dolari, fără alte redevențe ulterioare. Impresarul John Hammond îl va ajuta însă pe Count Basie să își renegocieze drepturile contractuale, iar în 1939, orchestra lui Basie a semnat un nou contract cu nou înființata firmă de Jazz a casei de discuri Columbia Records, Vocalion (iar în anii de război, ajunge la MCA Records în 1940 și RCA Records în 1943).

--- 

Provenind din familii nevoiașe și lipsiți de școala Conservatorului pe vremea segregării și a discriminării, instrumentiștii de culoare din ansamblu recunoșteau, repetau și memorau piesele compuse la comun din repertoriul lor fără niciun fel de note înscrise pe foi.

--- 

Basie era un împătimat al Blues-ului, și de-a lungul anilor va colabora cu o serie de dizeuri și dizeuze care în timp vor fi considerați legendari, precum Billie Holiday, Jimmy Rushing, Big Joe Turner, Helen Humes și Joe Williams.

--- 

La finalul anilor 1930, la clubul Savoy se organiza un adevărat concurs între orchestre (Battle of the Bands). Formația casei (Chick Webb's Orchestra) era aproape mereu câștigătoarea acestor concursuri de spectacol și improvizație. Din analele Jazz-ului știm că în 1937 Duke Ellington's Orchestra a reușit să bată trupa la ea acasă, iar în 1938, înfrângerea la limită suferită de Count Basie's Orchestra a rămas disputată de-a lungul deceniilor de către muzicienii prezenți la acel concurs. În seara respectivă, Count Basie s-a prezentat cu Billie Holiday la voce, iar Chick Webb o avea pe Ella Fitzgerald la microfon. 

--- 

Byte. Basie's Brilliant Band Conquers Chick's

Throughout the fight, which never let down in its intensity during the whole fray, Chick took the aggressive, with the Count playing along easily and, on the whole, more musically scientifically. Undismayed by Chick's forceful drum beating, which sent the audience into shouts of encouragement and appreciation and casual beads of perspiration to drop from Chick's brow onto the brass cymbals, the Count maintained an attitude of poise and self-assurance. He constantly parried Chick's thundering haymakers with tantalizing runs and arpeggios which teased more and more force from his adversary

- Good Morning Blues, The Autobiography of Count Basie, p. 208

(citat din revista Metronome, recenzia la Battle of the Bands 

din clubul Savoy, semnată de criticul Billy Rowe. 1938)

--- 

Participarea lui Count Basie la Battle of the Bands a mărit cota formației pe plan național (iar datorită atmosferei creată în club de orchestra lui Chick Webb pe termen lung, acesta din urmă este primul artist/dirijor din Jazz supranumit The King of Swing).

--- 



--- 

Orchestra lui Count Basie, formată acum din 14 muzicieni, este angajată la clubul din centrul New Orleans-ului (care avea aer condiționat!), Famous Door, de unde se difuzau concertele în direct pe postul național CBS Radio. În 1939, orchestra susține primul turneu național, are primele concerte pe coasta de vest și apare în câteva lung metraje ale vremii

--- 

Deși nu a avut parte de soliști care să dorească să rămână alături de trupa lui, Contele s-a menținut în plină formă de-a lungul anilor  1940. Anii de război au obligat pe mulți muzicieni de culoare să plece în armată; puțini s-au întors acasă, iar gusturile muzicale ale publicului au început să se schimbe. Interdicția de a înregistra muzică pe plăci de ebonită în timpul războiului și grevele muzicienilor din 1942-44 și 1948 a schimbat radical felul în care muzica urma să fie interpretată în anii 1950. Be-bop a început să fie ritmul care înlocuia Swing-ul pe radiouri și în nou-introdusele tonomate, iar lumea a prins gustul pentru muzica cu versuri și solistica instrumentală limitată la refren.

--- 

Epoca Big Band-urilor a murit și datorită lipsei de bani după război și a scăderii onorariilor la formații; nu le mai renta artiștilor să plece la drum pentru câte o cântare și atunci activitatea a scăzut drastic. În 1950, Contele a hotărât să renunțe temporar la orchestra numeroasă (între 12 și 15 muzicieni), experimentând cu formule de septet și octet. Pe YouTube am găsit chiar piese înregistrate de Count Basie în formule de Trio

--- 

După doar doi ani, Count Basie s-a gândit să reorganizeze orchestra, a decis să pună accentul mai mult pe armoniile muzicale și a readaptat rețeta de acorduri în salturi, acompaniate de ritmul pianului. Muzica era ceva mai dinamică ca înainte, iar ansamblul a convins publicul și prin vocea baritonului Joe Williams (care cântă cu Contele o perioadă mai lungă de timp, începând din 1954). 

--- 

Count Basie dă vina pe cântărețul Billy Eckstine pentru întoarcerea lui la formula de Big Band în anii '50. Noua formație reînființată de Conte cânta mai legat, fără atâtea solouri ca înainte de război, fiind orientată pe notele scrise din partituri, cu mai puțin loc de improvizație ca înainte. Count Basie a introdus flautul în orchestrații, iar elementul neconvențional a fost împrumutat și de alții în muzica lor. Era epoca Be-bop, iar The Count Basie Orchestra împărțea scena de la Birdland cu cei mai buni artiști și compozitori ai genului (Charlie Parker, Dizzy Gillespie și Miles Davis).

--- 

Orchestra este semnată în următorul deceniu la Mercury Records și Clef Records, iar cea din urmă, care este condusă de Norman Granz (impresarul care a ajutat la relansarea Contelui) este transformată ulterior în Verve Records.

Astfel, piesele noi, înregistrate de Count Basie Orchestra, se aflau în tonomatele vremii, alături de hiturile primilor artiști rock'n'roll.

--- 

Primul turneu european pentru The Count Basie Orchestra a fost organizat în 1958. Contele a ajuns cu turnee în Anglia de două ori, susținând un recital chiar la curtea Reginei Elizabeta II.

--- 

Byte. Muzica jazz a fost foarte apreciată în special în țările unde se aflau baze militare americane după război, pentru că mulți muzicieni de culoare au fost recrutați în armată.

--- 

În pragul anilor '60, odată cu apariția vinilului (pe care se pot aduna 45 de minute de muzică pe ambele părți ale plăcii), s-au reînregistrat șlagărele clasice ale ansamblului și s-au lansat câteva compilații de acest gen. Ar fi de remarcat compilația de hituri aranjate muzical de către Quincy Jones pe Basie and Eckstine, Inc. (Roulette Records, 1959).

--- 

Când John F. Kennedy a fost numit președinte, s-au organizat 5 evenimente inaugurale în SUA, iar The Count Basie Orchestra a fost invitată în program la unul din aceste evenimente. John F. Kennedy a fost ultimul președinte care a fost respectat de către întreaga populație din SUA, chiar și după ce a trecut în neființă.

--- 

De-a lungul anilor '60, The Count Basie Orchestra a avut un program plin de concerte și turnee. Prin 1964, Contele a început să poarte o ciupică în mod constant la aparițiile în public. Deși componența ansamblului nu a fost una stabilă, orchestra nu s-a desrămat, iar Count Basie a reușit să o conducă fără probleme până în anii '70. 

--- 

Alături de Duke Ellington's Orchestra, The Count Basie Orchestra

a fost cel mai apreciat ansamblu muzical de Jazz și Blues din epoca interbelică (fiind considerată cea mai reprezentativă pentru The Swing Era, între 1935-1945).

--- 



--- 

În ultimii ani, Count Basie (79) a suferit de cancer la pancreas și s-a stins din viață în 26.APR.1984 la Hollywood/Florida. A fost căsătorit timp de 40 de ani cu Catherine (67, care a murit în urma unui infarct în 11.APR.1983); au avut 5 copii împreună.

--- 



--- 

DIn respect pentru artist, există un teatru la Red Bank (New Jersey, SUA) care-i poartă numele: Count Basie Theater.

Există deasemenea câte o stradă în orașul unde s-a născut (Red Bank, NJ) și în centrul Manhattan-ului (New York City) care-i poartă numele.

--- 

Discografia

Count Basie Orchestra Discography

--- 

Filmografia

  • Reveille With Beverly (1942)
  • Choo Choo Swing (1942)
  • Crazy House (1942)
  • Top Man (1942)
  • Stage Door Canteen (1943)
  • Hit Parade of 1943
  • Sugar Chile (1950)
  • Cinderfella (1960)
  • Blazing Saddles (1974)

--- 

Orchestra. Muzicienii de bază

1937

Joe Keyes, Buck Clayton, Carl Smith, George Hunt, Dan Minor, Caughey Roberts, Herschel Evans, Lester Young, Jack Washington, Claude Williams, Walter Page, Jo Jones

1939

Ed Lewis, Buck Clayton, Shad Collins, Harry Edison, Earle Warren, Buddy Tate, Benny Morton, Dicky Wells, Freddie Green

1952

Paul Campbell, Tommy Turrentine, Johnny Letman, Idrees Sulieman, Joe Newman; Jimmy Wilkins, Benny Powell, Matthew Gee; Paul Quinichette, Floyd Candy Johnson (saxofon tenor); Marshall Royal and Ernie Wilkins (saxofon alto); Charlie Fowlkes (saxofon bariton)

--- 

Count Basie a încercat să lucreze mereu cu cele mai bune voci ale genului. Dintre soliștii cu care s-a colaborat, amintim de:

  • Jimmy Rushing (finalul anilor '30)
  • Joe Williams (1954 - anii '60)
  • Tony Bennett (la începutul anilor '60, în studio)
  • Frank Sinatra (1962/1964, în studio)
  • Ella Fitzgerald (1963 - anii '70, în studio)

S-a mai lucrat în studio cu Sammy Davis Jr., Bing Crosby, Sarah Vaughan și Jackie Wilson. Unul dintre cele mai mari regrete pe care le-a avut Count Basie a fost că nu a apucat să intre în studio cu Louis Armstrong.

--- 

După trecerea în neființă a maestrului (în 1984), Thad Jones, Frank Foster, Grover Mitchell, Bill Hughes și (în prezent) Dennis Mackrel au condus Count Basie Orchestra

--- 

Soliste permanente cu care s-a colaborat în ultimele decenii sunt:

  • Carmen Bradford (1983 - 2013)
  • Brianna Thomas (2013 - prezent)

--- 

Orchestra a devenit cel mai premiat ansamblu muzical de jazz din istorie, adunând 17 premii Grammy și câștigând 20 de clasamente ale cititorilor Downbeat și Jazz Times de-a lungul anilor. 

--- 

www.basieband.org

--- 

Autor: RiCo

--- 




Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

Milan Rakić (Exit Fest, Revolution Festival)
Milan Rakić (Exit Fest, Revolution Fe...
Publicat in: 08.10.2016, Ora: 06:09AM
Graham Robinson (UK)
Graham Robinson (UK) ...
Publicat in: 20.08.2016, Ora: 12:29PM
Crossover (Miskolc, HU)
Crossover (Miskolc, HU)...
Publicat in: 18.07.2016, Ora: 06:24AM
Nest of Plagues (Budapest, HU)
Nest of Plagues (Budapest, HU)...
Publicat in: 30.06.2016, Ora: 06:31AM
Eufobia (Bulgaria)
Eufobia (Bulgaria)...
Publicat in: 19.05.2016, Ora: 06:39AM
PIESĂ NOUĂ. TORI AMOS. CLOUD RIDERS
PIESĂ NOUĂ. TORI AMOS. CLOUD RIDERS...
Publicat in: 31.08.2017, Ora: 06:19AM
DJANGO REINHARDT NY FESTIVAL @ BIRDLAND  - July 4-9
DJANGO REINHARDT NY FESTIVAL @ BIRDLAN...
Publicat in: 02.07.2017, Ora: 06:45AM
JOAO BOSCO (Brazil) at BIRDLAND, May 2-6
JOAO BOSCO (Brazil) at BIRDLAND, May 2...
Publicat in: 14.04.2017, Ora: 06:08AM
2016.NOV.15-20. NYC. Birdland. DJANGO REINHARDT NY FESTIVAL
2016.NOV.15-20. NYC. Birdland. DJANGO ...
Publicat in: 10.11.2016, Ora: 06:49AM
NEW BOOK. 50 Years At The Village Vanguard: Thad Jones, Mel Lewis and The Vanguard Jazz Orchestra
NEW BOOK. 50 Years At The Village Vang...
Publicat in: 30.09.2016, Ora: 06:59AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2017 • Revista De Muzica Online