• czb.ro
Byte. Parerea Mea

Percepție vs Realitate. Concerte și Turnee. București vs Cluj

Publicat in: 29.04.2013, 06:33AM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 706
Etichete: Arta Pentru Bani, Impostori, Magnolia, Vreau Sa Cant
Percepție vs Realitate. Concerte și Turnee. București vs Cluj

În încheierea acestei trilogii de editoriale despre Industria noastră muzicală din 2010, pornind de la problema Percepţiei contra Realităţii, mai dăm două exemple de formaţii, din cele două centre de activitate mai intensă concertistică, Bucureşti şi Cluj-Napoca. Ambele promovează o muzică de calitate din genuri Indie diferite. Formaţia mai la început de drum, din Bucureşti, are în schimb membrii fondatori cu experienţă.

Magnolia

Sâmbătă 13 noiembrie. ClickZoomBytes se pregătea pentru un eveniment special de lansare de Website la Cluj. Căutam formaţii dinamice, deosebite şi obraznice care să urce pe scenă pentru acest eveniment. Printre altele, am purtat discuţii şi cu Magnolia în acest sens. Nu ne-am putut înţelege pentru că Magnolia nu a mai cântat la Cluj … deci, nu are un public format aici.

Deschide ghilimelele. Îmi pare rău şi mie că nu s-a legat cântarea aceea în sala de teatru, prima dată am fost entuziasmaţi şi apoi când ne-am facut nişte calcule am zis să ne oprim puţin să nu cumva să mergem de la început în pierderi sau pe zero lei. Suntem la început dar cântări de genul ăsta am mai avut cu celelate trupe şi parcă de data asta aş vrea să o fac altfel, atât cât se poate. Închide ghilimelele.

La Bucureşti Magnolia susţinuse recent un concert unde a avut ca invitat la câteva piese şi pe Mircea Badea. Concertul a fost organizat într-un club de fiţe. Am căutat pe net la momentul respectiv, dar nu era trecută nicăieri activitatea exactă a formaţiei până în acel moment, doar faptul că peste 20 de zile de la data în care am scris acest articol urma să fie un concert la Club Elephant … tot din capitală… (deci, în mod cert aveau cel mult o cântare pe lună, şi toate erau la Bucureşti). Pe lângă asta formaţia miza pe cele 4 emisiuni TV naţionale la care a apărut, şi alte mijloace de promovare de acest gen, la care formaţii aflate departe de Bucureşti nu au acces… 

dar publicul care ascultă acest gen de muzică Live în club nu se uită la televizor… 

Se colaborează cu Emagic. E clar că viziunea tuturor este de a câştiga banul …imediat. Astfel, Magnolia va rămâne cu cântări strict legate de glia pe lângă casă, până se va confirma o participare în cadrul unui turneu naţional organizat printr-o firmă de bere … că numai aşa văd acest gen de formație mergând prin ţară la pretenţiile pe care le are. Pe moment va fi foarte fericită că nu face aceste drumuri pe zero lei … dar pe termen lung nu este câştigată deloc – şi tot în cluburile din Bucureşti o să îşi ducă traiul şi peste doi ani, pentru că publicul lor adevărat se află în cluburi, publicul lor ţintă nu merge la sebările orăşeneşti cu mici şi bere. Şi vice-versa, publicul care va fi prezent (cei 20 de copii ai străzii de la orele 16.00, când vor urca pe scenă ca trupă de deschidere de eveniment … pentru că orice briz-brizuri se fac, etapele nu pot fi sărite) nu va reţine numele şi nu este genul de public care să plătească un bilet la cântarea de club … Deci, din punctul nostru de vedere, Magnolia are toate premizele de a fi o trupă tipică de Bucureşti care a făcut într-adevăr ceva acolo, prin diverse apariţii TV şi colaborări cu alte vedete cu care au legătura directă, având uşa deschisă la mai multe cluburi de fiţe de acolo, dar asta este egal cu zero în ceea ce priveşte dezvoltarea şi creşterea unui public pentru cântările din ţară pe care se pretinde că şi le doresc. O să cânte la anumite festivaluri organizate de cei aflaţi la Bucureşti care merg la cluburile de fiţe pe unde va cânta Magnolia … şi peste cinci ani se va trezi că are un album la o casă majoră de discuri care nu se vinde, în continuare membri formaţiei trăiesc din slujbe, şi vor înjura ţara în care trăiesc cu premiza că muzica lor nu este apreciată/înţeleasă, vor alcătui probabil altă trupă şi vor experimenta cu alt gen muzical… Noi sperăm să nu se adevărească acest worst case scenario, dar deja ar fi trebuit să se facă primii paşi în cluburile din ţară pentru extinderea unui circuit de cluburi pe termen lung. Cartea de vizită a oricărei formaţii este cântatul Live. Convingerea patronilor şi a fanilor nu merge doar prin Twitter, poze pe Flicker, filmări pe YouTube şi sms-uri la telefon …

www.magnoliamusic.ro

Hai să discutăm în cifre. Pe Facebook formaţia avea în momentul în care am scris acest editorial 133 de prieteni (22.10.2010). Pe MySpace aveau 66.600 de vizite înregistrate până în prezent (fiind prezentă aici din 10 august 2008 … deci de peste doi ani). Cifrele nu sunt impresionante şi nu justifică negocierea unui onorariu în alte oraşe din ţară unde nu s-a mai urcat pe scenă până în prezent. O ţară se câştigă în etape. Cu fiecare pas nou făcut, trebuie început totul de la zero. De aceea, cariera de artist este grea şi nu oricine reuşeşte să depăşească anumite etape. Deocamdată nu ştiu de nicio formaţie Live de limbă română din România care să aibă succes în afara graniţelor la un public care nu poate fi considerat Diaspora.

http://www.no3.ro/tag/magnolia

http://www.myspace.com/romagnolia

— 

Byte 2013. Magnolia nu mai este activă de aproape doi ani de zile (website-ul formației nu a mai fost actualizat din vara 2011, de la participarea la Bestfest). Componența a fost una instabilă, pentru că pe lângă nucleul soț-soție, toți colaboratorii aveau atitudine de mercenari. Se așteaptă momentul potrivit de relansare ...whatever that means. Dacă o formație nu are activitate, nu există. Activitate în era digitală înseamnă piese noi lansate periodic prin YouTube, SoundCloud, Twittere aproape zilnice, un clip filmat în orice condiții lansat o dată la patru luni, (ideal) un album de piese pe an (ceea ce ar însemna o piesă lansată pe lună) și concerte în țară măcar pe final de săptămână, din două în două săptămâni (dacă trupa este debutantă sau dacă componenții au slujbe).

Grimus

La Grimus este complet altă poveste. (Articolul fiind compus și postat la finalul anului 2010) formaţia cântă deja de peste şase ani, a susținut cântări prin ţară, a făcut sacrificile necesare să îşi merite cota actuală pe piaţă, dar se lovește de o etapă puţin mai avansată a problemei: consolidarea terenului câştigat şi avansarea în teritoriu. Asta ce înseamnă? Înseamnă revenirea periodică în locurile pe unde au mai fost … ceea ce se face – şi înseamnă căştigarea unor noi bastioane apărute mai recent (este normal ca fiecare club nou unde se cântă live să aibă publicul lui) şi intrarea în teritoriu (asta ar însemna trasee organizate în oraşele mai mici din judeţe sau în oraşele mari din judeţele unde Grimus nu a călcat încă … pentru că nu există mai multe cluburi unde să se cânte live şi pentru că nu există un interes dezvoltat pentru acest gen de muzică în aceste zone, pur şi simplu pentru că oamenii de afaceri din zonă nu au avut contact cu acest gen de muzică până acuma – dar nu pentru că nu ar gusta sau agrea acest mod de divertisment!). 

ByteAsta este exact problema etapei la care ajunsesem cu Luna amară în 2006 şi motivul despărţirii mele de artistul respectiv, deoarece el nu a înţeles importanţa intrării în teritoriu pentru cota formaţiei pe termen lung. În 2013, Luna amară nu depășește nivelul de popularitate și genul de cântări atins în 2007. Noutatea momentului este albumul solo lansat de solistul Nick sub egida Autumn Hotel, care sună precum o Lună amară fără Mihnea în componență.

Pentru ca Grimus să depăşească etapa aceasta, pe lângă ieşirea spre Europa (care este un salt imens în altă direcţie), trebuie luat taurul de coarne, de câteva ori pe an şi să facă aceste trasee prin ţară, care pe termen lung va însemna cântări bine plătite pe întreg teritoriul ţării şi contactul cu populaţia lor de nişă din întreaga ţară. Faptul că ai un public de câteva sute de plătitori de bilet la Iaşi, Timişoara, Cluj, Bucureşti, Bistriţa, Suceava şi Galați nu înseamnă că toată lumea ştie de tine. Dacă nu vine mult public într-o localitate, nu înseamnă că acea localitate trebuie evitată pe viitor. Dacă nu primeşti acelaşi onorariu peste tot, nu înseamnă că vei pierde din cotă dacă faci anumite compromisuri ca să poţi ajunge la tot publicul potenţial pe care îl poţi avea ca artist!

Ştiu că recent, Grimus a fost contactat de Booha Bar din Cluj pentru o cântare semi-acustică şi că nu s-a putut confirma cântarea respectivă, pornind de la negocierea onorariului. Eu în locul celor de la Grimus, negociam puţin mai mult şi confirmam acea cântare. Booha Bar era la momentul respectiv o oază a scenei Indie în buricul celui mai mare campus studenţesc din Cluj. Ocazia să cânţi într-o astfel de locație, dacă ţi se oferă şansa, nu se refuză. Cu atât mai mult, cu cât o astfel de dată poate fi legată pe un traseu, ca punct de pornire, sau punct de sosire (cântările aici se făceau sămbăta) – şi mai mult, Clujul fiind orașul de unde Grimus a pornit…

Refuzul negocierii

Cântări refuzate, invitaţii amânate … formaţiile noastre dau impresia că o duc foarte bine să îşi permită să aleagă unde, când şi în ce condiţii să meargă la … cântarea pe lună, cum este cazul celor de la Magnolia. Concluzia mea este că în continuare avem artişti nehotărâţi să trăiască din harul ce îl au. —

--- 

Byte 2013. Intrând pe website-ul Grimus în 7.APR.2013 descoperim că formația a avut doar două concerte în 2013 (după participarea la festivalul Eurosonic - NL - în 11.IAN.2013, Grimus mai urcă pe scenă doar la Iași în 29.MAR.2013). Astfel, se poate constata o scădere în cota formației (prin lipsa activității concertistice, care probabil va fi mușamalizată prin justificarea că s-a lucrat în perioada asta la noul material).

www.grimus.ro/concerts

Impostorii

Talentul irosit este la ordinea zilei. Nici nu mă mir că apar tot felul de impostori, fie ei actori de teatru, prezentatori de televiziune sau fete frumoase fără voce, care sunt hotărâţi să se impună pe această piaţă GOALĂ aşa cum ştiu ei mai bine. În anul 2010 singura scenă reală de underground este cea a metaliştilor care fac trasee limitate pe bani de drum la puţinele festivaluri care se mai fac. 

Restul artiştilor sunt toţi comerciali, fie că acceptă ideea asta sau nu.

Arta pentru bani

Mi se pare culmea obrăzniciei să cânţi de un an sau doi, să ai câteva filmări făcute cu camere de amator de către fani pe YouTube şi să ai pretenţii financiare pentru actul artistic … asta este mercenariat, un fel meschin şi egoist de a scoate banul din piatră seacă. 

În România nu se face muzică pentru artă ci muzică pentru bani. 

Publicul simte asta. Lipsesc versurile cu mesaj, lipsesc versurile în limba maternă, lipseşte comunicarea şi empatia cu publicul de care fiecare depinde.

--- 

Egoismul a distrus arta în România.

De aceea nu se caută albumele formaţiilor, de aceea casele de discuri nu au practic pe cine semna din scena colaterală intereselor lor. Bătaia de cap este prea mare pentru un Manager, Impresar, Producător sau Organizator hotărât să facă treabă în acest domeniu, comparat cu ifosele, pretenţiile, egourile umflate, comoditatea, lenea, lipsa de bun simţ şi interes din partea artistului “underground” pentru cariera lui (= popularitatea şi cotă) pe termen lung.

Textul general pe care-l citim în diverse interviuri sau pe MySpace sau pe forumuri este:

Vreau să cânt, dar nu în orice condiţii.

Atunci stai acasă toată ziua pe net şi fă-ţi o arhivă de pagini în toate reţelele sociale – şi bucură-te că ai 200 – 300 de fani în ţară şi cântă o dată pe lună în acelaşi club din oraşul tău…

Problema este că deja prea mulţi fac exact doar acest lucru.

Scena alternativă nu există în ţara noastră pentru că nu avem artişti care să mai gândească alternativ

--- 

Autor: RiCo

postat inițial: 14.NOV.2010

actualizat: 7.APR.2013

Byte 2013. Completarea la întreaga trilogie de articole legate de problemele industriei pentru trupele rock vine săptămâna viitoare cu partea a patra și exemple de atitudine greșită sau atitudine negativă din partea artiștilor în 2013.

--- 

Prima parte. Percepție vs Realitate

http://czb.ro/articol/4800/

A doua parte. Percepție vs Realitate

http://czb.ro/articol/4802/

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU... Bah Humbug
NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU... Bah Hu...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 10:43AM
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiunea Muzica Europei
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiunea ...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 09:08AM
Primul Festival Tribute din România
Primul Festival Tribute din România...
Publicat in: 17.08.2015, Ora: 18:54PM
Rammstein/Lindemann în 2015
Rammstein/Lindemann în 2015...
Publicat in: 17.06.2015, Ora: 12:33PM
Rihanna. American Oxygen
Rihanna. American Oxygen...
Publicat in: 10.05.2015, Ora: 08:40AM
2014. Cluj. Muzica originală pierde în lupta cu preluările
2014. Cluj. Muzica originală pierde ...
Publicat in: 01.04.2014, Ora: 09:59AM
2013.DEC.19. CJ. Casa TIFF. FInala Vreau sa Cant
2013.DEC.19. CJ. Casa TIFF. FInala Vre...
Publicat in: 15.12.2013, Ora: 06:57AM
Raluca Leahu. Magnolia
Raluca Leahu. Magnolia...
Publicat in: 20.12.2011, Ora: 07:00AM
Dan Leahu (Magnolia, ex-Nociv)
Dan Leahu (Magnolia, ex-Nociv)...
Publicat in: 01.12.2011, Ora: 06:54AM
Magnolia. Familia Leahu. Raluca şi Dan
Magnolia. Familia Leahu. Raluca şi Da...
Publicat in: 24.08.2011, Ora: 07:00AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2018 • Revista De Muzica Online